Beginners vraagjes

• Topicstarter Topicstarter Tilion
  • Startdatum Startdatum
T

Tilion

Guest
Hoi. Ik heb net zo'n El Cheapo vliegtuigje gekocht, de Hot-008.
De batterypack is nu aan het laden, ik vroeg me echter al enkele dingen af. Waar is het dunne draadje voor dat als enige uit de achterkant van de ontvanger komt en doorloopt tot buiten de staart van het toestel?

De indeling van de controlefuncties is volgens de sticker op de zender als volgt:

Linkse stick up/down = CH1 = Motor power
Linkse stik left/right = CH2 = nvt (evt uitbreiden met ailerons)

Rechtse stick up/down = CH3 = Down/Up
Rechtse stick left right = CH4 = Left/Right

Dit lijkt me vreemd want de rechtse stick is juist degene die in de up/down stand blijft staan terwijl de linkse teruggaat naar de basisstand. Ik heb een paar dagen zitten oefenen met easyfly en ik had daar zo de instellingen gedaan omdat ik dacht dat die vaststaande stick voor het gas/elektromotor was. Dus elevator/ailerons met de linkse stick en gas/rudder met de rechtse. Wat is nu eigenlijk de meest gangbare instelling hiervoor? Het liefst doe ik het zoals ik geoefend heb, maar eerlijk gezegd stuurde ik in de simulatie alleen met de ailerons. Dus dat word eerst nog even met het roer oefenen. Ik neem aan dat je die stekkertjes aan de ontvanger ook gewoon over kunt steken?

Alvast bedankt :).

dat draadje dat uit je ontvanger komt is de ontvanger antenne :D heh, Heb je al eens eerder gevlogen? want zo nee zou ik er snel een paar fototjes van nemen voordat je alleen gaat vliegen.
mijn zender gaat als volgt:
linker stick up/down = hoogteroer
rechter stick up/down = motor vermogen
rechter stick links/rechts = sturen.
je moet de servo kabels ch1 met ch3 verwisselen. anders werkt je hoogte roer een beetje BEEP
mooi vliegtuigje :)

Er is geen "beste" manier van besturing.

Grofweg kun je het onderverdelen in twee meest gebruikte modes,
mode 1 en mode 2. mode 1 heeft gas recht, mode 2 gas links.

Normaal zou ik je adviseren, de mode te nemen welke op de club
gebruikelijk is.

Dus steek de stekkers maar zo om, zoals je hebt geoefend.

En maak er NA de eerste poging ook eens een foto van....

We hebben hier een crashfoto draadje lopen...

Johan

Ik kon het niet laten om even te proberen wat nu de echte instelling was en er klopte weinig van vergeleken met wat er op de sticker staat. Links up/down is wel omlaag/omhoog en het motorvermogen is, zoals ik dacht, rechts en niet als op de sticker. Sturen zit ook op de rechter stick. Zoals jouw zender dus. Is dat niet onhandig ivm dat daar het motorvermogen zit? En hoe goed kun je sturen met alleen een richtingsroer ipv ailerons, ik neem aan dat je niets kunt doen aan een verdraaiing om de lengte-as en dat het vliegtuigje dus wel goed gebalanceerd moet zijn? Ik denk dat ik ze maar laat zitten zoals ze nu zitten, als ik er later nog een servo bij bouw voor de ailerons op de linker stick dan heb ik toch de instelling die mij het meest natuurlijk overkomt.

Het motortje draait lekker trouwens hoewel hij toen ik hem aanzette er meteen vandoor wilde. Kwestie van de trim naar beneden zetten :o. Ik heb nog niet gevlogen nee, maar als hij crasht laat ik het je wel weten ;).

Hoi,

Vliegen met alleen richtingroer gaat prima door de V-stelling van de vleugels (ze staan aan de uiteinden iets hoger dan in het midden) krijg je met het richtingroer ook een soort rol effect. Je kan dus prima verdraaingen om de langsas corrigeren.

Als je er ailerons bij bouwt dan verhuist je richtingroer functie van de rechter naar de linker stick en komen je ailerons op de rechter stick.

Mark

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik ben nog even achter de simulator gekropen en tegen mijn verwachtingen in is sturen op de rechter knuppel toch minder moeilijk op te pakken en uiteindelijk vast makkelijker. Wie ben ik dan ook om tegen decennia RC vliegtuig hobby in te gaan :roll:. Morgen kan ik de maiden flight niet maken, want het wordt schijnbaar mooi weer.

Tilion zei:
... Wat is nu eigenlijk de meest gangbare instelling hiervoor?...
Kies de knuppelbezetting die ook bij de club van je keuze gebruikt wordt, anders kan men tijdens het leerproces de zender niet van je overnemen om te corrigeren.

Okay! Ik had beloofd nog iets van me te laten horen en hier ben ik!

Omdat het zo een goedkope piece of shit is kun je er redelijk mee vliegen maar landen is een ander verhaal. De eerste keer op een veldje hierachter. Lekker hoog gras/onkruid dus dan is de landing meer een gecontroleerde crash :D. Vliegen ging goed, echt lekker. Sturen ging goed, ook al had ik het me eerst verkeerd aangeleerd op de PC met easyfly. Een paar rondjes om me heen gevlogen en wat bochtjes de andere kant op, tegen de wind in bijna recht omhoog en hem dan omgooien. Alleen de motor die viel af en toe zo een seconde uit. Vaag. Ik had vantevoren wat met de motor aan zitten proberen hoe hij in de wind zou hangen en hoe ik hem weg zou gooien dus na een minuut of vier was het al afgelopen. Ik vloog net aan de overkant van de sloot, en daar had je toevallig wel een zandpad van het werkverkeer daar dus maar geprobeerd hem zo recht mogelijk te laten gaan en de motor uitgezet toen hij een metertje boven de grond was. Ik kon het niet helemaal zien door het onkruid wat bij de sloot nogal hoog stond maar toen ik hem ging halen was alles ok, stond mooi op de wielen enzo.

De tweede keer toen waaide het wat harder en meteen toen ik hem tegen de wind in gooide ging hij recht omhoog en werd teruggeblazen door de wind. Het weegt ook geen drol natuurlijk. Maar goed, resultaat was een gebroken staart, nog best wel een goede noodlanding al zeg ik het zelf. Met een beetje seconde lijm zat'ie weer net zo vast als vantevoren.

Vandaag was de derde keer. Zoals de eerste keer een goede start, een minuut of 7 gevlogen toen het noodlot toesloeg. Ik draaide hem tegen de wind in en toen ik midden in de bocht zat viel weer de motor uit. Een klein beetje wind en hij was completely out of control. Inslaghoek was zo ongeveer 45 graden. De propellor is kapot en de rechtse wielophanging is afgebroken. Dat is op zich zo'n probleem niet, propellors zater er nog twee bij en ik wist eigenlijk al dat die wielophanging af ging breken, zo los zat die na de tweede landing. Maar de vleugel is in drie stukken. Gelukkig is het spotgoedkoop en ik denk dat er wel een crashkitje te verkrijgen is, zoals bij die andere vliegtuigjes in deze "speelgoedklasse".

Een ding heb ik wel geleerd, dat ik niet met dit ding moet vliegen als het waait. Voor de rest is alles meegevallen. Zeker omdat ik toch verwachtte dat hij bij de eerste vlucht wel zou crashen :D.

Hoe moet je een attachment toevoegen?

Tilion zei:
. Sturen ging goed, ook al had ik het me eerst verkeerd aangeleerd op de PC met easyfly. Een paar rondjes om me heen gevlogen

Sturen ging dus niet goed. Als je rondjes om jezelf wil vliegen moet je lijnbesturing gaan doen dat is dan makkelijker. Bij de meeste clubs mag je niet om je heen vliegen, dus altijd voor je vliegen. Nu bepaald het model en stuur jij wat het model wil doen, en dat is dus absoluut verkeerd, het vliegtuig bepaalt, en bij ons bepalen wij waar het vliegtuig naar toe wil.

I beg to differ. Als je goed gelezen had, zag je dat ik een minuut of vier gevlogen heb. De tijd besteed aan de paar rondjes om me heen kan dus nooit proportioneel groot geweest zijn tegenover wat ik heen en weer gevlogen heb.

Back