Belijning ("trim") spuiten

Ik heb een Space Walker van sig 1/4. Ik wil graag de orriginele trim op de kist spuiten of plakken. De kist is bespannen met solartex. Ik heb de keus om te plakken met solartex of te spuiten. Met plakken tex op tex heb ik geen ervaring. Hoe snij ik handig en hoe voorkom ik luchtbellen. Ik heb een zeer goede geschikte spuit en wil 2k lak gebruiken. Welke tape moet ik gebruiken om absoluut strakke lijnen te krijgen; ook rond. Hoe maak ik een heel dunne lijn naast een lijn? Zijn er web-sites die goede tips hebben?

Trim spuiten op Spacewalker

Hoi Paul,

Om strakke lijnen te kunnen spuiten op je toestel heb je een goede maskingtape nodig.
3M heeft een zeer goed product hiervoor, 3M 471 Blue Fine Line tape.
Verkrijgbaar in diverse breedtes van 3, 6, 9, 12 en 19mm.

Om biezen naast biezen te kunnen spuiten kun je 3M-06314 gebruiken, dit een maskingtape van 25mm breed waarin reeds 8 biezen van 3mm zijn voorgesneden.

Waar op de Solartex "onderkruipen" van spuitlak (onder de maskeer door) wordt verwacht kun je eerst wat blanke lak spuiten, zo is onderkruipen niet meer mogelijk.
Daarna de kleur spuiten.
Waar blanke lak onderkruip vertoont is er geen probleem, dat zie je immers toch niet.
Onderkruipen op Solartex is wel eens een probleem, want het is doekstructuur.

Spullen van 3M-Automotive verkrijgbaar in een goede automaterialenhandel of vraag eens na bij een autoschadebedrijf in je omgeving.

Succes,
Frank

en heel dun nevelen, desnoods in 4 lagjes dekkend, dan loopt het er ook niet onder.
de tip om eerst een pufje blanke lak, danwel een pufje kleur wat de oratex evt al is is een goede, die ondersteun ik 200%

Hoi

De blauwe M3 tape is ook met een heat gun strak op het materiaal te krijgen.
Het is een plastic tape die na het verwarmen in de vorm van de ondergrond gedrukt kan worden ( hoeft niet heel heet te verwarmen )

Groeten Onno

Hoi en dank voor alle tips zover. Vooral de blankelak tip lijkt me heel goed. Maar ik zit nog steeds met de korte bochten. Zijn die goed te tapen. Ik krijg vaak krinkels in de bocht en daar loopt het zeker onder.

Tapen met 3M Blue Fine Line

Hoi Paul,

Om krinkels in die blauwe fineline tape hoef je je geen zorgen te maken.
Met de 3mm variant kun je bijna letters "schrijven" in schoonschrift, of allerlei ingewikkelde figuren uittapen.
Werkt perfect, truckspuiters gebruiken het vaak zelfs om over de klink/popnagels van een trailer heen te kunnen maskeren.

Succes,
Frank

en anders is er ook nog 1 mm tape zelfs, alleen moet je dan weer de rest afplakken.
de 3mm kan je met wat oefenen (trekken en draaien) een bocht van 2 keer de dikte van de tape halen (bochtje van 6mm strak

Back