Beginner vragen (mjx f49)

Hallo,

Aangezien ik nieuw ben allereerst hallo iedereen!

Mijn ervaring so far:
Ik was al langere tijd aan het kijken om in te stappen in de RC hobby. Aangezien RC heli`s me uitdagender leken als quads heb ik een mjx f49 gekocht. Helaas na een paar minuten vliegen hoorde ik een raar geluid in de staart met een spinnende heli als gevolg. Nadat ik van de verkoper een nieuwe staart motor en tandwiel had gekregen werkte alles weer.

Nu heb ik in de achtertuin een beetje staan oefenen met het hooveren wat niet echt super ging maar ook niet al te slecht. Na 2 packs in de achtertuin ben ik naar een veldje gegaan. En daar ging het hooveren in secondes over naar de lucht in en langere stukken vliegen. Natuurlijk met als resultaat een flinke crash op hoge snelheid van een 10-15meter hoogte omdat ik de controle verloor. Resultaat was een kromme flybar en een deukje in de staart stang. Deukje heeft verder geen invloed en de flybar was al snel weer recht.
Hierna verder gegaan met vliegen, natuurlijk niet alles heel soepel(vooral het landen niet).
1maal echter even moeite gehad om de heli terug naar de grond te krijgen, ik zat redelijk hoog en werd meer omhoog getrokken had ik het idee. Ik kreeg hem maar met moeite terug naar de grond. Ik zag gelukkig nog net wat de voorkant was.

Al met al een toppie ervaring, alleen zonde van de mega crash.

Vanavond nog even in de achtertuin wat hoover gedaan maar heb moeite om hem onder controle te houden. Los van het feit dat ik natuurlijk vrijwel geen ervaring heb, heb ik toch het idee dat de crash hem geen goed heeft gedaan.

Ben ik veel te snel van start gegaan door meteen te vliegen? Heb ik mogelijk de heli flink beschadigd(niet zo zeer zichtbaar)?

Heeft iemand ervaring het deze heli? Ik weet dat het een budget machine is aangezien 95euro niet veel is voor een 70cm heli. Is het een redelijk ding of is het echt speelgoed?

Ik heb natuurlijk geen ervaring maar eenmaal in de lucht werkte hij lekker, alleen vlak bij de grond is niets, maar dat zal wel aan mij liggen.

Laatste waar ik problemen mee had in het veldje is dat het absoluut niet recht was, veel hobbels dus. Landen was dus moeilijk omdat hij meteen op zijn kant lag op de grond. Daarom vloog ik tot vlak boven de grond waarna ik de rotor compleet stopte. Daarna plofte hij in ieder geval zachtjes neer zonder het veld te ploegen. Is dit verstandig om te doen?

In iedergeval alvast bedankt voor het lezen en bvd voor eventuele antwoorden.

Ik heb zelf nog 2 MJX F45 staan hier :-) ik vond het prachtig om mee te beginnen maar inderdaad is het speelgoed maar wel heel goed om de eerste stappen te maken en ze zijn aardig solide.

Ben ik veel te snel van start gegaan door meteen te vliegen? Heb ik mogelijk de heli flink beschadigd(niet zo zeer zichtbaar)?

De eerste stappen zijn het laag hooveren met de staart naar je toe, dat en het land eerst onder de knie krijgen voor je verder gaat. Zoek natuurlijk een vlak stuk gras zodat je ook veilig kan landen.

Heeft iemand ervaring het deze heli? Ik weet dat het een budget machine is aangezien 95euro niet veel is voor een 70cm heli. Is het een redelijk ding of is het echt speelgoed?

Ik dus wel met de F45, prima speelgoed maar wat ik al zei, prima om de eerste stappen van het vliegen onder de knie te krijgen.

Ik heb natuurlijk geen ervaring maar eenmaal in de lucht werkte hij lekker, alleen vlak bij de grond is niets, maar dat zal wel aan mij liggen.

Dat ligt niet aan jou, dat is het zogenaamde grondeffect...door de wind die de rotors generen tov de grond gaat hij draaien. Je hebt al gemerkt dat als je een paar meter van de grond bent hij veel beter vliegt. Pas wel op met wind met deze heli's....dan krijg je hem inderdaad moeilijk weer naar beneden.

Laatste waar ik problemen mee had in het veldje is dat het absoluut niet recht was, veel hobbels dus. Landen was dus moeilijk omdat hij meteen op zijn kant lag op de grond. Daarom vloog ik tot vlak boven de grond waarna ik de rotor compleet stopte. Daarna plofte hij in ieder geval zachtjes neer zonder het veld te ploegen. Is dit verstandig om te doen?

Met deze heli op zich geen probleem...ze zijn stevig en de blades zijn bijna onverwoestbaar. Ga je dit ooit met een "echte" rc helicopter doen....niet doen :-) want dan heb je flinke schade.

Leuke heli en vooral leuke hobby.
Maar je doet het best stap voor stap. Rustig leren hooveren, beetje links en rechts bewegen, hoover met de neus op andere posities, stilaan eens van je weg gaan vliegen en dan de heli terug halen terwijl de staart naar je toe wijst.
In die vliegpositie blijven de controls en wat je ziet hetzelfde.
Pas als je alles goed onder de knie hebt ga je rondjes vliegen.

Na een crash altijd nakijken of alles nog werkt zoals het hoort en of alles nog recht is. Pas wanneer je zeker bent dat de heli nog in orde is weer gaan vliegen.

Veel plezier in het ontdekken van deze hobby!

Laatst bewerkt door een moderator:
oefenen, oefenen en nog een keer oefenen,
en wat al hier geschreven is,
niet overdrijven,

als de hover maar goed gaat,
komt vliegen vooruit en achteruit van zelf,
en dan leer je bochten .....

veel plezier en veel plezier ook hier op MBF

Groet
Uwe

Dank je voor de tips!

Helaas is het weer wat slecht de laatste dagen dus niet veel tijd met de f49 gehad behalve wat hover training in de achtertuin. Gelukkig heb ik nog een coaxiale f29 dus kan ik wat indoor doen. Deze is echter ook al redelijk groot voor indoor.

Ik merk inderdaad dat het elke vlucht beter gaat en dat het steeds stabieler is. Alleen jammer dat deze heli geen lekkere hover stand heeft, of je gaat omhoog of omlaag. Lastig een stand ertussen in te vinden.

Vanwege het slechte weer en de limiten(en uiteindelijk simpelheid van de coax) van de coaxiale heli was ik aan het denken aan een micro heli die indoor en outdoor werkt.

Ik was aan het denken aan een WL v911 of v912. Waar de 2e even groot is als me coax wat misschien niet verstandig is indoor. Of is het misschien handig om meteen te gaan voor een v977?

mCPX voor binnen en buiten,
maar let op, binnen heb je snel iets geraakt en schade,

buiten laat je hem in het gras vallen als het mis gaat,
je moet hem alleen nog zoeken en meest geen schade

Als je buiten wil kunnen vliegen zou ik een fixed pitch heli afraden. Een collective pitch micro voor binnen vergt echter ook wel weer wat kunde om je meubels e.d. heel te laten ;-)

Al eens nagedacht over oefenen met cp op een sim?

Sim moet je sowieso doen.
En voor 't eerst CP zou je ook zoiets kunnen proberen, heb je voor 90 euries een RTF setje.

edit: ik had er overheen gelezen dat je de v977 zelf ook al was tegengekomen.

Laatst bewerkt:
Micro cp is leuk binnen. ALS je kan vliegen.
In je woonkamer leren vliegen met een micro cp is gegarandeerd schade.

'k zou ook aanraden om lekker naar buiten te gaan hoor ;)
't ging bij mij ook niet goed toen 'k voor 't eerst een micro cp op zolder ging uitproberen:o:)

Hoe zit TS qua budget dan? Is het of/of qua heli/sim?

Sim moet je gewoon doen. Ja het is saai maar spaart je zoveel geld, werk en frustratie uit.

En budget... Elke hobby kost geld. Heli vliegen is zeker geen goedkope hobby. Ik zeg niet dat je budget voor turbine schaalmodellen moet hebben. Maar als je het budget niet hebt kies je beter een andere hobby.
Niet slecht bedoeld, maar gaat je frustraties besparen.

Ik denk inderdaad dat ik eerst eens voor een sim ga.Gezien het slechte weer oefen ik wat hover met de coax. Ik weet dat dit niet echt helpt met hover training maar ik denk wel met controle van de heli in verschillende posities. Heeft in ieder geval al crashes zat opgeleverd. Gaat wel steeds beter.

De grote hele zojuist in de tuin kunnen gebruiken, staat nog een beetje wind maar ik merk dat tail in hover laaaaangzaaaam beter gaat. Ik weet helaas niet of het gewoon zo moeilijk is of dat de heli een afwijking heeft na de crashes maar denk het eerste.

Mbt de sim:
Phoenix R/C Pro Simulator V5.0 with DX6i (RTM50R6630) - RC Heliparts

vs

Phoenix R/C Pro Simulator V5.0 with DX4e by RUNTIME GAMES LTD (RTM50R4400) - RC Heliparts

40euro verschil maar dan heb je wel spektrum erbij wat weer handig is als ik voor blade modellen zou gaan in de toekomst.

Zijn dit goede prijzen en is het gunstig om voor de versie met de spektrum te gaan? Dit maakt een overstap naar blade modellen mogelijk aangezien de spektrums toch een groot deel van de kosten zijn.

Goede keuze, ga je geen spijt van krijgen.
Hierboven werd gezegd dat de sim saai is, maar dat vind ik zelf niet.
En het kan je zo gigantisch helpen om skills te ontwikkelen + je kan digitaal crashen tot je een ons weegt en het kost je niks.

Ik zie wel overeenkomsten met mezelf een paar maanden geleden, misschien kan je in mijn topic ook nog relevante tips/advies vinden.

Persoonlijk zal ik dan als het tussen die twee gaat en je eerst dus geen andere heli koopt alsnog voor de DX6i gaan, die is de meerprijs t.o.v. de DX4E mijns inziens wel waard en zoals je al zei inderdaad prima te gebruiken voor toekomstige (Blade) modellen.

Ik heb even een filmpje gemaakt van me laatste hover sessie. Lijk wel dronken.

[URL="
[/URL]

Ziet dit een beetje uit zoals het voor een beginner uit moet zien?

Heb het idee dat de heli erg scheef hangt. Kan dit door de wind komen of door een probleem met de heli?

Gaat toch goed,
alleen vecht je met veel grond-effect,
omdat je zo laag hovert, dat verstoort de heli,

hoveren minimaal zo hoog als 1,5 keer rotordiameter ,
dan gaat het stukken beter !

Ik sluit me helemaal aan bij Uwe!

Gaat goed voor een beginner. Nog wat rustiger worden op de sticks, maar dat komt wel goed.
En, blijf uit dat grondeffect, maakt het je moeilijk voor niks.

Elke heli hangt scheef onder de hoofdrotor. Heeft te maken met de krachten van de staartrotor.

Goed is natuurlijk een relatief begrip, maar mij bevalt de DX6i in ieder geval prima en als 'k het me goed herinner heeft Phoenix toch gratis updates en maakt het wat dat betreft dus niet eens uit of je de laatste versie hebt?
Misschien dat iemand anders dat nog even kan bevestigen voor de zekerheid?

Edit:
updates.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo.

Ik ben nieuw op dit forum en heb ook deze helicopter.
Heb jij ook last dat bij een harde lading of crash de gewichten boven de propeller tegen de buisje van de staart komt en er deuken in maakt?

Groeten Hielke.

Back