Beginnersvraagje: hoe x-cel accu aan x-1-lader koppelen ?

Geachte forumleden ;-)

Ik heb gezocht op het forum en op internet maar vind niet wat ik zoek en ben er zeker van dat ik hier met een kort antwoordje geholpen kan worden. Bij voorbaat dank.

Ik ben een pre-beginner en verzamel info ove rwat ik nodig heb. Hier ben ik met een vraagje over laders en cellen:

- ik heb interesse in een Ultramat 15 lader, die kan max x cellen aan. Als ik het toestel op internet of in de handleiding zie, dan zie ik enkel een lader met sockets voor kabeltjes. Ik zie nergens een batterijhouder om mijn batterijtjes in op te laden. Hoe werkt dit ? Bestaat dit ineen optie (heb ik niet gevonden) ? Praktisch: ik wil vb 10 GP NiMh opladen, hoe koppel ik die aan ? wat heb ik nog nodig buiten de lader En kan ik die ook in een half uurtje opladen (zoals in de GP powerbank smart lader) ? Misschien ook een fotootje indien nodig ?

- en hoe gaat het praktsich met lipo batterijen ? hebben die een standaard plug of houder of ... ?

- en als laatste: de ultramat 15 kan max x cellen aan. Wat als je een vliegtuigje hebt dat meer dan die x cellen nodig heeft ? Heb ik dan een nieuwe lader nodig ? Ik vermoed het niet, maar kan iemand helpen om te zeggen hoe het moet ?

Dank u wel om een beginner op gang te helpen. En ja, ik ga naar een club gaan om meer info te hebben, maar ik graag voorbereid zodat ik echt gerichte vragen kan stellen ;-)

hey,

ik heb zelf de ultramat 14 lader.
hiermee kun je alle nihm en nicd cellen laden (tot 14 cellen) en lipo's.
Die sokets waar je het over had, daar moeten banana plugs in, en aan het andere eind moeten die aan je akku met een verbindingsstukje dat bij je accustekker hoort.
als je losse cellen hebt, voor in je zender/ontvanger, dan moet je een ontvangeraccubakje kopen, banana plugs eraan en dan kun je die ook laden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
f103 lrp brushless porsche 911

X11 zei:
Geachte forumleden ;-)

Ik heb gezocht op het forum en op internet maar vind niet wat ik zoek en ben er zeker van dat ik hier met een kort antwoordje geholpen kan worden. Bij voorbaat dank.

Ik ben een pre-beginner en verzamel info ove rwat ik nodig heb. Hier ben ik met een vraagje over laders en cellen:

- ik heb interesse in een Ultramat 15 lader, die kan max x cellen aan. Als ik het toestel op internet of in de handleiding zie, dan zie ik enkel een lader met sockets voor kabeltjes. Ik zie nergens een batterijhouder om mijn batterijtjes in op te laden. Hoe werkt dit ? Bestaat dit ineen optie (heb ik niet gevonden) ? Praktisch: ik wil vb 10 GP NiMh opladen, hoe koppel ik die aan ? wat heb ik nog nodig buiten de lader En kan ik die ook in een half uurtje opladen (zoals in de GP powerbank smart lader) ? Misschien ook een fotootje indien nodig ?
Losse batterijen (cellen is een beter woord) moet je feitelijk niet gebruiken in de modelbouw, zeker niet met vliegtuigen. Dus gebruik alleen accu paketten waarvan de cellen, al dan niet door je zelf, aan elkaar gesoldeerd zijn. Hier zijn al vele draadjes over dus verwijs ik daar naar om meer uitleg hierover te krijgen.
Als je dan een kompleet paket hebt zal daar een plug of een stekker aan zitten waarmee je de accu aan je regelaar koppelt. Wat je dus nodig hebt is een kabeltje met twee banana pluggen die in de lader gaan aan de ene kant en een contra stekker of plug die aan de accu gekoppeld wordt aan de andere kant. Als je overal dezelfde stekkers of pluggen gebruikt zal je aan één kabel genoeg hebben anders moet je voor elke accu een aparte kabel maken.
Of je de accu's in een half uur kan laden hangt helemaal af van de accu. De ene zal daar beter tegen kunnen dan de andere. Denk er wel aan dat het heel snel laden maar ook ontladen de levensduur van de accu sterk kan bekorten. Accu's die binnen een paar minuten leeg worden getrokken en binnen 15 tot 30 minuten weer worden geladen halen nooit maar dan ook nooit de 1000x laden en ontladen. Je zal blij mogen zijn als je de 200x haalt! Er zijn zelfs mensen die hun accu's na 50x laden en ontladen al "versleten" hebben.

X11 zei:
- en hoe gaat het praktsich met lipo batterijen ? hebben die een standaard plug of houder of ... ?
Voor lipo's geldt precies hetzelfde als voor NicCad en NiMH accu's. Jij bepaald zelf welke connector of plug eraan komt. Vele worden met een plugje geleverd maar heel vaak zijn die te zwak voor grote stromen. De meeste gebruikers vervangen die dan ook door bijvoorbeeld 3mm goud connectors. Ook hier zijn al de nodige draadjes over dus even zoeken en je moet het kunnen vinden.

X11 zei:
- en als laatste: de ultramat 15 kan max x cellen aan. Wat als je een vliegtuigje hebt dat meer dan die x cellen nodig heeft ? Heb ik dan een nieuwe lader nodig ? Ik vermoed het niet, maar kan iemand helpen om te zeggen hoe het moet ?
Ja een lader kan een bepaald maximum cellen laden. Heb je een accu met meer cellen dan zal je een andere lader nodig hebben. Het is dus verstandig om goed te bedenken wat je van plan bent en daar op aanpassen wat je gaat kopen.
Voor veruit de meeste toepassingen zijn de laders zoals hier genoemd voldoende. Voor de meeste vliegtuigen zijn accu's van 10 of 14 cellen echt wel groot genoeg. Natuurlijk vliegen er modellen rond die met accu's van 30 cellen werken. Dat zijn echter speciale gevallen met even zo speciale motoren en... prijzen!

X11 zei:
Dank u wel om een beginner op gang te helpen. En ja, ik ga naar een club gaan om meer info te hebben, maar ik graag voorbereid zodat ik echt gerichte vragen kan stellen ;-)
Ok, daar is dit forum ook voor en het is zeer verstandig om naar een club te gaan of op z'n minst naar iemand die de nodig ervaring heeft. Je zult zien dat er over deze onderwerpen al heel erg veel geschreven is en dat je wel een paar avonden nodig zal hebben om dat alles te lezen,
Succes.

Dank je wel voor je duidelijke antwoorden Ernst,

Ik ben al meer dan een maand bezig informatie te verzamelen en heb al heel veel info uit dit forum gehaald waarvoor dank. Ik probeer zo weinig mogelijk te posten maar af en toe heb ik wat meer info nodig al was het maar om mijn neus weer in de goede richting te duwen en meestal krijg ik hier een snel en degelijk antwoord :-) Ik wil echt super goed voorbereid zijn !

Wat het aantal cellen betreft maak ik me wel wat zorgen over de ultramat 15, en wel om de volgende reden:
- NiCd en NiMh kan hij 1 tot 14 cellen aan wat me ok lijkt en ook door Ernst bevestigd wordt
- Lipo kan hij maar(?) 1 tot 5 cellen aan

Mag ik hieruit afleiden dat een Lipo-cel gelijkwaardig is aan bijna 3 NiMh-cellen ? En mag ik daaruit afleiden dat 5 cellen voldoende is voor de meeste toepassingen ?

thanks,

Dirk

1 lipo is 3.6 tot 3.7 volt en 1 NiMha/Nicad cel is 1.2 volt, dus inderdaad is 1 lipo in voltage gelijk aan 3 NiMha/Nicad cellen

een lipo cel is inderdaad ongeveer vergelijkbaar met 3 nimh cellen.. en 5 cellen lipo is meeeer dan genoeg voor de meeste toepassingen
meeste vliegtuigen zitten met 2 of 3 cellen lipo, de grotere kisten 4 (mijn 1.80 meter span trainer bijv) soms 5 (das al redelijk veel), en de hele hele grote kisten vliegen 6 of meer (maar dat is toch niet weggelegd voor 'de beginner', dus voorlopig meer dan voldoende :) (qua prijs en volgens mij ook qua moeilijkheids graag wel))

Back