beginnersbedrijfsplan kijk even mee

• Topicstarter Topicstarter soul
  • Startdatum Startdatum
S

soul

Guest
Ik ga starten met modelheli vliegen.
Ervaring nul. Heb wel al veel gelezen op internet.

Nu wil ik starten met een sim bijv reflex of realflight en daarna bij een club of school de basis leren.

Als heli wil ik een TT mini titan aanschaffen.
Gyro een Y401, paar goede servo;s en een mx12 zender heb ik al.
Mischien nog een kale titan erbij voor spares.
Wil dus goed starten en snap dat in deze sport goedkoop duurkoop is.
In de winter heb ik veel tijd dus wil ook veel zelf oefenen bij mij in de buurt daarom is brandstof geen optie voor mij.
Ik snap dat een heli geen speelgioed is en daarom wil ik absoluut les hebben en veilig leren hooveren/vliegen.

een paar vragen :
1. Kan ik met een goed afgestelde mini titan starten met een ervaren instructeur ernaast ? Of is een andere heli beter geschikt ? Dacht zelf aan een esky fixed pitch of zoiets of een coaxial, maar ik lees ook wel eens dat je dat kunt overslaan ?
2. Waar kan ik les krijgen, mag commercieel of bij een club . Wat raden jullie aan ik woon in Den Bosch. Praktisch de hele zomer ben ik in de regio Rotterdam.
3. Welke sim raden jullie aan, reflex of de realflight ? Ik lees verschillende reviews, welke is het meest realistisch en/of helpt mij als beginner het beste.
4. Kun je inde winter goed buiten vliegen ? Tot welke temperatuur of maakt dat niks uit.

gr,
Bart

Helemaal juist!

1. Met een Minititan kan je perfect leren vliegen, ik zou hem zelf boven je andere 2 suggesties verkiezen.

2. Bij een club is gezelliger/goedkoper. Ik weet alleen niet zo snel clubs in de buurt van Den Bosch.

3. Ik had reflex, en realflight wel redelijk vaak ook gebruikt. Ik denk dat ik nu realflight G4 zou kopen.

4. Je kan in de winter gewoon buiten vliegen, temperatuur maakt weinig uit. Kijk wel uit met je riemspanning, als je je heli uit een verwarmd huis naar buiten haalt krimpt je staartbuis ietsje waardoor je riemspanning te slap word.

Ik zou overigens geen 2e minititan als reservedoos kopen. Er zit veel bij wat nooit stuk gaat, en uiteindelijk eindig je dan met 2 vliegklare MT's wat alleen maar duurder is. Losse onderdelen kosten niet zoveel.

Leuk, weer een toekomstige heli-vlieger erbij !

1. De mini titan is voor zijn afmetingen erg stabiel en met wat lagere headspeed goed te doen voor een beginner met een instructeur ernaast .
(e-sky heb ik ook gehad, en voor het geld onverslaanbaar, echter vind ik mini titan toch wel beter en onderdelen zijn ook goedkoop)
2. geen iedee, bij een club is natuurlijk goedkoper ...
3. Volgens mij maakt dat niks uit , het gaat erom dat je het GEVOEL krijgt HOE de besturing werkt. Ik heb zelf reflex en ben er tevreden mee.
4. Ja, enig nadeel is dat lipo accu's iets minder presteren, vliegtijd is wat korter en wat minder vermogen voorhanden, maar verder geen probleem voor een beginner

alvast succes en veel plezier !
Bas

Hoi Bart,

Leuk dat je wil starten met helivliegen!
Zoals je bij mijn naam ziet staan kom ik uit Vlijmen, op steenworp afstand van Den Bosch dus. Zelf wordt ik, nadat ik jaren zonder club heb gevlogen, volgend jaar lid bij de Flying Dutchman in Bruchem (vlakbij Zaltbommel) voor mij 20min, en voor jou uit Den Bosch waarschijnlijk korter.

Zelf ben ik niet zo'n fan van kleine heli's, het minimale formaat dat ik zou aanraden is een Trex-500. Maar dat ben ik, een mini titan kan natuurlijk ook, maar je bent bij wind al snel uitgevlogen. En let op! Het lijkt goedkoper om met een mini titan te beginnen, maar ook een dergelijke heli loopt flink in de papieren! Zoals je zelf al zegt goedkoop is duurkoop denk dus goed na wat je wil!

Ik geef zelf les bij Flycam, kijk eens op de site Flycam.nl - De GROOTSTE en UITGEBREIDSTE modelbouw helikopter speciaalzaak - Home

G4 is een goede sim, Reflex XTR ook maar begint een beetje te verouderen wat betreft graphics/features, maar het vlieggedrag is nog steeds erg goed. (ik gebuik hem zelf ook)

Greetz,

Michiel.

gr,
Bart

Die tijd is allang voorbij, maar er zijn nog steeds mensen die hier hardnekkig in blijven geloven. Walkera en Esky maken niet onverdienstelijke helicopters voor zeer betaalbare prijzen. Zelfs de duurdere merken laten hun onderdelen gewoon in China maken. Het moet je niets verbazen dat dat bij Esky of Walkara is waarvan je op hun beurt niet raar moet staan te kijken dat deze uit dezelfde fabriek komen. Ik schop nu tegen gevoelige schenen en trap waarschijnlijk op lange tenen, maar het is de realiteit. Wil je het beste dan moet je Vario kopen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Met een Esky-tje sta je rustiger te vliegen want als je onderuit gaat dan kost reparatie erg weinig. Met een duur merk sta je met kromme tenen te vliegen omdat een neerstortpartijtje al vaak maanden stilstand betekend wegens het prijskaartje.

Waarom gelijk duur beginnen? Om het maar modern te zeggen: helicoptervliegen is egt vet mode. Er zijn hordes die beginnen en die na enkele weken de boel alweer op marktplaats hebben staan. Kijk maar eens om je heen wat je gebruikt kan kopen. Helicoptervliegen is gewoon bere moeilijk. Het is niet voor niets de koningsklasse van de modelbouw. Misschien bevalt het helivliegen jou niet, of is het te moeilijk, moet je er te veel en te intensief voor leren. Er zijn veel die wegens deze reden afhaken. En dan staat er weer een Align of ander goed merk van een paar maanden oud voor half geld te koop.

Begin als een beginner en koop voor 140 euro een nieuwe Esky King V2 als je toch met een volwaardige enkelschroefshelicopter wil beginnen. Een volwaardige 6 kanaals helicopter die de naam heeft bijzonder goed te kunnen vliegen. Vlieg je hem stuk, dan kost het een paar euro aan onderdelen en hup daar ga je weer.

Wat betreft simulators, de één zweert erbij, de ander vind het niets.

En wat betreft raadgevingen: je ziet hier nu al wat de één super vind, vind de ander helemaal niets. Wat is dan de waarheid? De malloot zoals ik zegt dat je rustig met een Chineesje van 140 euro kan beginnen, een ander moet minstens voor 1000 euro spul in handen hebben voor hij serieus kan starten. De Trex is op het moment DE (mode) helicopter, maar er zijn ook heli's van half die prijs die net zo goed zijn. Ben je erg technisch? Dan leer je hoe je zo'n ding moet afstellen en vlieg je met alles. Ben je gevoellig voor erbij te horen, koop dan een Trex. Ben je gevoelig op de Amerikaanse stijl, koop dan een Vario. Maar bedenk daarbij wel dat als je in de grond boort de beurs dan zeer wijd open moet. Kan dat niet, dan is het een heel sneu einde van je helicopter vliegen. Bedenk ook dat als je gelijk een topmerk koopt met alles er op en eraan dat je met 2000 euro niet klaar bent en dat er daarna niets meer te wensen overblijft. Dit laatste wordt zeer onderkent, maar is wel een belangrijke drijfveer voor welke hobby dan maar ook.

Koop gewoon en 4 kanaler coaxiaal en je kan er even aan ruiken. Bevalt het, zie dan verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te hoveren ja, maar om echt rond te kunnen vliegen is de MT een heel stuk beter. Geen slechte electronica wat verbeterd moet worden, geen upgrades nodig om je staart beter te laten houden. In aanschaf lijkt het goedkoop, maar uiteindelijk moet je alsnog de dingen kopen die je met een MT al in het begin hebt. Walkera heeft nog wel redelijk crashbestendige heli's, maar ik heb genoeg Esky's gezien die zo goed als helemaal stuk waren bij lichte crashes.

Tsja, dat blijft de eeuwige discussie.
Ik vlieg al een jaar met een King2 (helemaal standaard) en heb ook een 450XL met GY401. Zeker, de Trex is de betere helicopter. Veel stabieler en veel groter. De king heeft me echter alles geleerd wat ik moet weten over de helisport. Ik blijf het een geweldige instapper vinden. De LIPO's, balancer etc neem je mee naar je grotere heli. De rest van de upgrades vind ik persoonlijk onzin, omdat de King een simpele trainer is.

Ach ja, wat je ook doet, je doet het toch niet goed.

Leuk om te hoveren ja, maar om echt rond te kunnen vliegen is de MT een heel stuk beter. Geen slechte electronica wat verbeterd moet worden, geen upgrades nodig om je staart beter te laten houden. In aanschaf lijkt het goedkoop, maar uiteindelijk moet je alsnog de dingen kopen die je met een MT al in het begin hebt. Walkera heeft nog wel redelijk crashbestendige heli's, maar ik heb genoeg Esky's gezien die zo goed als helemaal stuk waren bij lichte crashes.

Hoe slecht is de Esky elektronica als een ander er een jaar intensief mee vliegt? Alles wat elektronisch is kom uit China, ook Trex, ja ook Vario. En Robbe en Graupner. Dat heet dan wel uit Japan te komen, maar JR en Futaba laten de printjes ook gewoon in China maken. Dit heeft alles te maken met marktprijs.

Ik denk dat de kwaliteit van een helicopter sterk afhangt van de kwaliteit van de vlieger achter de zender.

Deze man moet helemaal van nul beginnen, die merkt het verschil tussen een Esky en een Vario nog niet eens. gezien de moeilijkheidgraad van helicoptervliegen is het gewoon verstandig om zeer goedkoop te beginnen. Bevalt het en kan je het dan blijven er nog vele mogelijkheden over. Daarbij komt nog het onomstotelijke feit dat verreweg de meesten het eerste jaar amper verder komen dan hoveren. Hoveren wat ook de basis van helicoptervliegen is. Dus stel dat jij gelijk hebt, dan maakt het nog niets uit want wat heb je aan een heli met superieure vliegeigenschappen als je nog niet eens goed kan hoveren?

De beste helicoptervliegers zijn nog altijd die eenvoudig zijn begonnen, vaak ook nog met gebruikt spul en in de loop der jaren zich hebben opgewerkt naar niveau Vario.

Dure starters zijn vaak korte vliegers.

Disclaimer: er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen.

In iedere uitleg zitten waarheden denk ik...
Ik ben zelf met een walkera begonnen, gekregen van mijn vrouw ;).
Ik vloog al vanaf mijn twaalfde met vliegtuigen, op en af met de hobby bezig geweest, en weer erg intensief sinds dat ik dat kadootje kreeg.
Ik had wel na 1,5 maand een MiniTitan...
Daar had ik zo mijn redenen voor, misschien persoonlijk, maar goed dat geld voor iedere mening..
Als je het kwaliteitsverschil ziet en vooral de stabiliteit van de setup en het grote verschil in stabiliteit en vlieggemak, dan kom je met een MiniTitan simpelweg meer aan vliegen toe.
Meer vliegen = meer en dus sneller leren
Het kost dan ook wel wat meer, maar als dat geen probleem is, dan zie ik alleen maar voordelen in het kopen van een technisch goed ontwikkelde RC helikopter.
Ook al wordt bijna alles in Taiwan of China geproduceerd tegenwoordig...
De engineering en aansturing van de diverse fabrikanten, en de selectie van fabrikanten, wordt wel gedaan door verschillende mensen.
Ik vertrouw een engineer van Thunder tiger, Align, MSH (italiaans) meer dan die van Walkera en bijv. Esky.
Enzo ferrari heeft volgens mij geen inbreng gehad in het ontwerp van de chinese Landwind...
Dat zijn m.i. de feiten waar we mee te maken hebben, en daar betaal je voor.

Grt.
Eric

Ik zal wat uitgebreider redeneren waarom ik de MiniTitan aanraad:

1. Ik heb genoeg mensen zien starten met een Esky/Walkera, om vervolgens te stoppen met helivliegen. Reden? Het vliegt onstabiel, als je crasht gaat er veel stuk. Mensen denken dan al snel dat grote heli's net zo vliegen, en net zo hard stuk gaan. Niets is minder waar. Een grotere heli is veel makkelijker veel stabieler te krijgen, en bij een crash gaat niet alles meteen stuk.

2. Stel dat je na dit soort dingen WEL doorgaat, dan moet je alles opnieuw kopen. Een goede zender, goede lader, afstelspullen die groot genoeg zijn voor je nieuwe heli, enzovoorts enzovoorts. Je zit nog steeds met die aanschaf. (in jouw geval zie ik dat je alles al hebt, dus dat bespaart al veel geld). Een cp heli vliegt dan ook nog eens een stuk anders dan een coaxiaal, waardoor je eigelijk alsnog weer moet beginnen met trainingsgestel.

Je hebt zeker gelijk dat er heli's zijn die in dezelfde fabriek gemaakt worden, en dan precies hetzelfde zijn als een ander merk. Maar dit zijn zonder uitzondering Chinese heli's. Zelfs het verschil tussen aluminium merk je als beginner bij het bouwen.

Wel ik ben ook ene van de goekoop en ik heb me dat nog niet beklaagd. Bij de 'dure' merken betaal je gewoon de hele marketing en publiciteitscampagne mee. Mag van mij best hoor, maar wees je ook bewust dat het anders kan.

Mijn duurste heli was een GWS dragonfly, degene waar ik mee begonnen ben. Goed helietje om mee te leren hooveren, maar met het geld dat ik erin gestopt heb, had ik 3 chinese heli's kunnen kopen.

Enfin, ter info, hobbycity gaat eerstdaags met een T-rex 450 cloon komen voor $35... Heli met houten pallen en canopy. Geen electronica. Stop hier 4 hxt900 servo's ($15) in (of eventueel een digitaaltje op de staart), een 6 kanaals corona of assan ontvangertje ($20) een standard motor ($12) en een supersimple 30A regelaar ($10) + tot slot een goede gyro (gy401, logictech 2100 : $100 of eventueel esky 50$) en voor iets van $200 ben je ver klaar.

De gyro is het belangrijkste en een goede afstelling van de heli. De rest is een kwestie van oefenen :-)

Bedankt voor jullie reakties tot nu toe.

De meningen zijn verdeeld, goedkoop beginnen of iets duurder, en denk dat voor beiden wel iets te zeggen is. Maar persoonlijk ben ik bang dat ik door mijn geringe kennis bij een goedkopere heli tegen een afstellingsprobleem aanloop waar ik als beginner niet uitkom. Bij de wat duurdere verwacht ik er sneller uit te zijn met hulp van anderen omdat de kans op slechte/brakke electronica of mechaniche problemen me kleiner lijkt. Ik wil gewoon zoveel mogelijk vliegen en veilig vliegen. Heb wel gedacht aan walkera, prijzen zien er goed uit en er zijn ook veel positieve reakties over maar ik ga op mijn gevoel af: soms hoeft iets wat goed is niet duurder te zijn maar meestal is dat wel zo.
Duur is relatief, vind het nog wel meevallen...wil er best 1500-2000 euro aanhangen het eerste jaar, mischien denk ik daar anders over na mijn eerste crash.....:D Als het me pakt nog wel meer. Maar is kwestie van budget en wat je ervoor over hebt. Wil ik het wegdoen neem ik mijn verlies wel, hobbies kosten geld.

Dat er redelijk veel 2de hands is is me opgevallen maar denk dat ik liever betaal voor nieuw, je weet nooit wat het is 2de hands. Vooral met electronica lijkt mij en ik kan het niet goed beoordelen. Of ik moet iemand vertrouwen dan koop je op vertrouwen dat is een ander verhaal.
Kan ook niet terugvallen op een winkel.

Wat is een goede zaak, die snapt dat als je service levert en eens wat extra moeite doet voor een beginner je op de lange termijn daar als zaak zelf baat bij hebt. Toemen ken ik al en valt af voor mij, daar kreeg ik bovenstaande gevoel en service in ieder geval niet.

Ik zal eens kijken bij de rc club in de buurt van Zaltbommel of die iets aan heli doen en opleiding.

Ook Flycam ben ik tegengekomen als school, lijkt me ook wel wat maar hoe ziet een opleidingstraject er dan uit, hoeveel lessen etc. Gemiddeld genomen. Zal dan wel eerst gaan simmen, met een specifiek trainingsdoel beetje hooveren binnen paar vierkante meter ?,totdat ik dat goed kan. Kom binnenkort wel een les volgen denk ik, gewoon om eens te kijken bij jullie school. Jullie geven nog les in deze periode en wanneer ?

Ik ga morgen even de Realflight sim halen bij Verspaget in E'hoven.
Mischien ook meteen maar een TT Mini Titan ( maar dan zit ik de hele kerst te bouwen, dat gaan ze thuis niet leuk vinden:D)

Wil toch met de TT MT beginnen , formaat bevalt me ivm vervoer en opslag dat het wat minder tegen de wind kan tja...eerst maar eens leren vliegen op de sim. En dan de wat rustigere dagen uitzoeken voor buiten.

gr,
Bart

Duur is relatief, vind het nog wel meevallen...wil er best 1500-2000 euro aanhangen het eerste jaar

gr,
Bart

Morgen gelijk een Vario kopen, beter is er niet. Futaba elektronica erbij. Klaar. Absolute top.

VARIO Benelux

Maar voor, ik durf te zeggen, 75% van "ons" helicoptervliegers is dit een godskapitaal, al durft niet iedereen daar vooruit te komen.

Vario's zijn best leuke heli's, maar vooral voor schaalvliegen. Voor precisie of 3D is veel alternatiefs te krijgen wat een stuk minder kost.

De gyro is het belangrijkste en een goede afstelling van de heli. De rest is een kwestie van oefenen :-)

Dat is inderdaad heel belangrijk. Door de goedkope elektronica heeft de heli standaard de neiging om te gaan draaien met de staart. Omdat je in het begin nog niet de goede reflexen hebt leidt dit als snel tot een crash of een hele harde landing omdat het gas opeens terug wordt geduwd.

Als je gelijk een goedkope HH gyro neemt (esky 0704B bijvoorbeeld) dan kun je de staart tenminste makkelijk recht houden. Dat scheelt een hoop (schade ;-) )

Succes in ieder geval!

Dat is inderdaad heel belangrijk. Door de goedkope elektronica heeft de heli standaard de neiging om te gaan draaien met de staart.
Succes in ieder geval!

Dat draaien met de staart heeft totaal, maar dan ook totaal niets met de elektroica te maken, maar is een gevolg van de reactiekracht op het draaien van de hoofdrotoras. Een natuurwet schrijf voor dat als reactie op het bijvoorbeeld linksom draaien van de hoofdas, de helicopterromp rechtom wil gaan draaien. Een coaxiaal heeft dit verschijnsel niet omdat daar de twee boven elkaar liggende rotors tegen elkaar in draaien en daarom deze reactiekracht van elkaar opheffen.

Het bedrag wat je noemt, is wat ik ook ongeveer totaal uitgeef per jaar.
Als ik weinig crash zit ik er zelfs ver onder.
Heb geen Vario ;), maar wel gewoon "goede" spullen, en het vliegt ook iets vlotter ;).
Maar daar ligt mijn voorkeur dan ook, hangt er inderdaad vanaf wat je wilt gaan doen met je heli.

Succes!!
Eric

... Waar kan ik les krijgen, mag commercieel of bij een club . Wat raden jullie aan ik woon in Den Bosch.
Kies bij simmen dezelfde stickmode als degene die je gaat helpen, je heli gaat afstellen.

Vught, Boxtel, Zaltbommel, Empel, Berlicum ... In Zaltbommel een jaarlijkse helimeeting/wedstrijd als ik me niet vergis. Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubgegevens:
Modelvliegen RC Model Airplanes Toine Martens HomePage
-> clubs
KNVvL Modelvliegsport
-> clubs

Vliegscholen
KNVvL Modelvliegsport
-> vliegscholen

Back