Beginnersmodel HLG gezocht -> Bouwverslag BUG

• Topicstarter Topicstarter imported_evert_
  • Startdatum Startdatum
Evert,

Geen nylon draad maar dynema. In nylon zit veel te veel rek. Gevolg zal zijn dat je ontzettend veel moet trimmen, afstellen, opnieuw spannen. Kortom, het zal je een boel ergenis geven.
Dun dynema met een trekkracht van 8kg is in de vishandel te verkrijgen voor ongeveer 10 euro per rol van 100meter.

Goeie avond iedereen :).

Daarjuist de 40Km (heen en terug) naar de modelbouwwinkel gefietst, om al het nodige materiaal te kopen om mijn bug te kunnen maken.
Ik heb al het hout en alle electronica die nodig is, alleen de scharniertape en de trekdraad/veertjes mis ik nog. Nu had ik om te beginnen al een vraag
over de ontvanger die ik gekocht heb: een pico 4 DSL, hij heeft 4 aansluitingen voor servo's, een plaats om kristal in te steken en een rare aansluiting waarvoor er 'loop-back' kabeltje
bij in de verpakking zit. Maar waar sluit ik nu mijn batterijpack op aan ?

Verder vroeg ik me af hoe jullie de aansturing van de flaps hebben gedaan met dat 'koord' en die veertjes. Zou iemand hier eens wat gedetailleerde foto's van kunnen posten aub?

Alvast bedankt :).

Zo Evert dat is zowat de tour rijden :)

Even een paar korte reacties op je vragen.
  • Ik heb dat in mijn materiaal lijst ook gezegd. Theo heeft absoluut gelijk voor de single pull gebruik maken van dynema draad. Dit knoopt mooi en rekst niet of nauwelijks. Is wel duur, maar met 100m kan je voorlopig voor uit. Je kunt overigens ook rollen van 25m kopen, maar die zijn naar verhouding duurder.
  • Op je ontvanger zitten 4 aansluitingen voor servo's. Daar heb je er maar 2 van nodig. De andere twee blijven vrij. De accu wordt aangesloten op een van de vrije servo kanalen. Het pootje van het stuurkanaal wordt dan niet aangesloten. De servo's hebben 3 aansluitingen in volgorde: -, +, en signaal. Dit vindt je ook ergesn op je ontvanger aangegeven. De accu komt dus op de - en de +
  • De torsie veer aansluiting staat op de F3K site. Nu weet ik dat je daar problemen mee hebt, maar mogelijk werkt de directie link naar Torsieveertjes wel.

Hier onder even heel kort:
  • schuin het roer op het scharnierpunt af zodat het vrij kan draaien.
  • plak het roer aan de vin met scharniertape of, daar zweert Theo bij, LeukoFlex
  • Buig een U vorm van een stukje 0.3 verenstaal. Pootjes ongeveer 15mm basis ongeveer 40mm
  • Klap het scharnier helemaal om en plaats de U vorm in vin en roer ter hoogte van de roerhorn
  • Mooiste gaat dit door de gaatjes met een speld voor te prikken en dan het veertje met wat CAte monteren
  • naderhand verbind je de servo met de roerhorn met het dynemadraad en zorgt voor een neutrale stand.
  • KLAAR IS EVERT :)

(Theo zo ben ik toch niets vergeten?)

Veel succes

Ruud

Ok, weeral bedankt voor je uitgebreidde uitleg, morgen kan ik eindelijk met de bouw beginnen (eerst nog even naar een doe-het-zelf zaak voor zaagje, schuurpapier en nog wat klein gerief dat ik nodig heb).
Helaas werken de directe links naar die F3K site ook niet, er zit een check op die alleen 'IE based browsers' doorlaat, dus ik kan er niet op.

Mvg,

Evert

Ik heb de bewuste pagina even afgedrukt naar PDF. Staat in je mail

:offtopic: : Wel heel bijzonder die check op browser. Het is zo'n mooie site

Hmm, even mijn ontvanger zo aangesloten, dus batterij eraan en servo'tje eraan. Het (nieuw gekochte kristal, was nodig volgens verkoper omdat men hitec kristal niet zou werken in deze ontvanger) in ontvanger gestoken. Tot daar de pret,
de zender staat aan, maar de ontvanger toont geen reactie op enige stuurknuppelbeweging. De servo die aangesloten is beweegt wel even bi het in/uitpluggen van de batterijen. Servo is dus zeker niet dood.

Weet er iemand hoe dit kan komen ? Ik heb 35.140Mhz, de verkoper heeft me de versie voor 35Mhz gegeven (zei ie toch) en het kristal is ook net nieuw. Op het kristal staat MPX_FM 34.685 en Eo74.

Iemand idee hoe dit werkend te krijgen ? Ook heb ik al een van men oude kristallen in deze ontvanger gestoken, maar deze toonden hierin ook geen teken van leven :(.

EDIT: Werkt nu :). Servo verkeerd om aangesloten doordat ik niet wist of dat nu de orangje kabel data was of niet :). Stond ook niet op verpakking van servo :).

Alleen maakt servo een constant soort van pieptoon, ook in 'neutraal' terwijl hij niets doet, is dit normaal ?

Back