Bel van cd-rom motor schuurt tegen wikkelingen.

Ik heb zo'n cd-rom motortje van aircraft-world op mijn Holiday staan.
AC-CDMOT-SET01.jpg

Nu heb ik het probleem dat de bel tegen mijn wikkelingen aan schuurt, met alle gevolgen vandien.

De wikkelingen kunnen echt niet verder naar achteren.
Zou de bel te ver naar achteren zitten ?

Heeft iemand dat nog al meegemaakt.

probeer gewoon eens een vulringetje tussen de bel en de lagers van de rotor te zetten, misschien heb je dan net genoeg speling om los te draaien. Het kan best zijn dat de bel niet op de correcte afstand op de as zit.

Dat heb ik inderdaad ook gehad met de CD-rom motor op mijn shockflyer. Zie foto. Het bleek met name een winding te zijn die uitstak. Deze heb ik iets terug kunnen duwen. Maar ook kan de de as iets dieper in de rotor geduwd worden. Aan de binnenkant een passende bus (of twee moeren) als tegenhouder voor de rotor gebruiken en met kleine tikjes op de voorkant de as iets verder slaan. Of in de bankschroef voorzichtig iets dieper persen. Daarna controleren of de rotor nog netjes uitgelijnd is. De Propsaver kan ook aardig als aanslag gebruikt worden om de rotor uitgelijnd te krijgen. De as en propsaver verlijm ik daarna met secondenlijm.

DIY.jpg

Naast de Shockflyer gebruik ik de CD-rom motor ook naar volle tevredenheid op mijn Holiday 280. Zie ander draadje.

Succes,

Hans de Jong

Aha, de bel kan dus over de as bewegen.

Dan ga ik hem, zoals je zegt, een tikje geven en daarna vast lijmen.

Ja! heb ik ook last van gehad.

De oplossing was simpel.

Ik heb een dekseltje van een chocolade-saus fles op de grond gelegd.
Deze heeft een uitstulping in de rondte, precies op de plek waar de windingen uitsteken.

Stator op het dekseltje gelegd, paar tikken met de hamer achter op de messing lagerbus, en het aanlopen is voorbij.

Back