Beginner

Geachte lezer,

Ik heb een vraag: ik snap nix van accus... weet alleen hoe ik mn zender en ontvanger accu moet opladen... Maar hier komt mijn vraag:

Ik heb een Robbe Reflexlader en een Robbe Lader nr5. Ik wil een Easystar kopen maar ik weet niet wat voor accu ik daarvoor moet gebruiken... enige wat ik weet is dat het aantal mAh meer dan 1400/1500 moet zijn ivm vliegtijd en 6/7 cellen van 1,2V.

Hoe ziet zo een accu pack eruit? Zijn het net als bij de ontvanger en zender penlights? Of toch een slag groter? En kan ik zo een pack opladen met een van mn 2 laders?

Bij voorbaat dank voor een antwoord!

Een cursus "Kiezen van- en omgaan met accu's in één les" is niet te geven. Veel informatie is te vinden op dit forum, in tijdschriften en natuurlijk bij verenigingen.

Toch wil ik enige informatie geven. Als accu voor een Esystar is zowel een Nikkel-MetaalHydride (Ni-MH) als een Lithium-Polymeer (Lipo) accu geschikt. Nikkel-Cadmium wordt steeds minder toegepast.

LiPo's zijn moderne, lichte accu's maar moeten met de nodige deskundigheid worden behandeld. Zowel te diep ontladen als overladen zijn voor een LiPo dodelijk. Ni-MH accu's kunnen dit soort mishandelingen beter overleven, maar oppassen blijft noodzaak.

De afmetingen van het pakket hangen af van het aantal cellen en de capaciteit. Daar is dus geen eenduidig antwoord op te geven. In de handleiding van je Easystar of op de site van Multiplex is daar vast informatie over te vinden.

De snelheidsregelaar van de motor moet geschikt zijn voor de gebruikte accu. Ni-Mh en Ni-Cad accu's kunnen gebruik maken van dezelfde regelaar (instellingen). Dit geldt niet voor LiPo's. Moderne regelaars kennen vaak instellingen waardoor ze geschikt zijn voor gebruik met Ni-Cad/Ni-MH of LiPo accu's.

De specificaties van je laders ken ik niet, maar de reflexmethode is speciaal voor Ni-Cad accu's Of Ni-Mh accu's daar iets aan hebben is twijfelachtig. LiPo's hebben speciale laders nodig, met een ingebouwde of externe balancer die er voor zorgt dat tijdens het laden de spanning van alle cellen precies gelijk blijft.

Het laden van accu's kan het beste gebeuren met een speciale snellader. Ni-Cad/Ni-MH accu's zijn dan in een half uur geladen, LiPo's in een ruim uur. Op de markt zijn deze apparaten in 10-tallen uitvoeringen verkrijgbaar.

Als beginner is het van belang accu, regelaars, motoren en laders met het nodige respect te behandelen. In de modelvleigerij worden geen zekeringen gebruikt en kortsluiting kan, evenals onjuist of onbedachtzaam gebruik, tot ernstige schade, letsel en zelfs brand leiden. Voorzichtig dus.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Dank u wel!!! Helder verhaal, is een goede introductie in de wereld van electro vliegen!

Met mijn Refelxlader laad ik mijn zender accu (8 cellen / 9,6 V / 1700 mAh / Standaard Graupner MX 12) en ontvanger accu (Robbe / 4 cellen / 2000 mAh) op.

Deze lader heb ik :

http://at.robbe-online.net/rims_at....late/1/?ISID=46dbefc7001a8558271b3e0dc1460688

Eigenlijk is het deze, de LCD versie, die heeft een beeldscherm erbij maar bij Robbe staat het niet meer in het assortiment...

http://www.rc-tuning24.de/artikel.aspx?art=32634

De ontvanger accu laad ik op 2 A en de zender op 1,4 A...

Als de accu's vol zijn (oranje licht) zijn ze wel warm... komt dat doordat het met een snellader wordt opgeladen en is het schadelijk voor de accus? Ik doe die 2 accus 's ochtends voor ik ga vliegen erin en dan zijn ze idd met een half uur vol, maja ze zijn ook niet helemaal leeggetrokken...

Welkom in deze lastige materie!

Als je de zenderaccu laadt via het bij de zender behorende laadlabeltje, zenderaccu in de zender dus, heeft reflexlading geen zin. Eigenschap van reflexladen is dat het laden plaats vindt via laadimpulsen, dus geen continue laadstroom. Elke laadimpuls wordt gevolgd door een korte ontlaadpuls. In de zender is in het laadcircuit ter bescherming tegen kortsluiting een diode opgenomen. Deze diode zorgt er voor dat de ontlaadpulsen worden geblokkeerd. Verder beinvloed de diode het "beeld" dat de lader heeft van de ladingstoestand van de accu.

Het is beter de zender te laden met een continue laadstroom van 1/10 van de capaciteit. Heeft je accu een capaciteit van 1600mAh dan is de laadstroom 160 mA gedurende 16 uur. De laadtijd is dan niet kritisch. Overladen dat tot schade leidt is vrijwel onmogelijkmet deze lage stroom.

Wat de capaciteit van je ontvangeraccu is geef je niet aan, maar ook hiervoor geldt dat je deze beter kan langzaamladen, of als je dat niet wilt snelladen met 1,5 tot 2 maal de capaciteit. Is de capaciteit van je ontvangeraccu 1000 mAh dan kan je deze snelladen met 1500 tot 2000 mA ofwel 1,5 tot 2 A.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Mijn ontvanger accu is 2000 mAh.

Ik heb ook zo een Robbe Lader nr5, die geeft 1/10 continue... maar dat is veel langzamer...
Nu haal ik de accu uit mn zender en dan laad ik het snel op... maar komt de warmte door het "snelladen" en is dit schadelijk? Kan ik met mijn Reflex lader LiPos laden? En waarom maakt het ene cellen pakket (ontvanger / zender) gebruik van penlight cellen en andere van iets dikkere batterijen? En waarom zijn LiPos plat?

Je haalt de accu uit de zender en laadt deze dan snel. Dat is een goede oplossing. Tijdens het snelladen worden accu's warm. Dat kan tot handwarm. Voor de accu's die ontworpen zijn voor snelladen is dat geen probleem. Ook snelladen is niet schadelijk voor de accu die daarvoor zijn ontworpen. Of langzaam laden minder schadelijk is zou ik eerlijk gezegd niet weten. Je gebruikt in je zender penlite accu's. Wees voorzichtig met het snelladen van deze accu's Veel penlites kunnen hier niet tegen. Vormen je penlite accu's een pakket met gesoldeerde verbindingen? Vliegen met losse cellen in een zender is absoluut af te raden omdat er zeker een moment komt dat één cel geen contact maakt. De gevolgen hiervan laten zich gemakkelijk raden.

De capaciteit van cellen en dus de afmetingen ervan zijn afgestemd op de toepassing waarvoor ze worden gebruikt. Een ontvangeraccu waar veel en sterke servo's op zijn aangesloten heeft een grotere capaciteit dan een ontvangeraccu voor twee kleine servo's. In een Easystar is een ontvangeraccu helemaal niet nodig. Het meenemen van een zware ontvangeraccu zou de vliegprestaties nadelig beinvloeden. Ontvanger en servo's worden gevoed uit de vliegaccu. De snelheidsregelaar is dan voorzien van een BEC-systeem (Battery Eliminator Circuit). Dit zet de spanning van de vliegaccu op naar een spanning voor de ontvanger en servo's, zo rond de 5 Volt. Tevens zorgt de BEC er voor dat bij leegrakende vliegaccu de motor wordt uitgeschakeld zodat op de restenergie veilig kan worden geland.

Met je reflexlader kan je geen LiPo's laden. Het laadproces voor een LiPo is veel ingewikkelder dan voor een Ni-Cad of Ni-MH accu.

Lipo's zijn totaal andere accu's dan Ni-Cad of Ni-MH accu's. Deze accu's zitten in een ronde metalen beker. LiPo's worden volgen een heel andere proces vervaardigd en zijn plat zonder een metalen omhulsel en daardoor kwetsbaar voor mechanisch geweld.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Langzaam laden lijkt mij niet schadelijk, heel veel modelvliegers doen hun accu de nacht voor ze gaan vliegen in een langzame lader... Maar persoonlijk vind ik het niet prettig om snachts iets in het stopcontact te hebben dus vandaar dat ik voor de snelle optie kies...

Ik vlieg idd met een pakket met gesoldeerde verbindingen ja, het is een van de eerste dingen waar ze naar keken bij de club...

Ik heb nog een vraagje:
Hoe moet een vliegaccu worden opgeladen? Welke (snel)lader is daar geschikt voor? Hebben ze allemaal dezelfde connectoren of moet je er steeds op letten als je die aanschaft?

Wederom bedankt voor de info!

Welke snellader is goed? Tja daar zijn al heel wat discussies op het forum mee gevuld. Dus geen eenvoudig antwoord, eigenlijk geen antwoord. Het hangt af van je wensen (welke accutypes, indien LiPo's een ingebouwde balancer, maximaal cellenaantal, maximale laadstroom) en je budget (prijzen lopen uiteen van 10 tallen tot 100 den Euro's). De duurste lader hoeft voor jou toepassing niet de beste te zijn. Kijk maar eens rond bij je vereniging wat daar wordt gebruikt en vraag naar ervaringen. Dat is de beste bron. Laadkabels om de te laden accu op aan te sluiten stel je zelf samen. Dat hangt natuurlijk af van het soort connectoren dat je gebruikt. Voor een Easystar zullen dat wel 2 mm goudconnectoren zijn.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Langzaam laden lijkt mij niet schadelijk, heel veel modelvliegers doen hun accu de nacht voor ze gaan vliegen in een langzame lader...
Hier idem dito, doe een de dag en nacht voor het vliegen alles in de lader.
Dat houdt in 2 laders (vergelijkbaar met Robbe 5 lader) alle uitgangen bezet (behalve de 500 mAh niet).
Tot op heden nog nooit problemen mee gehad en altijd volle akku`s op het veld.

Maar persoonlijk vind ik het niet prettig om snachts iets in het stopcontact te hebben dus vandaar dat ik voor de snelle optie kies...
Mhhh, je wekker, koelkast/vriezer, huistelefoon, dvd-speler etc. laat je toch ook gewoon zitten neem ik aan?

Dus waarom zou je dit dan niet `s nachts rustig laten laden?!?

N.P.S. zei:
........... De snelheidsregelaar is dan voorzien van een BEC-systeem (Battery Eliminator Circuit). Dit zet de spanning van de vliegaccu op naar een spanning voor de ontvanger en servo's, zo rond de 5 Volt. Tevens zorgt de BEC er voor dat bij leegrakende vliegaccu de motor wordt uitgeschakeld zodat op de restenergie veilig kan worden geland.

Met je reflexlader kan je geen LiPo's laden. Het laadproces voor een LiPo is veel ingewikkelder dan voor een Ni-Cad of Ni-MH accu.
Bijna helemaal goed N.P.S.
De BEC zal alleen de spanning voor de ontvanger en servo's regelen en doet NIETS als de accuspanning (te) laag wordt. Het is de microprocessor in de regelaar die de accuspanning in de gaten houdt en de motor stopt of op z'n minst terug regelt als die te laag wordt. Ook regelaars zonder BEC doen dat om beschadiging van de accu te voorkomen.

Het laadproces van LiPo's is juist veel eenvoudiger dan van NiCad of NiMH accu's. Een lader die alleen geschikt is voor LiPo's is zo ongeveer de eenvoudigste lader die te maken is. Ze zijn hetzelfde als laders voor loodaccu's, alleen zijn de spanningen en stromen anders. De werking is eender. Zie ook HIER voor een uitleg van het LiPo laadproces.

OW oke dus het spanningsverschil wordt kleiner naarmate de accu voller wordt, mn NiMH lader gaat desondanks een grotere laadstroom gebruiken en mn accus worden warm..? Maar hoe komt het dat het met NiMH niet uit de hand loopt en met LiPos wel?

@ Ernst Grundmann

Dat een LiPo lader eenvoudig is wil ik toch wel bestrijden.

Met hele eenvoudige middelen maak ik een lader voor Ni-Cad of Ni-MH accus. Daar is niet veel meer voor nodig dan een gelijkstroombron en een stroombegrenzer in de vorm van een weerstand of een lampje. Een Lipo-lader is in mijn ogen toch wel lastiger. Bij het laadproces heb je eenvoudig gezegd eerst een een constante stroombron modig die gaandeweg het laadproces veranderd in een constante spanningsbron.

Met mijn twee linkse elektronicahanden zou ik niet weten hoe ik dat moet realiseren.

Wat betreft het BEC systeem heb je volkomen gelijk. Ik wilde mijn uitleg zo simpel mogelijk houden. Natuurlijk hebben moderne regelaars een spanningsmeetsysteem met een analoog-digitaal convertor (kan onderdeel zijn van de processor). De processor controleert de output van het meetsysteem en als de voor de aangesloten accu geldende grenswaarde is bereikt negeert de processor de input van de ontvanger en schakeld de motor uit.

Zo zie je maar dat vereenvoudigen niet altijd goed uitpakt. Je krijgt gelijk een tik op je vingers!

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Bij het laadproces van een Ni-Cad of Ni-Mh wordt vindt de warmteontwikkeling vooral plaats in de laatste fase van het laadproces. Door het heel andere laadproces van een LiPo wordt de laadstroom in de laatste fase van de laadcyclus verminderd tot een lage waarde. Er treedt dus minder warmteontwikkeling op in de eindfase. Enige warmteontwikkeling is er altijd omdat bij een chemisch proces wat het laden is altijd warmte vrij komt.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

NiCad's en NiMH accu's worden met een constante stroom geladen. Of de accu nu leeg is of al vol, de lader zal er steeds dezelfde stroom doorheen willen sturen. Als de accu vol is zal er geen energie meer in opgeslagen kunnen worden en zal alle energie die er nog als laadstroom in wordt gestopt omgezet worden in warmte. De accu wordt dus erg warm want er loopt nog veel stroom. Lees DIT stukje of DIT stukje ook eens.
Dat de accu tijdens het laden een beetje warm wordt is heel normaal. Zoals N.P.S. al schreef het is een chemisch proces waarbij altijd een beetje warmte vrij komt.

@N.P.S. Een gestabiliserende voeding met een stroombegrenzing is al een volledig automatische LiPo lader. De meest simpele uitvoering kan ik al maken met een stuk of 3 transistoren en een handje vol andere onderdelen en een referentie Ic voor de nauwkeurige spanning.
Een automatische NiCad of NiMH lader is veel ingewikkelder. Daar zijn heel wat meer onderdelen voor nodig. Zo ook een speciale chip of een microprocessor om de delta piek te detecteren.

Die LIPo lader van jou is voor mij toch een heel stuk ingewikkelder dan mijn Ni-Cad en Ni-MH lader!!!

Maar dat ligt vast aan mijn beperkte kennis van die materie...

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

N.P.S. zei:
Die LIPo lader van jou is voor mij toch een heel stuk ingewikkelder dan mijn Ni-Cad en Ni-MH lader!!!

Maar dat ligt vast aan mijn beperkte kennis van die materie...

Met vriendelijke groet,

N.P.S.
Nou nee niet echt, we hebben het alleen over verschillende laders. Jou lader is er één die jij zelf moet stoppen. Jij zult dus moeten bepalen of de accu vol is en dan de accu van de lader afhalen. Met een automatische lader bedoel ik een lader die zelf detecteerd of de accu vol is en dan het laden stopt. Zo'n lader is dus niet zo simpel te maken.
(Bij jou lader ben jij het meest ingewikkelde onderdeel, de "computer" die bepaalt of de accu vol is en dan het laden stopt. :lol:)
Een automatische LiPo lader, die dus zelf het laden stopt als de accu vol is, is dus wel simpel te maken. :wink:

Back