Beginnersvraagje Goede keus?

• Topicstarter Topicstarter Xanox
  • Startdatum Startdatum
X

Xanox

Guest
Hallo dames / heren.

Ik wil beginnen met heli vliegen.

Net 2 dagen zon picooz challenger set met zn 2en op elkaar knallen :P slaat eigenlijk nergens op dus wou ik een stuk professioneler gaan.

Er zit een vliegclub om de hoek ik ga daar binnenkort eens informeren maar mn vraag was of het voor een picooz gevorderde mogelijk is om met zoiets verder te gaan.

Met waarschijnlijk dus assistentie van de vliegclub.

Het gaat om dit mooie beestje :)

E-Sky Belt-CP "Ready to Fly" electrische helicopter. Snaar aangedreven staart voor optimale controle en performance.
Dit 3D helikopter onderscheiden door haar zeer hoge
kwaliteit en de fabricage van de uitstaande vlucht
kenmerken. De BELT CP heeft een zeer evenwichtig vlucht
gedrag en vermogen voor elke 3D - figuren.

Het is wel meteen de hoogste moeilijkheidsgraad maar met de hulp van de club hoop ik hier meteen mee te kunnen beginnen, voordeel van deze is dat hij al is uitgerust met een brushless motor wat mij echt mega lijkt te schelen.

Ook hoorde ik veel over trillingen dat die enorm lastig zijn met vliegen.

Deze heli word aangedreven door v-riem dus dat scheelt weer trillingen.

Uiteindelijk dus.

Zou deze heli mogelijk zijn om mee te beginnen, eventueel met simulator en hulp van een vliegclub.

Bedankt vast :D

Een zeer goedenmorgen!

Je weet hopelijk dat het vliegen met een picooz niet te vergelijken is met een CP heli? Verwacht iig niet dat je in een maand 3d vliegt...

Als je in het micro onderdeel kijkt, zie je een aantal draadjes met esky producten voorbijschuiven. De Belt wordt hier ook regelmatig in genoemnd, dus hier kun je evt al het een en ander vinden.

Verder lijkt het me een goede keuze. Wel in combo met een goede sim, anders vlieg je alles naar de knoppen
Evt trainingsgear is geen overbodige luxe.

De verdere basics kunnen ze je op de club wel uitleggen, neem ik aan

Alvast veel succes toegewenst!

Bedankt :)

Ik weet dat het iets totaal anders is, verwacht ook zowiezo wel zon 3 maandjes bezig te zijn wil ik hem een beetje in de lucht kunnen besturen maar dat heb ik er wel voor over :)

Lijk me een leuk hobby ;)

Welke van deze 3 zou beter zijn? (ik heb een budget voor nu van zon 300 euro max)

Dan heb ik nog wat geld over voor de reserve onderdelen mocht ik die nodig hebben

-=-=-=-=-=-=-

Walkera 36

Brushless CP,

snaar- aangedreven

helikopter.aangedreven.

Hoofdrotor diameter: 630mm, Staartrotor diameter: 145mm, Lengte: 540mm.Gewicht: 580 gram. Deze helikopter RTF wordt geleverd incl.: 6 kanaals zender( 8aa batterijen nodig voor zender), 30A esc activator, 4 micro-9grams servo's, tail-lock Gyro G011,

1 paar kristallen, 11,1 volt/1500Mah lipo accu en balancer oplader.

Geheel vliegklaar RTF en afgesteld.

€ 259,-

-=-=-=-=-=-=-

Walkera 60

Brushless CP,

snaar- aangedreven

helikopter.

een 6 kanaals Brushless 3D electro helikopter CP, met 25A regelaar en 1200Mah lipo accu. Dit model leent zich uitstekend voor aerobatics ,kunstvluchten rugvluchten. De borstelloze motor heeft tot voordeel dat deze veel meer vermogen levert bij minder stroomverbruik(langere vliegtijden).Ook heeft de motor veel langere levensduur dan de standaard motoren. Deze heli heef een belt aangedreven staartmotor(riemaandrijving), Dus geen tandwiel slijtage meer. Deze heli heeft zeer stabiele vliegeigenschappen. Dit model is de tegenhanger van de beroemde heli's zoals:

T-rex, populaire Zoom/Zap/Shogun400, maar voor veel minder geld. Hoofdrotor diameter: 630mm, Staartrotor diameter: 145mm, Lengte: 540mm.Gewicht: 600 gram. Deze helikopter RTF wordt geleverd incl.: 6 kanaals zender( 8aa batterijen nodig voor zender), 25A esc activator, 4 micro-9grams servo's, Gyro , 1 paar kristallen, 11,1 volt/1200Mah lipo accu en balancer-oplader.

Geheel vliegklaar RTF en afgesteld.

€ 279,-

-=-=-=-=-=-=-

E-Sky Belt CP Brushless helikopter

Snaar aangedreven helikopter:

Specificaties: Lengte: 650mm .Hoofd rotor diameter: 680mm .Staart rotor diameter: 130mm
Gewicht: 670g .Power system: 450 brushless buitenloper motor,
Servo's: 8.0g,1.3kg/CM,0.13S/60
Main Drive Gear: 140T
Tail Drive Gear: 110T

Geleverd in de doos:
Belt-CP 3D Heli
Borstelloze motor (gemonteerd) en Regelaar 25A
Gyro (EK2-0704)
Servo's (4 stuks gemonteerd) (EK2-0500)
11,1volt/1800 Lipo accu
6 kanaals CCPM zenderset mode 2, met 6 kanaals micro ontvanger,

Verkrijgbaar in Wit of Geel.

geheel vliegklaar en afgesteld.

€239,-

-=-=-=-=-=-=-

Het maakt me dus niet zoveel uit of ik nou 200 of 300 euro betaal ik wil gewoon het best voor mijn budget.

Op de een of andere manier trekt de E-sky me meer maar ik heb nog geen ervaring.

Hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken hierin.

Bedankt!

Ps, ik weet dat de heli's goedkoper gekocht kunnen worden, maar ik heb liever een zaak in de buurt waar ik terecht kan voor onderdelen en service. (voor die +- 30 euro meer)

Eddit:

Ik zocht ook nog een goede sim, ik hoorde over kabeltjes maar ik kan alleen deze vinden.

fms-flightsimulator.jpg

Zeer degelijk vliegsimulator set, met usb aansluiting voor op uw pc.
De bekende fms simulator, met deze zender

( gashendel links), kunt u vele vliegtuigen en helikopter modellen besturen.
Een goede eerste stap om het besturen van deze modellen in de vingers te krijgen.

Hoe zit dat precies met die dingen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Overstappen van een Picooz op een Belt-CP? Want deze heeft een brushless? Wat heeft brushless er nu mee te maken??? :confused:

Zou je niet beter eerst eens gaan bevragen bij een club/ervaren persoon? Mss hebben zij nog "oefenheli's" staan waar je mee aan de slag kunt. Een heli kopen van 300 euro zonder ervaring vind ik (mijn mening, hoef je niet akkoord mee te gaan) een verspilling van het geld. De kans is groot dat hij niet erg lang leeft...

Ik heb tientallen/honderden mss wel uren op de sim achter de rug, en 6 maanden met een co-ax, en ik kan nog maar net hoveren met mijn Robbe Spirit Fun. Vliegen met een heli is gewoonweg moeilijk. Ik heb nog maanden voor de boeg. En dat zijn er MEER dan 3.

Niet overhaast te werk gaan, dan geniet je meer van deze hobby!

Ik heb nooit gezecht dat ik van picooz naar groot ga omdat er een brushless in zit.....

Alleen een ding weet ik wel en dat is dat veel dingen makkelijker en beter te leren zijn met goed materiaal.

Of ik nou 150 euro of 200 euro uitgeef maakt mij niet zoveel uit maar ik wil gewoon goede apararuur.

Ik denk wel dat ze op die vliegclub een oefenheli hebben waar ik als eerst echt ga oefenen maar ik wil ook een goed oefentoestel van mezelf.

daarbij, ik weet niet of je auto rijdt maar in een wat krachtigere auto is het makkelijker voor zovel beginner als gevorderde om je te manouvreren in het hedendags verkeer. dus ook makkelijker om te leren.

das 1 van de voorbeelden die ik op kan noemen en het lijkt mij bij heli vliegen niet anders.

koop je een goedkopere die meer trilt en minder stabiel is, is het ook meteen moeilijker om het daarmee te leren.

Dus ik blijf wel bij mijn keuze, bedankt voor de waarschuwing hoor.

Nu bovenstaande vraag weer :)

Jouw mening staat vast en is blijkbaar niet aanpasbaar voor de raad en advies van anderen (waar je overigens zelf om vraagt). Ik zie mezelf nog maar als beginner maar ben toch al meer dan een jaar bezig met deze "hobby". Op dat vlak kan ik je enkel vertellen wat ik heb geleerd uit ervaring en de hulp van anderen. Uit jouw bericht lees ik dat je enkel ervaring hebt met een Picooz. Van 2 kanalen naar 6 of 7 is een heel verschil.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte, en dat meen ik echt met de beste bedoelingen. Echt waar.

Nog even dit:
- Ik ken mensen die begonnen zijn met een borstelmotor en die heli's vlogen ook heel goed. Ik vlieg nu ook met een borstelmotor en ik moet zeggen dat ik als gevorderd beginner TOTAAL geen verschil merk met borstelloos. Hoveren, rondjes vliegen, nose-in vliegen, .. daar heb je geen borstelloze motor voor nodig. Een brushless is beter voor 3D vliegen.

- Op 3 maanden GOED leren vliegen? Misschien als je elke dag 12+ uur oefent. In ieder geval ga je van 0 ervaring niet naar 3D ervaring op 3 maanden.

- Een krachtigere auto/heli beter om mee te beginnen? Denk niet dat iedereen hier die mening deelt. Klinkt nogal onlogisch vind ik zelf. Als beginnend bestuurder ga je toch ook niet leren rijden met een Porsche of zware BMW. Je kan de kracht en de reactie moeilijker inschatten in het begin.. Ben er HEEL zeker van dat er nog mensen zijn die deze denkwijze delen.

En dan ten slotte:

- Een goedkoper model staat niet garant voor minder trillen en minder stabiliteit. Hoe kom je hier in godsnaam bij? Een slecht afgesteld model van 500 euro trilt wss meer dan een goed afgesteld model van 300 euro.
Laat staan dat het stabieler is in dat geval.

Ik begrijp je redenering als je zegt dat je liever met degelijk materiaal wilt leren. Dat is de logica zelve. Maar mss moet je de lat lager leggen. Een heli zonder alu onderdelen en zonder brushless vliegt even goed.

Just my 2 cents. Veel succes toegewenst van een collega piloot.

Okee bedankt.

Ik ga donderdag eens kijken bij een clubavond op die vliegclub, mischien dat ik daar nog wat wijzer word.

Welk model zou jij aanraden dan?

Ik sta best open voor suggesties maar vaak kiezen mensen voor budget waar je een heleboel qualiteit mist.

Begrijp mij dus ook niet verkeerd.

vr. gr. jeroen

P.s. Ik zei een wat krachtiger auto. Een porche of een bwm is natuurlijk weer zwaar overdreven maar of je nou een 1.1 of een 1.3 motortje rijdt scheelt echt enorm.

Probeer maar eens in centrum amsterdam te rijden met een 1.1tje je ergert je er enorm aan dat dat ding niet doet wat jij zegt dat ie moet doen, en dat is snel wegkomen zodat je niet weer 10 minuten hoeft te wachten :P\

En dan nog een aangezien je een beetje moeite hebt met lezen of je gewoon enorme overdrijvings zin hebt ofzo.

- Op 3 maanden GOED leren vliegen? Misschien als je elke dag 12+ uur oefent. In ieder geval ga je van 0 ervaring niet naar 3D ervaring op 3 maanden.

Dat heb ik ook nooit gezecht.

Ik heb gezecht dat ik verwacht hem met 3 maanden een 'beetje' goed in de lucht kan besturen.

Niets over 3d vliegen of wat dan ook. Daar heb ik nog nieteens een richting voor in mn hoofd, kan makkelijk 3-5 jaar duren als ik zo vanalles heb gelezen...

Ik vraag alleen welk model ik het best kan nemen.

Als je geen van bovenstaande goed vind voor een beginner geef dan een model waar ik wel wat mee kan.

Als ik echt moest kiezen uit die 3? Met een beetje ervaring zou ik kiezen voor de w36 met alu onderdelen en een alu draagkistje enz. Daar heb je het langste plezier van denk ik.

Okee, dat is al mooi.

En als je buiten die 3 om er een moest kiezen voor een beginner?

Even voor de duidelijkheid ik ben me nog totaal aan het orienteren hoor.

En kan je op alle modellen goed een simulator aansluiten en welke is goed want ik zie ze van 25 tot 80 euro opduiken.

Bedankt weer :)

ik heb het geheel even doorgenomen..

een borstelmotor merk je als het goed is ook niets van, zeker niet als beginner. Ze zijn alleen efficienter, dus doe je lange rmet een batterij. Hierdoor kun je evt ook een zwaarder type toepassen, waardoor je meer vermogen krijgt (alleen gebruik je dit in het begin niet). Grootste voordeel vind ik dat je de motor niet meer hoeft te vervangen per xx vluchten.

En beginnen met een CP kan heel goed, ligt aan het geduld en geld wat je ervoor over hebt. Cp is nu eenmaal wat duurder met crashen.

ik ben ook nog niet zo heel lang bezig.
beginnen met een CP heli kan, dit heeft volledig met jouw geduld te maken. Als je rustig aan op kunt bouwen (en niet opeens ongeduldig aan de knuppels gaat trekken als je na een maand nog niet goed kunt hooveren) is het een mogelijkheid.
Zelf ben ik begonnen met een Piccolo V2 (FP). Dit is een heli van ong 40 cm van kop tot staart, waar je redelijk goedkoop leuk mee kunt leren vliegen. Onderdelen zijn goed (en goedkoop) te verkrijgen, en als je crasht (wat gebeurt) is niet meteen het hele handeltje naar de knoppen. Deze kun je ook upgraden naar brushless, maar is zeker niet meteen nodig.

tuurlijk zijn er vele andere typen heli's van hetzelfde formaat waar je eens naar kunt kijken..

Geduld heb ik wel, anders zou ik nooit aan deze hobbie willen beginnen.

Geld heb ik er wel voor over, heb zon 500 euro startbudget waar 130 euro inschrijfgeld afgaat en de rest is puur voor apperatuur en trainings benodigdheden.

Een trainings statief maak ik zelf dus dat scheelt al in de kosten.

Nu alleen nog kijken welke heli ik wil, ga dus waarschijnlijk toch wel voor een CP.

Heb jij nog een favoriet bij degene die hierboven staan?

Vr. Gr.

Jeroen

Hmm

Over het algemeen hoor je over walkera hele wisselende berichten. De een vind ze goed, de volgende heeft niets dan slechte ervaringen.

Over de Eksy belt hoor je best goede berichten. Kijk ook even in het esky belt cp topic in de micro heli pagina voor reviews en meningen.

Als ik moet kiezen tussen deze 3, zou ik voor de esky belt gaan.

puntje waar wel op gelet moet worden bij walkera is dat deze ontvangers meestal niet zomaar samenwerken met een andere zender (voor de toekomst)

Voor een simulator, er zijn een aantal gratis varianten en een aantal betaalde varianten. Onbetaalt vind ik heli-x best goed, betaald vind ik Aerofly goed. Ook kun je kijken naar Phoenix of reflex.

Bij de betaalde varianten krijg je een zogenaamde USB dongle meegeleverd die je op een zender aan kan sluiten (vaak, moet je ff naar kijken of die mogelijkheid er op zit). Deze pakketten kunnen ook verkocht worden met een speciale zender erbij, die alleen voor de computer gebruikt kan worden.
Voor onbetaalde varianten kun je bij de meeste rc winkels wel een kabeltje halen (heb ik gedaan).

Misschien dat iemand op die club je hier nog wel aan kan helpen. De betaalde sims kosten van 80 tot 200 eur.

Veel plezier!

Bedankt!

Hier ben ik meteen een klap verder mee :D

Mijn eerste keus was ook de esky belt cp hoorde ik veel over en ook inderdaad die topic doorgelezen, hoor alleen maar verbeteringen op de king en veel goede reacties.

Informatie over die sim zal ik meteen donderdag wel even vragen op die club :)

Jullie horen nog wel meer over mn nieuwe aanwinst en vorderingen in de loop van de tijd.

Bedankt voor alle hulp :)

Ik schroef ook meteen maar even de zender open om de knop linksonder los te maken.

Lijkt me echt iets voor mij om meteen mn heli naar zn grootje te helpen bij de 1e start net als meerder hier op het forum las ik al ;)

Toch nog even een snel vraagje.

Deze simulator kan ik in dezelfde winkel kopen, hij kost 34.50 en het is als het goed is dezelfde zender als die ik bij mn heli krijg, alleen dan met kabel.

Hebben mensen hier ervaring mee?

FMS-flight simulator
Zeer degelijk vliegsimulator set, met usb aansluiting voor op uw pc.
De bekende fms simulator, met deze zender
( gashendel links), kunt u vele vliegtuigen en helikopter modellen besturen.
Een goede eerste stap om het besturen van deze modellen in de vingers te krijgen.

fms-flightsimulator.jpg

Okee mn ogen zijn op een ander schatje gevallen.

nameijk de Arttech Falcon 3D

De esky belt cp schijnt nog niet optimaal te zijn door de gyro die erin zit.

Schijnt een standaard gyro te zijn waar een headlock gyro beter had kunnen zitten.

Bij de falcon zit die er al in en krijg ik er meteen een trainings set bij en een simulator.

Over de levering van onderdelen heb ik hem al gemaild maar hij kan deze erg adviseren ipv de esky.

Ik kwam er gisteren pas achter, maar de Art-Tech Falcon 3D is hetzelfde als de Robbe Spirit Fun. Mijn heli dus. :D

Geen idee of ze van dezelfde fabrikant komen, maar ik zou voor de Robbe versie gaan. Prijs: 329 euro. En ja, alles zit erbij. Ideale startheli vind ik zelf. De zender en heli waren bij mij bijna perfect afgesteld. Zit wel een borstelmotor in, maarja, je hebt het gisteren van anderen gelezen, een borstelmotor is zeker niet slechter dan een borstelloze.

De meeste onderdelen zijn zeer goedkoop. Ik plan, naarmate ik beter leer vliegen, stap voor stap de alu delen te kopen.

Heb gisteren mijn eerste vlucht buiten gedaan. Heerlijk.. Heb als newbie nog nooit in lichte wind gevlogen, en zelfs dat ging perfect. Zeer stabiel. :D

Inderdaad ik hoor ook vaak dat die exact hetzelfde zijn qua model.

Voordeel van de falcon is dat die bij mijn locale zaak altijd op vooraad is, alle onderdelen.

+ dat er al een brushless inzit (niet doorslag gevend maar toch zuiniger en duurzamer)

En dat voor de leuke prijs van 299 euri :)

Inderdaad ik hoor ook vaak dat die exact hetzelfde zijn qua model.

Voordeel van de falcon is dat die bij mijn locale zaak altijd op vooraad is, alle onderdelen.

+ dat er al een brushless inzit (niet doorslag gevend maar toch zuiniger en duurzamer)

En dat voor de leuke prijs van 299 euri :)

Hallo heren,

De Robbe Spirit Fun en de Falcon zijn precies hetzelfde en de onderdelen kunnen gewoon uitgewisseld worden hoor, geen probleem.
Wanneer je zo'n heli wil kopen moet je eens op Marktplaats kijken, daar worden ze regelmatig aangeboden omdat mensen de hobby toch niet bevalt.
Laat de heli gewoon even werkend zien en dan zie je gauw genoeg of dat ding goed is of niet.
Ik vlieg zelf sinds kort heli en heb een Robbe Spirit Fun van iemand gekocht en dat ding is prima, de kosten waren 150 euro, dus da's beter dan een nieuwe.
Meestal zitten er dan ook gelijk nog een berg extra spullen bij die ze al gekocht hadden voor eventuele crashes, was bij die van mij ook.
Veel ervaring heb ik nog niet (ik vlieg pas 2 maanden) maar ik kan zelfs met aardig wat wind de Spirit fun al goed hooveren, dus het is een goeie heli.
Veel succes met de hobby en veel oefenen op de sim is noodzakelijk hoor.

Groetjes Marcel.

Als je eerst nog helemaal niet met 'het echte werk' hebt gevlogen, zou ik je niet aanraden om direct van een Picooz (spielerei) overstappen op een Belt CP, ook al is dit een prima helikopter. Het vliegen met een piepschuim speeltje is werkelijk niets vergeleken bij de moeilijkheidsgraad van het vliegen met een eenwiek. Ik raad je aan om eerst een simulator te kopen, aangezien je dan pas doorkrijgt hoe het allemaal werkt. Als je ong. 40 uur achter de simulator hebt gezeten, kun je wel met de echte heli gaan vliegen. Daarna moet je rekenen dat je nog minstens 20 acculadingen nodig hemt om de heli werkelijk in de lucht te kunnen houden.

Als je liever iets makkelijkers wilt, dan kun je beter een coaxiale heli nemen. Deze lijkt qua vlieggedrag meer op de Picooz, en is binnen een halfuur in de lucht te houden. Daarna kun je binnen twee weken, als je iedere dag vliegt, allerlei manoeuvres met zoneen uithalen. Als je een goedkoop en goed modelletje wilt, zou ik de de Lama V3 van E-Sky aanraden. Deze vliegt zeer stabiel en geeft weining onderhoudskosten, zeker als je er X-treme wieken opzet; die zijn onbreekbaar en besparen je veel kosten.

Hoi hoi..............
Nou dan toch nog even mijn bijdrage.............
Let wel, mijn persoonlijke mening.............
Ik zou GEEN Esky heliktoper kopen om mee te leren gaan vliegen.
Mijn ervaringen met dat merk waren erg slecht.
Wat ik zou doen is een goede Computerzender kopen.
Daar kun je mee simmen en gebruiken voor veel andere heli's die er waarschijnlijk gaan komen nadat je 'klaar' bent met je eerste heli.
En ik zou als ik jou was een CP heli kopen die GANGBAAR is.
Eentje die zich gewoon al heeft bewezen.
Hoeft dan niet perse een ECHTE dure te zijn.Dus geen Trex of Raptor.
Veel klonen voldoen uitstekend.
En veel lezen is mijn advies.
Weten waar je over praat voordat je iets koopt.
Sukses.
Vr GR E

Back