Beginnersvragen

Hehe :D
Ik hoop niet snel zijn eerste crashreport te lezen...
Damn, I'm such a foolhardy ass****..

Overmoedig worden is echt dodelijk, stapje voor stapje.
Maar het is heel lekker als je snel vorderingen maakt!
En gewoon blijven vliegen, wind of geen wind, als het maar niet met bakken uit de lucht komt.

Succes
Eric

gister in breda bij rc-heli geweest voor een vliegclubje en er achter gekomen dat ze daar bij de winkel op dinsdag, donderdag en zaterdag vliegen. dinsdag ga ik eens kijken voor tips en tricks en ze hebben aangeboden m'n heli ff na te lopen of ie goed staat afgesteld.

vandaag alweer druk aan het oefenen geweest en een bijna crash moment gehad. ik moet ze bij de gemeente maar eens op hun donder gaan geven want dat gras is te lang en de balletjes van het kruis blijven erin hangen. ff een parkeerplaatsje opgezocht en verder geoefend, beetje side in en nose in gevlogen, maar dat is echt verdraaid moeilijk!!! gelukkig zat ik maar iets van 10cm in de lucht dus kon m zo weer stil zetten en achter m'n heli gaan staan om weer rustig te leren. nu ben ik alweer 4 lipo's verder en heb zelfs al iets van 70cm gehaald, maar heb gemerkt dat het landen dan ook moeilijk begint te worden want je moet m rustig naar beneden halen. het ging met hopjes maar gelukkig wel goed. echt een geweldig leuke hobby zo'n heli, heel veel uitdaging die ik in m'n auto's al ff miste.

heeft er misschien iemand alvast wat tips om figuurtjes te maken zoals een rondje of een achtje ofzo, iets wat ik dan lekker op de sim kan gaan oefenen als m'n lipo's aan het laden zijn en het daarna echt kan gaan doen?

gister in breda bij rc-heli geweest voor een vliegclubje en er achter gekomen dat ze daar bij de winkel op dinsdag, donderdag en zaterdag vliegen. dinsdag ga ik eens kijken voor tips en tricks en ze hebben aangeboden m'n heli ff na te lopen of ie goed staat afgesteld.

vandaag alweer druk aan het oefenen geweest en een bijna crash moment gehad. ik moet ze bij de gemeente maar eens op hun donder gaan geven want dat gras is te lang en de balletjes van het kruis blijven erin hangen. ff een parkeerplaatsje opgezocht en verder geoefend, beetje side in en nose in gevlogen, maar dat is echt verdraaid moeilijk!!! gelukkig zat ik maar iets van 10cm in de lucht dus kon m zo weer stil zetten en achter m'n heli gaan staan om weer rustig te leren. nu ben ik alweer 4 lipo's verder en heb zelfs al iets van 70cm gehaald, maar heb gemerkt dat het landen dan ook moeilijk begint te worden want je moet m rustig naar beneden halen. het ging met hopjes maar gelukkig wel goed. echt een geweldig leuke hobby zo'n heli, heel veel uitdaging die ik in m'n auto's al ff miste.

heeft er misschien iemand alvast wat tips om figuurtjes te maken zoals een rondje of een achtje ofzo, iets wat ik dan lekker op de sim kan gaan oefenen als m'n lipo's aan het laden zijn en het daarna echt kan gaan doen?

Er staat ergens anders op dit forum hoe je bepaalde figuren kan vliegen. verder op de knvvl site staat de verplichte figuren voor brevetten...
Effe googelen...
Benno

ff googelen naar "Radd's school of rotary flight", staat een stappenplan om bijna crashloos te leren vliegen...

gerepareed en afstellen

Eindelijk de onderdelen (vertraagd door vakantie) binnengekregen en de King weer gerepareerd. In 15 minuten weer als nieuw! Bij de laatste vlucht dacht ik dat het motortandwiel slipte, dus had ik de motor dichter op het rotortandwiel gezet. Nu wilde de heli niet meer opstarten, alleen wat zoemende geluiden maar geen toeren! Dus de motor weer wat teruggezet en voila alles weer als vanouds. Vraag blijft hoe strak de motor op het rotortandwiel moet zitten? Is dat te meten of door iets tussen motor en rotor te steken precies af te stellen?

Ik ga eerst een USB kabel voor de sim kopen om droog te oefenen en minstens 1 uur les nemen voor ik weer zelf ga hoveren!

Vraagje: zijn er ervaren kingv2 vliegers in de buurt van amersfoort die de afstelling van mijn heli kunnen controleren?

Paul

juiste afstand tandwiel

Vraag blijft hoe strak de motor op het rotortandwiel moet zitten? Is dat te meten of door iets tussen motor en rotor te steken precies af te stellen?

Paul

Hoi,

neem een strookje papier, liefst iets duns, vloeipapiertje bv, schrijf er op: "remove before flight", en houd dit tussen de tandwielen. Met dit papiertje er tussen zet je de motor zo dicht mogelijk tegen de maingear vast.
Volg de gebruiksaanwijzing die je op het papiertje heb geschreven op.
Klaar.

BartR

:lol:
Als aanvulling op voorgaande goede tip...
zet eerst het tandwieltje er tegenaan en draai het grote tandwiel een paar keer rond tussen je vingers en voel waar hij het zwaarste loopt.
Draai op precies die plek je remove before flight vloeitje ertussen alvorens je motor vast te zetten.
Kunststof hoofdtandwielen zijn zelden 100% rond namelijk dus moet je eerst het hoogste punt opzoeken.

Groet
Eric

Kijk toch weer wat geleerd, eigenlijk heel logisch dat plastick tandwielen nooit 100% rond zijn.
Zijn er eigenlijk ook metalen hoofdas tandwielen????

Nee, niet dat ik weet.
Misschien dat sommige ijverige doe het zelvers er wel wat gemaakt hebben.
Maar dat zou m.i. ook veel te zwaar worden voor een kleine heli.
Bij sommige "dure" helies wordt er wel eens gewerkt met CNC kunststof bewerkte tandwielen (depron of iets dergelijks) die zijn wel spanningsvrij en dus perfect rond.
Het is geen probleem dat een tandwiel niet helemaal rond is, daar zijn de afwijkingen te klein voor.
Je wilt de weerstand gewoon zo laag mogelijk houden.

Eric

Ik gebruik eigenlijk nooit hulpmiddelen als papiertjes ofzo, gewoon goed kijken wat er zich afspeelt tussen motortandwiel en rotortandwiel geeft genoeg info. Rotortandwiel een beetje heen en weer bewegen op verschillende standen en goed opletten wat de speling is naar het motortandwiel, een klein beetje speling is gewenst.
Bij de HBKV2 zie je vaak een verschillende speling bij draaien van het rotortandwiel, tja, het is een goedkope heli, dan een gulden middenweg instellen en het werkt toch prima ;)

Laatst bewerkt:
Nee, niet dat ik weet.
Misschien dat sommige ijverige doe het zelvers er wel wat gemaakt hebben.
Maar dat zou m.i. ook veel te zwaar worden voor een kleine heli.
Bij sommige "dure" helies wordt er wel eens gewerkt met CNC kunststof bewerkte tandwielen (depron of iets dergelijks) die zijn wel spanningsvrij en dus perfect rond.
Het is geen probleem dat een tandwiel niet helemaal rond is, daar zijn de afwijkingen te klein voor.
Je wilt de weerstand gewoon zo laag mogelijk houden.

Eric

het CNC bewerkte tandwiel is ook voor de King te verkrijgen
MH-HK102V2.jpg

Alleen met de standaard body loop je wel het risico er bij een crash een paar tanden uit te rammen. En voor 30 dollar is dat wel een beetje zonde.

gr,
Frans

@EricW lol, depron tandwielen ;) Doen het denk alleen op de kast, die spuugt tandjes bij de eerste spinup ;)

CNC tandwielen zijn meestal van Delrin, een zelfsmerend kunststof wat in de PVC familie valt. Loopt verschrikkelijk soepel (Mits goed gefreest natuurlijk) en is erg sterk...

Back