beginners vraagjes

Ha allemaal,

Ik ben van plan om een mulitcoper (quad of hexa...) te gaan bouwen. Dat doen wel meer mensen het engige verschil is dat ik een absolute beginner ben, niveau -1 zeg maar. Het frame kom ik wel uit, maar met name het flightboard is een dingetje. Hopelijk kan ik wat hulp krijgen met onderstaande:

Welk flightboard is het makkelijkste om mee te beginnen/minst voor af te regelen? Liefst geschikt voor Hexacopter. Ik heb gelezen over KK Blackboard, KK PLUS, en een aantal Open Source boarden.
Tot nu toe spreekt me de KK PLUS het meeste aan maar wellicht hebben jullie hier ideeen over.

Hoe bepaal je welke motoren je wilt gebruiken? Ik wil een zo hoog mogelijke liftkracht om eventueel een camera op te tillen maar wat is verstandig voor een beginner? Is een hoge Kv waarde automatisch meer lift of hangt dat van meer factoren (props??) af? Is er een goede motor verkrijgbaar waarbij er een balans is tussen kracht, kwaliteit en prijs?

Hoe bepaal ik welke ESC geschikt is voor een bepaalde motor?

Zoals jullie zien ben ik nogal een leek maar dat laat me niet weerhouden van de bouw van een multicopter... je moet ergens beginnen.

Hopelijk kan ik hier iets hulp vinden.

Gr. Marc

Als je nog geen ervaring hebt (vlieg je al?) zou ik aanraden met een gewone multicopter met KK of HK board te beginnen.

Denk nog niet aan een camera want daar voor moet je wel eerst dat ding onder de knie hebben.;)

Gewoon een bouw draadje zoeken en die na bouwen.

Mvg Johan

Heb wel met een kleine quad gevlogen maar geen ruime ervaring. Om klein te beginnen lijkt me indd een goed plan. Dan nog blijft mijn vraag welk board het meest "hufterproof" is qua instellingen? Ik heb een GoPro cameraatje en dat zal ik sowieso wel onder een kleine copter kunnen hangen.

Ik heb redelijk verstand van electronica maar lees zoveel horror verhalen over afstellen van het board dat ik een beetje huiverig ben geworden. Vandaar.

Ik woon tegen Amsterdam aan trouwens

Laatst bewerkt:
Misschien is een Gaui 330X of 500X iets voor je, daar kan je ook een camera onder hangen en hoef je weinig aan af te stellen...

Misschien is een Gaui 330X of 500X iets voor je, daar kan je ook een camera onder hangen en hoef je weinig aan af te stellen...

Beide quads ken ik en zijn inderdaad erg mooi. Het gaat mij er echter om dat ik zelf de componenten bij elkaar zoek zodat ik er nog wat van opsteek. Gr. Marc

Om mee te beginnen: KK (kant-en-klaar) of Multiwii.

Multiwii is erg handig voor mensen die ook nog een klein beetje met electronica omkunnen. Allemaal zijn deze boardjes gebaseerd op Arduino, meest gebruikt/aangewezen is de Arduino Pro Mini.
Bij de Multiwii kun je ook een beetje je eigen sensoren kiezen. Of je koopt een kant-en-klaar Multiwii boardje, dat kan ook!

Je hebt ook keuze uit meerdere functies. Standaard kun je vliegen met enkel gyro's = Wii+ sensor.
Je kan ook automatische stabilisatie hebben (BMA020) of altitude hold (BMP085).
Ik denk dat er in de toekomst zelfs nog mogelijkheden gaan komen voor GPS.

Frames kun je dezer dagen in een volledig pakket kopen voor een heel schappelijke prijs bij Goodluckbuy. Zoek maar eens op hun site.

Voor standaardquads worden meestal 3S motoren gebruikt met een Kv tss. de 700 en 1200.
Even heel simpel uitgelegd. Kleine quads = kleinere props = hoger aantal Kv's. Grotere quad = grotere props = kleiner aantal Kv's.
Uiteraard kun je meer liften met grotere props.
De fabrikant van de motor geeft zelf meestal aan welke propellor het meest efficient is voor welke soort motor.

De snelheidsregelaars zijn ook meestal afgestemd op het type van motoren dat je wil gebruiken.
Hierbij moet je kijken naar het maximale aantal ampéres dat de motor kan trekken. Bv. 17A, dan neem je een ESC die 18-20A aankan. Meestal ligt het gemiddelde verbruiken en piekverbruik veel lager en zit je dus safe.

Kwa zender, koop niet de meest goedkope zender. Koop er eentje waar je later nog andere zaken mee kan doen.

Je kunt er natuurlijk meteen voor opteren een brein te kopen die veel meer aankan, bv. als je later luchtfotografie wil gaan doen.
Dan kun je bv. onmiddellijk een Ardupilot kopen. Dit soort boards hebben alles in huis! Je kunt er ook gewoon mee leren vliegen!

Laatst bewerkt:
Om mee te beginnen: KK (kant-en-klaar) of Multiwii.

......... mee leren vliegen!

Super! Hartelijk dank voor je verhelderende uitleg.
Ik ga eens Googelen op de namen die je noemt.
Ik denk dat het verstandig is om "klein" te beginnen maar wel direct in een goede controller te investeren. Deze kan ik dan later altijd nog voorzien van een beter frame en motoren. Nogmaals bedankt! Gr. Marc

Het is even stil geweest maar ben ondertussen zwaar aan het bestellen geraakt. Het gaat een Hxa worden en ik begin op een frame van Jakub.
Ik wilde zijn hexaframe bestellen maar hij mailde dat er de 2e week van januari een wat zwaardere uitvoering op zn site komt. Ik wacht even af of dit wat is. Tot nu toe het volgende besteld:

Props 11x4.5
BC3536-11 750Kv
bijbehorende ESC
3S Lipo 4000

Ik verwacht de motoren en ESC's van de week binnen te hebben.
Frame zal in eerste instantie dus een Jakubs worden.

Grote vraag blijft welke controller...? Ik zit zwaar te overwegen om een Hoverfly Pro aan te gaan schaffen. Is behoorlijk aan de prijs, maar belangrijker is dat deze redelijk hufter-proof is. Ingebouwde gimbal stabilisatie is mooi meegenomen. Ik lees veel goeds op het www maar heeft een van jullie hier ervaringen mee?
Zodra e.e.a. binnen is kan ik gaan puzzelen...

Gr. Marc

Had al het idee dat je wel grotere props kunt draaien en dat is inderdaad ook zo.
Ze geven aan 11x7 13x8 alleen staat er geen aantal cellen bij. Gok dan op basis van 4 of 3 cellen.

Filmpje hier draait 12x4.5 props
AB7b7g2aZDU[/media] XL - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Back