Beineke ASH 26 expert

Mooi afgewerkt toestel :thumbsup:

Dank je.

Nog even over het zwaartepunt.
Mijn broer en ik vlogen een keer tegelijkertijd.
Mijn broer klom in een bel, en mij lukte het echt niet.
We wisselden toen van zender, ik ging toen met die van mijn broer wel omhoog, en hij met de mijne ook niet.
Nu zat er wel 1.5 kilo verschil in omdat ik een electro had.
Maar met het zwaartepunt 3 mm naar achter (je zou zeggen wat is dat nu op zo'n groot model), klommen we even snel in een bel.

Met de 4 meter versie hadden we hetzelfde.
Hij vliegt heel betrouwbaar, maar zakt snel, als het zwaartepunt niet goed (lees te voorlijk) is.

Sinds die vlieg ik graag met het zwaartepunt tegen de achter grens aan.
Hij vliegt wat moeilijker, maar de glijhoek werd veel beter.

Een deel staat reeds geprogrammeerd in de zender, de rest is voor morgenvroeg als ik terug een fris hoofd heb ( zo laat op de avond kan ik niet helder meer denken )

Laatst bewerkt:
Hij vliegt heel betrouwbaar, maar zakt snel, als het zwaartepunt niet goed (lees te voorlijk) is.
Dat klopt.
Ken je het begrip "Stabilitätsmaß" (in het Nederlands stabiliteitsmarge)?
Dat is de ligging van het neutraalpunt van de hele kist uitgedrukt in % van de gemiddelde aerodynamische koorde, minus de ligging van het zwaartepunt (ook uitgedrukt in % vd aerodyn.koorde).

5% meer stabilitätsmaß kan zomaar de vliegduur halveren, nog los van de versterkte neiging tot overtrekken bij een beetje up ...

Dirk.

Dat klopt.
Ken je het begrip "Stabilitätsmaß" (in het Nederlands stabiliteitsmarge)?
Dat is de ligging van het neutraalpunt van de hele kist uitgedrukt in % van de gemiddelde aerodynamische koorde, minus de ligging van het zwaartepunt (ook uitgedrukt in % vd aerodyn.koorde).

5% meer stabilitätsmaß kan zomaar de vliegduur halveren, nog los van de versterkte neiging tot overtrekken bij een beetje up ...

Dirk.

dit geld voor elke zwever neem ik aan

Op verzoek van Bertus nog wat nadere uitleg omtrend 'stabilitätsmaß'.

Uit de wiki van RC-netwerk.de:

Neutraalpunt:
"Der Neutralpunkt ist der Punkt des Flugzeugs, auf den bezogen sich das Moment der aerodynamischen Kräfte bei einer Anstellwinkeländerung nicht ändert. Geschickterweise sind die aerodynamischen Gesetze nämlich so, dass im Anstellwinkelbereich, wo die Strömung anliegt, ein solcher Punkt existiert."

Gemiddelde aerodynamische koorde:
"Liegt der Schwerpunkt vor dem Neutralpunkt, so resultiert bei einer Störung der Fluglage ein rückführendes aerodynamisches Moment, das dafür sorgt, dass das Flugzeug die ursprüngliche Lage wieder einnimmt. Ist diese Vorlage groß, so ist die Rückführung schnell. Ist die Vorlage klein, erfolgt sie langsam. Die Schwerpunktvorlage ausgedrückt in Prozent der mittleren Flügeltiefe nennt man Stabilitätsmaß".

Het neutraalpunt of aerodynamic center ligt op 25% van de gemiddelde aerodynamische koorde (mittlere flugeltiefe, mean aerodynamic chord).
Op deze wijze kun je dat punt bepalen (bron):

full

Dit werkt voor alle vleugelpijlingen en tapsheiden. Ook een delta.

Als je op deze wijze het AC bepaald hebt, uitgedrukt in % van de wortelkoorde (in dit plaatje ± 40%), en je hebt de ligging van het zwaartepunt (ook in % van de wortelkoorde stel hier even op 35%), kun je die stabilitätsmaß als volgt uitrekenen:
SM = AC% - ZP%
SM=stabilitätsmaß
AC=aerodynamic center
ZP=zwaartepunt
In de voorbeelden AC=40%, ZP%= 35%
dus SM=40-35=5%

Richtwaarden:
- staartzwever : SM van 10% tot 20%.
- Hortense vleugel : SM van 15% tot 25%
- vliegende plank : SM van 1% tot 6%
- gepijlde vliegende vleugel : SM van 5% to 10%

Het (gratis) programma Nurflügel.exe van Frank Ranis laat je spelen met zwaartepunt en stabilitätsmaß. XFLR5 en FLZ-Vortex ook.
Nurflügel.exe kun je hier downloaden.
Nurflugel.exe is oorspronkelijk ontworpen voor vliegende vleugels, maar het blijkt ook even bruikbaar voor gewone vleugels.

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een deel staat reeds geprogrammeerd in de zender, de rest is voor morgenvroeg als ik terug een fris hoofd heb ( zo laat op de avond kan ik niet helder meer denken )

Mijn god !!!! was dat programmeren even zweten zeg....
ik heb een JR DSX 9 2,4 Ghz. zender en deze heeft "slechts" 9 kanalen. Omdat de vleugel van de ASH 26 een meerkleppenvleugel is , moest ik ook van deze mogelijkheid gebruik maken dacht ik bij mijzelf.
Dus de handleiding van de zender er even bijgehaald en alles ingesteld zoals het zou moeten zijn. MAAR.... nu had ik blijkbaar één kanaal te kort ( alle 9 ontvangerkanalen zijn bezet) .
De spoilerservo's heb ik dus via een Y-kabel aangesloten >>>> moest ik er ook nog 1 servo voor ompolen zeker, nu dat die ook niet meer op verschillende kanalen ingeplugd waren en de mogelijkheid van apart instellen vervielen.
Mijn bedoeling om vandaag eens te gaan vliegen met dit toestel is dus niet gelukt. Nog eens een laatste keer uitgewogen en een 80 gram extra lood toegevoegd.
Het vlieggewicht zal dus nu ongeveer 6375 gram bedragen
Dat was het zowat voor vandaag....:wink:

Laatst bewerkt:
Bij Vancranenbroek deze driepoot gehaald en een steun gemaakt om zwevers in te leggen tijdens het monteren...
>>> driepoot kost ongeveer een 11 euro , de rest is een beetje huisvlijt met materiaal dat ik nog had liggen ....

full

Morgen betere foto's ...

De beloofde " betere " foto :smile:

full

Is ook demonteerbaar ( steun voor zwever ) en in de hoogte verstelbaar :cool::yes:

Kleine aanpassing ! Was vergeten dat hij nog een intrekbaar wiel had...
Steun is ietsjes hoger nu :cool:

full

P.S. : het rechthoekig alu-profiel krijgt ook nog datzelfde gele kleurtje

:) Deze past er natuurlijk ook in ....8-)

full

Waarschijnlijk volgende week een update van het Foka4 bouwdraadje....:wink:

De ASH 26 ( 4,7 meter spanwijdte ) en de kleine Foka4 ( 2,2 meter spanwijdte ) hebben namiddag hun maiden gehad...

full

full

De steun die ik gemaakt heb heeft zijn gemak bewezen...:cool:

full

De piloot is nog even aan het nagenieten...:smile:

full

De steun die ik gemaakt heb heeft zijn gemak bewezen...:cool:

Zelf gebruik ik ook zo'n driepoot; je wilt immers modelvlieger zijn en geen grondwerker :rolleyes:

Verleden jaar kreeg ik plotsklaps daarover commentaar: (van een duitser) 'wer zu faul ist sich zu bücken ...." waarop die Herr pardoes van mij als antwoord kreeg : "wenn du zu blöd bist so ein Ding zu bauen .........."
Was overigens verder best een gezellige dag :rolleyes:

Mooi toestel overigens .....................

Back