Beginner zweefvliegtuig

Hallo,

Ik wil graag beginnen in de modelbouw, heb in het verleden 15 jaar terug weleens wat vrije vluchtzwevers gebouwd (der kleine uhu en een robbe astro) en heb nu uit jeugd sentiment weer een robbe astro in elkaar gezet. Nu begint het te kriebelen en wil ik graag een elektro-zwever gaan bouwen.

Welk toestel is geschikt voor een beginner? Heb totaal geen ervaring met elektro-zwevers en ook niet in het besturen van zon vliegtuig. Ik wil wel graag een zelfbouw pakket en geen kant en klaar vliegtuig, omdat ik het bouwen ook heel leuk werk vind. Alle tips en trucks zijn welkom alvast bedankt voor de info!!

Groeten,
Frank

Hallo Frank.

Welkom op het forum.

Als je graag een uit hout opgebouwd (elektro)zweefvliegtuig wilt bouwen is de Spectra van Great Planes een prima keuze. Dit toestel is ook in "echte" zweefuitvoerig onde de naam Spirit http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma0530.html leverbaar. De romp is dan iets anders.

In Nederland zijn deze toestellen onder meer verkrijgbaar bij Hobby In te Waalwijk www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland

Een bouwverslag van de Spectra is hier bouwverslag-great-planes-spectra-2m te lezen.

Sluit je ook aan bij een modelvliegvereniging. Daar kan je instructie krijgen om je toestel goed te leren beheersen.

Laatst bewerkt door een moderator:
... Sluit je ook aan bij een modelvliegvereniging. Daar kan je instructie krijgen om je toestel goed te leren beheersen.
Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B

Forumtipjes:
  • Geef behalve je leeftijd ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Hoi Arjan,

Hier heb ik ook wat aan, zeer waardevolle informatie. Waar ik ook eigenlijk naar mijn vraag naar toe wil is dat ik graag ervaringen van anderen wil hebben over met welk type vliegtuig je het best mee kunt beginnen. Ik zat zelf te denken aan der kleine RC uhu van Graupner. Maar zag overal dat die pas weer leverbaar is vanaf september.

Groeten, Frank

Is een leuk vliegtuig, maar aan de kleine kant. Een spanwijdte rond de twee meter is veel beter. Dan kan je ook bij wat meer wind nog vliegen. Ook de plaatsing van de motor zorgt voor extra weerstand die de prestaties nadelig beïnvloeden.

Bovendien heeft UHU een Jedelsky-vleugel https://www.google.nl/search?q=jede...se.com%2Fforum%2Ffb.asp%3Fm%3D9604791;932;590 Die is makkelijk te bouwen, dat is prima voor de doelgroep waarvoor dit toestel is ontwikkeld, maar heeft is in de lucht niet zo efficient.

Ga een bij een modelvliegvereniging in je omgeving kijken. Dan krijg je een indruk waar mee gevlogen wordt en zie je iets van de afmetingen van de toestellen.

Mooi een doosje van een great planes spectra kopen....als je electro aangedreven wil.

Wil je zonder motor is een greatplanes(2m) spirit en sig riser 100'' (2,5) erg leuk.

Wil je gelijk met rolroeren en flaps is de greatplanes spirit elite(2m) aan absolute aanrader.

groetjes,

De spirit heb ik gebouwd en wordt nu gevlogen, maar zonder hulp van V4 club had het waarschijnlijk niet gelukt, heerlijke makkelijke zwever!

Ook een erg goed vliegend en zeer goed te bouwen model is de Callistic van Höllein.
CALLISTIC - Elektroversion (CNC-Holzbausatz) - Made in Germany! | Höllein | Elektro-Segelflugmodelle | Flächenmodelle | Flugmodelle/Helicopter

De hout en bouwkwaliteit van de Hoellein modellen is stukken beter, en moderner, dan de Spectra/Spirit.

Een andere optie van dat merk is Climaxx
Deze heeft al wel rolroeren wat het sturen lekkerder maakt.
CLIMAXX COMPACT Elektroversion (CNC-Holzbausatz) - Made in Germany! | Höllein | Elektro-Segelflugmodelle | Flächenmodelle | Flugmodelle/Helicopter

GJ

Dank u voor de reacties, die bouwdoos van great planes spectra lijkt mij wel wat. Waar kun je deze in Nederland bestellen. Kan op de site van greatplanes niet echt ontdekken wat je er nog moet bij kopen aan zender en ontvangers en servo's iemand nog tips?

De Spectra is echt een oud ontwerp hoor, en erger nog... amerikaanse kwaliteit.
Ik heb er veel verkocht en mensen helpen bouwen.
Het is geen verkeerd model maar er is op het moment gewoon veel beter spul te koop.

Je kan de Spectra in ieder geval kopen bij Hobby in in Waalwijk en vroeger stond ie bij elke modelbouwwinkel te koop.
Hobma in Elst moet hem gewoon hebben, of in ieder geval kunnen bestellen bij Model Engineering, de importeur van GreatPlanes.

Maar... ik zou hem zelf nu echt niet meer aanraden als iemand me zou vragen voor een electrozwever.

GVOJ wat zou jij aanraden dan?

Als je wilt bouwen, dan, zoals ik al schreef, de Callistic en anders de Climaxx.
Die dingen zitten zo perfect in elkaar, kwaliteit van het hout is ook super.
Echt niet te vergelijken met een Spectra met slecht stanswerk en amerikaans balsa.

Als je niet wilt bouwen en meteen wil vliegen:

Een Multiplex Cularis of Robbe Arcus.
Beide elapor.

Of een mooie zwever, de Elipsoid
Elipsoid 2,8m EVO mit Motor, Spinner, Luftschraube | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

GJ

nog een nostalgisch kistje, dat mooi vliegt, is de AMIGO van graupner... ze verkopen hem ARF (kant en klaar kistje) maar ook in een bouwkitje... dus alles mooi uitgelaserd/gedrukt uit goed balsa.

Graupner WP AMIGO IV BAUSATZ

je kan altijd een elektromotor inbouwen als je wil...

Out of the box misschien, maar een rc- parapente lijkt me ook een aardig model om mee te beginnen.
De start is misschien wat lastig...verder redelijk eenvoudig en redelijk crashbestendig (de vleugel al helemaal!)
Welliswaar geen houtbouw... maar met (hitech) stof.
Er zijn plannen te vinden op het web (parapenterc.com) of direct vliegbaar tekoop bij b.v.
Welcome to Opale Paramodels !

van 1.2 m2 tot 3.2 m2. Natuurlijk op te vouwen tot een handzaam pakketje.
Voor een gemotoriseerde vlucht zijn drie kanalen genoeg.

Succes met de keuze en veel plezier met vliegen.

Back