beginnersvraag - Jargon

  • Topicstarter Topicstarter ChrisK
  • Startdatum Startdatum
C

ChrisK

Guest
Hallo,

Ik ben als beginner mij een beetje aan het verdiepen in deze tak van sport. ik kom in heel veel berichten termen tegen die ik absoluut niet kan plaatsen..

kan iemand mij vertellen wat lipo's zijn ? Wat doet een gyro en waar is die zo belangrijk voor ? Waarom zou je een borstelloze moter willen ?

ik had er nog een paar maar ben deze even kwijt.

misschien is dit al een keer eerder besproken dan hoor ik het natuurlijk graag.
 
Hallo,

Ik ben als beginner mij een beetje aan het verdiepen in deze tak van sport. ik kom in heel veel berichten termen tegen die ik absoluut niet kan plaatsen..

kan iemand mij vertellen wat lipo's zijn ? Wat doet een gyro en waar is die zo belangrijk voor ? Waarom zou je een borstelloze moter willen ?

ik had er nog een paar maar ben deze even kwijt.

misschien is dit al een keer eerder besproken dan hoor ik het natuurlijk graag.

Lipo = een Liyhium Polymeer accu = een accu voortgekomen uit de mobiele telefoon-industrie. Grote capaciteiten, maar prijzig en moeten erg voorzichtig behandeld worden anders is er brandgevaar of blijvende schade aan de accu

Gyro = een electronisch apparaatje voornamelijk voor helicopters gebruikt om de staart recht achter de heli te houden bij het vliegen. Eigenlijk zorgt een gyro voor stabiliteit van de lengte- (rollen), top- (gieren) of dwars- (nick of elevator) as.

Een borstelloze motor (dus geen koolborstels) levert veel meer vemogen dan een borstelmotor en kent veel minder weerstand, warmteontwikkeling en slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Klopt wat HeliEdje zegt.

Aanvulling :

Lipo : om een lipo te laden heb je ook een lader nodig die lipo's aankan, dus het kan niet met een gewone lader om NiMH of NiCd batterijen op te laden. Zeker voor het helivliegen met de kleinere heli's zijn lipo's vrijwel onmisbaar geworden vanwege de power en de relatief lange vliegtijden tegenover laag gewicht.

Gyro : je hebt nog het onderscheid tussen een heading-hold gyro en een gewone. Vaak kan je een heading-hold nog switchen naar gewone modus, dus kan je kiezen. Een gewone gyro zorgt ervoor dat je staart niet continu heen en weer beweegt, door de staartmotor of staartpitch aan te sturen. Als de staart beweegt, bijvoorbeeld door ineens het toerental te veranderen, stopt de gyro die beweging, en dan moet je de staart terugsturen naar de vorige positie. Een heading-hold gyro zal ervoor zorgen dat de staart terug gebracht wordt naar de originele positie. Een goeie HH-gyro is belangrijk, enerzijds voor de gevorderde piloot bij zware 3D-maneuvers, maar is ook een gemak voor de beginnende vlieger, omdat je dan al één besturingselement bijna kan vergeten, je moet al op genoeg letten in het begin, en als die staart dan mooi stabiel staat hoef je daar niet op te letten.

Brushless motoren zijn zoals hieronder interessanter, maar vereisen ook wel een aangeaste snelheidscontroller.
 
Hey bedankt voor de snelle reaktie !

mocht ik weer wat willen weten dan post ik wat..

Chris
 
Om verder te mogen vragen:

Inner en outer runners? ik was al zover dat het electro motoren zijn maar verder kwam ik niet...

mvg sjors
 
trouwens mensen lipo zijn lang niet zo gevaarlijk als de meeste mensen denken. het is net zo als met elke andere accu behandel ze met zorg en je hebt er lang plezier van.
ik had laast een accu die al vanaf de fabriek kapot was kwam ik achter dus ik denk weetje wat ik ga eens kijken met ie akku hoe lang het duurd met kortsluiting tot die uitelkaar ploft en in de fik vliegt. veel rook wijnig vlammen en al helemaal geen explosie.
de beelden die ik heb gezien op het internet zijn allemaal geweest met een accu die gewoon giganties over laden word en daar door ontploft.
doe dit met een nicd en nimh accu en je krijgt het zelfde effect alleen dan met scherfen die ook nog eens giftig zijn ook.
 
moeten erg voorzichtig behandeld worden anders is er brandgevaar of blijvende schade aan de accu

Dat is nu een fabel (zonder een hevige discussie te willen ontlokken) die ik wens te verduidelijken.

De MODERNE lipo's zijn van die aard dat ze stabiel zijn. Je moet natuurlijk geen lipo met 5A gaan laden in een NiCad programma van je lader dat is vragen om problemen maar dat is met gelijk welke accu zo.

Vele Filmpjes die op het net rond fladderen zijn van mensen die BEWUST een lipo hebben doen opblazen om aan te tonen wat de gevolgen kunnen zijn maar weer is dat met iedere accu zo.

Ik gebruik reeds lipo's van in de begindagen en heb nog nooit een opgeblazen lipo gehad of een brandje door lipo's.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn maar dat geld voor ieder type accu.

Zo is er Mr Bean op het forum die laatst nog een NiMh heeft opgeblazen en ei zo na een brand had.

Het toont maar aan dat je met gelijk welke accu je verstand moet gebruiken en niet alleen met lipo's

Doe je wat de fabrikanten opgeven dan kan er weinig tot niets misgaan. Misbruik je de zaken dan kan je inderdaad met een afgefikt bouwkot (of erger) opgescheept zitten.

Stevo
 
Inner en outer runners? ik was al zover dat het electro motoren zijn maar verder kwam ik niet...

Inner vs Outrunner is een beetje Benzine vs Diesel.
Een inrunner draait meer toeren en een outrunner heeft meer koppel. Een Inrunner trekt over het algemeen sneller op. Bij een outrunner zie je de hele motor draaien en bij een inrunner alleen de as zeg maar.

Bij een heli kun je naar mijn mening het beste een outrunner gebruiken. Een heli hoeft niet snel op te trekken maar moet rustig opspoelen en zal daarna continue doordraaien.

Een lager toerental betekend dat je tevens grotere tandwielen kunt gebruiken die dan ook weer meer tanden van de tandwielen met elkaar contact maken en dus minder gauw een tandwiel kapot hebt.
 
om nog maar even door te vragen:

TR 35-36B 1300kv Brushless Outrunner

TR - TURNIGY motortje
35 - max stroom?
36B - geen idee...
1300kv - 1300rpm/V dus toeren per volt

klopt dit een beetje? en kan je uitleggen wat die 35-36B werkelijk betekenen :)

mvg Sjors

edit:

en wat is nu het verschil met deze?

TR 35-36A 1450kv Brushless Outrunner

alleen het max te behalen toerental? (bij gelijke spanning)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is nu een fabel (zonder een hevige discussie te willen ontlokken) die ik wens te verduidelijken.

De MODERNE lipo's zijn van die aard dat ze stabiel zijn......
........maar dat is met gelijk welke accu zo.

.........maar weer is dat met iedere accu zo.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn maar dat geld voor ieder type accu.
Ik ben met je eens dat je niet overdreven moet doen over het risico van lipo's, maar je geeft hier een beginner de indruk dat een lipo net zo veilig of gelijksoortig is met de NiMh of NiCad. Niets is minder waar!

Moet je maar eens (per ongeluk) een gaatje in een lipo cel prikken........

(aan alle lipo gebruikers die meer willen weten. Zoek maar eens op de fora over lipo-eigenschappen) Wees niet overdreven voorzichtig, maar weet wel waar je mee bezig bent!
 
Inner vs Outrunner is een beetje Benzine vs Diesel.
Een inrunner draait meer toeren en een outrunner heeft meer koppel. Een Inrunner trekt over het algemeen sneller op. Bij een outrunner zie je de hele motor draaien en bij een inrunner alleen de as zeg maar.

Bij een heli kun je naar mijn mening het beste een outrunner gebruiken. Een heli hoeft niet snel op te trekken maar moet rustig opspoelen en zal daarna continue doordraaien.

Een lager toerental betekend dat je tevens grotere tandwielen kunt gebruiken die dan ook weer meer tanden van de tandwielen met elkaar contact maken en dus minder gauw een tandwiel kapot hebt.


Vandaar dat ik wat verbaasd was bij mijn T-Rex 500 dat er standaard een binnenloper bij zit. Alle vorige heli's hadden een buitenloper, en de krachtigste die ik nu heb heeft een binnenloper ? Hij toert wel erg mooi en zachtjes op, maar dat ligt eerder aan de ESC denk ik. (ben verre van een specialist qua electronica).
 
rustig optoeren van de heli zorg de regelaar inderdaad voor in heli mode. als je de motor vol laat optrekken zal hij de heli echt laten tollen, ook bij een buitenloper.

Een buitenloper trekt o.a. langzamer op omdat hij niet alleen de as moet laten optrekken maar ook de hele motor zelf en zal ook minder snel inzakken omdat de motor zelf dus als een soort vliegwiel fungeert. dit en dat er zwaardere magneten gebruikt worden. ( als je de buitenloper draait voel je hem 'klikken' van magneet naar magneet. )

Dat jou heli nu de meeste power heeft staat los van het feit dat er nu een buitenloper of binnenloper op zit. er is vast een buitenloper die net zo veel power geeft.

een binnenloper werkt verder ook wel goed hoor.
 
... Een Inrunner trekt over het algemeen sneller op (dan een outrunner) ...
Nee. De massa traagheid van een buitenloper is te verwaarlozen t.o.v. een propeller. Bij heli's komt er nog iets anders bij kijken, de vertraging. Die gaat met de vierde macht in de traagheid. Hoe groter die vertraging, hoe trager het optoeren, bij inrunners dus.

... Bij een heli kun je naar mijn mening het beste een outrunner gebruiken. ...
Ik weet dat ze populair zijn maar het maakt geen fluit uit.
 
... Een buitenloper trekt o.a. langzamer op omdat hij niet alleen de as moet laten optrekken maar ook de hele motor zelf en zal ook minder snel inzakken omdat de motor zelf dus als een soort vliegwiel fungeert. ...
Allemaal verwaarloosbaar t.o.v. van de veel grotere massa van de rotor.

... dit en dat er zwaardere magneten gebruikt worden. ( als je de buitenloper draait voel je hem 'klikken' van magneet naar magneet. ...)
In inrunners worden dezelfde magneten gebruikt. Het klikken (Eng. 'cogging', Du. 'rasten'), zegt niets over magneetsterkte, motorkwaliteit, rendement, Kv.

Cogging, or the lack of it, is not a good indicator for quality, power, efficiency, torque, magnet stength etc. Too many parameters effect cogging, statortooth geometry, ironquality (magnetic), flux ring iron quality and thickness, magnet shape, gap between magnet and stator, gap between magnets themselves, magnet mis-alignemnts (radial and axial, skewed) and ratio of #statorpoles <> #magnetpoles. The closer this ratio is to 1, the lower the cogging (3slot/2magnet versus 60slot/62magnets). However, a ratio of 1 will give excessive cogging. That's no problem because a with an equal number of magnetpoles and statorpoles motor would never start by itself.

Cogging is not effected by number of winds and Kv, it's a magnetic effect, not an electric effect. The rotor wants to take a (locally) position were the energy in the system is the lowest (and resistance against flux, magnetic resistance a.k.a reluctance is the lowest too).

When shorting the motorleads you will feel more 'cogging'. This is not cogging but the effect of the motor operating as a shorted generator.
 
heb er geen ervaring mee, dat als eerste

ergens op dit forum heb ik wel eens iemand gezien die het wel heeft gedaan, en hij had een grote wolk als ik me niet vergis.

Hoe dan ook, eindeffect blijft hetzelfde: accu kapot
 
Niet om iemand bang te maken, maar moet je dat eens voorstellen tijdens de vlucht ...
 
Ook dit is weer overdreven.

Het betreft hier een sterk overladen, behoorlijk warme lipo die nog steeds aan de lading hangt. Hij wilde niet ploffen, dus een handje helpen met een stok met een prikker eraan, waardoor er sluiting is ontstaan. Als deze lipo niet eerst véél te vol was geladen (echt véél te vol, dit zal zaker NIET lukken met een lipo laadprogramma, en OOK niet met een iets grotere lipo omdat er nogal wat vermogen voor nodig is) dan was dit niet gebeurt. Als de lipo ook niet volledig doorgeprikt was, waarbij sluiting is ontstaan (om sluiting te maken moet je ook "geluk" hebben), dan was dit OOK niet gebeurt.
Als deze lipo niet aan de lader hing, dan was het OOK niet gelukt!

Prik je lipo lek, dan ruikt hij vreemd. Vervolgens kan je hem weggooien omdat deze niet meer bruikbaar is. Mocht er nog lading in de lipo zitten, dan is het verstandig om hem op een veilig plekje verder te ontladen. Na ontlading kan deze zéér veilig de Kliko in, deze brand dan alleen nog maar in de vuilverbranding en verder beslist niet!


Weer zo'n niet realistich filmpje... bah!



Greetz van Aldert
 
Back
Top