begonnen met Revell 1:72 "Wolfpack"

Ik ben nu ook aangestoken met het U boot virus.....

Maar ik dacht rustig te beginnen met een bouwpakket van Revell, en kijken of ik die naar RC kan ombouwen.

De handleiding van Norbert Bruggen heb ik reeds op papier.

Maar, waar wringt de schoen ? nou bij het WTC.

Die is maximaal 55mm rond.
Daar moet ik alles in krijgen maar het lijkt me erg krapjes.

Ik zat zelf te denken aan:
3 micro servo`s (voorste duikroeren, achterste duikroeren + richtingsroer)

Aandrijving: 2 motoren.
Norbert gebruikt 1 speed 400 motor met tandwielen, maar dat geeft toch geruis en verlies.
Ik zag bij Conrad op de site dat een speed 400 ongeveer 17 watt is.
Denk ik nu goed dat ik het met 2 kleinere motoren van circa 8 watt af zou kunnen ?

Ik wil een zo groot mogelijk accu pakket in de boot hebben AA cellen of AAA cellen.

Voorlopig wordt het dynamisch duiken, ombouw naar statisch kan later nog.

Maar mijn grootste zorg is het WTC, qua inwenige diameter.
De romp van Revell bied meer ruimte maar dan moet er een tailor made WTC gemaakt worden naar vorm van de inwendige romp.
Zou glasvezel/polyester een optie zijn ?
Kunststof van binnen bekleden met huishoud folie, polyester aanmaken en in beide romphelften een glasmatje aanbrengen tot circa 2mm dikte.
Dan lossen en vervolgen deze 2 delen aan elkaar harsen met polyster.

Epoxy liever niet want dat kan nog water opnemen en gaan zwellen.

zowiezo moet de romp door de midden zodat het WTC makkelijk in en uit is te nemen.
Middels een bajonet koppeling wil ik de romphelften dan weer aan elkaar fixeren.

Doorvoeren wil ik OF van Norbert kopen of zelf maken middels een O ringetje om de as in een huisje waarbij de O ring op spanning is te zetten.

Al met al veel vragen, ik hoop op jullie medewerking.
(draai + freesbankje zijn aanwezig)
 
hallo john

hoe kom je der bij dat epoxy water op neemt ????
het is juist polyester dat water op neemt maar dat te verwaarlozen is
het insmeren van de plastiek romp met polyester is geen oplossing
polyester wreet zich in de plastiek en kan de mooie romp heel erg beschadigen
de oplossing is dat je een plug maakt van pvc buis
de set kan je bekijken op de site van norbert bruggen
er is een speciale tandwiel set te koop zodat je maar 1 motor hebt inplaats van 2
wat weer ruimte spaart
twee micro servo's zijn voldoende want de voorste roeren hebben haast geen effect
en in die plaats kan je beter een stabilisator modulle ltr1 maar dan voor een zeppelin zetten die je achterste duikroeren meer stuurt

binnen kort heb ik ook mijn rompje van de revell u47
wat de doorvoeren betreft
een buisje met een (gele)siliconen slang er over heen waar de stuurstang door schuift sluit voldoende af middels wat vaseline

groetjes raf

ps de nautulus van fulton was een zeilende duikboot of een duikboot met zeilen sorry maar je zal iets moeten gaan aanpassen hahahahaha
 
Laatst bewerkt:
hallo john

hoe kom je der bij dat epoxy water op neemt ????
het is juist polyester dat water op neemt maar dat te verwaarlozen is
het insmeren van de plastiek romp met polyester is geen oplossing
polyester wreet zich in de plastiek en kan de mooie romp heel erg beschadigen
de oplossing is dat je een plug maakt van pvc buis
de set kan je bekijken op de site van norbert bruggen
er is een speciale tandwiel set te koop zodat je maar 1 motor hebt inplaats van 2
wat weer ruimte spaart
twee micro servo's zijn voldoende want de voorste roeren hebben haast geen effect
en in die plaats kan je beter een stabilisator modulle ltr1 maar dan voor een zeppelin zetten die je achterste duikroeren meer stuurt

Oke, bij ons op de zaak hebben wij problemen gehad met epoxy`s welke licht uitzette door water, hierdoor gingen onze producten (filters) kapot.

Als U goed had gelezen was mijn plan om de romphelften met huishoud folie (ook wel vershoudfolie genoemd) te bedekken, en daar de polyester/epoxy met een matje overheen leggen.
Zodoende blijft de originele Revell romp mooi gespaard.

Over de voorste duikroeren, tja, die zijn klein, echter op diverse (vooral Amerikaanse) sites zijn de voorste duikroeren ook werkend gemaakt.

Een duikregelaar is eigenlijk wel een must, ik heb de artikelen van Lex doorgenomen in het blad modelbouw actueel.

EN ja, 1 of 2 motoren, daar moet ik nog over nadenken.... de set van Norbert is mooi, maar tandwielen kosten iets van het vermogen, ik ga liever voor direct drive.
 
hallo john

het probleem blijft bestaan
als je een exacte mal van de binnen kant van de revel rompjes maakt dan zit er teweinig speling tussen beide delen
ik heb er reeds dikwijls over gepost maar niemand schenkt er enige aandacht aan
polyester of epoxy is een andere kunststof dan de plastiek van revell
en hier gaan we nogmaals
als een model een tijdje in de zon heeft gestaan en je gaat er mee varen dan duikt het model in temperatuur enorm veel graden naar beneden
in de zon romp warmte misschien 30°en dan plots in een water van 10°
daarop reageren beide materialen helemaal anders
en bestaat de kans dat de polyester WTC minder krimpt dan de plastiekromp
met het gevolg dat de plastiek scheurt
wat je accu's aan gaat
zorg dat je het accu pack kunt wisselen voor een opgeladen dan hoef je niet zo een groot pak er in te steken
ik heb AA cellen van 3700Mha en daar kan je toch een tijdje op varen
pakje leeg steek ik het opgeladen nummer 2 er in en kan weer verder varen
dus ik zou als ik u was zorgen dat er wat meer speling komt tussen beide rompen
(WTC en buiten romp)
en dat huishoudfolie is daar wat te dun voor
eventueel met een paar lagen van die brede plakband die ze gebruiken om dozen dicht te plakken de romp opvullen
als de wtc steunt daar waar de bajonet sluiting komt te zitten en vooraan in de boeg ook een spantje zetten dan zit hij voldoende gesteund

groetjes raf
eens kijken bij de kriek hoe ik het gedaan heb met de achterste richting roeren
het is heel plaats besparend
 
Beste Raf

Bedankt voor je antwoorden !

Ik heb even zitten zoeken naar passende motoren, en denk ik gevonden.

Van Conrad 12 volt voor een slotcar auto, 8,9 watt
19mm uitwendig, 2mm uitgaande as.

Dit lijkt me prima voor de U 552, de schroefasjes zijn 3mm rond met kleine schroeven.

Ik denk er dan aan om 8 tot 12 celen te gebruiken, of wellicht is een LiPo wel te gebruiken ?
 
Na wat perikelen over hoe en wat met deze sub heb ik besloten om het wiel niet opnieuw uit te vinden, en alle benodigdheden bij Norbert Bruggen besteld (zie andere topic).

Inmiddels ben ik begonnen met het in elkaar lijmen van de sub, te biginnen met de toren, soms wat priegelig, 1:72 tja dat blijft wel klein, met name het geschut.
Ook het dek kanon is klaar om geverfd te worden.

Met een 5mm bol freesje in de dremel ben ik de vloedgaten nu aan het uitfrezen in de romp, dit gaat buitengewoon goed.

Binnenkort begin ik met de duikroer aansturing.

als de spullen van norbert binnen zijn kan het wtc gemaakt worden en kan de romp definitief in elkaar worden gelijmd.

Ik zal binnenkort wat foto`s maken en plaatsen.
 
hallo

john

een wijze keuze die je gemaakt hebt met norbert zijn delen te kopen
heb je ook de set met tussen spanten er bij besteld???
want die heb je nodig om de wtc stevig genoeg in te kunnen bouwen
en een goeie raad laar de wtc buis los in de romp zitten als het enigzins mogelijk is
want ik mee te weten dat deze wtc uit verschillende diameters bestaat
is het mogelijk dan zeker doen
want zo kan je steeds aan je trimlood en je romp uitspoelen als er gevaren is geweest waar zand in de vijver licht (galderen)want dat kruipt tussen je romp en de wtc in en 100 gr zand daar tussen op zo een model kan problemen gaan geven

groetjes raf
 
Bedankt voor je raad Raf !

en ja: ik heb de meest uitgebreide set gekocht, met motorunit, cnc gefreesde delen, 2x robust regler (1x vooruit/achteruit, 1x duikpomp bediening), slangenpomp 220ml/min, schultze alpha ontvanger met ingebouwde failsafe.

Ik ben alleen de lageregler vergeten............ nou ja, andere keer bestellen dan maar.

Ik zat zelf ook al te denken om het WTC uitneembaar te maken, dus ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

Wat is mooier/beter: periscopen omhoog, of ingeschoven voor een model ?
Zelf denk ik ingeschoven, staat ook mooier boven water. maar dit een kwestie vansmaak denk ik.
 
hallo john

ingeschoven mooier maar moeilijker om te varen
hahaha

kijk ik vaar met de u47 met zijn origineel in de bouwdoos aanwezige periscopen
dwz ik heb maar een verschil van 10 cm
als je in helder water vaart is er geen probleem
maar in een groen soepje dan is je boot dus heel snel helemaal onder
de regelaar regelt wel bij maar 10 cm is wel heel weinig
als je model heel goed is uit getrimt dan nog zal hij of steeds naar boven willen of langzaam naar onder gaan
het is hoeveel stress kan je aan als je aan het varen bent in donker water
ik ben het reeds jaren gewoon en toch als ik in donker water vaar dan voel ik me helemaal anders dan dat ik in galderen of in mol aan het varen ben
dus de drie opties zijn
periscopen omlaag brrrrrrrr
periscopen omhoog ziet minder mooi uit
de uitdaging manueel inschuifbare periscopen
voor je gaat varen trek je ze gewoon uit (hoogte van de toren en een stukje van de romp)en daar kan een oude antenne goed voor dienen
en je hoeft er maar 1 uit te trekken

groetjes raf
 
voordeel van de revell bouwkit:

periscopen zijn met de hand op en neer te bewegen :)

alleen moet ik ze iets inkorten aan de onderzijde omdat ze normaal een stukje in de romp steken, daar komt nu het wtc te zitten.
 
he die raf er komen er steeds meer bij uit de buurt van en in eindhoven word meschien weer leuk!! zo de gato van revell is klaar nu de VIIC naar VIID ombouwen grt.theo
 
Hallo John

Ik denk ook dat dit een goede keus is.
Bij een eerste sub valt er best een hoop te leren en de kit van Norbert is goed doordacht.
Ik heb laatst op marktplaats ook een kitje van Norbert gekocht.
Was niet te duur, project voor 2010.
Ik wil het inbouwen in de atlantic version (met snorkel).
Ik gebruik in de Dremel ook vaak de houtfrees, aan te raden voor dikker plastic.
Als je de periscopen uischuift moet je die zeker van messing maken.
Ik denk er zelf ook over om dek-setjes van Eduard brass te kopen.
Zijn wel duur maar heel mooi en ook sterk.
Het plastic is erg kwetsbaar, dus railingen enz kun je beter van messing maken.
Ik ben nog op zoek naar de schroeven, deze zijn vrij klein en ik heb ze nog niet gevonden

Succes Willem
 
hallo

ja willem heeft gelijk wat de messing periscopen betreft
de voet in alu en de periscoop in messing
want messing in messing wil al eens vast komen te zitten
je moet niet onder schatten wat een obstakel onder water moet verduren als die boot door het water ploegt
als je eens je hand met open vingers dwars door het water haalt zul je zelf onder vinden wat een weerstand dat reeds geeft
bij mijn akula buigen de voorste duikroeren nog steeds naar achter
en de achterste blijven eindelijk na het monteren van inox assen op hun plaats zitten
groetjes raf
 
nog even over duik regelaars,

surfend over het net kom ik er verschillende tegen:

Norbert: lageregler LR2

Subtech: APC-4

Momo suerland: lageregler 06.6

Van Norbert is bekend dat deze erg goed werkt, veel positieve reacties, maar deze is wel de duurste met 75 euro.
De Subtech zit op 48 pond, dit is circa 54 euro.
De Momo regler kost 55 euro

Er zijn er nog wel een paar maar daar kan ik zo snel geen prijsinfo van vinden.

Is een heli gyro wellicht bruikbaar, deze stabiliseerd ook een as, dus zou dit ook in een sub moeten werken.
Alleen "weet" een gyro niet wat horizontaal is, klopt dit ?
Moet je een gyro dan voor elke vaart resetten met je sub precies waterpas ?
 
@John33,

een heli gyro is in jou boot niet te gebruiken.
Waarschijnlijk veel te groot en niet voor jouw doel gemaakt.
Die van Norbert hebben we allemaal al heel lang in de modellen.
Die zijn goed.
In mijn Skipjack zit er al een bijna 14 jaar.
De oude moesten geregeld bijgevuld worden, maar met die nieuwe is dat verleden tijd.
Hou je bij een systeem.
Als je allerlei modellen door elkaar gebruikt krijg je misschien ook conflicten.
Momo en Subtech ken ik niet, nog nooit van gehoord.
Zal ze eens opzoeken.
 
Beste John

De Lageregler LR2 is volgens mij de beste keus.Ik heb ze in mijn beide boten en werken prima,je moet ze soms enkel een beetje in regelen,en je kunt ze ook horizonteel als verticaal monteren.

Gr.Joop
 
Hallo John,

Gewoon voor Brugge gaan, goed koop is duur koop, LR2 werkt prefekt in mijn U-2350

In mijn U_31 zit de LTR 5 maar die is nog niet klaar.

Gr. Rob
 
hallo john

gewoon voor de lr2 gaan
om twee redenen
de lr5.3 kan je niet monteren die is te groot
en de lr2 kan je zelfs op de kleinste plaatsen zetten
want je kan deze uit het doosje halen
het is dan dezelfde regelaar die de zeppelin bouwers gebruiken om hun luchtschip horizontaal te sturen (norbert verkoop die aan hun ook)

groetjes raf
 
Back
Top