Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

niet echt moeilijk

heb zelf pas mijn eerste heli aangexhaft. na de picooz en de gyrotor beide binnen twee dagen te hebben teruggebracht. dit is inderdaad echt speelgoed. heb nu de lama v4. oefen binnen. genoodzaakt op zolder met erg weinig ruimte. tip: koop extra rotorbladen! kan er nu aardig mee overweg en wacht op mooi (wondvrij) weer.

de lama v4 vind ik een echte aanrader. als je hem goed getrimd krijgt (wat bij mij echt een irritante en forse klus is geweest) kan je er als beginner m.i. al direct goed mee vliegen. ni het begin wel 'achter' de heli blijven.
 
Dit is mijn modified big Lama 53#1.
img0016wf6.jpg

voorzien van 2 Avionivs 330 brushed motor met regelbare druk op koolstof collectoren. Voor de regeling van de draairichting van de motoren, worden zener dioden en 3 condensatoren gebruikt
img0009zl5.jpg


Tevens heb ik een heck motor gemonteerd. Tijdens de testvlucht, bleek dat de toeren te hoog is, deze zal middels een shunt geregeld worden, die eventueel naar de mixer aangesloten wordt. Ben nog steeds aan het experimenteren.
 
Hey,
Ik heb er al eerder over gedacht, maar nu kwam ik een aanbieding tegen op t internet die me wel wat leek.

De Lama V3 en de Lama V4, Wat zijn de verschillen, welke is beter, en zijn dit leuke heli's om zelf mee te leren vliegen?
Ook stond de walkara dragonfly te koop.

Ik heb al modelvliegervaring, maar nog niet met heli's (ja op de sim, hooveren lukt nog wel, en met van die 3d helis stunten is erg leuk maar dan stort je (te)vaak neer :P

Lama V3 €59,56
Lama V4 €62,13
Walkara dragonfly €60,95

Deze modellen zijn RTF, maar nu had ik nog een vraag, (zal vast wel kunnen) Kan ik deze heli's vliegen mijn mijn ijgen zender? (field force 7).

Mischien dat ik in het voorjaar eens aan de slag ga en het heli-vliegen ga uitproberen (aangezien het allemaal goedkoper is dan ik dacht :D)

Igor
------------
Edit:
Ik heb nog even gekeken naar de heli's, Bij de Lama V3 is het voordeeld dat er veel spare parts te koop zijn (en ook bij die winkel waar ik het wil kopen) En van de Lama V4 en Walkera niet.

Wat is het verschil tussen de Lama V3 en V4?

Igor
 
Laatst bewerkt:
Spektrum DX7 + Phoenixrc sim

hallo iedereen,

ik zou ook graag willen beginnen met modelheli's

nu mijn vraag is : ik zou eerst een zender en sim kopen en dan tegen de zomer een trex450

zender Spektrum DX7 sim : PhoenixRC

is dit volgens jullie de goede manier om met deze hobby te beginnen?

alvast bedankt

Steven
 
Ik vind het een prima keuze om mee te beginnen!
Maar volgens mij is de DX7 (2,4 Ghz) niet goedgekeurd in Belgie / Vlaanderen?

Eric
 
Ik vind het een prima keuze om mee te beginnen!
Maar volgens mij is de DX7 (2,4 Ghz) niet goedgekeurd in Belgie / Vlaanderen?

Eric

goedeavond,

klopt dit, is deze zender niet goedgekeurd in Belgie?
ikzelf kan er niets van vinden, en deze zender zit in het gamma van spektrum bij amshop.be

alvast bedankt,
Steven Couckuyt
 
Heb er wat van teruggevondn dat deze nog steeds in de grijze zone zou zitten qua gebruik in België

nu, wat is het alternatief in deze prijsklasse? -> ook compatible met phoenix rc


alvast bedankt voor de reaktie

Steven
 
Hallo,

ik ben geïnteresseerd in een electro-heli.
Ik heb inmiddels mijn voorkeur uit laten gaan naar de Walkera Dragonfly 36 en 60, welke vinden jullie de beste?
Maar misschien kunne jullie ook nog advies geven over andere heli's van deze grootte/soort. Mijn budget is tot €300,-

Alvast bedankt.
 
------------
Edit:
Ik heb nog even gekeken naar de heli's, Bij de Lama V3 is het voordeeld dat er veel spare parts te koop zijn (en ook bij die winkel waar ik het wil kopen) En van de Lama V4 en Walkera niet.

Wat is het verschil tussen de Lama V3 en V4?

Igor

De Lama 3 en 4 verschillen niet zoveel van elkaar. Alleen staan bij de Lama 3 de motoren naast elkaar en bij de 4 achter elkaar vanwege de smallere bouw.
De onderdelen zijn voor het grootste deel ook identiek. Alleen het frame van de 3 is iets anders. Verder zijn de motoren, de rotorbladen en zo ongeveer alles wat daar mee samenhangt hetzelfde.
De conclusie is dan ook dat de onderdelen voor de Lama 4 net zo goed verkrijgbaar zijn als die van de 3.
Ik heb zelf gisteren een Co Commanche van E-Sky gekocht. Deze is gebaseerd op de Lama 4. Het ding vliegt erg goed en stabiel, maar wel even goed afstellen. Binnenkort ga ik er toch de body op zetten van de Lama V4 omdat ik die mooier vind. Maar deze was niet op voorraad en ook moeilijk verkrijgbaar in verband met leveringsproblemen vanuit China. Verder zijn de Co Commanche en de V4 hetzelfde dus dat zal geen probleem zijn.

Welke van de twee beter is weet ik niet. Volgens mij vliegen ze allebei even goed. Van de Walkera lees je wel eens horrorverhalen maar ook daarvan weet ik niet of deze kloppen.
Ik kan je wel zeggen dat een Lama V4 goed vliegt.

Groeten,
Willem.
 
Los van de prijs, is het beter/makkelijker/verstandiger om met een grotere heli te beginnen dan met een kleinere?
Denk bv aan een T-rex 500 of 600 in plaats van een Mini Titan E325
Kan me voorstellen dat grotere helicopters een stuk trager/stabieler zijn.
 
Inderdaad, groter is stabieler. Trager hangt van je setup af, je kan het zo ruig maken als je wil.
 
Los van de prijs, is het beter/makkelijker/verstandiger om met een grotere heli te beginnen dan met een kleinere?
Denk bv aan een T-rex 500 of 600 in plaats van een Mini Titan E325
Kan me voorstellen dat grotere helicopters een stuk trager/stabieler zijn.

Jo vrachthond ;)

De mini Titan E325 is een stabiele beginners (allround) 3D Heli.
Aan het leren vliegen met de mini Titan zal je je handen (al) vol hebben.

Grotere Helis (rotordisk diameter) zijn in het algemeen (iets) stabieler.
Crash kosten daarentegen zijn vele malen hoger en dat je (eens) zult crashen is een (vast) gegeven.

Vergelijk het maar tussen een B744 F(re)ighter en een MD11 F(re)ighter ;)

"The Sky is the Limit"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eh.. ik vermoed dat de crashkosten van een Raptor 50 toch echt lager zullen zijn dan die van een Mini Titan E325 hoor..

kleiner betekent ook kwetsbaarder.. dus meer kapot.

Ik ben geen helivlieger maar weet wel dat de helivliegers en instructeurs bij ons op de club, mensen altijd adviseren om niet met een klein electrohelitje te beginnen. Dingen zijn instabieler en kwetsbaarder, gevoeliger voor wind ook. Crashkosten zijn hoger en onderdeeltjes vaak moeilijker te krijgen (in vergelijking tot bv. standaard raptor 50).
 
eh.. ik vermoed dat de crashkosten van een Raptor 50 toch echt lager zullen zijn dan die van een Mini Titan E325 hoor..

kleiner betekent ook kwetsbaarder.. dus meer kapot.

Ik ben geen helivlieger maar weet wel dat de helivliegers en instructeurs bij ons op de club, mensen altijd adviseren om niet met een klein electrohelitje te beginnen. Dingen zijn instabieler en kwetsbaarder, gevoeliger voor wind ook. Crashkosten zijn hoger en onderdeeltjes vaak moeilijker te krijgen (in vergelijking tot bv. standaard raptor 50).

Geen appels met peren vergelijken a.u.b.

De mini Titan E325 3D is een volwaardige, allround 3D Heli.

RMK / Raptor 50 Blades zijn (nog) altijd vele malen duurder dan E325 blades ;)
 
Aan het leren vliegen met de mini Titan zal je handen (al) vol hebben.

Vandaar dat ik graag wil weten of het kiezen voor een grotere wellicht verstandiger is.
Verwacht zowieso dat de overstap van een Lama4 naar een collective pitch heli een zeer grote zal zijn.
Dat er wordt gecrashed staat inderdaad vast...:(

Vergelijk het maar tussen een B744 F(re)ighter en een MD11 F(re)ighter ;)

Geen idee hoe een MD11 vliegt.
Als je het kunt vergelijken met een 73 en een 74 kies ik duidelijk voor de 74:thumbsup:
Een heel stuk stabieler.
 
Vandaar dat ik graag wil weten of het kiezen voor een grotere wellicht verstandiger is.
Verwacht zowieso dat de overstap van een Lama4 naar een collective pitch heli een zeer grote zal zijn.
Dat er wordt gecrashed staat inderdaad vast...:(

Als je het kunt vergelijken met een 73 en een 74 kies ik duidelijk voor de 74:thumbsup:
Een heel stuk stabieler.

Een grotere (disksize) heli zoals bijvoorbeeld: T-Rex 600 of Thunder Tiger 620SE kan meer wind hebben dan een 450 size Heli.

RMK / Een grotere heli is ook grotere Li-Po enz. = meer pleuro's.

Met de Thunder Tiger mini Titan E325 3D kun je met zo'n 3-4 beaufort (nog) buiten vliegen.
Een ander voordeel is, dat je met de mini Titan E325 3D ook (nog) in je achtertuin of sporthal (indoor) kunt vliegen.
Vliegen op het 747 upper deck zal er spijtig genoeg niet (meer) inzitten ;)

Op technish vlak zijn de Mikado Logo 500 3D en 600 3D de betere helis.

RMK / MD11 nooit gevlogen, DC10-30 wel ;) de 737 is (net) 'n vliegende Deux Chevaux.
 
Tja, qua kosten is een kleinere heli waarschijnlijk een verstandige keuze.
Als ik zo kijk naar de prijzen van grotere lipo's.....
Kan iemand die een grotere heli vliegt hier wat over zeggen?
 
Tja, qua kosten is een kleinere heli waarschijnlijk een verstandige keuze.
Als ik zo kijk naar de prijzen van grotere lipo's.....
Kan iemand die een grotere heli vliegt hier wat over zeggen?
jazeker,
ik heb onmiddelijk een trex 600 gekocht en leer daar mee vliegen
een vriend van mij is begonnen ook ongeveer een half jaar geleden zoals ik ongeveer
hij is inmiddels aan zijn derde heli toe
eerst een e sky belt cp dan nog een trex 450 en nu de trex 600 zelf zegd hij dit zo nooit meer te doen
voor de prijs van zijn twee eerste helis had hij nu al een tweede 600
wat de craschkosten betreft valt dit zeer goed mee ik heb mijn 600 in de beginfase ook eens de grond in geboord en het koste mij 125 € daarvoor zou ik het niet laten
kleinere helis zijn veel kwetsbaarder en zullen dan ook bij een crasch meer onderdelen breken
later koopt u zich toch een grotere heli waarom dan niet van in het begin
maar vergeet een ding niet leren vliegen is vooral geduld hebben
 
Tja, qua kosten is een kleinere heli waarschijnlijk een verstandige keuze.
Als ik zo kijk naar de prijzen van grotere lipo's.....
Kan iemand die een grotere heli vliegt hier wat over zeggen?

Wanneer je de mini titan insteld op de standaard beginners pitch/gascurve, heb je een heel gemoedelijke stabiele heli waar je echt overal mee kan leren vliegen. Qua rotordiameter en gewicht natuurlijk onstabieler dan een 600 of 50-er.
Windkracht 4 is totaal geen probleem.

Stel je hem in op 3D, krijg je een totaal andere heli.

Heb je echt ballen en ben je nergens bang voor, ga dan voor een t-rex of raptor.
Lipo's zijn wel bijna 3x zo duur. (flightpower)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top