Belgische F-16 neergestort bij Waddeneiland

Status
Niet open voor verdere reacties.
Belgische F-16 neergestort bij Waddeneiland

Een Belgische F-16 is vanochtend neergestort bij het Waddeneiland Vlieland in Noord-Nederland. Het ongeval gebeurde bij het oefenterrein De Vliehors. Volgens de kustwacht is nog onduidelijk of de bemanning de crash heeft overleefd. Drie helikopters en vier reddingsboten zijn ingezet voor de zoekactie.

Reddingsactie
Twee helikopters van vliegbasis De Kooy in Den Helder zijn inmiddels ter plaatse om te zoeken naar de piloot. Ook de reddingsdiensten van Vlieland, Texel en Terschelling zijn uitgevaren. Vanuit Leeuwarden is een gele SAR (Search and Rescue)-helikopter onderweg. Dat toestel is speciaal uitgerust om drenkelingen uit het water op te pikken.

Precedent
Op 24 april 2002 stortte bij het Groningse Sellingen eerder een Belgische F16 neer. Toen kwam het toestel in aanraking met een ultralight-toestel van een plaatselijke vliegclub. Een van de twee Belgische piloten kwam daarbij om het leven. Ook de bestuurder van het ultalight-toestel overleefde het ongeval niet.

De piloot is helaas overleden. Zijn lichaam werd dood aangetroffen in zee.
:cry:

Er is nog niets te lezen op het internet over de piloot.
Maar hebben ze in Belgie de schietstoel nog niet uitgevonden?
Verder gaat het niet goed wat echte vliegtuigen betreft.
Er zijn afgelopen tijd veel toestelen neergestort.
Met veel slachtoffers.
Voor mijn gevoel vaak te maken met bezuinigingen.
Ik hoop dat dit hier niet het geval is.
Ook al maakt dat voor de afloop niet uit.

de vlieger is helaas omgekomen.
Las het net op enkele forums

registratie nr toestel FA-112
703464.jpg

bronnen:
http://www.mil.be/perscom/index.asp?LAN=nl&ID=927
http://scramble.ykoon.nl/viewtopic.php?t=16553&postdays=0&postorder=asc&start=60

Bertus zei:
Maar hebben ze in Belgie de schietstoel nog niet uitgevonden?

als piloot mag je niet zomaar ff ejecten en je toestel laten
verdervliegen eh, wie weet waar het dan terecht komt...

echt zonde :cry:

kvraag mij af wat er mis is gegaan...

wouter1 zei:
als piloot mag je niet zomaar even ejecten en je toestel laten
verdervliegen eh, wie weet waar het dan terecht komt...

Lijkt me daar boven het water niet van toepassing.
Maar een schietstoel zou natuurlijk dienst geweigerd kunnen hebben.
Of de piloot was lichamelijk niet meer in staat om de stoel te activeren

volgens iemand op FOK.nl is het toestel door "motorproblemen in de lucht al uit elkaar gespat"

verklaard ook waarom de brokstukken over een afstand versprijd liggen.

dan is je schietstoel redelijk overbodig

Tja, wat moet ik hier nou van zeggen. Dit is echt verschrikkelijk :? :( :cry: .

En een schietstoel boven de zee zou ook niet heel veel hebben uitgehaald trouwens.

Nou, zo'n schietstoel is niet bestuurbaar, dus dat komt erop neer dat hij dan in de zee zou zijn geland. Dan was hij alsnog verdronken.

helemaal gelijk...... ontwerpers van de stoel en aanverwanten hebben totaal geen rekening gehouden met een eject boven water............
niet dusssss

de schietstoel zelf is idd niet bestuurbaar.
het hele geval bevat echter een compleet overlevingspakket inclusief een zender, rooksignalen en lifejacket.

www.ejectionsite.com voor meer info en uitleg over de stoeltjes

in zee landen worden piloten op getraind. Bovendien zit er nog allerlei noodpakketten in je schietstoel.

daar kom je(mits getraind) echt wel levend uit.

back :ontopic:

EDIT: te laat :evil: :oops: :wink:

Bij gebruikt van schietstoel krijgt ook rubberboot volgens mij

Ja, en die stoel komt rustig met een parachute naar beneden natuurlijk... Dus een relatief zachte touch-down op het water. Daarna lekker zwemmen en je opblaasbare kraag/bootje opblazen. Zo'n piloten-pak is van alles voorzien, dus als hij de schietstoel had kunnen gebruiken was de kans erg groot dat hij gewoon thuis had gezeten vanavond.

Maar zoals Wilco zegt, gewoon die kist ditchen boven zee als je daarvoor de kans krijgt. Ikzelf denk ook dat hij daarvoor niet meer de kans heeft gekregen, anders had hij die optie zondermeer benut.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back