beginnersvraag lipo

Ik ben nieuw in het Lipo-wereldje.
Onlangs heb ik twee van deze accu's gekocht
7652.2.jpg

voor gebruik in een Easy Glider Pro

Ik gebruik een Swallow EQ lader.
t1227.gif

Het opladen werkt vrij simpel.

Iets minder duidelijk vind ik de ontlading.
Volgens de gebruiksaanwijzing behoren de Lipo's na gebruik opgeslagen worden met een lading van 10-20% van de capaciteit.
Bereik je deze capaciteit via het Lipo discharge programma van de lader?

Charge = Laden
Discharge......Dat kun je zelf al invullen.

Even een quote van PKracing.nl

"Opslaan:
Lipo accu's kunnen het beste half-opgeladen opgeboren worden. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van de accu: Door het chemische verschil tussen de anode en kathode kan inwendige corrosie optreden. Bij een half-opgeladen accu is dit verschijnsel het kleinst. Goede lipo laders hebben een programma waarbij je op kan geven hoeveel mAh er maximaal geladen mag worden. Door de accu leeg te maken en deze waarde op de helft van de capaciteit in te stellen, zal de lader automatisch afslaan zodra de helft van de capaciteit bereikt is."

Als we het toch over beginnersvraagjes hebben... ik ben vandaag eens even bezig gegaan met het verdiepen in lipo's, brushless motortjes, etc. En nou heb ik een vraagje over een aanduiding bij lipo's: 10C, 20C, 25C, 30C, enzovoorts. Als ik het goed begrijp staan die aanduidingen voor de maximale belasting van de accu. Maar stel ik heb een motortje die 8 tot 12A trekt en max 15A. En ik heb een 2S 10C lipo, dan staat er bij die 10C: '8,2A' . Kortom de max belasting van die lipo is dan 8,2A. Betekent het dan dat die accu een te lage belasting heeft voor dat type motortje? Het motortje loopt dan dus niet maximaal? of is het juist slecht voor de lipo, omdat de motor meer trekt dan de lipo aankan?

Die C-waarde slaat op de capaciteit van de accu.
Als je een accu hebt van 2600 mAh dan is 10C: 26A.
Heeft je accu een capaciteit van 800 mAh dan is 10C:8A

Voor jouw stroom (15A) heb je dus een accu van 1500 mAh nodig als die maar 10C belast mag worden. Heb je een accu die met 15C belast mag worden dan kan die dus 1000 mAh zijn.

En je laatste opmerking is correct; belast je de accu met een hogere stroom dan die waarvoor hij is opgegeven dan zal de levensduur van je accu korter zijn. Te laag belasten kan niet. Het motortje loopt gewoon op de stroom die hij nodig heeft, dat trekt zich er niks van aan of je accu daardoor naar de gallemiezen gaat :-)

Laatst bewerkt:
Maximale lipo ontlaadstroom is capaciteit x aantal C's

Dus bv 1000mA accu = 1Ah met aanduiding 10/15C
1Ahx10 = 10Ampére continue en 1x15c = 15Ampére voor max X seconde.

Als jij een 820mAh accu hebt met aanduiding 10C is hij inderdaad te klein en gaat de accu minder lang mee dan hij zou moeten. Ook de prestaties zullen niet optimaal zijn (spanning zakt verder in onder belasting.)

Gr. Dennis

Lipo opslag is 3,82V per cel = á 60/70%

Thanx voor de snelle en duidelijke reacties! Zo word ik steeds een beetje wijzer in de electro-wereld. Dan heb ik voor nu nog even 1 laatste vraagje. Ik ben nog een beetje op zoek naar een geschikte regelaar voor dit motortje: BM2408-21 Brushless Outrunner 1400KV
Nou heb ik een paar regelaars op het oog:
12A FLY Brushless ESC
Deze zit eigenlijk net op het randje van de maximale belasting als ik hem gebruik in combinatie met dat motortje.
Dan heb je ook nog de volgende regelaar:
GX 20A Brushless ESC
Deze kan continu met 20A en kort met een max van 25A. kan deze regelaar dan ook gewoon gebruikt worden voor een motortje die maar 7-12A en max 14A trekt? Of draait het motortje niet optimaal als je een 'overdreven' regelaar gebruikt? (hij is overigens ook nog eens 5 euro goedkoper:P)

Nee, je blijft er een eindje onder. Met 2 cellen lipo (=7,4V) en de aanbevolen prop trekt het motortje iets meer dan 8A. Een elektromotor gaat pas stroom trekken als je hem belast. Uit zichzelf doet hij dat niet (of nauwelijks), pas als je er een prop op schroeft gaat hij stroom verbruiken. Dus als je er een grotere prop op zet zal hij meer stroom gaan trekken, met een kleinere minder.
Een 12A regelaar is dus ruim voldoende. Een zwaardere regelaar kan overigens geen kwaad maar nodig is het niet.

"Opslaan:
Lipo accu's kunnen het beste half-opgeladen opgeboren worden. Dit heeft te maken met de chemische samenstelling van de accu: Door het chemische verschil tussen de anode en kathode kan inwendige corrosie optreden. Bij een half-opgeladen accu is dit verschijnsel het kleinst. Goede lipo laders hebben een programma waarbij je op kan geven hoeveel mAh er maximaal geladen mag worden. Door de accu leeg te maken en deze waarde op de helft van de capaciteit in te stellen, zal de lader automatisch afslaan zodra de helft van de capaciteit bereikt is."

Bedankt voor de goede tip.
Vandaag 2 lipo's getest en de regelaar geprogrammeerd in een EasyGliderPro.
Ik was zeer onder de indruk van de kracht en het uithoudingsvermogen.
Voor mij de eerste ervaring met de combinatie brushless/lipo
Verder alle servo's en roeruitslagen afgesteld en gecontroleerd dus binnenkort de maiden flight.
Nu nog een beetje goed weer...

Back