Je kunt experimenteren met andere materialen dan kapton, bv. voor PLA werkt blauwe schilderstape ook erg goed, en voor zowel ABS als PLA schijnt haarlak (extra strong) ook goed te werken.
Dat gezegd hebbende, ik print op Kapton, en heb dit probleem in het geheel niet. Zowel ABS als PLA warpen bij mij niet van het bed af. ABS wil nog wel eens mid-print warpen, maar dat heeft met de aanhechting op het bed niets te maken. Ik heb eerder dat prints soms 'te vast' op het bed zitten.
Wat voor printer heb je?
De drie belangrijkste factoren:
1) temperatuur van het bed (~60 graden voor PLA, ~110 graden voor ABS)
2) een level bed en de juiste afstand tussen nozzle en bed (!!!!)
3) de snelheid
De temperatuur; over het algemeen wordt de thermistor (sensor) dicht bij de warmtebron gemonteerd, zodat hij goed kan reageren op wat de warmtebron doet. Dat houdt in dat het daadwerkelijke printoppervlakte vaak een paar graden kouder is.
Voor ABS is rond de 105 graden de ideale temperatuur, men zet het dan vaak op 110 vanwege bovenstaande.
De dikte van de eerste laag is echt van belang. Dat is, zeker voor PLA op kapton, het belangrijkste. PLA heeft de nare eigenschap dat het in beide uitersten (te dichtbij, te ver weg) in het geheel niet 'pakt'.
Ik heb zelf geen enkel probleem met 'van het bed af warpen', dit komt gewoon niet voor. Ik heb een prusa i3 en gebruik de 'auto bed level' functie, alhoewel ik tegenwoordig zelf het 'echte auto-bed levelen' niet gebruik, alleen de z-probe. Het bed levelen, kan ik zelf wel.
Dan print ik altijd een skirt van 3 'loops', hij print dan 3 randen om de print heen. Op de z-as heb ik 'fingerwheels' gezet:
, hiermee kun je, tijdens het printen nog, de z-hoogte aanpassen.
Dan ga ik kijken hoe goed het 'pakt'. Eigenlijk is dat altijd goed, maar met de fingerwheels is het bij te stellen tot het echt perfect is.
Houdt voor de eerste laag de snelheid laag.
Als de hoeken opkrullen, kan dat ook nog zijn doordat je te warm print.
Een ander redmiddel kan een brim of raft zijn. Dan print de printer eerst een raster waarop hij de eigenlijke print gaat maken. Dit vernaggelt wel je mooie gladde eerste laag.
Ik vermoed dat als je je printkop marginaal lager zet, en de snelheid ook iets lager zet, dat je probleem opgelost is.