Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Klopt. Twee to vier lipo's per dag en de laatste 4 weken ook buiten.. De tail is beschadigt. Zit er wel op maar ik vermoed dat dit toch effect heeft op het vlieggedrag.. Ook haperen de servo's.. Dus die krijgt volgende week een servicebeurt..

Heel lekker bezig man! Ik ben nu weer op een plek met wifi vandaar dat ik weer wat foto's kan uploaden, deze 3 zijn gemaakt op het strand van Paraty. Ik vind deze omgeving echt een modelvliegers paradijs om de volgende redenen:
- Mooie grote stranden en heel strak gemaaide grasvelden
- Erg weinig wind, de laatste week dat we hier in brazilie zijn is het hooguit 2 bft geweest voor de rest is het helemaal windstil.

De plaatjes van paraty:
img1044aq.jpg

img1048qw.jpg

img1040u.jpg

Yep ik vind het ook een erg toffe locatie. Ik ben nu op ilha grande, ook hier word het de komende dagen chill weer met niet/nouwelijks wind. Mooie grote stranden palmbomen en tropisch woud achter ons. Mooie afwisseling tov de locaties in Groningen :P

Plaatje van Ilha Grande:
49cbe49e4d3c4.jpg

Laatst bewerkt:
Spullen voor de Gaui besteld.. Verder de extra lipo binnen.. Ik had denk ik beter gelijk een verloopje kunnen kopen want ik krijg de deanplug er niet op gesoldeerd.. Het houd niet.. Het koperen deel van de plug is glad en kan het niet tinnen. De soldeer valt er gelijk weer af :(
Heb de boel maar even weggelegd.. Even piekeren hoe ik dit ga oplossen..

Waarom Dean plugs? Je hebt toch al betere evoluties daarvan zoals de XT60 plug (geweldig maar niet zo makkelijk te solderen) en de EC3 plugs (deze zijn echt geweldig op alle vlakken)

Tsja, die zat al de de 450 en dus ook op de lipo.. Stefan heeft die erop gezet. Zal hij wel z'n redenen voor hebben gehad.. Alleen ben ik nu al een uur aan het klooien om de plug op de extra lipo te krijgen.. Als er betere pluggen zijn (en heel belangrijk) ook makkelijker te solderen houd ik mij aanbevolen. Maar deans moeten het natuurlijk gewoon doen lijkt me..

De aanhouder wint.. Met een trucje zit het erop.. Krimpkous net te klein maar ik werk het wel netjes af met electro isolatietape..

Heel lekker bezig man! Ik ben nu weer op een plek met wifi vandaar dat ik weer wat foto's kan uploaden, deze 3 zijn gemaakt op het strand van Paraty. Ik vind deze omgeving echt een modelvliegers paradijs om de volgende redenen:
- Mooie grote stranden en heel strak gemaaide grasvelden
- Erg weinig wind, de laatste week dat we hier in brazilie zijn is het hooguit 2 bft geweest voor de rest is het helemaal windstil.

De plaatjes van paraty:
img1044aq.jpg
Hij lijkt gewoon groot op deze foto :p

De aanhouder wint.. Met een trucje zit het erop.. Krimpkous net te klein maar ik werk het wel netjes af met electro isolatietape..

Is absoluut niet naar bedoeld: "met een trucje zit het erop" klinkt voor mij als "daar komt ellende van"....

Neem alsjeblieft geen risico, en controleer terdege of die soldering OK is.

Want letterlijk je hele heli hangt aan die soldering in de lucht, en straks met die Gaui heb je minstens vier van die solderingen in serie, ofwel vier keer kans dat het misgaat. En er hoeft er maar ééntje te falen en het is bingo!

Groet, Bert

Deans zijn gewoon heel duur in vergelijking met andere. XT60 is eigenlijk een doorontwikkeling op basis van de dean plugs. Kijk is naar EC3! Die gaan je ZEKER bevallen :)

Ik ben ook geen held met de soldeerbout maar het is echt met de vinger in de neus te doen zonder dat je plugs gaat gaan smelten ;)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9625

En als je de lipo's niet meteen wil gaan 'ombouwen' zijn er oplossingen voor:
Male_EC3_to_Female_Ultra_Plug_Charge_Adapter_Wire.summ.jpg

Had ooit eens een chart gezien met de vergelijking vd weerstand ed tussen deans, XT60, EC3 etc... XT60 en EC3 kwamen er beiden beter uit dan de deans EN ze zijn goedkoper :)

Laatst bewerkt:
Ok, ik ga er serieus naar kijken.. Ik heb de deans er nu wel op maar een betere oplossing is altijd welkom.. Ik ben niet echt een supertechneut dus alles wat makkelijker is is meegenomen :)

Ben al blij dat de Atom nog niet klaar is :) Moest het alle dagen mooi vliegweer zijn zou ik het mezelf beklagen dat ik zo lang gewacht heb met alles te bestellen.

Mmmm, morgen bft 3 en opklaringen.. Dat moet lukken dus..

Ondertussen ligt de mcpx uit elkaar. Servo schoongemaakt en weer gemonteerd. Zie ik tot mijn stomme verbazing een schroefje aan de motor geplakt (magnetisch). Nu vraag ik mij dus af of dit de oorzaak was van het rare vlieggedrag. En ik vraag me af waar het schroefje vandaan komt. Lag die gewoon ergens en is deze tegen de motor aan gegaan? Zou zomaar kunnen.. Ik zie nergens namelijk een missend schroefje.. Alleen de rotorkop twijfel ik. Die zit met 1 schroef vast op de mainshaft. Geen idee of dat zo hoort of dat er aan beide zijden een schroef in moet.. Wellicht weet iemand dit..

*Edit*

En opnieuw blijkt dat het soms goed is zaken even te laten rusten. Ik heb eerst lekker gegeten. Bak koffie en opnieuw de mcpx langsgelopen. En ja hoor. Hij vliegt weer als een zonnetje.. Zo zie je maar dat je soms je teveel blind loopt te staren en niet meer ziet wat je doet. Een pauze is dan eigenlijk een must. Productief dagje. De mcpx werkt weer. Extra lipo voor de 450 op orde.. Straks een film en een wijntje en dan ook de Walkera even vliegen nog..

Laatst bewerkt:
Is absoluut niet naar bedoeld: "met een trucje zit het erop" klinkt voor mij als "daar komt ellende van"....

Neem alsjeblieft geen risico, en controleer terdege of die soldering OK is.

Want letterlijk je hele heli hangt aan die soldering in de lucht, en straks met die Gaui heb je minstens vier van die solderingen in serie, ofwel vier keer kans dat het misgaat. En er hoeft er maar ééntje te falen en het is bingo!

Groet, Bert

Ik bedoelde met een trucje meer een handigheidje wat ik gaandeweg ontdekte ;) De verbinding zit vast. Ik heb er ferm aan getrokken en dat laat niet los. Ik realiseer mij namelijk terdege dat je geen haperende lipo's wilt hebben tijdens de vlucht. Ik ben hier heel secuur in..

Omdat het weer nog steeds te wensen overlaat de Walkera gevlogen.. Deze vlieg ik bij het doen van oefeningen binnen liever dan de mCPX. De Walkera is beslist niet makkelijker maar is als je even een stuurfout maakt minder snel weg en sneller weer in hover te krijgen.. Ik beheers side nu twee kanten op. Met de neus naar rechts was iets lastiger maar gaat ook goed nu. Ik kan daardoor heen en weer vliegen. Dus naar side, stukje naar voren dan tail in. Side de andere kant op stukje naar voren en tail in. Door dit een paar keer te doen onstond er opeens tot mijn stomme verbazing iets wat leek op het begin van een bochtje.. Leuk dus..

Morgen en overmorgen voorspellen ze weinig wind en geen regen. Dan gaat de 450 weer naar buiten. Jammer dat de Gaui er nog niet is anders kon ik alvast sleutelen.. Maar goed.. We vermaken ons wel.. Hieronder de Walkera die even aan het uitrusten is na goed werk..

6099723048_8be507abb0_z.jpg

Dus naar side, stukje naar voren dan tail in. Side de andere kant op stukje naar voren en tail in. Door dit een paar keer te doen onstond er opeens tot mijn stomme verbazing iets wat leek op het begin van een bochtje.. Leuk dus..

Hehehe, zei ik toch? ;)

Groet, Bert

Back