beginnersbedrijfsplan kijk even mee

• Topicstarter Topicstarter soul
  • Startdatum Startdatum
Dat is inderdaad heel belangrijk. Door de goedkope elektronica heeft de heli standaard de neiging om te gaan draaien met de staart. Omdat je in het begin nog niet de goede reflexen hebt leidt dit als snel tot een crash of een hele harde landing omdat het gas opeens terug wordt geduwd.

Als je gelijk een goedkope HH gyro neemt (esky 0704B bijvoorbeeld) dan kun je de staart tenminste makkelijk recht houden. Dat scheelt een hoop (schade ;-) )

Succes in ieder geval!

Dat is sowieso een must. Ik ben ook beginnend vlieger en ben begonnen met een King 2. Coaxiaal overgeslagen en nu mijn broertje een heeft ben ik er blij om ook: geld liever in spare-parts stoppen. Met de simulator het gevoel voor de sticks gekregen maar daarna niet meer aangeraakt: niet erg realistisch maar dit verschilt per persoon heb ik het idee. Ik vind het iig niks ;) Wel erg goed om te wennen aan de sticks.
Veel lezen hier en op helifreak.com helpt ook erg veel. Bekijk alle 101-video's van finless bob en je kunt na wat uurtjes prutsen direct zelf je heli afstellen: Zelfs ik kan het :D
Ik ben ook goedkoop begonnen aangezien mijn budget ongeveer 1/5e is van dat van jouw. Naar mijn idee is de King een goede beginner: goedkope parts en toch wel een serieuze heli. Mijn grootste kosten zijn upgrades (omdat ik het zo mooi vindt, niet omdat het nodig is afgezien van de BL-motor) en vooral main-blades. Ik heb tot nu toe in een stuk of ~25 lipo's ongeveer 10 setjes bladen kapot gevlogen waarvan er slechts 2 in de laatste 12 vluchten dus het wordt al beter. Om de kosten extra te drukken heb ik wat spul uit china gehaald en dan kost het helemaal geen drol meer ;)

Dingen die ik heb ondervonden als nog steeds beginnend vlieger en mijn inziens belangrijk is:
- Simulator om het gevoel te krijgen maar klamp je er niet teveel aan vast.
- Eerste een tijdje met de standaard setup spelen om het gevoel te krijgen.
- Goede zender kopen! Man wat een verschil was dat. Heb nu een Dx6i en zodra je een betere zender hebt moet je gaan afstellen want er verandert dan van alles en daarom:
- Goed inlezen en vragen. Zie ook de finless bob 101 video's
- Na een lipo of 20, als je een beetje kan hooveren, overstappen op een betere gyro met HH. Daarna zal het direct een stuk beter gaan ;) Hoeft niet duur te zijn, ik vlieg ook met de Esky 0704B en na afstellen werkt dat eigenlijk gewoon best goed, hoewel niet vergelijkbaar met een 401 oid. maar ook niet vergelijkbaar met de standaard gyro ;)
- Gewoon doen! Je weet dat je veel gaat crashen maar laat je erdoor niet afschrikken. Ook gewoon in real-life bezig en niet steeds op de sim. De kick van het hele leerproces is vele malen meer waard dan die paar crashes ;)

Wat is een goede zaak, die snapt dat als je service levert en eens wat extra moeite doet voor een beginner je op de lange termijn daar als zaak zelf baat bij hebt. Toemen ken ik al en valt af voor mij, daar kreeg ik bovenstaande gevoel en service in ieder geval niet.

ik ben zelf ook nog een beginner en heb 3 maanden geleden voor ongeveer jouw budget bij de heliwinkel in Tilburg een T-rex 500 gekocht. dit is een zaak die hoofdzakelijk align verkoopt, maar de service ben ik heel erg over te spreken!!

Ik heb mn heli zelf gebouwd en als ik er niet uitkwam mocht ik langskomen en zouden ze me weer op weg helpen. ze hebben de heli toen ie af was nog helemaal nagekeken en ingevlogen voor me, zodat ik met een heel goed gevoel aan de slag kon. verder hebben ze indoorvliegen met klanten van de winkel, welke ik ook als erg leerzaam heb ervaren. bij ieder dingetje omtrend mijn heli kan ik bellen of langskomen en zelfs nu na 3 maanden helpen ze me iedere keer netjes verder in mijn leerproces, kortom een hele fijne winkel vind ik.

het is niet zo ver van den Bosch, als je eens wat tijd hebt raad ik je aan om eens te kijken. hij zit gevestigd op de ringbaan zuid boven de kwantum.

www.heliwinkel.nl

groetjes corné

Dat draaien met de staart heeft totaal, maar dan ook totaal niets met de elektroica te maken, maar is een gevolg van de reactiekracht op het draaien van de hoofdrotoras. Een natuurwet schrijf voor dat als reactie op het bijvoorbeeld linksom draaien van de hoofdas, de helicopterromp rechtom wil gaan draaien. Een coaxiaal heeft dit verschijnsel niet omdat daar de twee boven elkaar liggende rotors tegen elkaar in draaien en daarom deze reactiekracht van elkaar opheffen.

Wel eens van een Gyro gehoord????? (zit best wat electronica in en heeft alles met het niet draaien te maken !!!
Een goede gyro is het halve werk!!:p

Robbert

De staartrotor heeft bij een niet coaxiale rotor de functie om het roteren van de staart tegen te gaan.
D.m.v. het veranderen van de aanvalshoek van de staartbladen stuur je de staart in twee richtingen.
De Gyro meet iedere verdraaiing en de draairichting, en geeft via een stuurservo de gewenste hoeveelheid blad verdraaiing die ervoor zorgt dat de staart alleen beweegt als jij daar een extra stuurpuls aan toe voegt.
dus zonder stuurpulsen tracht de gyro de staart in zijn positie te houden.
Het zogenaamde Heading Hold principe oftewel HH.
De kwaliteit van de microelectronica in de gyro (type + firmware) en uiteraard een goede staartservo zijn dus belangrijk.
Maar je begint bij het mechanische, aandrijving, zuiverheid en precisie van het staartrotor mechaniek zijn minstens even belangrijk.
Zonder het een werkt het ander ook niet goed.

Robbert (kaatsheuvel), geef me een keer een PB waar je vliegt :).

Grt.
Eric

Laatst bewerkt:
met een vario beginnen is best wel dom , ik heb dat ook gedaan tot mijn grote spijt.
vario is meer voor schhal zoals laurens al zei . een trainer is gewoon te zwaar en underpowered . onderdelen zijn zo schreeuwend duur , elk onderdeel hoe klein ook kost maarzo 19 euro .
ze zijn wel bedrijfszeker als je niet crashed , maar ik wou snel wat anders toen ik eenmaal rond kon vliegen . het is echt een heli voor wie dat aanspreekt . als ik een schaalmodel zou gaan bouwen , zou ik blind voor vario gaan .
ik denk da als je begint en veel gaat oefenen , en daarna flink doorvliegd en je over een jaar terug zou kijken , dat een trex 600n waarschijnlijk 1 van de goedkopere opties is .
ieder zn mening natuurlijk , maar een vario vliegklaar kost minimaal 2000 e
mvg ferry

Wel eens van een Gyro gehoord????? (zit best wat electronica in en heeft alles met het niet draaien te maken !!!
Een goede gyro is het halve werk!!:p

Robbert

Yep, ik heb van een gyro gehoord. En daarmee heeft het nog steeds geen moer met elektronica te maken. De elektronische gyro is de oplossing van het probleem omtrent de reactiekracht. Maar dat kan ook half elektronisch zoals vroeger met een tolgyro, het kan zelfs volledig mechanisch zoals Igor Sikorsky voor de tweede wereldoorlog al deed. En ook dat werkte. Het voegde veel gewicht toe en was onderhoudsgevoelig, maar het werkte.

In de zeventiger jaren, uit de tijd dat ik dat Bell 47G restauratie project heb waren en geen gyro's. Kavan kwam er als eerste mee, met een tolgyro. Men vloog toen helicopter net zo goed als nu, maar dan zonder gyro of een mechanisch systeem.

In principe kan je zonder gyro vliegen, of dat makkelijk is, is punt twee.

Wat jij stelt dat het tegendraaien van de staart door goedkope elektronica komt is dus niet waar, het komt door de reactie op de torsie van de hoofdas. Trouwens er zijn ook wel goede goedkope gyro's.

Jij kan mij wel als idioot afschilderen, maar het zit dus kennelijk anders in elkaar dan je denkt.

Volgens mij wordt er hier niemand als idioot afgeschilderd, dat noemt men een cynisch grapje ;) (zie smilie met tong).
Bedankt trouwens voor de aanvullende info Jahre.

Hoeveel je voor een gyro uitgeeft heeft veel te maken met hoe en waarmee je vliegt.
Er zijn binnen de heli RC hobby veel verschillende takken van interesse, en daarbij behorende vereiste eigenschappen van een Gyro.
Wat voor de een een goede gyro is, is voor de ander bepaald niet goed genoeg.
En op dat niveau heeft het tegenwoordig erg veel met goede en snelle electronica te maken.

Grt.Eric

Jahre, heli-noob en egbert007 bedoelden ongetwijfeld dat een goedkope gyro wel eens durft driften. (staart die dus langzaam wegdraait omdat de electronica niet precies genoeg is of temperatuursgevoelig is).

Laatst bewerkt:
Zal ik even dan? Nou, even dan ;)

Ik heb ervaring met Ikarus, Esky, MS Composit, Walkera, Robbe/Schluter, Vario, Gaui, en Thunder Tiger. Al deze heli's gevlogen (Of poging daartoe) in deze volgorde, in de rotordiameters 30-45-50-60-80-125-145-155 cm. Je zou kunnen aannemen dat ik daardoor ervaring heb met best veel helimaten en merken, maar ik ga dat niet zeggen ;)

Mijn ervaring is dat je krijgt waarvoor je betaald; Vario is (Als je er de goeie motor inhangt) verreweg het duurst in aanschaf en onderdelen maar dat merk je dan ook best wel goed. Stabiel en constant vliegend, met weinig onderhoud. Op de voet gevolgd door Thunder Tiger (MT325, Rap 30v2, Rap 50v2) . Daarna de Ikarus Piccolo (Flamesuit on), MS Composit Hornet V2. Al deze heli's hebben goede componenten die met geen of weinig aanpassing goed aansluiten op andere onderdelen en ook na een aantal vluchten geen onderhoud behoeven.

De Robbe/Schluter Moskito had ik veel problemen mee (Staartsnaar brak voordurend na 3-4 vluchten), net als met de Walkera 22-serie (Waanzinnig broze onderdeeltjes, een crash kostte misschien maar 2 euro per onderdeeltje maar ik brak er gemiddeld 10) en alles is vol speling.
De enige positieve uitzondering in de goedkope kistjes is de Esky HoneyBee FP, die niet al te best is qua onderdeeltjes maar wel goed vliegt en crash-bestendig is.

Ik heb mezelf leren vliegen met de Piccolo, gevolgd door de Robbe/Schluter Moskito. Had ik toen de kennis die ik nu heb dan had ik nooit dat jaar aan energie en tijd gestoken in het goedkope spul maar gelijk een Rap gekocht. De continuiteit van de Rap is echt mijn redding geweest, had ik daarmee net zo vaak aan de grond gestaan met 100 euro schade als met de Moskito dan was ik allang gestopt...

Nu ik kan vliegen (de meningen zijn verdeeld ;)) kan ik het me permitteren goedkoper spul te kopen omdat ik veel minder snel crash en het afstellen aardig in de vingers heb.

Maar goed, das mijn ervaring. Dat verhaal dat Chinees spul echt niet meer zo slecht is geloof ik niet erg, China heeft nu eenmaal geen prio voor de kwaliteit. Dat ander spul ook uit China komt kan best, maar zoals Laurens al aangaf is niet het land van herkomst doorslaggevend maar meer welke materialen er worden gebruikt.

Groetjes,

Ton.

Mijn ervaring met een fixed pitch is dat die behoorlijk veel klappen kunnen hebben.

Heb voor ong. 15 euro aan spareparts nodig gehad om te leren hoveren en wat rond te vliegen. Kun je lekker warm binnen in huis doen. Misschien kun je wel van iemand zon ding lenen. Ik leen hem ook constant uit :P

Back