Beginners scheepjes

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje op het forum, maar eigenlijk nog nooit bij de zeilschepen gekeken. Naast de autotjes leek mij wat anders ook wel leuk.
Dus toen hier beland.

Ik heb zelf wel gezeild op curacao, maar weet verder eigenljk geen drol af van zeilen. Ik had een weekend huis aan een groot binnenwater zonder medezeilers.

Ik heb ook al even rondgeneust op het forum en ben al twee scheepjes tegegekomen die mijn aandacht hebben.

De micro magic
De basic jolle

Weten jullie nog een paar beginners scheepjes in die richting? (prijs en beginnersschip) Ik ben niet echt van plan om er wedstrijden mee te gaan varen. (Als julie meer voorwaarden moeten weten om me te h elpen met een keus even ernaar vragen aub want dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd)

Persoonlijk heb ik nu nog een beetje voorkeur naar de Basic Jolle, dit omdat het toch iets meer zelf klussen is dan bij de MM volgens mij.

De site en het forum van de MM ben ik ook al tegegekomen en daar ben ik voorlopig nog wel even zoet mee :P ;)

Je kunt ook eens kijken naar een Optimist
Dit is een eenvoudig scheepje wat al door een aantal mensen is nagebouwd, onder andere door Lidewij en Anne.
Van beiden staat een verslag hier op het forum.

Ook is er nog de X25, maar de link daarnaar kan ik zo snel even niet terug vinden. Misschien even :google: en

Wim

Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties. Ik vind ide Saphir ook wel een mooie boot. Ook bedankt voor de optimist, maar persoonlijk bind ik die minder.

maar de Saphir en de MM hebben de fok op een andere manier gemonteerd dan de Basic Jolle volgens mij. Is daar een speciale reden voor?

En dan natuurlijk de vraag, is er nog veel afstelkennis nodig?

@Roderick

Vorig jaar heb ik in juni mijn eerste Micro Magic gekocht daarna de Saphir en nu nog een tweede Micro Magic voor de kleinzoon.

Ik beoefen al meer dan 30 jaar de modelbouw maar sinds vorig jaar met zeilboten begonnen.
Had dus totaal geen verstand van zeilen zoals velen dat beoefenen.
Maar heb de afgelopen dag lekker gezeild met harde wind.

Over het afstellen van de fok zijn er genoeg site's en anderen die je advies kunnen geven hier op het forum.

Ben geen wedstrijdzeiler bedenk andere dingen zoals een demontabele kiel onder de Saphir.
Ook zelflozing van de kuip en als er water in de boot zelf mocht komen bedenk ik daar ook wel weer wat voor.

De kuip heb ik helemaal nieuw gemaakt zoals die op die Duitse site.
Het hekwerk de hele beslagset gebruiken wij niet daar heb je alleen maar problemen mee doordat je fokkeschoot er achter kan blijven hangen.

Als ik alles van te voren geweten had dan had ik de Micro Magic niet gekocht.

Hallo Jan,

Ik heb nu de sites van de Saphir ook zo goed als doorgenomen. Ben er wel van onder de indruk.

Dat van die beslagset had ik ook al ergens anders gelezen. Heb ik ook niet echt in mijn hoofd gehad om te nemen dus dat zit wel goed :P ;)

Maar ik "schrik" er nu wel een beetje van als ik zie hoeveel er toch nog "gedaan" moet worden. Of valt dat wel mee? Ik zag versteveging in de romp enz. Is dat allemaal nodig, of doet hij het ook zonder al de aanpassingen die ik gezien heb op:http://www.saphir.modelzeilen.nl/DaviWB/Pagina3.html
Heb btw alleen nog maar ervaring met autotjes in elkaar schroeven, nooit echt "gebouwd" zullen we maar zeggen.

Maarrr, ben er gek op aan het worden :oops:

@Roderick

http://www.saphir.modelzeilen.nl/DaviWB/Pagina3.html

Dit zijn veranderingen die diverse modelbouwers hebben toegepast heeft niets met de bouw als je hem koopt te maken.

Die versteveging van de romp hoef je niet te doen ik heb het wel gedaan daar er toch een oog moest komen.
Stukje T messing genomen gleufje gemaakt en met een touwtje dat T stukje erin getrokken daarna Epoxy tweecomponenten erin laten lopen uit een bekertje deze lijm maak je warm met de fohn dan wordt het dunner.

Het dek zit aan de romp vast die hoef je al niet te lijmen alleen schuren dan kan je best onder de douche doen.

Maar als je hem volgens plan maakt dan is er niets aan ik ken een die had hem in 4 dagen klaar.

Maar zoals elke boot zitten er zwakke punten in en dat is de kuip waar water in komt.
Plaats je hier de servo niet onder dan kan je die kuip oom met siliconenkit vastzetten heb je geen lekkerij.

Ik heb de kiel demontabel gemaakt dat was één avond werk het roer had ik meer werk van.

Maar dat zijn allemaal dingen die je niet hoeft te doen maar dan moet je hem ook niet op vakantie meenemen.
Ik vind het een betere zeiler als de Micro Magic vooral als er wat meer wind staat.
Hij blijft ook beter op koers dan een Micro Magic.
Er zijn wel meer boten die goed zijn maar dan moet je wel het dubbele betalen.

Je kan er één servo in plaatsen maar ik heb zenders met meer mogelijkheden dus Fok en grootzeil worden apart bediend.

Een Micro Magic kost € 105.00 en een Saphir € 145.00 maar dan heb je meer boot.
Het voordeel van de Saphir is dat de kiel ook niet zo diep steekt als bij andere boten.
Maar jij maakt de keus bewerkelijkheid van beide vind ik hetzelfde ik noem het ook geen modelbouw zoals ik gewend ben.
Ik maak er wel modelbouw van omdat ik allerlei veranderingen aanbreng daar ben ik weer modelbouwer voor.

En je goed orienteren is beter en kan goedkoper zijn dan een miskoop.

Je vroeg advies en dat heb ik je gegeven, wat je er mee doet is jou eigen zaak.

Hallo Jan.

Super bedankt voor je info. Voorlopig weet ik denk ik wel genoeg.

Ik denk dat ik nog even ergens een dagje wil geen "test varen"
Even op het forum kijken of er ergens een dagje georganiseerd wordt in de buurt van Den Haag.

Nogmaals bedankt, en ik neem aan dat als ik nog vragen heb ik gewoon weer bij jou (en de rest) terecht kan ;)

Hoi Roderick,

In Scheveningen wordt er regelmatig gevaren met saphirs, in de haven bij de jachtclub, of in de buurt van Madurodam. Kijk voor data even op het saphir forum. Kun je kijken hoe het werkt, hoe die boten er in het echt uitzien en wat er nu echt nodig is om leuk te varen.

groet en succes!

Hallo roderick,

Ik vaar zeer regelmatig met het clubje in de havan van scheveningen, of zoals vorige week op de waterpartij naast madurodam. Dit gebeurt in de meeste gevallen op vrijdagavond vanaf een uur of zeven. Als ik het goed heb wordt er op vrijdagavond 19 mei weer met Saphirs gezeild. Kom eens langs zou ik zeggen, dan kan je de Saphir eens op je gemak bekijken en er mee"proefvaren".
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Mvg Oscar

Hallo Oscar,

Bedankt voor die info!! Helaas ben ik de 19 net rinchting het zuiden omdat opa en oma 60 jaar getrouwd zijn een feestje vieren. maar ik zal het in ieder geval in de gaten houden. Ik wil denk ik inderdaad wel eerst eens even kijken en voelen hoe dat gaat. Ik heb het nu alleen nog maar op internet via foto en filmpjes gezien.....

Gelukkig zijn modelbouwers zo behulpzaam :):)

Grrr, :bad-words: ik zie dat de 24ste een zeilavond wordt gehouden. helaas gaan mijn ouders de 25 weer het land uit en wordt het de 24ste dus tuisblijven :(

Ik ben er wel helemaal weg van!! Nu nog eerst een keertje kijken en mischien nog wel even proberen en dan als het bevalt ook maar kopen :P

Back