Beginners-guide: Batterijen

Hallo,

Ik ben net overgestapt van de speelgoedhelicopters naar het 'echte' werk.
Eén ding is mij niet echt duidelijk.
Een speelgoedheli plug je in, na een paar minuten is ie opgeladen en je gaat een paar minuten vliegen.
Serieuze heli's hebben blijkbaar dus een ''LiPo'' batterij. Maar als ik zo op internet kijk lijkt dat allemaal ingewikkelder te zijn dan inpluggen en gaan. Want de spanning mag niet te laag en niet te hoog oplopen, hij kan warm worden, laden moet je voorzichtig doen en weet ik wat allemaal.
De handleiding van mijn heli zegt hier helemaal niks over, vreemd genoeg.

Dus vroeg ik me af of iemand even kort de basics kan opschrijven van het gebruik van een LiPo batterij, waarin antwoord wordt gegeven op de volgende vragen (Bartjuuuuhhhhh misschien?):

- Standaard wordt mijn heli geleverd met 1 accu (15c 600mAh) en 1 lader. Hoe lang duurt het laden van de batterij en hoeveel van beide heb ik dan extra nodig om een beetje normaal te kunnen vliegen?
- Is de standaard lader een beetje ok? Of moet ik eigenlijk met een apparaat gaan werken die kan 'balancen' (heb ik ook ergens opgevangen) en de accu beschermd en allemaal interessante lampjes heeft enzo?
- Er bestaan allerlei alarmsystemen om te voorkomen dat ie ineens stopt met vliegen omdat de batterij leeg is. Wat is hierbij aan te raden?
- Kan ik zomaar mijn 3,7V 600mAh 15C batterij vervangen door een 'grotere', bijv een 1000 mAh? Vlieg je dan langer?
- Verder nog tips om de levensduur te verlengen of de batterij te beschermen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Bij lipo's heb je een lader nodig met een lipo balancer
Je steld de lader dan in op het amperage wat er in de accu kan
en de lader stopt dan automaties op het ogenblik dat de accu vol is

Bij het vervangen van een accu voor een sterkere
moet je wel in de gaten houden dat het voltage en het gewicht gelijk blijft
Dit omdat de heli vaak niet veel meer kan tillen
Wat voor heli heb je gekocht

Accu's en Laadtechnieken gaat niet over heli's specifiek toch? Had daar al wel gekeken maar vond voornamelijk van alles over autootjes enzo.

Kwa type heli, ik heb bijna de Walkera 4g6s gekocht, moet mijn bestelling alleen nog bevestigen...

Tsja da's weer zo technisch, boeit me eerlijk gezegd niet zo.
Bedoel gewoon echt even de simpele tips en feitjes op een rij zoals je die in een winkel zou krijgen...

Ja....iemand heeft zijn best gedaan wat jij wilt weten kort en bondig op een rijtje te zetten (zo'n heel lang verhaal is het nou ook weer niet), jij hebt geen zin om het te lezen en verwacht dat een ander het even opnieuw tikt. Alsof je het dan niet hoeft te lezen :confused: Aparte reactie wel.

Misschien kun je dan beter even naar de winkel gaan.

Nou ja hallooooo....

Ik vraag alleen om een korte uitleg van een minuutje over hoeveel adapters en het verschil tussen die in je pakketje zit en eentje met lampjes etc, kan er niks over vinden alleen een link met een technisch verhaal over voltages etc van een half uur.
Kan ik best allemaal gaan lezen ja. Heb ik gelijk de kennis om mijn eigen batterijfabriek beginnen, maar weet ik nog steeds niet hoeveel van die batterijtjes ik nou moet hebben om een stukje te kunnen vliegen...

Ik stel alleen paar simpele vragen. Ik heb één normale reactie gehad (dank j.weel) en verder alleen reacties van mensen die wél de tijd en moeite nemen allemaal links te sturen (misschien niet eens zo kwaad bedoeld) maar misschien ook gewoon in twee regels mijn vragen kunnen beantwoorden...

Hey

Reken er maar op dat als je wat verder komt met helivliegen je veel en veel meer te lezen krijgt over hoe alles werkt ;)

Als nou iemand hier in 3 regels aan jou uitlegt hoe dit werkt, heb je misschien volgende week alweer de volgende vraag over lipo's! Of je huis brand af! (grote kans bij verkeerd gebruik van lipo's! )

Dus voor je eigen veiligheid gewoon even de tijd nemen om te lezen!

Heb je daarna nog vragen kan je ze altijd hier nog stellen ;)

Groeten

Laatst bewerkt:
Ik zou je inderdaad aanraden om het verhaal in de link te lezen. Dit is een duidelijk en goed verhaal en zoals eerder aangegeven zal je nog veel moeten lezen als je verder gaat met heli's. Als de techniek niet boeit wordt heli vliegen of modelbouw in het algemeen een lastige opgave aangezien het niet echt simpel speelgoed is.

Om even antwoorden te geven die niet in het artikel staan:
Zo te zien heb je een accu van 1 cel aangezien je aangeeft dat hij 3.7 volt is. In dat geval heb je met het balanceren niets te maken. Dit geldt enkel voor lipo's met meer dan 1 cel.
Een andere lader zal niet veel zin hebben aangezien ik dat soort lipo's niet met meer dan 1C (C=capaciteit van de accu) zou laden. Daar zijn ze niet voor gemaakt. De standaard lader laadt waarschijnlijk met 1C.

Het enige voordeel dat je met een geavanceerde lader hebt is dat je kan aflezen hoeveel ampere je er terug in stopt met laden. Aan de hand daarvan kan je uitrekenen hoe lang je met een accu kan vliegen. Voorbeeld met een 800 mah lipo:
Na 5 minuten vliegen stopt de lader er 500 mah in bij het laden. Dan geldt: 800*0,8/500*5=6,4 minuten maximale vliegtijd. De 0,8 heeft te maken dat je een lipo eigenlijk maar 80% mag ontladen om er lang mee te doen. Ik weet niet of er bij de snelheidsregelaar van jouw heli een veiligheid in zit, maar vaak wordt dan de stroom naar de motor vermindert als teken dat de accu leeg raakt. Eigenlijk ben je dan al te laat voor een lange levensduur. Of dit in je regelaar zit moet je even zoeken in de handleiding of op internet.

Let wel. Ik weet niet welke heli je hebt, maar aangezien het een accu met 1 cel gebruikt zal een goede lader net zoveel of meer kosten dan je heli. Je kan je dan afvragen of je een dergelijke investering moet doen.

Of je een grotere accu kan gebruiken is afhankelijk van
a)past de accu
b)kan je de accu verschuiven om het zwaartepunt goed te houden

grt
Dennis

Back