Belgische F-16 neergestort bij Waddeneiland

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al eens gehoord dat de piloot bij een eject ook vaak het bewustzijn verliest. Boven water knap lastig.

deelneming

bijna mee eens Jorrit, alleen komt de stoel NIET met de parachute naar beneden. Deze valt onder de vlieger weg zodra de chute zich ontplooid.

de volgorde is ongeveer zo:
noodsituatie -> bail out -> canopy schiet weg -> stoel wordt omhoog geschoten -> zodra hij buiten de rand van de cockpit is gaat de stoel naar de zijkant om een aanvaring met de staart te voorkomen. --> stoel gaat verder omhoog -> parachute gaat ontplooien -> stoel valt onder de vlieger weg
ongeveer in deze volgorde gaat het

hier een filmpje van het militair luchtvaart museum te Soesterberg.
een duidelijkere uitleg is haast niet mogelijk:
http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/kids/weten/hoewerkt/video/MLM-BailOut-adsl.wmv

voor het wegschieten trouwens ook nog allerlei kabels/luchtslangen ontkoppelen. Alles bij elkaar niet echt bepaald eenvoudig 8O , ook kostbaar.

Het hele riedeltje moet maar in een fractie van een seconde gebeuren. lijkt me vrij duur voor iets wat hopelijk nooit gebruikt hoeft te worden.
maar wel een mooie techniek

:ontopic:

inderdaad, maar soms worden dingen zoals rubberboot ook weggeblazen door de wind die waait als je uit het vliegtuig springt. maar als je boven water moet springen dan mag ik hopen dat je zwemvest het doet want anders ga je met uniform (35 kilo) en al naar de haaien

even een opmerking tussen door:
iedereen loopt leuk met :offtopic: en :ontopic: bordjes te zwaaien.
maar het is volgens mij juist leerzaam als er het een en ander rond dit gebeuren uitgelegd wordt. Zolang er niet slap geluld wordt is het imho geen probleem dat je niet direct op het topic blijft. Zo leer je tenminste nog iets bij. of mensen moeten niets willen leren.

ene waar zijn de moderators voor jongens? 8)

wilco1985 zei:
iedereen loopt leuk met :offtopic: en :ontopic: bordjes te zwaaien.

sorry, ik heb maar 1 persoonlijkheid hoor :wink:
ik ben van menig dat dit inderdaad erg leuke info is, maar niet direct in dit draadje hoort. Vandaar dat ik dat zei. Maar ik heb er absoluut geen problemen mee hoor. :D

jeff zei:
maar als je boven water moet springen dan mag ik hopen dat je zwemvest het doet want anders ga je met uniform (35 kilo) en al naar de haaien

Volgens mij zijn er in de waddenzee helemaal geen haaien :wink:
en anders zijn het haaien waar je niet bang voor hoeft te zijn

voor het wegschieten trouwens ook nog allerlei kabels/luchtslangen ontkoppelen. Alles bij elkaar niet echt bepaald eenvoudig , ook kostbaar.

Lang leven de UAV's :wink:

En helaas een minder lang leven voor de piloot van de F-16 :cry:
Er zijn deze maand ook al 5 8O passagiersvliegtuigen neergestort :cry:

wilco1985 zei:
breng eens een bezoekje aan het luchtvaart museum in soesterberg
die hebben een hele hoek over dit onderwerp

Het vliegterrein van mijn club is ongeveer op het terrein van het museum

Er zijn deze maand ook al 5 passagiersvliegtuigen neergestort

dat idd verschrikkelijk.
maar je moet niet vergeten dat het vliegtuig de veiligste manier is om te reizen. (als je al de mensen die met de auto verongelukken zou horen, krijg je waarschijnlijk spontaan hartritme stoornissen :wink: )

*als de zwarte doos van een vliegtuig onverwoestbaar is waarom maken ze het hele vliegtuig dan niet van da spul?* <== zou een goeie oplossing zijn toch? :)

het is rot dat de piloot overleden is en dat die dus geen kans heeft gehad om veilig voor iedereen de schiet stoel te gebruiken.
want zo als wilco het zei gebeurd het ook als ze de stoel kunen gebruiken.

dus eerst noodgeval canopy weg door explosiefe bouten. vervolgens de raket onder de stoel aan. en dan iets op zij met de stoel raket gaat uit stoel en piloot beginen te vallen parashute komt uit de stoel stoel komt los van piloot en de piloot parashuteerd rustig naar beneden. komt in het water te recht. kopelt de shute los en trekt aan een touwtje die zijn pak op blaast of zijn bootje op blaast en gaat in het bootje ligen of blijft rustig drijven tot er hulp komt in de vorm van een boot of meestal heli

jeff
een rubberen life boot drijft ech niet weg zonder de piloot hoor.
de zwarte doos is niet onverwoestbaar maar minder kwetsbaar.
ook is de zwarte doos op een goede plek geplaatst en heel klein inverhouding tot het vliegtuig kan dus goedkoper met veel sterke/duurder metaal beschermd worden plus dat het ook nog eens zwaarder is dan alu

Het toestel is in de lucht geexplodeerd (motorstoring) en dan heb je weinig aan een schietstoel :(

Grtz,
Niek

is er ook wat bekend over de "weapons operator"? want in een f-16 zitten namelijk 2 man. heeft hij zich wel kunnen redden?

jeff zei:
is er ook wat bekend over de "weapons operator"? want in een f-16 zitten namelijk 2 man. heeft hij zich wel kunnen redden?

2 man? dan moet je leren tellen :wink:
Dat zijn dan les toestellen of hoe het ook moge heten.
Maar normaal zit er maar 1 in.

Trouwens ik heb ook wel eens gehoord, dat het model zo ging tollen, dat je door de G krachten niet bij de handle kan van de schietstoel, klopt dit?

jeff in een f16B ziten twee mensen als er les word gegeven maar een f16 is meestal een 1 zitter gevechts vliegtuig

bertus bij een vlakke spin zou je mogelijk niet de krachten kunen beziten om bij de handels te komen voor het ejecten.
bij een snel rollend vliegtuig moet die wel zo snel rollen dat je niet kan zien of die rold en dan is het dus net een vallen de bom zonder vleugels om er voor te zorgen dat je dus niet bij de handels kan komen

alles behalfe dat de piloot zijn schietstoel niet heeft(kunnen) gebruik(t)(en).
is specluleren en levert niets op
het leger zoekt het wel uit en komt dan als ze verstandig zijn met de resultaten.
zo niet dan blijft de wereld speculeren en dan word het van kwaad naar erger

Wedden dat je er niets meer van gaat horen?
Vliegtuig neergestort etc etc (de halve wereld heeft dat toch al gezien).
"Het" leger (Belgisch of Nederlands) komt echt niet meer met een openbaar rapport.
Dus helemaal eens met Marco, we kunnen beter stoppen met speculeren.
We weten het niet en we zullen het ook nooit weten.
Wedden? :wink:

ik hoef het niet te wedden want ik ben het wel met je eens. overheden stoppen alles in de doof pot als het effe kan.
maar in dit geval heeft belgië geen zeggenschap over het onder zoek en mogen ze alleen observeren. tenzei de nederlandse overheid hun toesteming geeft om op nederlands grond gebied een onderzoek in te stelen naast dat van het nederlandse volgens de regels dan he
want normaal mag alleen nederland op nederlands grond gebied een onderzoek in stellen naar de oorzaak van het ongeval
we heben dus een kleine kans dat nederland belgië een hak wil zeten zo als dat ook gebeurde bij amerika de afgelopen weken

In dit soort gevallen word de crashsite kortstondig Belgisch grondgebied zodat ze ongestoord hun onderzoek kunnen doen. Dat schijnt een van de afspraken te zijn binnen de NAVO. Wel wordt er soms afgesproken dat het betreffende land waar het ongeval gebeurd het onderzoek doet en netjes overdraagt.

Verder speculeren over het hoe wat en waarom is voor ons niet te doen. Wij kennen de echte toedracht niet en de verhalen van de tv en radio mag je met een kruiwagen zout nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back