Beginner

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Papsnoete, 27 dec 2011.

  1. Papsnoete

    Papsnoete

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    53
    Hallo,

    Ik heb besloten mijn oude hobby weer op te pakken. En wil beginnen met WO II voertuigen. Ik heb 10 jaar niets meer aan modelbouw gedaan. Heeft er iemand tips over hoe te beginnen? Met welk merk kan ik het beste beginnen of welke zijn kwalitatief beter?

    Ik lees verschillende dingen over de manier van aanpak. Hoe werken jullie?


    Ik las dat het beter is, eerst het model zoveel mogelijk in elkaar te zetten en dan te verven?

    En hoe pak je het verven aan? Wat adviseren jullie? Eerst een grondlaag en welke? Gewoon met de kwast of airbrush? Veel vragen maar ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

    Ik hoor graag van jullie.

    Groeten.
     
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Alvast kijken naar een airbrush.
    Tamiya vindt ik het fijnste om te bouwen.
    Eerst bouwen aibrushen in kleur,dan glans lak erop, stikkers er op dan aflakken met matte lak .
    En dan weatheren(vervuilen) met olie verf burnt sienna.
    Persoonlijk gebruik ik geen grond verf is allen maar vullend om zo glad mogelijk opp. te krijgen.(vraag het maar aan de schilder)
    Groetjes ,Frankwin
     
  3. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    hey,

    hier even hoe ik tewerk ga.

    - Kleine onderdelen in de sprue laten zitten en daarin verven.
    - Daarna pas eruit halen en afwerken.
    - In elkaar plakken van de stukkies
    - Grote stukken zoals carrosie van de wagen ofzo wordt bij mij tussendoor onder handen genomen (geschuurd, gietnaden wegwerken) daarna primer erop en dan spuiten met spuitbus (omdat ik nog geen airbrush heb)
    - tevens schilder ik alle kleine onderdelen met de penceel, wel zorgen dat de verf goed verdund anders trek je rap strepen.
    - verder gewoon boekie volgen als je out of box bouwt.
    - eeuh, wat nog... niet te gehaast zijn ;) is ene fout die ikzelf wel eens durfde te maken en die me dan duur kwam te staan in de vorm van een lelijk model.

    nu ja, wat betreft merk van bouwdozen. Ik bouw momenteel vooral revell en af en toe tamiya, maar ik kijk niet zo zeer naar het merk maar vooral naar het model (hangt er uiteraard vanaf welk model je wilt bouwen)

    als je WO II voertuigen wilt bouwen zou ik eens kijken bij hobbyboss of tamiya, ook revell heeft mooi dingen, maar nadeel bij revell is dat je veel schuurwerk hebt door flash en gietnaden..

    Wat verf betreft, werk ik nu al jaar en dag met revell-verf en ben sedert kort ook humbrol aan het uitproberen.
    bij revell kan ik zeggen : verdunnen verdunnen verdunnen...
    anders trek je gegarandeerd strepen. Ook durft revell verf niet van de eerste laag volledig dekend zijn..

    zo ik hoop dat ik je een beetje opweg geholpen heb.

    nog vragen : shout away !
     
  4. boring.

    boring.

    Lid geworden:
    20 apr 2009
    Berichten:
    12
    Een airbrush is eigenlijk meer voor ervaren bouwers. Ik begon zelf met de kwast. Verfpotjes van Humbrol en dan dun op het model aanbrengen. Het is belangrijk dat je geen dikke laag verft, het is beter om laag voor laag te verven, dat geeft geen 'strepen' van je kwast en dekt beter. Zelf verf ik de binnenkant eerst voordat ik het in elkaar zet. Daarna plak ik het aan elkaar en daarna verf ik pas de buitenkant.
     
  5. Papsnoete

    Papsnoete

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    53
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een keuze gemaakt. Ik zie dat iedereen op zijn eigen manier werkt. Morgen krijg ik mijn eerste model binnen. Ik heb toch gekozen voor Tamiya. Ik ga het eerst met de kwast proberen op een wat makkelijker model. Ook omdat de airbrushes nogal prijzig zijn. Misschien komen er tijdens het maken van mijn eerste model nog wel vragen.

    Maar ga wel op zoek naar een airbrush. Wat is een goede betaalbare beginnersset?
     
  6. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    een beginner set bestaat niet.
    je hebt alleen een keuze tussen de pistolen met meer mogelijkheden.
    dus meer en minder lucht, veel en weinig verf en een wijd en rond staal.

    een goed en duur pistool heeft dit allemaal.
    een goedkoper maar net zo goed pistool heeft minder opties.
    het is net waarvoor je hem wilt gebruiken.

    bij deze modelbouw zijn eigenlijk alle opties nodig.

    als je geen compressor hebt moet je die ook aanschaffen.
    er zijn set's waar een compressor bij zit, maar die zijn vaak duur.
    een goed pistool is vaak alleen los te koop dus zonder compressor.

    dus als je echt veel aan deze hobby gaat doen wort het sparen;).

    het licht ook aan de modellen die je gaat bouwen.
    een tank heeft vaak 1 hoofd kleur, deze spuit ik dan in de netten.
    en alles wat een andere kleur heeft doe ik met de penceel.
    als je de spuitbus van tamiya neemt (de TS) dan kun je met alle verf er gewoon overheen verfen.

    ik gebruik de verf van humrol.
    in mijn ogen de beste.
    als je iets met humrol gedaan hebt dan kun je niet meer met de spuitbus van tamiya er overheen, ze vreten elkaar op.

    maar eigenlijk lekker aan de gang gaan en je leert het heel snel.

    voor tanken zou ik kijken naar het merk tamiya en dragon.

    gr Sander.
     
  7. Papsnoete

    Papsnoete

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    53
    Ok. Dan ga ik sparen. Maar ik ga eerst met de kwast aan de slag. Wat bedoel je trouwens met in de netten?
     
  8. Papsnoete

    Papsnoete

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    53
    De basiskleur spuit je gewoon met een spuitbus. Doe je dat nadat je het model helemaal af hebt?
     
  9. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    als je airbrush gaat gebruiken dan zou ik na het maken van het model pas gaan spuiten.

    anders spuit je eerst de onder delen in de netten met een spuitbus.
    dus nog niet uit het netje knippen.
    ik weet niet hoe ze dat noemen (sprue geloof ik).

    als je iets gaat lijmen zorg dan dat daar geen verf zit.
    verf en lijm gaat niet goed opelkaar.

    gr Sander.
     

Deel Deze Pagina