Beginners vraagje..

• Topicstarter Topicstarter Steve Bayens
  • Startdatum Startdatum
S

Steve Bayens

Guest
een klein beginnersvraagje.

hebben de blades invloed op de stabiliteit van de heli ?
bijvoorbeeld carbonnen blades beter in stabiliteit dan houten ? maakt dit enig verschil of oogt het alleen mooier ?

graag antwoordje

mvg

steve

zware blades zijn stabieler dan lichte. Hoe meer gewicht de heli in z'n rotorkop om zich heen slaat hoe sterker het gyroscopische effect. Betekent ook dat de wendbaarheid minder is.

Verder weet ik niet wat het beste is om bij een CP heli mee te beginnen. Ik kan me indenken dat Carbon veel crashbestendiger is dan hout, maar hoe het de vlieg eigenschappen beinvloed durf ik niet te zeggen.

Is ook afhankelijk van de heli, het formaat etc.

Wat voor heli had je op het oog, en dit is dan je eerste heli?

Het is zoals Styreta zegt meer het gewicht en vorm dan het materiaal. Zware bladen zijn een stuk stabieler dan lichte, dus je kan hout stabieler maken dan carbon bladen. Carbon is dan weer sterker dus vervormt minder tijdens het vliegen.

Overigens gaan ze beiden stuk in een crash, maar hout versplintert sneller zodat er minder van je heli stuk is.

zware blades zijn stabieler dan lichte. Hoe meer gewicht de heli in z'n rotorkop om zich heen slaat hoe sterker het gyroscopische effect. Betekent ook dat de wendbaarheid minder is.

Verder weet ik niet wat het beste is om bij een CP heli mee te beginnen. Ik kan me indenken dat Carbon veel crashbestendiger is dan hout, maar hoe het de vlieg eigenschappen beinvloed durf ik niet te zeggen.

Is ook afhankelijk van de heli, het formaat etc.

Wat voor heli had je op het oog, en dit is dan je eerste heli?

ik heb reeds een carbooon 450S van bmi gekocht.
helicopter004br2.jpg

goedkoop kitje.

heb er nu reeds enkele upgrades voor zoals een mx12 zender en nieuwe ontvanger. binnenkort ook een HH gyro.

carbooon450S_450.gif

Dit zag er me voor een beginner een degelijk kitje uit. veel alu stukken, en kost niet zo heel duur om vervangingsstukken te vinden.

Heb nu ook een 2200 lipo gekocht + de standaard 1800 lipo.

:)

Ik heb eerst met de orrigienele carbon bladen gevlogen, hij vloog daarmee wel stabieler, toe in crashte koste me dat 200euro, staart krom en alle assen krom, toen kocht ik de wat duurdere houten bladen (325 van align), toen ik daarmee crashte koste het alleen een nieuwe padlestang en bladen.
Trek hieruit je conclusie.

P.S. ik vlieg een 450s

Tja... Als je crasht en je bladen blijven heel, waar blijven dan die krachten? Die moeten toch ergens naar toe. En dan dus meestal ten koste van je assen en zo...
Ik zou je adviseren om voorlopig de houten bladen te blijven gebruiken, al was het alleen maar als "kreukelzone".

Willem

rotorbladen

hallo ik ben net als menig ander begonnen met vliegen, en had mij zelf een hbk2 aan geschaft nu was ik niet bekent met heli,s dus crashen was ik heel goed in :) iedere keer die rotor bladen of ze nou van hout of carbon waren na een crash zijn ze gewoon stuk ook carbon dure grap steeds heb me zelf een paar kustof rotor bladen aan geschaft, geweldig om mee te oefen overleven meedere crashes zonder uit balans teraken en dat voor 7,95 :) dus mij ervaring is begin je met vliegen neem kustof rotorbladen zijn niet geschikt voor 3D maar goed voor je portomonee :)

Waar schaffen jullie zo al jullie bladen aan. Ben op zoek naar wooden blades lengte 430. Of zou dit te groot zijn om toch in hout te vliegen.

robin

Ik vlieg momenteel mijn T-Rex500 met de carbonnen blades van de HDX500 (HeliDirect). Zijn vrij goedkoop, ik denk iets van een $30, en doen het goed voor wat ik doe. Naarmate mijn kwaliteiten toenemen zal ik de originele Aligns er wel opzetten. Dat zijn wel 425 blades, ik weet niet of dat voldoende is voor je SJM...

De 450SEV2 vlieg ik ook nog met woodies, maar na mijn crash van deze week (zowat alles kapot) denk ik toch met de Align carbons te gaan vliegen om te zien wat het verschil is. Ik ga ook van een 12T naar een 13T, en bij de hoge headspeed die daarmee gepaard gaat vrees ik dat woodies niet echt veilig zijn, of beeld ik me dat in ?

Daarmee dat ik juist woodies wil. Omdat die sneller zouden versplinteren en dus minder schade aan de heli zelf zouden veroorzaken...
Bij mijn SJM gaan bladen bij zijn om mee te beginnen maar hoe lang gaan die meegaan he.....:)

groeten

Daarmee dat ik juist woodies wil. Omdat die sneller zouden versplinteren en dus minder schade aan de heli zelf zouden veroorzaken...
Bij mijn SJM gaan bladen bij zijn om mee te beginnen maar hoe lang gaan die meegaan he.....:)

groeten

Hewel, de crash waarvan sprake was met woodies...staartbuis kapot, blades, paddles, flybar, mainshaft, feathering shaft waarschijnlijk (nog niet uitgehaald), tail servo housing (bevestigingslipjes afgebroken), en nog een hoopje kleine prullen...met mijn T500 heb ik op 220 lipo's 2 vergelijkbare crashes gehad, met (geodkope) carbon blades. 2 x veeel minder schade.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van hoe je neerkomt, en dat het type blades weinig te maken heeft, maak je daar geen illusies over. Zoek gewoon goedkope blades in het begin (Helidirect, inderdaad een aanrader, Hobbycity, ...) zodat die kostprijs al meevalt, en wat er nog kapot gaat kan je moeilijk voorspellen.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van hoe je neerkomt, en dat het type blades weinig te maken heeft, maak je daar geen illusies over.

Daar wil ik je wel in volgen:) timing van je throthlehold en kracht van de impact etc... zullen het merendeel bepalen van de schade die je oploopt.

En eigenlijk vind ik carbonblades er wel mooier uitzien.

Ondertussen toch weer 2 nieuwe sites in mijn heli lijstje :) dank daarvoor

groeten

Ik denk ook dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, en het er meer om gaat hoe je toevallig neerkomt.
Carbon blijft natuurlijk duurder, maar of je nu Houten of Carbon bladen hebt, je hoofdas gaat meestal toch krom in een crash.
Een paar maanden terug vloog er bij het opstijgen een stuk kartonnen doos in mijn rotor, en was werkelijk alles krom/kapot.
Afgelopen weekeinde was ik wat aan het testen en vloog ik mijn heli ondersteboven tollend de grond in omdat mijn staart niet hield in een tictoc, en de schade was achteraf veel minder erg dan toen.....
Geduld en concentratie (en goede spullen) zijn nog steeds de belangrijkste factoren om geld te besparen :mrgreen:

Eric

Laatst bewerkt:
Back