Beginner

• Topicstarter Topicstarter Tom sp
  • Startdatum Startdatum
T

Tom sp

Guest
dag allemaal
even voorstellen : ik ben Tom en woon in West-Vlaanderen (België dus).Ik zit in het 5e jaar Industriële wetenschappen(8u wiskunde , 3u elektriciteit,2u elektronica , 3u mechanica , 2u fysica en 2u chemie zijn d wetenschappelijke vakken) en heb totaal geen ervaring met modelbouw maar wel intresse.

Volgende jaar moeten we per 2 een gip (geintegreerde proef) maken.En ik wou dat samen met een klasgenoot doen.
Deze klasgenoot heeft grote intresse en zit bij de Belgische luchtkaddetten.

Ik wou weten of jullie denken of het haalbaar is om tegen volgende jaar een elektro zweefvliegtuig te berekenen,uit te teken en te bouwen.De afstandsbediening zouden we wel aanschaffen.

Wat we eventueel ook zouden doen is zonnepanelen op het vliegtuig leggen maar die mogelijkheid zullen we nog bekijken

Tom

Dit soort vragen wordt regelmatig gesteld. Met de zoekfunctie kan je de antwoorden vinden.

Het ontwerpen, bouwen en vliegen van een modelvliegtuig in een tijdbestek van één jaar is voor ervaren modelbouwers en -vliegers geen enkel probleem. Of het jullie ook zal lukken??? Tja dat hangt af van de kennis over het onderwerp, je ervaring, je financiele middelen en je doorzettingsvermogen. Vooral dat laatste zal je nodig hebben. Vooral als je, zoals ik veronderstel, weinig of geen ervaring op dit gebied hebt. Dan wordt het een lange weg met veel telurstellingen.

Dank u voor het eerlijke antwoord.Het wordt een lange weg maar we hebben allebei tamelijk veel doorzettingsvermogen dus we gaan ervoor.

mag ik je een raad geven? zoek eens een modelbouwer bij u in de buurt, die je vanalles kan vertellen over de vorm van de romp, en het profiel van de vleugel...(zeeer belangrijk, want zoals je vriend weet is een profiel afhankelijk voor wat de vlieger moet doen)
bv acro vliegen is een symmetrisch profiel.
als het veel moet liften is het weer andere koek.

als je een "simpel" profiel zoekt, dan is de CLARK-Y makkelijk om te bouwen. en het vliegt nog stabiel ook.

maar je moet met een paar punten rekening houden, zoals de hoek van de vleugel.
(als je ailerons wil) een redelijk vlakke vleugel, en als je alleen staartgestuurd wil moet je de vleugel in 2 knikken naar boven bouwen.

en meestal ligt het zwaartepunt op 1/3 van de voorzijde van de vleugel.

op gebied van elektro maken... makkie als je wat van elektronica kent.
een motortje, een batterij, en regelaartje en je bent vertrokken.
(natuurlijk servo's en ontvanger en zender nodig.)

als je nog vragen hebt , mag je altijd een PB sturen. en ik help je verder.

Hoi Tom,

een leuk initiatief! Met hulp van wat rekenprogramma's zou je een hoop kunnen programmeren, mocht je daar ook al kennis van hebben.
Ik denk dat je je goed kunt spiegelen aan dit:
bouwen-zweeftoestel-berekeningen

Met inachtname van alle aanbevelingen hier zou dit mij persoonlijk ook erg leuk lijken:
vliegen-op-zonne-energie

De challenge is dan om zonder netto energieverlies een vlucht te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back