Beginnersvraag, motor start op volle toeren

• Topicstarter Topicstarter Alfred
  • Startdatum Startdatum
A

Alfred

Guest
Hallo,

Even voorstellen: mijn naam is Alfred en woon in Steenwijk. Ik was op zoek naar een nieuwe hobby en na veel te hebben gelezen is het een rc auto geworden. Ik zie er nu al uit naar de zomer om op een circuit met mijn net gekochte auto te gaan rijden 8)

Ik heb een tweedehands Protech auto gekocht met een forcemotor en een raceuitlaat. Alles lijkt prima te werken (besturing wielen en gas) echter bij het starten van de auto, gaat deze meteen vol gas. Het loopt ook niet terug naar stationair. Ik laat het motortje een paar seconden lopen. Bij het starten staat de gashendel in het midden.

Ik heb het verhaal van Bart Banaan (onderwerp afstellen van een caburateur), maar in dit verhaal wordt niet genoemd hoe ik bovenstaand probleem kan oplossen. Wat ik al wel heb geprobeerd is om de stationairschroef een halve slag (tegen de klok in) teruggedraaid. Helaas bleek dit niet de oplossing.

Wie kan mij helpen die probleem op te lossen :?:

Wees er zeker van dat je servo ook de gasschuif/hevel geheel terug duwt naar zijn eindpunt tegen de stationairschroef.

Haal het luchtfilter eraf en kijk als je vanuit de middenstand gaat remmen de spleet in de carb nog kleiner wordt. Indien zo moet je met de trim aan de slag of anders de hevel van de servo even loshalen en opnieuw gecentreerd op de servo schroeven.

bedankt voor jouw reactie.

Ik heb het luchtfilter verwijderd en inderdaad ruimte, wanneer ik vanuit de beginstand rem wordt deze helemaal gesloten.

Ik zie overigens niks veranderen als ik aan de stationairsroef draai ? Misschien een domme vraag, maar moet ik verschil zien als ik hieraan draai en in de caburateur kijk?

Mijn beginstand is er ongeveer een open/dicht 60/40 is dit juist?

Het probleem is helaas nog niet opgelost. Kan het ook zijn dat alle schroeven verkeerd staan ?

Je gasschuif zou bij het starten 2 tot 5 mm open moeten staan...

De startprocedure voor model auto's met een brandstof motor:

Een algemene start procedure voor het starten van een brandstof motor wordt hier beschreven, maar lees altijd eerst de instructies van de leverancier van jouw model motor en/of auto.
(1) Plaats de auto op een verhoging of een blok hout zodat alle wielen los van de grond staan, en de auto toch stevig en stabiel staat.
(2) Schakel eerst de zender aan en daarna de ontvanger en de servo's in de auto. Controleer de werking van de ontvanger en servo's en zorg dat de trimregelaars van de afstandbediening in de neutraal stand staan.
(3) Vul de brandstoftank met geschikte brandstof
(4) Druk op de choke knop totdat de brandstof de carburateur bereikt. Of houdt één vinger op de uitlaat opening terwijl je enkele malen rustig aan de trekstartkabel trekt. Hierdoor zal de druk in de uitlaat via de drukslang brandstof naar de carburateur pompen.
(5) Sluit een gloeiplugsteker of gloeiplugclip met volle accu aan
(6) Trek enkele malen kort en krachtig aan het trekstartkoord, of druk enkele seconden op de startknop van een electrisch startsysteem.
(6a) Mocht de motor niet starten, verstel dan de servotrim van de gashandle enkele kliks zodat de gasschuif enkele millimeters opent, en herhaal de start procedure vanaf punt 5.
(7)Als de motor gestart is, geef dan enkele korte stootjes gas door middel van de gashandle op de afstandbediening om de motor op te warmen. Ga hierbij van stationair tot half gas, en doe dit twee of drie maal.
(8 ) Als het stationair toerental is gestabiliseerd, verwijder dan de gloeiplugsteker en stel eventueel de servotrim op de afstandbediening weer terug in de neuraal stand.

Dit staat allemaal bovenin het forum in een stickytopic over de basiskennis van een brandstof auto....

bedankt..., maar dat onderwerp heb ik aandachtig gelezen. Ik snap nu ook dat met 2 tot 5 mm de opening wordt bedoeld.

Is misschien normaal dat de auto zo hoog in de toeren start. gaat dit na een paar seconden vanzelf naar beneden (van stationair naar half gas)?

Ik heb het idee als de auto zo hoog in de toeren start het motortje nog onvoldoende warm is, of is dat niet zo?

nee, het motortje blijft (als het goed is) hetzelfde aantal toeren draaien stationair.
mijn tip: draai de naald voor de zekerheid helemaal terug naar binnen en zet hem dan 2 tot 2,5 slag weer open.
start de motor (zorg dat de wielen de grond niet raken !!!) en kijk wattie doet. draait het motortje nog teveel toeren, draai dan rustig de stationare naald weer naar binnen.
het kan zijn dat er aan het motortje geknutseld is, en dan gelden weer iets andere regels.

succes.

Je gas staat dus al half open...
Als je de rem maximaal vast houdt en dan aan de stationaitschroef draait (indraaien) moet je de spleet op zien komen, zorg dat je 1mm zichtbaar hebt.

Schroef het wieltje los van je servo, zet wel even je zender en ontvanger aan en zet de trim in het midden.
Monteer het wieltje zo op je servo dat je carburateur dicht staat (op de ingestelde spleet) en met je trim op de zender hem dan nog iets open kan zetten en schroef hem vast.

Met het starten kan je de trim als een soort choke gebruiken door het gas iets verder open te zetten en kan je hem als die gestart is weer terug regelen naar zijn stationair punt. Als je stationairstand onder een lichte veerdruk staat kan je met het schroefje op de carburateur je stationair goed instellen.

Let er dan ook op dat je rem bij stationair vrij loopt, anders moet je die nog verstellen dmv. een schroefje of een kraaltje op het stangetje.

Beste Alfred.

Ik heb je al een mail toegestuurd.
Het lijkt er dus op dat het gas al half open staat.
Als je er niet meer uit komt met wat hierboven beschreven staat, wacht dan even en dan zal ik je helpen met het afstellen van de auto.

M.v.g. Mark

mijn motor loopt als hij helemaal koud is en alles goed afsgesteld, de eerste halve minuut ook wat hoger stationair en dan dalen de toeren. Volgens mij is dat normaal. Als de motor warm is dan loopt hij mooi stationair...De motor afstellen gaat pas goed als hij warm is.....

Ik wil iedereen bedanken voor hun reactie.

De problemen blijken nu opgelost. Mark heeft mij afgelopen donderdag geholpen met het afstellen van de auto.

Nu blijkt tevens het schroefdraad in de cilinderkop finaal versleten te zijn.
Morgen ga ik even een nieuw cilinderkopje halen in Hoogeveen.

groet,
Alfred

Back