Bell 212 . 600 size van Roban

Helikapoter

Vriend van modelbouwforum.nl
Afgelopen weken begonnen aan de Roban 212 met het Flasher 600 mechaniek .
Vorig jaar al de Flasher mechaniek gekocht om te plaatsen in een Jet ranger romp , die was eerder gecrasht met een Trex 600 mechaniek . eerst heb ik de Flasher als "pod and boom gevlogen en dat ging perfect ( gewoon een hele fijne machine om te vliegen ) , Helaas was er aan de 600 Jet Ranger romp toch wat meer (spuit) werk te doen en verfspuiten en voorbewerken is in mijn hobbyruimte niet te doen , dus heb ik maar een nieuwe romp besteld bij https://scaleflying.de/ en daarvan wou ik een mooi Semi schaal heli van maken met nog wel er leuke details maar niet al te veel details zoals de vele kunstwerken die je hier wel voorbij ziet komen , gaat me in hoofdzaak wel om het vliegen .
De heli wordt geleverd in een enorme doos en ook de ombouw set voor de zijplaten zit er bij zodat het mechaniek en prachtig in wordt verwerkt en niet zichtbaar is in het interieur .
Naar eigen inzicht heb ik de staartservo verplaatst naar het mechaniek toe om gewicht op de staart te besparen en ook de steunen ga ik daarom niet gebruiken. Verder zeggen de foto's genoeg
Wordt vervolgdView media item 259461View media item 259462View media item 259463View media item 259464View media item 259465View media item 259466View media item 259459View media item 259458View media item 259460
 
langzamerhand gaan we steeds een stapje verder , mechaniek is nu vliegklaar en gemonteerd op een test plank met onderstel voorzien van de nieuwe Spirit Gtr Fbl unit die je direct vanaf
een Jeti zender kan instellen , zeer mooi systeem met heel veel mogelijkheden tot Gps aan toe.
Ook aan de (semi) schaal cockpit nog wat aan toegevoegd , control sticks en pitch control .
Omdat het niet compleet door de ( schuif) deur kan heb ik alle delen met krachtige magneten gemonteerd zodat het ook er eenvoudig in en uit kan worden gehaald ( zie fotos)
View media item 259940View media item 259939View media item 259938View media item 259937Ook zelf een neusschot gemaakt om van buitenaf een mooier schaalbeeld te krijgen

Wordt vervolgd,

H :)
 
De eerste vlucht met het aangepaste mechaniek gedaan en gezien de vele waarschuwingen die ik had gekregen over schuddende staart had ik op voorhand al enige
aanpassingen gedaan , ten eerste de aandrijfas in de staartpijp zeer zuiver uitrichten in lagers en 2 lagers toegepast , plus een as lager in de korte pijp die omhoog gaat .
De tandwielen in de lagers geborgd , meeste assen en tandwielen in set gingen erg makkelijk uit de lagers , en kunnen veel problemen geven.
De servo voor de staart aansturing zit volgens beschrijving op een steun op de staart buis , ik heb deze in het chassis gemonteerd en met een haakse Vario hevel en een Mikado koolstof stuurstang en steun aangestuurd
Hier de opname van de eerste test vlucht :

Nu ook de verlichting er op gemonteerd die vanaf de zender kan worden aangestuurd ,
Ik vond de ramen niet erg helder en kwam er achter dat er nog beschermfolie op zat terwijl ik ze al er in had geplakt alsook op de reeds ingelijmde raampjes , weer even extra (dubbel) werk maar wel eer van je werk
Van de week nog een paar afstel vluchten op het test plankje , dan gaat het mechaniek in de romp en zal ik weer een paar filmpjes maken
Het was tevens de eerste keer dat ik de nieuwe Spirit GTR FBL unit in gebruik heb , ideaal met alles in te stellen vanaf de zender , het GPS systeem moet ik nog gaan testen en heeft diverse bijzonder functies
( waarover later) View media item 260034View media item 260035View media item 260036View media item 260037
 
Hallo Arno,

Ik heb op de Robans expo zitten van - 30 waardoor het soepeler/rustiger op de kop wordt bij nick en rol.
Zal je wel weten maar ik schrijf het toch ff.Mooie heli trouwens.
Groeten,Leo
 
Het heeft even geduurd door prive omstandigheden, maar uiteindelijk is de 212 op wat "fine-tunen" klaar en heeft gevlogen < zijn nog veel dingen af te stellen om het helemaal af te krijgen maar mechanisch
is alles nu goed voor elkaar , Ik ben een hele tijd aan het proberen geweest om de Spitit GTR unit + Geo link goed werkend te krijgen , helaas is me dat niet gelukt (?) en moest ik "terug" grijpen naar de Micro Beast pro met att
hold en rescue , ik hoop ooit de Spirit goed te krijgen met hulp van een expert . In ieder geval gaat de bell de komende weken meerdere vluchten maken om hem goed af te stellen en aan het model te wennen , Met ruim 6Kg is
het een zware heli voor een 600 mechaniek met 700 bladen en een 6 cellen pakket ( 5000) , Ik heb aan de onderzijde een kabel snijder ( Cable cutter) geplaatst die bij het inladen in de auto dan net weer afbreekt , dus of ik nog meer antennes en accessoires monteer moet ik nog overdenken , anders is het bijna niet te transporteren zonder (kleine) schade's . Al met al was/is dit een mooie grote heli geworden en met redelijk veel mechanische aanpassingen is het voor de ervaren bouwer een mooie betaalbare schaal helikopter geworden .View media item 261067View media item 261068View media item 261069View media item 261070
 
Back
Top