Bell 230

Beste helivrienden,

Gisteren had ik bij rubriek " the making of a Bell 430" gereageerd.
Zelf ben ik begonnen aan een Bell 230 van vario.
Mijn vraag was, waar vindt ik schaalinformatie (plaats revetten enz...)
Alvast bedankt voor de reactie's

Gr,

Patrick

Laatst bewerkt:
Hey,

Zoals Ronny al in een ander draadje aangaf kun je enorm veel info via het internet vinden. Airliners.net of helispot.com zijn enkele sites vol foto's, er zit mss wel iets tussen.
Verder kun je eens foto's van de originele Airwolf opzoeken, zijn er gemakkelijk te vinden normaal gezien, en het is een omgebouwde Bell 222, komt dus ook overeen met jou 230
Tenslotte kun je eens op zoek gaan naar een plastic bouwkit van 1 van bovengenoemde heli's, die staan vol details en rivetten..

succes!

Didier ( OH 58 kiowa)

Hallo heli vrienden,

Ik heb gisteren op internet een twintigtal foto's gevonden en afgedrukt.
Het lijkt mij inderdaad een goede optie om een plastiek model te zoeken, dit deed ik in het verleden ook voor de rc schaaljets.
Ik ga er morgen toch werk van maken.
Even een vraagje tussendoor, ik was vandaag het retract set van vario voor de 222/230 aan het monteren, maar vind de veer zo zwak.
Ik denk dat deze moet vervangen worden door een sterkere.
Iemand ervaring hiermee ?

Even vertellen dat ik super tevreden ben met de reactie's en het eigenlijk wel motiverend werkt.
De winter staat voor de deur, dus tijd om een poging te doen de heli schaal te maken.

Groetjes,

Patrick

Volgens mij HOORT die veer zo zwak te zijn: het is niet de bedoeling dat de heli "in" de veren staat zoals een auto, maar door de veren zakt en op de aanslag staat. Dit om dat gestrekte poten lelijk staat (de heli staat dan veel te hoog) maar als de heli "in de veren" staat, hij gevoelig word voor heftig schudden bij het optoeren en uit draaien, en dat kan uit de hand lopen. Dan rammelt je heli zichzelf kapot....

Dus niet vervangen voor zwaardere veren, als je pech hebt kost het je een heli.

Groet, Bert

OK, laat is ze zoals ze zijn.
Ik vroeg me enkel af wat er gebeurt als de heli de grond af gaat ?
Duwt de veer het wiel naar beneden ?
Misschien moet het niet ?

Grtjs,

Patrick

Ja, de (zwakke) veer strekt de pootjes zodra de heli lift, zodat ze goed in de wheelbay passen. Bij het origineel gebeurt dit min of meer precies zo.

Groet, Bert

mooie detailfoto's

Hey Patrick,

Heb op volgend webadres mooie foto's voor je bell gevonden :

Bell 230 Walk Around Page 1

Website heeft van vele heli's mooie fotos, een aanrader voor iedereen om eens effe in verder te surfen. Effe op de startpagina www.primeportal.net "the airstrip" rechtsboven aanvinken, rest is duidelijk.

suc6 ermee,
Ronny

Dag Ronny,

Bedankt voor de link.
Ik had deze foto's ook al gevonden en af geprint.
Op deze foto's had ik trouwens al enkele details gezien, zoals de luchtinlaten onder turbine uitlaten, enz..
Deze heb ik in de romp al opgetekend, sleufen gefreesd en schuin gezet dmv. een pvc driehoekige strook.
Dinsdag ga ik de dvd van vario met foto's, en de rivetten afhalen.
Dan kan ik beginnen boren.
Tussendoor moet ik de Alouette 2 nog klaarmaken om volgend vlieg seizoen mee te starten.
Dan kan ik pas volle bak aan de Bell verder.

Groeten,

En nogmaals bedankt,

Patrick

Dag helivrienden,

Enkele fotootjes van deze amateur schaalbouwer.

full

Alles uitgefreesd.

full

1ste extra detail uitgefreesd.

full

Ik heb een kalkje gebruikt om de ene zijde af te tekenen om het aan de andere zijde op de identieke plaats te hebben.

full

2de extra detail, de luchtinlaten onder de originele uitlaten.

full

Close-Up

Groetjes,

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Pascale,

het is die van de jets vroeger.
Heb nu nog 2 jets, maar ga er zeker 1 wegdoen.
De heli uitdaging is sinds kort teruggekomen, na 4 a 5 jaar, en een microbe dat da is !!
Ben nu terug wat aan het rondtoeren met een benzine trainer, een Alouette 2 die bijna vliegklaar staat en aan een Bell 230 bezig.
Vlieg jij nog heli ?

Grtjs,

Patrick

Jaja, ik vlieg ook nog heli, ga de ongebouwde Agusta 109a verkopen, daar ik men ouwde impeller modellen met de edf ga uitrusten, en dan kan je wat budget gebruiken, ik kom er toch niet toe om deze eindelijk eens af te bouwen.;) Dan kan ik hem beter verkopen.

Pascal.

Ps: doe de groeten aan je broer.

Hey Patrick,

Jouw projectje interesseert me wel, want tussen een Bell230 en 430 zit er niet zoveel verschil hé.

Dacht ergens gelezen te hebben dat je nu met een benzinetrainer rondvliegt en vermoed dat dit ook je mekaniek voor de Bell wordt, of ben ik fout ?
In hoeverre wil je je heli eigenlijk schaal bouwen en heb je al een kleurenschema op 't oog ?

Alvast suc6 met je project, ik zal je draadje regelmatig eens bezoeken.

Grtjs,
Ronny

P.S. Heb je het draadje ivm de "schaalvriendensamenkomst" in maart al gezien ? Misschien ook interesse om langs te komen ?:D

Dag Ronny,

Inderdaad, de 230 en de 430 verschillen niet zo veel.
Ik heb de 230 gekozen omdat deze met een 2 blads kop is, had geen zin in een 4 blads.
Wat betreft de mekaniek, was ik eerst van plan een nieuwe elektro versie te bestellen, maar vermits ik inderdaad de trainer mekaniek en ook dezelfde in de Alouette denk ik er toch aan hem op benzine te houden.
Het kleurschema twijfel ik nog aan, als ik eruit ben zal ik enkele voorbeelden posten.
Dinsdag was ik wat servo's enz. gaan halen voor de Alouette, ook de rivetten en de dvd van vario over de Bell 230.
De dvd vind ik zeer teleurstellend, niet veel detail foto's.
Ik ben dan maar begonnen met rivetten boren, maar dat ging toch niet zoals verwacht.
Heb ondertussen een deel weggeschuurd en opnieuw gestart.
Voor mij hoeft hij geen 100% schaal, ik ben nog niet de piloot met heli's die zonder brokken rondvliegt.

Tot horen,

Grtjs,

Patrick

Hé Pascal,

je kan beter mijn jet kopen, dan alles om te bouwen.
Hij staat vliegklaar met turbine enz. erin.
Zal je een goe prijske maken

Gr,

Patrick

Hallo schaalbouwers,

Enkele foto's van de laatste werken !!

full

Aangepast luikje, de donkere lijn boven en rechts is de originele afmeting, te groot en niet afgeschuind

full

Rivetten !!!

full

Achterste verluchting, zonder rooster voorlopig

full

Rechtse deur

full

Groeten,

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Back