beginners verslagje e-flite slick 3d 480 arf

Mensen......

Hierbij wil ik een verslagje maken van mijn aller eerste vliegtuig, genaamd de slick 3d 480 van e- flite, tgaat hier om een 3d toestel..

Omdat ik voorheen alleen met heli's vloog en van planken niks moest hebben,(dat leek me allemaal maar niks),heb ik toch wel bouw ervaring,dacht ik,maar na het uitpakken van de eerste onderdelen wist ik meteen al......help.......

Wat me Bij het uitpakken meteen opviel....jemig dit spul weegt echt niks.....ik vroeg me meteen af,is dit nou dat balsa hout waar ze het altijd over hebben?

Enz,enz....vragen allom, allereerst ben ik maar eens gaan kijken op het net,het is een vrij nieuwe plane van e-flite dus ik verwachte geen hele topics over dit model,maar bij rc groups vond ik nogwel wat info..

dus vandaar dat ik hier op mbf ook maar een verslagje wil maken voor degenen die geintereseerd zijn, en daarbij, mensen met ervaring lezen dit en hulp is hier van harte welkom,het betreft toch mijn eerste kistje, en heb 0,0 ervaring dusja...

Ik plaats straks nog een paar fotos.

Mijn vorderingen tot nu toe zijn dat ik de ailerons aan mijn wings heb vastzitten,en met smart wacht op mijn servo's voordat ik eigenlijk verder kan.
Zoals ik al zei,foto's volgen straks.....

Mijn setup zal er als volgt uit gaan zien......kijk maar even mee....

advies was de park 480 bl outrunner die moet zo'n 275w geven,maar omdat hij overal uitverkocht was Heb ik de turniqy 480 besteld in de veronderstelling dat het wattage het zelfde was,eenmaal de motor thuis bleek hij 250 watt te leveren, in mijn ogen ook wel goed,maar toch.

Motor:turniqy park 480 bl outrunner 250w wel 1020kv
Esc: 40 amp lite pro switch mode bec brushless esc v2
Servo:4x a3030 sub micro digital high tork aircraft servo
Lipo:3s 2200 30c
Prop: apc thin elec 12x6e

Dit word geadviseerd door eflite zelf..behalve de motor dan

Laatst bewerkt:
Leuk toestel, dat zal best strak vliegenl. En, die motor is exact dezelfde hoor... rebranded!

Over dat wattage verschil hoef je geen zorgen te maken.
De motor mag mag. 22amp trekken.
E-flite heeft het wattage berekend met 12.5v en Turnigy met 11.35v.

aha frans....bedankt voor de toelichting hoor.

zoals beloofd hier een paar pica's

zo moet hij eruit gaan zien........stoer modelletje he?
full

full

de handleiding waar ik veel aan heb,ik vind wel dat hij gedetaileerder mag hoor,sommige dingen moet je maar gokken of op het net opzoeken.. maargoed......
full

hier een foto waar ik de motor heb bevestigd, de motor mount paste in de eerste instantie niet en ik heb dus de gaten iets moeten verruimen met een 4mm boortje, maar het geheel zit op zijn plaatst nu....
full

dan ook gelijk de esc maar bevestigd, ik vind het wel raar dat de esc niet in het midden zit van het kistje,dit ivm gewichtsverdeling,als ik nu het kistje los laat dan valt hij meteen naar links omdat daar nu het voledige gewicht van de esc zit,, misschien als alles erin zit valt dat allemaal mee....
full

mijn prop,ik had trouwens niet gedacht dat hij zo groot zou zijn....gaaf!

full

de ailerons aan de vleugel bevestigd met hinges en ook de control horns met 5min epoxy, in de handleiding schrijven ze 15 min epoxy,maar dit zit ook vast geloof me...
full

full

toen ik het motortje binnen kreeg zat er dit ook nog in de verpakking, wie weet waar dit voor is dan?

full

het volgende probleem waar ik eigenlijk mee zit is het volgende,ik had tot voor kort geen enkel id dat een vliegtuig met een 3 axis gyro vloog, ik dacht dat die dingen eigenlijk alleen in heli's en quadcopters zaten,maar mijn verbazing schetst dat ze doodleuk ook in kisten zitten.......

mmm oke weer wat geleerd, nu komt mijn probleem, ik vlieg zelf met vbar control en mikado is nog niet helemaal zover dat ze er 1 klaar hebben voor kisten, ze zijn wel bezig weet ik, maar dat kan natuurlijk nog wel ff duren,dus of ik wacht tot mikado zo ver is of ik vlieg hem met mijn futaba zender, die ik altijd voor het simmen gebruik,het is een futaba 7c dus daar lig het niet aan,of kun je deze kist ook zonder vliegen?.

dat was het voor vandaag weer mannen,ik wacht nog ff tot ik de servo's binnen heb en dan kan de vleugelbouw beginnen......

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is om je prop aan de motor as te bevestigen. Je schuift hem op de as hij klimt zich vast als je er een prop op doet en de moer aan draait.

Een gyro in een vliegtuig heb ik nog nooit gebruikt. Daar kan ik je niet mee helpen.

Dat ding heet een propadapter.
De as van de motor is smaller dan "het gaatje" in de propellor.
Een propellor kun je qua diameter bijstellen met een bijgeleverd plastic ringetje.
De propadapter klemt zich om de as van de motor naargelang je de prop vastzet met de moer (moer en spinner in 1 hier).
Je mag dit serieus vastzetten maar in m'n begindagen heb ik ook nog propadapters verkloot door te hard dit te willen vastzetten. En dan scheurt hij :-(

Maar vast moet het wel staan, je wil absoluut niet dat je prop eraf vliegt.
Dus voor je gaat vliegen ga je volgas testen met de prop WEG van je.

Een gyro in je vliegtuig: botweg gezegd hoort de gyro in je vingertoppen te zitten. Punt andere lijn.
Je begint met een van nature uit instabiel toestel maar daar ga je dan stabilisatie elektronica insteken? :onweer:
Neen dus.
Om te beginnen de roeruitslagen beperken, voldoende expo voorzien en vliegen. Als het wat beter gaat mag je de roeruitslagen vergroten.

sterker: bij ons in de club proberen we de gyro's van de beginnerstoestellen zo snel mogelijk uit de toestellen te krijgen..
of andere ontvanger erin.

geeft een heel raar gevoel in het vliegtuig. alsof iemand continu aan je sticks aan het trekken is
misschien ook een kwestie wennen, maar persoonlijk heb ik veel liever gewoon de kist zoals hij is, zonder inmenging van gyro's

Tipje, bij arf wil men de lijmnaden nog wel eens een beetje spaarzaam lijmen.
het kan raadzaam zijn om met secondelijm e.e.a. ff na te lopen.
zeker de voorkant.. je zal niet de eerste zijn waar na een iets minder soepele landing het motorschot en motor onder het vliegtuig ligt

prop moet trouwens altijd nog even gebalanceerd worden. scheelt motorlagers op de lange duur.

qua regelaar links of rechts, mooiste is wel dat de kist uitbalanceerd.
meestal is een object zo dicht in het hart van het vliegtuig niet zo'n probleem. meestal zijn de vleugels zelf een grotere uitdaging.
die 2 kun je ook op elkaar uitbalanceren, vaak wijkt er wel 1 een beetje af.
veel mensen doen het ook niet. ik wel, vele kleine dingetjes maken het een stuk beter ;-)
daarnaast, je ontvanger etc moet ook nog ergens komen..

o ja, verlijm niets waarvan je het vermoeden hebt dat je er later nog eens bij moet...
bij vliegtuigen schrijft men dit nogal wel eens voor. maar de wet van murphy zorgt er dan voor dat juist die dingen eruit moeten, en dan kun je gaan breken.
is met wat handigheid kun je dit net wat anders inrichten, zodat je er later toch bij kunt.
desnoods door alleen wat schroeven los te halen.

Ooo dankjewel djjr en dries,

At student bedankt voor de lijm tips ik zal eens kijken naar de naden van de kist.....gewone sec lijm?
Ik heb de hinges ook gelijmd met seconde lijm omdat ik dat nog had staan en ik dacht ik probeer het gewoon,en jawel ook zo vast.....nice.....normaal schrijven ze roze zap voor, heb ik inmiddels ook binnen,maar goed het proberen waard......
Prop balancer heb ik idd besteld ja dat wist ik,had ik elders gelezen, anyway thx.....

Ik heb nog geen id met wat mikado aankomt zeilen,maar mijn vermoeden is id een gyro voor planes, tja het jammere is dat ik alles natuurlijk met 1 zender wil gaan vliegen,dus ik weet nog ffkes niet hoe of wat..

ik wacht nog steeds op mijn servootjes en dan kan ik verder........

Hinges zet je vast met dunne CA! Dus bvb de roze van Zap zelf. Het is de capillaire werking van de scharnieren, hout en lijm die z'n werk doet. Alleen dunne zap kan diep in het hout dringen, de rest is oppervlakkig.

Een roer die losschiet wil je ook niet meemaken.
Je ziet, net zoals bij heli's laten we geen ruimte voor fouten :cool:

Tuurlijk wil je anders met 1 zender vliegen. Maar ik vermoed dat je dus 'n gewone zender hebt (futaba, graupner, spektrum, ...). Daarvoor kun je toch een gewone ontvanger krijgen?
6 kanaaltjes, servo's erin schuiven, klaar.
Ik snap dat ganse Mikado VBar verhaal eigenlijk niet hoor, ben niet echt 100% bekend met helicopterterminologie.

Hey dries

Ik heb de hinges op de vleugels nog eens nagelopen en roze zap alsnog erin laten lopen,dat roze is echt troep haha�� ik had bijna mijn vingers aan elkaar zitten....
Tja vbar dries....het is gewoon een stabilisatie voor in je heli zoals beast x dat ook is bv, het mooie van mikado is dat ze nu met zender zijn gekomen de vbar control als je deze zender hebt dan hoef je niet meer je vbar aan de pc te hangen om alles in te stellen, alles gebeurt nu vanaf de zender dus erg gemakkelijk in het veld....daarbij komt dat de zender speak opties heeft ook makkelijk, telemetry enz enz echt een stap vooruit, geweldige zender,,,, alleen hij valt nog niet met andere rx te binden, alleen met vbar en dan moet je er een vbar satteliet van mikado in doen,das dus een minpuntje,

enfin mikado is er mee bezig alleen weet ik niet of daar ook meteen een gyro inzit,,,,,zou jammer zijn,mikado kennende pakken ze zaken altijd goed aan en komen ze met meerdere items,voor elk wat wils dus nog ff geduld denk ik.......tuurlijk kan ik die kist vliegen met mijn futaba 7c maar das nou net de bedoeling niet om meerdere zenders mee te nemen het veld in, ik wil alles kunnen besturen met de vbar control.....

Laatst bewerkt:
Jazeker dries......een geweldige vooruitgang natuurlijk,want als je bv met een vbar vliegt zoals ik op heli's dan moest je nogal eens naar huis,achter de pc gaan zitten en je bevindingen aanpassen bv de tailgain die 9 van de 10x niet goed stond bij je heli......je snapt dat als je dat nu int veld met je zender kan is natuurlijk ideaal,en daarbij komt als je met de vbar governor vliegt, je ff een switch moet omhalen en de zender praat met je, zegt bv het aantal toeren wat je om dat moment draait en de boordspanning evt,echt eindeloze variaties---GEWELDIG---........

Enfin, je snapt waarom ik graag deze zender vlieg,

Update:mijn servos zijn morgen binnen......dus morgenaaf ben ik ff bezet

nou een update mensen.......tis niet te geloven maar hij is af....op de bestikkering na dan.....

toen ik van de week de servo's binnen kreeg heb ik 2 avonden gesleuteld,en het resultaat mag er zijn.......
een leuk en grappig ding......vooral omdat het mijn eerste is........hier een paar pica's met een kleine beschrijving erbij..

de tail wheel aan het monteren op de rudder,niet echt interessant maar toch..

full

ff pica van de front wheels

full

het vliegmonstertje bijna af.......

full

de ontvanger erin, ik heb gister een halve avond zitten vogelen of de s-bus van futaba hier ook zou werken, maar ik kwam een kanaal te kort,het had gekund maar dan had ik er een module bij moeten bestellen en daar had ik geen zin in, dus is er maar een orange rx ingegaan, die zal ongetwijfeld gewoon zijn best doen.....

full

paar pica's van de servo's die inmiddels op de nul line gezet zijn en verdere trim zal in de eerste vlucht gebeuren.....

full

full

de prop die inmiddels gebalanced is,alleen vroeg ik me af hoe deze prop moest draaien,ik ben er vanuit gegaan dat het net zoals bij heli's werkt,dat de dikke kant op de prop als eerste gaat en de meskant op de prop volgt....leek me logisch maar helemaal zeker weten doe ik het niet....

mijn motor liep in de eerste instantie linksom maar toen bleek het kistje achteruit te willen haha,niet echt handig dus ik heb 2 motordraden verwisseld met elkaar, en nu loopt de motor rechtsom vanaf het vliegtuig gezien dan......mijn id moet dat goed zijn, ik zie er namelijk niks van in de handleiding staan.....suggesties welkom.....

full

het vliegertje klaar voor maiden flight.....op de bestikkering na........

full

al met al mensen een leuk projectje die wel snel af was moet ik zeggen, maar het was mijn eerste dus ik heb er echt van genoten.....leuk om te bouwen zulke dingen,nog leuker om te vliegen:p

ik plaats zoiezo nog een filmpje,maar dat zal deze week niet worden dus ff afwachten dan maar............

Laatst bewerkt door een moderator:
Prop: idd. De bolle kant van de prop in de vliegrichting dus vooraan. Als je er voor staat (dus de staart is het verst) draait de prop in tegenwijzerzin.

Schroefjes gelocked? Zwaartepunt gechecked? Roeruitslagen ingesteld en expo toegevoegd? (neem voor de eerste vluchten rustige roeruitslagen...)

Good job en veel succes met de maiden!

Toelichting is top.....maar dries alles is gecheckt......en wat ik dacht dat gelockt moest worden is gelockt.ben zeer benieuwd.

Dries waarom vliegt iedereen toch met expo? Is anders zo'n kist te snel wendbaar ofzo?

Expo?

Ik zou zeggen probeer het eens zonder en vergeet niet een filmpje te maken
:-)

Neen, even serieus.

Sommigen zweren zonder (vroeger zat het allemaal in de vingers, bij mij ook) maar zo'n kisten vind ik toch plezanter sturen met wat expo. In vergelijking met een normaal trainerstoestel waar de roeren 1/8e tot 1/4e van het vleugelvlak/staartvlak innemen zijn deze roeren serieuze deuren.

Met expo erbij haal je het schichtige karakter rond de nulstand eruit en kun je het toestel ook rustige grote bochten laten nemen bvb.
Is er in de beschrijving gaan aanbevolen stuurstand van de roeren (eventueel zelf dual rate standen)?

Vergeet niet dat je ooit eens moet landen met die kist en dat lukt niet zo fijn als je continue onbedoelde snaprolls zit te maken.

Dries waarom vliegt iedereen toch met expo? Is anders zo'n kist te snel wendbaar ofzo?

Volgen wat er in de handleiding staat: aanbevolen grootte van de uitslagen en expowaarden overnemen!

Ik vermoed dat er zoiets als 'low rates' en 'high rates' vermeld worden. Low rates laten je toe normale acro figuren te vliegen: m.a.w. de uitslagen zijn groot genoeg om te rollen, loopings te vliegen, enz... Daar ga je al heel wat werk mee hebben. Ik zou deze uitslagen voor de eerste vluchten zelfs nog halveren (tenzij je aan de kabel gaat).

De 'high rates' zijn voor 3D vliegen: manoevres waarbij je voorbij de overtrekgrens zit. Je toestel reageert dan heel anders.

Ik raad je aan om voor de eerste vlichten enkel de low rates te programmeren in je zender om ongewilde vergissingen te voorkomen.

Oke mannen bedankt hoor....wat expo was wist ik natuurlijk al wel, alleen ben ik nogal wat gevoeligheid gewend vanuit mijn heli's...ik vlieg vrij gevoelig omdat ik nooit expo hebt gebruikt, kheb alleen mijn endpoints aangepast, kwa gebruik komt dat zoon beetje op het zelfde neer, alleen ,expo is minder gevoelig op de sticks vanuit midden....en endpoints is servo uitslag veranderen....

ik zal op jullie aanwijzing gewoon de waardes overnemen die vermeld staan in de handleiding, dan kunnen we altijd nog kijken.......
iig het bouwen is klaar alleen nog ff een maiden flight plannen......jullie horen nog van me....

Zou ik gister geen maiden geplant hebben? Kom ik er vrijdagavond achter dat mijn ec3 connectortjes op zijn,balen dus.....enfin al besteld en nu nog hopen dat het weer zo blijft dat we dit jaar nog kunnen maidenen.....

Mooi kistje hoor, ik heb zelf zeer goede ervaring met dit merk, is wat duurder, maar duurkoop is goedkoop in dit geval, mijn mening.
Ik ben benieuwd!

Mvg,

Pascal.

Back