BEGINNERS: KIES VRIJE VLUCHT

hallo beginnende vliegers,
er worden hier ontzettend veel topics geopend met welk model moet ik kopen..... fout dus,
begin met vrije vlucht vliegen, het is goedkoper en je leerd goed hoe je de vliegtuigen goed moet afstellen en vliegen.
en als je denkt dat dit kinderachtig is heb je het weer mis.
want het is veel moeilijker dan bestuurd vliegen: je kunt je model als het eenmaal vliegt niet meer bij sturen.
maar het gaat meestal wel goed.
en als er dan wat weg vliegt ben je niet al te veel geld kwijt.
je kunt ook vrije vlucht indoor vliegen dat is al helemaal leuk voor de beginner, maar ook voor de prof
greetz kevin

Kevin,
Ik denk dat er weinig mensen mee beginnen, omdat het er kinderachtig uit ziet.
Ik bedoel zo zien veel mensen dat denk ik.
En je ziet het weinig.

Ik ben het verder voledig met je eens, dat je er erg veel van leert.
Als mensen met vrije vlucht zouden beginnen.
Kunnen ze later ook veel meer uit hun model halen.
Omdat ze dan de tijd nemen om hun model echt goed in te vliegen.
En niet te zeggen hij vliegt niet goed dus een grotere motor er op.

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik ook niet met vlije vlucht ben begonnen.
maar vroeger veel met papieren vliegtuigjes in de weer ben geweest.

Hier heb je mijn gevoel hier over.

het is gewoon zo dat RC meer trekt, ook aan de jeugd.
mede ook door de electronica en gadgets en de hele heisa eromheen.

jeugd van rond de 15/16 jaar die instappen in het vliegen worden aangetrokken door de motortjes en flitsende zenders met vele knopjes en schakelaars.

helaas op een handjevol enthousiastelingen denk ik dat het vrije vlucht sectortje (helaas) een beedje dooodgebloeid is danwel overschaduwd door de RC.

het is inderdaat jammer dat er zo weinig mensen vrije vlucht vliegen.
daarom is het op onze club ( in nijmegen ) ook verboden om andere dingen te bouwen behalve vrijevlucht modellen.
greetz kevin

Ik bedoelde het ontopic.

Ik denk dat veel mensen het te min vinden, om met een vliegtuigje te gaan lopen smijten.
Omdat ze meer geld hebben, en de rc veel goedkoper is geworden

ik ben ook met een vrijvlucht zwevertje begonnen. Zo leer je bouwen en afstellen op een goedkope manier. Het eerste modelletje een zwever van 1m20, het tweede model met een rekker, een monsun van 60 cm of zo. Uren heb ik daarmee versleten en plezier gehad. En het kost inderdaad niet veel.
We zijn nu 18 jaar later en ik vlieg nog steeds (RC dan wel)

Hier ben ik het totaal mee oneens.

Je hoort me niet zeggen dat ik vrije vlucht kinderachtig of dom vind, maar het is iets heel anders dan RC.

Ik bouw niet graag en koop daarom arf modellen.
Bij mij gaat het er niet zozeer om hoe goed ik hem gebouwd heb, maar hoe ik ermee kan vliegen.
Terwijl bij vrije vlucht het bouwen en afstellen het belangrijkste is.

Ik persoonlijk vind dit toch twee verschillende vormen van modelbouw.
Een beetje de vergelijking van: als je met een speedboot wilt varen moet je eerst leren zijlen.

Allhoewel ik toch onder de inruk was toen ik zo'n vrije vluchtmodel 9 min zag vliegen.

Maarja ieder zijn mening. Daar dienen forum's voor he :wink:

Het probleem is dat veel mensen niet weten wat vrijevlucht inhoud.

Net zoals ik dus.

Ik droom er ook van om te gaan (heli)vliegen.

Wil iemand me kort uitleggen wat vrijevlucht inhoud, wat het kost, wat voor vliegtuigen gebruikt worden, ...

Alvast bedankt.

Gunskes zei:
Het probleem is dat veel mensen niet weten wat vrijevlucht inhoud.

Net zoals ik dus.

Ik droom er ook van om te gaan (heli)vliegen.

Wil iemand me kort uitleggen wat vrijevlucht inhoud, wat het kost, wat voor vliegtuigen gebruikt worden, ...

Alvast bedankt.

Neem aan dat vrijvlucht vliegtuigen dus echt alleen vliegen.. Dus no controle ofzo... Gewoon de lucht in smeiten en gaan.. Of heb ik dit nou helemaal mis?

jep dat heb je dus helemaal mis.

alleen de wedstrijden met werpmodellen is het gooien geblazen en dit moet ook nog eens goed geleerd moet zijn.
De overige klassen worden meestal met een looplier naar een hoogte van 50 meter gebracht en diegene die een katapult start heel goed beheersd kan best nog wel eens uitkomen op een veel hogere start hoogte.
Daarnaast heb je dan ook nog de rubbermotor modellen die aangedreven worden door een proppelor die zijn kracht haald uit een speciale soort elestiek.
Al deze modellen moeten zeer goed uitgetrimd worden en zijn "programeerbaar", dit betekend dat men van te voren enkele dingen kan instellen, zoals welke bocht en welke radius deze moet hebben. daarnaast zijn nog enkele mogelijkheden in te stellen. maximale vluchttijd in wedstrijd verband is iets van 3 minuten en in de fly-offs wordt dit per ronde verhoogd.

nou apzor je hebt het dus echt mis.
denk je nou werkelijk dat je z'n ding de lucht insmijt. dus niet he dat is toch zonde van je geld late kapot vliege

Ik heb ook wel een beetje aan vrijevlucht gedaan met een F1D beginner (3 grams vliegtuig).
Ik vloog al heel lang radio voordat ik dat uit nieuwsgierigheid eens probeerde. Destijds de enige manier om 's winters binnen te vliegen. Apart wereldje. Lekker middagje kistje afstellen. Rubbermotor opwinden enz...

Toen een jaar of 5, 6 geleden voor het eerst in Sinsheim radio bestuurde indoor vliegtuigen waren gedemonstreerd werd dit door een aantal zaalvliegers als onmogelijk en anders iets van voorbijgaande aard beschouwd. Ik voorspelde dat dit meer mensen aan zou spreken dan vrije vlucht.

Situatie nu:
- vrije vlucht zaalvliegers enthousiast, maar stabiel aantal als je kijkt naar het aantal meetings.
- radio indoorvliegen booming. 's winters 3 of 4 meetings in de maand. Steeds meer lokale meetings.

Vrijevlucht heeft zijn plaats in de modelbouw. Ik vind het alleen logischer om er een radio (of infrarood) vervolg in ontwikkeling aan te geven.
Peanut di paar minuten vliegt is toch veel leuker dan een paar rondjes?
Kwestie van smaak natuurlijk, maar een vliegtuig met besturing is niet minder puur dan vrije vlucht vind ik.
Deze club heeft een mooie balans.
http://www.aeronutz.flyer.co.uk/

Back