Beginnersmodel HLG gezocht -> Bouwverslag BUG

• Topicstarter Topicstarter imported_evert_
  • Startdatum Startdatum
I

imported_evert_

Guest
Goeie avond iedereen,

Laat ik eerst mezelf even kort voorstellen: Ik ben Evert en woon in Belgie, in Vlaams-Brabant. Ik ben momenteel 18 jaar oud en heb sinds drie/vier jaar al niet meer aan modelvliegen gedaan. Toen ik enkele weken geleden al mijn spullen thuis moest opriumen wegens verhuis naar mijn kot kwam ik natuurlijk weer al mijn modelvliegspullen tegen. Deze hebben me weer kriebels gegeven om weer te starten met de sport die ik toen fantastisch vond, maar wegens geldgebrek toen heb moeten stoppen.

Wat leverde mijn speurtocht door mijn spullen nog op aan werkende spullen :
- Hitec zender : Eclipse 7 : Een redelijk degelijke zender nog, heeft in ieder geval genoeg opties enzo om even verder te kunnen
- twee ontvangers: een 4 en 7 kanaals ontvanger, beiden hebben de 'afstandstest' van me doorstaan
- twee 'mini' servo's van hitec: mpx tiny-s
- drie normale servo's, die bij mijn zender toen zaten : hitec hss 422
- nog wat kleine spulletjes en battrij packs die ik niet meer vertrouw door het lange stilliggen en dus ook ga vervangen (voor zender en voor in het model)

Naar wat ben ik opzoek ?

Ik ben op zoek naar een handgooi zwevertje om zonder club mee te vliegen. Er zijn enkele redenen dat ik niet in een club ga gaan komende tijd: Om te beginnen de extra kost van 50-75€ op een jaar (deze is zeker goed te praten, maar het is gewoon een extra onnodige kost op het moment ;)) , het feit dat ik onregelmatig en zeker niet alleen op za-zo wil en ga vliegen, het feit dat ik geen auto heb en de meeste clubs niet bereikbaar zijn op wandelafstand (ik zit in centrum Leuven, clubs zullen zeker wat uit centrum gelegen zijn -> 4+Km stappen : niet mogelijk dus).

Ik weet enkele plekken die ik makkelijk met de bus kan bereiken waar ik leuk en ongestoord kan vliegen (waar ik geen last heb van mensen, en waar ik zeker geen gevaan ben voor omwonende/wandelaars etc).

Nu de eisen van het zwevertje waar ik naar op zoek ben:
- Niet te moeilijk te vliegen, heb al héél lang niet meer gevlogen en vroeger ook geen 'echt rolroeren model gehad'
- geen extreme lichte servo's en ontvanger nodig (deze zijn nogal duur ivm normale lichte servo's enzo)
- geen grote span, zodat het makkelijker te vervoeren valt en te bewaren op mijn relatief kleine kot)
- beetje stevig model, het moet mijn eerste vluchten, waarmee ik weer 'into' het vliegen moet komen overleven.

Als er nog andere hints en tips zijn die jullie me kunnen geven zijn deze van harte welkom,

Mvg en alvast bedankt,
Evert

Hoi,
welkom bij de club. Leuk dat je de hobby weer oppakt. Wat je zegt komt me heel bekend voor. Ik ben zelf ook een tijd gestopt, maar recent weer besmet en opnieuw begonnen. Eerst dacht ik elektro. Dus ik heb twee parkflyers gekocht en ook nog een slowstick voor fotografie, maar na het zien van het DLG gebeuren kan ik je maar één advies geven. Koop of maak een micro DLG. Kijk eens in het draadje van de Bonsai een klein kistje dat makkelijk is op te bergen, simpel te bouwen is ook als je klein behuisd ben en redelijk goedkoop. Geloof me als je eenmaal met zoiets vliegt ben je helemaal verkocht :? 8)

Eventueel kan je ook eens kijken naar de BUG of de OFA. Je moet wel zelf aan het bouwen, maar dat valt echt reuze mee en is eigenlijk nog heel leuk ook. Een micro kan ik je echt van harte aan bevelen. Je zult er geen spijt van krijgen en door het beperkte gewicht kunnen ze behoorlijk wat klappen verdragen. Ook ben je veel bewuster met het vlieggedrag bezig waardoor je het leren vliegen best snel oppakt.

ps: kijk voor een impressie ook eens bij het trainingsdagje DenHaag staat een leuke foto impressie en een video verslag. Krijg je een beetje een beeld van wat ik bedoel. Maar als je even zoekt is er nog veel meer te vinden.

succes

Ruud

Alvast bedankt voor je uitgebreide antwoord :).
Liefst zou ik voor mijn eerste model een bouwpakket of een RTF model kopen. Dit om enkele redenen: Het is nu vakantie en ik heb nu veel tijd om weer te vliegen. Ten tweede ken ik mezelf in het bouwen: Ik ben er niet super in én ik weet dat ik zeker voor eerste model het bouwen ergens midden van de vleugels ga opgeven omdat het maken van al die ribben echt niet al te simpel is. Ten derde heb ik niet al teveel bouwplaats en materiaal in mijn kot liggen om een model te bouwen.

Als volgend model, om al te bouwen terwijl ik al aan het vliegen ben met mijn eerste, ga ik zeker denken aan zelfbouw. Dan is de motivatie groter en kan ik terzelfdertijd al vliegen. Ik heb dat topic gebookmarked en ben het momenteel aan het doorlezen. Ook ga ik wat googl'n achter de andere modellen dat je voorstelde.

Ik ga het materiaal héél waarschijnlijk bij albatros kopen, een winkel in de buurt van Mechelen (belgie). Hier is de pagina van de zwevers, het is niet heel hun aanbod maar misschien staat er een model tussen dat jullie me wel kunnen aanraden. : Albatros zwevers .

En hoe zit het met de accu's tegenwoordig ? Worden er nog steeds 'oude' nicads gebruikt als voeding voor de servo's en ontvangers of is dit tegenwoordig al lipo oid ? (toen ik stopte begon lipo net op te komen voor electro's, geen idee hoe het nu zit met de prijs etc).

Mvg,
Evert

Edit: Net dat draadje over die zwever(training) dag bekeken: Leuk filmpje ! Is het 'doenbaar' om gewoon jezelf zo 'cirkel rond worp' te leren of moet je daarvoor best even naar een club oid waar iemand het je kan leren ? Llijkt me best akelig om je zwever zo te gooien ?

Ik heb even naar de zwevers gekeken van Albatros. De enige die volgens mij voor jou interessant is is de de Fling. Maar vergis je niet hier komen de servo's en ontvanger nog bij. Micro is hier wel noodzakelijk. De rest is of heel groot (spanwijdte) of moet toch echt gestart worden via een lier of elektromotor. De fling kan je eventueel nog gooien.

Toch zou ik de OFA of BUG in gedachte houden. Nee ik wil je ze met klem aanraden. Ik zag er ook tegenop, maar uiteindelijk had ik in een paar avonden een vliegtuig gemaakt. Is niet moeilijk, kost ongeveer 20 euro aan materiaal en kan op een keukentafel met een plaat hardboard. En de hulp op dit forum is echt geweldig. Dus we slepen je er wel doorheen :)

Ruud

evert_ zei:
Net dat draadje over die zwever(training) dag bekeken: Leuk filmpje ! Is het 'doenbaar' om gewoon jezelf zo 'cirkel rond worp' te leren of moet je daarvoor best even naar een club oid waar iemand het je kan leren ? Llijkt me best akelig om je zwever zo te gooien ?

Leuk om dat te zien, die vragen stelde ik mijzelf ook. Kijk maar eens in het Bonsai draadje. Ik kreeg als antwoord rustig opbouwen. Eerst een gewoon handstart (recht vooruit gooien) dan voorzichtig een gooi van af de heup en zo langzaam opbouwen. In een klein uurtje had ik de slinger te pakken. En dan komen de hoogtes die je kan bereiken. Dus ja dat kan je jezelf aanleren. Zeker als je veel video materiaal bekijkt. Kijk maar eens naar de video's van Verona. Direct onder de foto staan de link naar de video's. Echt geweldig.

Maar pas op. Je bent gewaarschuwd. Als je er eenmaal aan begint is er GEEN weg terug! :D

Ruud

De bouwverslagen van die BUG zien er zeker leuk uit om weer mee te beginnen. Er is wel één maar: Alle links naar bouwplannen (pdf versies, van die vage jpg's lukt het me zeker niet) zijn ofwel down ofwel bestaat de link niet meer ofzo. Dus ik zou het ten zeerste op prijs stellen moest iemand me een bouwplan van deze BUG of andere HLG die snel te bouwen valt en voor beginners geschikt is naar me te mailen of een PB te sturen. (mail adres: beattls@@gmail.com (@ teveel om spam te vermijden)).

Zou dit trouwens nog een leuke miniDLG zijn om mee te beginnen (bouwen en vliegen) : Dadams DLG

Alvast bedankt voor alle hulp hier, ik ben jullie dankbaar :).

Morgen eens verder uitzoeken welk model ik het beste kan bouwen en dan materiaallijst opstellen en balsa gaan kopen :).

Evert

check your mail :)

De dadams is een hlg en geen dlg. Als je die gaat slingeren dan ruk je zo de vleugel er af

Ruud

Evert,

Over de Fling: Die heb ik ook. Er zit een mini-hoogtestartlijn bij en het bouwen is niet zo heel veel werk. Hij vliegt zeker goed maar is wel een beetje kwetsbaar. Moeilijker te vervoeren dan een Mini DLG en heeft een tamelijk groot veld nodig.
Over de Bug: Die heb ik ook gehad. De Bug is moeilijker te bouwen dan een OFA, en een OFA is echt berekend op een DLG worp. De OFA zal ook hoger komen.
Er zijn inmiddels Mini DLG's in ARF versie te koop, maar die kosten wel wat. Beginnend bij de Bonsai, de Nemo, de Mini Fireworks en de X-Ray. Kijk ook eens op http://www.f3k.nl/pages/micropag.html voor een overzicht van Micro DLG's

Kijk trouwens ook eens naar de Felix EPP zwever in R/C versie. Kost weinig en schijnt best aardig te vliegen. Op deze manier ben je wel heel snel aan het vliegen!

Veel succes, Leon

Kijk misschien eens naar een dizzy bird, een depron vliegend vleugeltje. Kosten zijn vrijwel nihil (2 m2 depron, nieuw accuutje) en het vliegt nog best geinig. Hij is in 1-2 avonden te bouwen. Goed in een parkje te vliegen. Dit vleugeltje gooi je met een speerworp weg. Vluchten zijn niet zo lang, wel leuk. En als je hem wat harder landt: repareren kost zelden meer dan wat lijm en een paar minuten. Mocht je een hellinkje in de buurt hebben: hellingvliegen doet hij uitstekend.
En als je het weer een beetje onder de knie hebt koop je een wat 'echter' zwevertje (heb ook een bonsai, kan hem aanbevelen! Wel kleine componenten nodig).

Wubbe zei:
Kijk trouwens ook eens naar de Felix EPP zwever in R/C versie. Kost weinig en schijnt best aardig te vliegen. Op deze manier ben je wel heel snel aan het vliegen!

Veel succes, Leon

Leon heeft gelijk wat betreft de Felix. Ik wil er wel bij zeggen dat de felix zwevertjes van oorsprong niet bedoeld zijn om als radio bestuurd vliegtuig te vliegen. Ze doen het echter heel leuk. Je moet zelf de roeren maken en de RC inbouwen. Belangrijk is de staart zo licht mogelijk te houden en de spullen zodanig te verdelen dat het zwaartepunt zonder gewicht goed komt. Als je de vleugel goed bevestigd, bijvoorbeeld zoals hier op het forum ergens staat dan kan je de Felix aan de vleugel wegslingeren. Hoogtes van zo'n 20 meter zijn dan haalbaar. Maar je moet er niet te veel van verwachten. Een of twee rondjes dan ligt hij weer op de grond. Ik heb zelf de 60cm versie gehad en heb nu de 80cm versie. Deze kistjes hebben vooral een hoge funfactor. Aan een kleine helling met wat wind zijn het wereld kistjes. Om in een park leuk te smijten zou ik ze niet adviseren. Daarvoor zijn de vliegtijden te laag. Met een bonsai of een bug/ofa heb je dan meer plezier. Evert de tekeningen van de BUG heb je al. De OFA tekeningen zijn te krijgen door een mailtje naar f3k.nl. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je nog dezelfde dag de tekening in huis hebt. Zoals Leon al zei neem eens een kijkje op de site van F3K.NL.

De OFA staat bij mij ook nog op stapel. :)

Ruud

Fotor zei:
Kijk misschien eens naar een dizzy bird, een depron vliegend vleugeltje. Kosten zijn vrijwel nihil (2 m2 depron, nieuw accuutje) en het vliegt nog best geinig. Hij is in 1-2 avonden te bouwen. Goed in een parkje te vliegen. Dit vleugeltje gooi je met een speerworp weg. Vluchten zijn niet zo lang, wel leuk. En als je hem wat harder landt: repareren kost zelden meer dan wat lijm en een paar minuten. Mocht je een hellinkje in de buurt hebben: hellingvliegen doet hij uitstekend.
En als je het weer een beetje onder de knie hebt koop je een wat 'echter' zwevertje (heb ook een bonsai, kan hem aanbevelen! Wel kleine componenten nodig).

Hoi Raymond,

Leuk dit model kende ik nog niet. Is inderdaad eenvoudig te bouwen. De eigenschappen zijn, als ik naar de videos kijk, te vergelijken met een Felix 80cm voorzien van RC. Die heeft ongeveer dezelfde vluchtduur als je kunt zien op de video van het park. Ook de felix heeft de neiging een boom op te zoeken :D Wat je ook leuk kan zien is dat een vleugel een wat onrustiger vlieggedrag heeft. De andere video is ook leuk, daar is goed te zien dat hij op een heuvel staat. Ja en dan wil het wel vliegen met een beetje wind.

Overigens Evert. Om je roestige vliegervaring op te poetsen zou ik je willen aanraden ook een simulator te downloaden. FMS is heel aardig en CRRCsim doet het voor het zweven heel erg goed. Zijn vrij te downloaden via de links.

Ruud

Ik ga woensdag naar de modelbouwwinkel gaan, met het lijstje van benodigdheden dat ik nodig heb om de bug te bouwen en alle DLG's dat jullie genoemd hebben in dit topic dat iets voor mij zijn. Als ze een (A)RTF of bouwpakket hebben dat niet al te veel duurder is dan het losse hout en materiaal dat ik ga moeten kopen, koop ik de kit. Anders ga ik de bug bouwen.

De site van die jullie me gaven, waar ik de plannen van de OFA en nog andere modellen kan bekijken werkt hier onder linux met de laatste FF niet: "This page requires a more recent version of Netscape. "

Bedankt voor alle hulp die ik hier gekregen heb, ik ga nu de plannen van de Bug alvast goed bekijken en zien wat ik allemaal ga moeten kopen :). Ziet er me wel een erg klein model uit, een halve vleugel past (in 1:1) volledig op men scherm :O.

Het plan laat nog heel wat 'leegtes' bij mij die ik niet direct kan invullen, hoe het model te bouwen enzo, diktes van het houd, nut van sommige stukken, hoe electronica te plaatsen etc :(

PS: Aangezien de plannen van de OFA volgens jullie toch gewoon gemailed worden, kan iemand deze plannen even naar mij doormailen ?
PS2: Bedankt voor plannen van de Bug

Edit: Weet er iemand een leuke 'stap voor stap' handleiding en materialenlijst van de 'BUG' staan ? Ik heb zitten zoeken op dit forum en met google maar niet direct gevonden :).

Evert,

Ik denk dat Theo graag inzicht houdt in wie de ofa plannen krijgt. Hij is ook de geestelijk vader, dus ik ga die niet zo maar doorsturen :oops:

Stuur een mail naar mail at f3k.nl met het verzoek om de plannen en je hebt ze zo te pakken.

Ik zal straks een stap voor stap bechrijving voor de BUG maken, voor zover mijn kennis reikt. Doe ik eerst even off line en dan zal ik hem hier posten.

Ruud

Evert,

zoals afgesproken nog wat extra informatie over de BUG.

Op de originele tekening van R/C Modeler magazine staan de maten vermeld in inches. Er zijn er al heel veel gebouwd en er is al behoorlijk van de oorspronkelijke maten afgeweken om zo licht mogelijk te bouwen. Hieronder zal ik een, volgens mij, redelijk compromis tussen sterkte en gewicht neerzetten. Ook zal ik globaal de bowuvolgeorde aangeven. Een en ander is bedoeld om je op weg te helpen. Zie het dus niet als een uitputtend bouwverslag.

Materiaal:

• De vleugelribben balsa 1.5 mm dik
  • De achterlijst is een vleugellijst van 12mm breed en 3mm dik. Als ze die niet hebben kan een 15mm x 4 mm ook.
  • De versteviging in de vleugel is 3 mm carbon
  • De voorlijst is rond beukenhout 3 mm
  • De pook is carbon 5 of 6mm hol.
  • De romp is van balsa de zijkanten zijn 2.5mm en de boven en onderkant 1 of 1.5 mm
  • Voor het neusje heb je een balsblokje nodig (ik heb gewoon een dikke lat genomen van balsa en 2 stukken op elekaar gelijmd.
  • Voor de vleugelbevestiging heb je een klein stukje vuren nodig.
  • Voor de staart 1mm balsa. Kom ik verdop nog op terug
  • Dan nog 0.3mm verenstaal voor de torsie veren
  • Wat stevige nylondraad of beter nog dynemo vislijn met een treksterkte van 8 kg.
  • 2 mini roerhoorntjes (kan je evntueel ook zelf maken van een oude credit kaart)
  • Scharniertape of leukoflex
  • Voor het indekken van het middendeel van de vleugel 1mm balsa en de vleugeltippen zijn 2.5 mm balsa
  • een 60cm Oracover of Oralight voor de bespanning (kleur en patroon naar keuze)

Nu dat was het wel zo'n beetje. Zorg ook voor lijm. Zoveel als mogelijk secondenlijm gebruiken dat spaart gewicht. Ook een flesje PU lijm (constructielijm) is handig.

De bouw:

De BUG is inderdaad maar een klein kistje. Dat maakt het zo leuk. Je kunt hem eigenlijk altijd meenemen :)

Zorg voor een goede vlakke ondergrond waar je ook bouwspelden in kan vastzetten. Ik gebruik een oud prikbord (kurk) dat ik op een MDF plaat heb geljmd. Leg hierop de tekening van de vleugel en span daar wat plasticfolie overheen en zet vast met spelden. Dan blijft je tekening niet aan je model plakken :)

Zorg voor een copie van de tekening en knip de ribben uit. Leg deze op het balsa met de nerf in de lengterichting! Snij de ribben voorzichtig uit met een goed scherp mes. Kijk wel eerst of de ribben mooi aansluiten op de achterlijst. Zo niet dan moet je de tekening misschien iets aanpassen. De ribben moeten namelijk mooi overlopen in de lijst. Maak ook alvast het gaatje voor het carbon in de ribben zoals op de tekening staat.

Zet de juiste lengte achterlijst met spelden vast op de tekening. Plaats nu ook een voor een de ribben en lijm deze vast aan de achterlijst. Let op de middelste rib moet schuin staan. Hoeveel is terug te vinden op de tekening. Daar staat een mal met de juiste hoek.

Schuif de carbon ligger in de ribben en zet hem vast met een drupje secondelijm op elke rib.

Maak de beuken voorlijst nat en laat het vocht goed intrekken. Je kan hem dan prima buigen. Zet de voorlijst vast aan de ribben. Start aan de buitenkant en werk stapgewijs naar binnen. Zeker de lijst met spelden en elastiek en laat goed drogen.

Op dezelfde wijze maak je ook de andere vleugelhelft.

De vleugeltippen uitsnijden en mooi rond schuren. Zorg dat hij netjes aansluit op de achterlijst zodat alles netjes in elkaar overloopt. Eventueel lijm je er een dunne plaat op om de juiste dikte te krijgen.

Het stuk tussen de eerste en de tweede rib wordt voor de stevigheid bekleed met 1mm balsa. Zorg er vooral voor dat dit overal netjes is gelijmd.

Je kunt nu de twee vleugelhelften aan elkaar lijmen. Zorg wel voor de juiste hoek. leg een vleugel plat neer en lijm de andere zo vast dat de hoogte aan de tip gelijk is als op de tekening staat (ik geloof 10 cm). Het vastlijmen heb ik gedaan met PU lijm (ook wel schuimlijm of constructielijm genoemd) omdat dit een mooi vullend geheel oplevert.

Ik had toen ik begon (ook) het idee dat me het nooit zou lukken. Uiteindelijk viel het me heel erg mee en kon ik na 2 avondjes (door de droogtijd) trots mijn eigen gebouwde vleugel bewonderen :)

Dit was het moeilijkste deel. De rest wordt meer van het zelfde. Voor het rompje werk je op dezelfde manier. Uitknippen, snijden op de tekening in elkaar zetten en lijmen.

Ik zou nog even terug komen op de staart. Je kunt hem maken zoals op tekening, maar je kan ook kiezen voor een eigen gemaakte kruisstaart. De keus is aan jouw. Voor de originele staart moet je in ieder geval op je zender kunnen mixen of een mixer inbouwen.

Als materiaal heb ik 1mm balsa aangegeven. Nu is dat natuurlijk erg kwetsbaar. Je zou met glasmat kunnen werken, maar dat kost weer behoorlijk gewicht. Ik heb het volgende gedaan:

Ik heb de staartstukken 2x uitgesneden uit 1mm balsa. Een keer met de nerf Horizontaal en een keer met de nerf vertikaal. Deze twee stukjes heb ik op elkaar geljmd met PU lijm. Heel dun insmeren, dan ook nog de rest er af schrappen en onder druk op elkaar lijmen en een nacht laten drogen. Je krijgt dan een behoorlijk stevig staartdeel. Aan beide zijden heb ik dit weer afgeschuurd totdat de totale dikte weer 1mm was. Dit leveret een lichte maar toch behoorlijke stevige staart op.

Met de verdere afbouw willen anderen je ook vast helpen. Volgens mij is dit voldoende om je op weg te helpen.
Lees ook het Bouwdraadje van de BUG aandachtig door en bestudeer de foto's. Dan wordt echt heel veel duidelijk.

Overigens ben ik vanaf volgende week op vakantie, dus verbaas je niet als je een tijdje niets van me hoort.

succes,

Ruud

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, de bouwbeschrijving is redelijk verhelderend :).

Morgen ga ik met mijn 'benodigdheden' naar de modelbouwzaak, en met het plan om ter plaatse te kijken welke servo's en ontvanger er inpassen.
Hoe moeten deze komen ? (van voor naar achter : batterij, ontvanger , servo's ?)

Hoe groot moet de capaciteit zijn van de batterijen en wat effect heeft dit op het gewicht en het aantal vlieguren met één accu ? Want zover ik zie valt de accu niet even snel te vervangen, dus wat op lange vliegdagen ?

Edit : Waarvoor dient de nylon draad ? En die trekdraad dient om zelf de veren te maken voor die single pull lijnen ? (brr akelig , nooit gedaan en lijkt me niet simpel, is gewoon metalen stangetje voor trek/duw besturing niet makkelijker ?)
Mvg,

Evert

Met een 200mAh cel kun je gewoon een paar uur vliegen. Het mooist is een enkele cel lipo, maar dan moet je ook een lipo lader hebben. Anders AAA celletjes. Volgorde is inderdaad accu, ontvanger en servo's. Je maakt de bovenkant van het rompje gewoon van een losse plaat. Zet je met een plakbandje vast en dan kan je eenvoudig accu wisselen. Je kan de omvang van het rompje wat aanpassen aan de gebruikte spullen. Meest handige is eerst alles droog passen en schuiven om het zwaartepunt zo goed mogelijk te krijgen.

De lijn en veer is inderdaad voor single pull en geloof me dat is erg eenvoudig te maken. Scheelt heel erg in gewicht. Als je de DLG draadjes afspeurt zal je de instructies regelmatig tegenkomen.

Zit er overigens niet iemand bij jouw in de buurt die je evt kan helpen?

Ruud

Back