Beginner vragen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door JeroenDorr, 21 mei 2020.

  1. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Elburg
    En uiteindelijk telt, als je tevreden bent, en het werkt, en je hebt plezier in je hobby, en je hebt er wat van opgestoken.
    Dan ben je een blij en tevreden mens, en je kunt dan weer door naar je volgend project waar je met een rugzak vol kennis mee aanvangt.
     
  2. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag het cilinderdekseltje gemaakt. En ook de gaten in de cilinder geboord en getapt met M2. Was denk ik de kleinste tap die ik ooit heb gedaan. Ik heb ze nog kleiner, alleen nog niet gebruikt.

    IMG_2884.JPG

    Past allemaal keurig! Dus dat valt niet tegen!

    IMG_2883.JPG

    Ik heb wederom de instructies gewoon gevolgd: http://www.steves-workshop.co.uk/steammodels/simpleoscil/cap/endcap.htm

    Ik kwam slechts een probleempje tegen. Zoals je ziet in de instructie is de laatste bewerking op de draaibank het afsteken. Ik heb een splinternieuwe HSS beitel. Zorg voor veel snijolie, maar toch ging het moeizaam. De beitel leek niet op de zijkanten vast te lopen (tapse steekbeitel), maar naarmate ik dieper in het materiaal kwam werd het steeds moeizamer. Totdat ik nog zo’n 4-5 mm te gaan had. Ik moest toen zoveel kracht uitoefenen dat ik bang was dat het werkstuk uit de klauw zou schieten. Dus maar even met een gewone zaag en daarna met de vijl. Resultaat is keurig geworden. Maar dit is de tweede keer dat ik wat problemen heb met afsteken. De vorige keer op staal met een carbide bitje, dus wellicht dat geen gelukkige combinatie was.

    Voor het een na laatste onderdeel, het lager, moet ik opnieuw afsteken, dan zal ik wat foto’s maken. Wellicht dat iemand nog tips heeft?

    Even nog een ander vraagje, waar kopen jullie je ruimers? Bij HBM zijn de maten die ik nog nodig heb uitverkocht. Bij Hagro zijn ze gruwelijk duur en het duurt wel een week voordat ik ze in huis heb.

    Alvast bedankt

    Jeroen
     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Jeroen, je werk ziet er netjes uit! Wat betreft het afsteken; stond de afsteekbeitel wel op center of net iets er onder? Als hij boven het center staat wil het wel eens gaan zoals je beschrijft!

    Met de ruimers kan ik je helaas niet verder helpen.
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Jeroen,

    Even nog een ander vraagje,
    waar kopen jullie je ruimers?


    Om welke maten gaat het?

    Willum
     
  5. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Dat was mijn eerste gedachte ook en heb ik nog een keer gecontroleerd. Leek goed, misschien dat ik de volgende keer gewoon eens een tiende mm of zo minder doe als het minder gaat

    De enige die ik nog moet hebben is 6mm.

    Jeroen
     
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Ruimer

    Jeroen
    De enige die ik nog moet hebben is 6mm.

    Heb ik hier voor je liggen.
    6.000
    Kan hem in een enveloppe stoppen en naar jou dichts bijzijnde PostNL agentschap sturen op jou naam.
    Kun je hem daar oppikken.

    Willum
     
  7. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Hartstikke bedankt, heb je een PM gestuurd
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu heb ik je van hardmetaal beitels afgeholpen en nu ga ik je HSS steekbeitels afraden.
    HSS steekbeitels hebben een relatief breed snijvlak. Door dit brede snijvlak moet er veel materiaal verspaand worden.
    Bij het kleiner worden van de diameter neemt ook de snijsnelheid, omtrek snelheid af. Hierdoor heb je meer kracht nodig voor het verspanen.
    Ik gebruik een mesbeitel voor het afsteken. Dit is een beitel met een klein snijvlak, maar met een hoog mes,
    In jouw geval zou ik voorstellen: https://www.hbm-machines.com/produc...houders/hbm-afsteekhouder-met-hss-mes-model-2
    Deze beitels zijn maar 1,5mm breed, maar door de hoogte van het mes goed bestand tegen zijdelings weglopen.
    Wel voorop gezet, dat je het uitstekende deel niet verder laat uitsteken dan de halve diameter van het af te steken materiaal plus ca. 5 mm voor de ruimte tussen de houder en het materiaal.
    Veel succes,
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  9. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt, ik heb er gelijk eentje besteld.

    Gisterenavond weer wat verder gekomen. Gat in de Frame plaat geboord en geruimd. Daarna het tuimelasje verder bewerkt. Past nu heel precies en draait heel licht. Cilinder ligt helemaal vlak op de frame plaat. Even geblazen en lijkt prima af te sluiten. !

    P6220016.jpg P6220017.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2020
    willum, R Groen en Stoompomp vinden dit leuk.
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Hallo Jeroen, als ik een flinke diameter zoals jouw cilinder deksel moet afsteken doe ik dat totdat het lastiger gaat en haal dan de beitel terug en verplaats deze iets richting klauwplaat. Dan nogmaals dezelfde diepte steken en vervolgens de beitel weer terug naar de oorspronkelijke positie zetten voor de rest.

    Groeten, Jan.
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  11. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Vandaag wat minder succesvol verlopen. Ik was bijna klaar met het lagertje, toen de beitel toch net hapte en het hele werkstuk een knauw in de klauwplaat kreeg. Dit weekend nog maar eens proberen!

    P6240001.jpg P6240002.jpg P6240004.jpg

    Ik ben ook nog steeds niet tevreden over hoe het boren gaat. Dit lager heeft een diameter van 6mm. Dus ik heb (op de draaibaak) eerst voorgeboord (centre), toen 3mm, 5mm, 5,9mm. Zag er prima uit. Toen de ruimer erdoor. Laag toerental, veel snijolie. In een (1) vloeiende beweging the ruimer erin. Draaibaak stopgezet. Met lucht doorgeblazen en met de hand de klauwplaat tegengesteld gedraaid en de ruimer er voorzichtig uit gehaald. De diameter klopt precies, asje past perfect. Maar het ziet er gewoon niet mooi uit. Nog steeds wat krassen.

    Jeroen
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Lees nogmaals de berichten #27 en #29 en zeker het bericht #30 van @willum.
    Wel vraag over de beitel schade, met welke beitel voerde je de bewerking uit?
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Ruimen

    Jeroen,

    5,9mm.
    Zag er prima uit.
    Toen de ruimer erdoor.
    Laag toerental, veel snijolie.
    In een (1) vloeiende beweging the ruimer erin. Draaibaak stopgezet.
    Met lucht doorgeblazen en met de hand de klauwplaat tegengesteld gedraaid en de ruimer er voorzichtig uit gehaald.
    De diameter klopt precies, asje past perfect. Maar het ziet er gewoon niet mooi uit. Nog steeds wat krassen.
    Jeroen

    Het beste is het gat spoelen met waterdunne boor en snijolie.
    Kan dat niet vette snijolie in het boorgat en aan de ruimer.
    Tijdens het ruimen blijven voeden met olie.
    Als spanen je probleem zijn?
    Perslucht voor het boorgat installeren
    en blijven blazen
    zodat de spanen naar voren weggeblazen worden.

    Als je het gat geboord hebt volgt gelijk het ruimen.
    Niet het werkstuk uit de klauw halen.
    Het ruimen moet met vaste regelmaat (loopsnelheid) gebeuren.
    Ben je klaar met ruimen?
    Laat de machine doorlopen en trek dan met een vloeiende beweging de beitel uit het gat.
    Blijf perslucht blazen. Stop, en bewonder je werk.

    Ooit heb ik een boorkop gemaakt voor in de beitelhouder.
    Op deze manier kan ik met voedingssnelheid.
    Mooi gelijkmatig boren en ruimen.

    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Even terug naar de basis.
    De gebruikte ruimer is een handruimer.
    Met deze kan je niet met een bewerking het gat in het geheel bewerken.
    Per aantal mm zal je de ruimer in de zelfde draairichting moeten terug trekken en de spanen verwijderen.
    Dit herhalen tot de hele boring is bewerkt.
    De spanen die achterblijven in de groeven kunnen schade geven aan de boring.
     
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Ruimen

    Het probleem doet zich voor bij 6mm maar voorheen ook bij 12mm.

    Bij boren wil ik de boor wel terughalen uit het boorgat.
    Boorgaten zijn redelijk banaal. (Vandaar dat ik al eens eerder opmerkte boren 6,000mm kan ik die wel boren?)
    Ruimergaten superstrak.
    Een ruimer trek ik per definitie niet terug en weer er in.
    Daar wordt het geruimde gat niet beter van.
    Kan gebeuren dat er maat verschil ontstaat voor in het geruimde gat en achter.
    Als het effe kan in een keer erdoor.

    6mm ruimer wil 0,2mm vlees hebben, 12mm ruimer wil 0,3mm vlees hebben.
    Valt er niets te verspanen voor de ruimer, doet deze moeilijk.

    Spanen zorgen vaker voor problemen.
    Spanen bij boren, tappen en binnendraaien die niet of slecht afgevoerd worden
    komen tussen de snijkanten van je verspaangereedschap.
    Ze vernachelen op deze manier je snijoppervlakte.
    Resultaat ruwe boorgaten of schroefdraad.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  16. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    670
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    Bedankt voor al het advies Willem.
    De ruimer was/is een machinale ruimer. Daar ligt het niet aan denk ik. Vermoedelijk wel het verkeerd terugtrekken. Sorry, niet dat ik jou eerdere advies niet wil opvolgen. Ik heb helaas een probleempje deze dagen met mijn geheugen. Het is moeilijk om nieuwe informatie op te slaan en te verwerken. Ik lees alles, meerdere malen, maar dat wil helaas niet zeggen dat ik het onthoud. Gelukkig als ik iets meerdere keren fysiek doe, gaat het meestal wel.

    Later bedacht ik ook nog dat het boorgat wel diep was, maar niet helemaal erdoor heen. Dus met blazen worden de spanen niet voor de ruimer uit geblazen maar alle kanten op en dus juist weer terug naar het begin. Dat zal ik de volgende keer ook anders aanpassen.

    Bijgaand nog even een fotootje van de beitel. Het ging allemaal perfect, totdat ik de beitel net iets te ver door liet lopen en ie in de borst van het lagertje hapte! Dit weekend maar weer verder. Vooralsnog is dit pas de eerste keer dat ik een werkstukje verknal. Zo slecht is dat nog niet en ik verwacht nog wel vaker iets compleet over te moeten doen.

    P6250001.jpg
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij is dit een typisch geval van niet tijdig stoppen van de automatische voeding.
    De meeste draaiers kijken op de nonius van de voeding of deze op de eindmaat is.
    Dus bij en lengte van 10mm, de streep op 10, bij 15mm, enz. je moet altijd de eindmaat onthouden.
    Zo lui als ik ben doe ik dit niet.
    Mijn draaibank heeft een beitel verplaatsing van 20mm per omwenteling van het handwiel, onderverdeeld in 40 stappen van 0,5mm.
    Dus als ik over b.v. 5mm moet afdraaien, dan zet ik, de beitel tegen het werkstuk, de nonius op 40 min (5mm gedeeld door 0,5mm = 10 stappen) geeft 30.
    Nu alleen draaien tot je bijna bij de 0, nul bent, voeding uitzetten en handmatig de laatste tienden van een mm wegdraaien.
    Ergo, moet ik over een lengte draaien van 10mm, dan onder gebruik van de berekening, de nonius afstellen op 40 - 20 = 20.
    Dus eenmaal vooraf instellen en altijd draaien tot de 0 nul.

    Nu over de beitel, die gebotst is met het werkstuk.
    Eerder heb je geschreven, dat je beitels kan slijpen. Nu dit zal je nu moeten doen.
    Duidelijk is te zien, dat het snijvlak bij de punt is afgebroken. Overigens mij nooit gelukt.
    Dit houdt in, dat je toch moet gaan slijpen om de beitel te redden.
    Onderstaand een vereenvoudigde tekening van een rechtse mesbeitel, de jouwe.
    Beitel hoeken.jpg
    In jouw geval is het snijvlak uitgebroken.
    Voor mij heb je nu de volgende keuzes:
    - Het vrijloopvlak V zover terug te slijpen, tot dat de schade weg is. Nadeel, veel materiaal te verspanen.
    - De spaanhoek S, evenwijdig naar beneden te slijpen, voordeel weinig materiaal te verspanen, nadeel na herslijpen moet de beitel hoger geplaatst worden in het support.
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  18. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Overigens kunnen de krassen, welke ontstaan tijdens het ruimen, door de kwaliteit/maatgeving van de ruimer zelf komen.
    Bijvoorbeeld HBM ruimers, zijn redelijk dezelfde maat...van het allereerste begin, tot aan het eind.
    Normaliter hoort dit iets taps toe te lopen. ( over een paar cm van het begin)
    Tevens is de doorn van de ruimer vaak niet centraal tov de snijvlakken.
    Zet de ruimer maar eens in de klauwplaat van je draaibank en kijk naar een eventuele slinger van het ruimer deel zelf.
    Je zult zien, wat ik bedoel.
    Derhalve ruim ik sowieso niet in de draaibank,
    Maar gewoon in het handje... de ruimer volgt dan zelf het te ruimen gat, en je voelt of de voortgang goed is. En het afgenomen materiaal valt mooi uit je werkstuk, als je deze vertikaal vast houdt.
    De nieuwe HBM ruimers slijp ik eerst in enige mate taps, zodat de ruimer mooi kan zoeken en er geen " zoekkrassen" ontstaan, zoals ik vermoed wat hier aan de orde is.
    Smeren en blazen is hier geen oplossing.
    Of betere ruimers kopen.
    Maar voor de hobbie is dit HBM spul goed genoeg, als je even weet waar je op moet letten.
     
    JeroenDorr en Stoompomp vinden dit leuk.
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Jeroen,
    Zonde van de beitel, herslijpen.

    Wat ik schrijf, wat ik adviseer, ik hoop dat het leesbaar is.
    Wat wie of iemand er mee doet,
    Is helemaal aan de persoon zelf.
    Blazen, ik ben er van uit gegaan dat het een doorlopend gat was.
    Dom van mij.
    upload_2020-6-25_17-45-7.png
    Dit is een ruimer voor blinde gaten.
    Toevallig heeft deze koelmiddelkanaal.
    Hier kun je ook perslucht opzetten.
    Blaast het ding de spanen naar buiten.

    Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt.
    Succes
    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    JeroenDorr vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb bij je inbreng "leuk" geplaatst, daar ik het met je eens ben om de ruimer in de hand te houden. je houdt dan het gevoel wat de ruimer doet.

    Waar ik het niet mee eens ben is het handmatig naslijpen van de inloop van de verspanings/snijkanten.
    Zoals bij tappen, is elk aanvang van een snijvlak, zo geslepen, dat iedere gang/inloop een evenredig deel van het te verspanen materiaal wegneemt.
    Zo is dit ook bij ruimers. Bij het inbrengen, aanvang van de bewerking zal iedere inloop van het snijvlak een evenredig deel verspanen,
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2020
    JeroenDorr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina