Bell 230

Hé Johan,

bedankt voor de reactie.
Ik heb spijtig genoeg niets meer gedaan, maar we gaan er binnen enkele weken weer terug tegenaan.
Gisteren de eerste keer na de winter terug gaan vliegen met de benzine trainer.
De kriebels zijn er terug
Wat betreft de jet's, de boomerang staat te koop, de F15 moet de thermosensor nog van nagekeken worden.
Ben momenteel veel tijd aan het verspillen om enkele slotrace auto's raceklaar te maken.

Grtjs,

Patrick

Dag heli vrienden,

Hier ben ik weer
Jullie zullen zich wel afvragen waarom je niets meer gelezen hebt van mij gedurende lange periode.
Een tijdje geleden is mijn vrouw zogoed als blind geworden (15% zicht) op een termijn van 9-10 maanden.
Na veel onderzoeken en hospitaal bezoeken is gebleken dat ze een oogziekte heeft die momenteel niet te behandelen is.
Daarom komt er wat extra werk op mijn hoofd, waardoor er minder zin en tijd overbleef om aan de Bell verder te werken.
Nu enkele maanden verder heb ik mijn vario benzine Alouette te koop gezet bij een Nederlandse "vriend" vario dealer, omdat ik meer tijd wil steken in de Bell.
4 dagen geleden heb ik ook een oude star ranger van Graupner kunnen kopen, met de bedoeling deze om te bouwen naar elektro.
De bedoeling zou zijn deze te vliegen op de oldie meeting te vliegen in 2014 van rc heliparts.
Als deze ombouw klaar is, ga ik verder met het boren van rivetten op de Bell 230
Wordt nog vervolgt, met foto's

Grtjs,

Patrick

Tjsee.... Dat is naar bericht!

Sterkte daarmee!

Groet, Bert

Naar te horen van je vrouw, Patrick.
Ik heb zelf een StarRanger op elektro omgebouwd dus pm maar als je wat wilt weten.

Groeten, Marco.

Beste, beste, vrienden,

Heel erg bedankt voor de reactie
Het is heel fijn, ook al kennen we elkaar enkel via dit forum
Zoals reeds vermeld ga ik eerst de nodige energie steken in de ombouw van de star ranger, deze wil ik zo snel mogelijk in de lucht.
Daarna ga ik wat boren en plakken aan de rivetten in de 230.
Dus tot snel

Grtjs,

Patrick

Dag Marco,

Ik heb een vraagje over de torque tube bij de star ranger.
Ik heb een stalen holle buis van vario gekocht met lager en 2 ster koppelingen.
Enkel zie ik dat de as van de ster koppelingen dikker is dan de graupner versie.
Hoe pas ik dit aan ?
Heeft Albertino al een elektro ombouwset gevraagd aan jou ?
Mvg,

Patrick

Hoi Patrick,
Ja, Albertino heeft me gebeld over de ombouwkit voor de Star-Ranger. Ik krijg daar best veel vraag naar (vooral uit Duitsland) maar bestellingen blijven uit zodat een kleinserie er niet inzit.
Het gemakkelijkste is om een PoweRotoR SkyFox kit van Albertino te nemen met nieuwe Vario zijplaten met "oren", en een naaf voor het hoofdtandwiel.

Ordno. 50/10 en 51/10 (18,87/st)
50_10-0.jpg

Tandwielnaaf (18,26/st)
44_9-0.jpg

Verder had Graupner een 5mm torquetube en Vario een 6mm tt. Als je dat wil matchen dan moet je dus de Graupner koppelingen (indien mogelijk) even op laten boren naar 6mm. Eventueel kan dat wel op het draaibankje van mijn maat Han denk ik. Jij woont in de buurt van BoZ toch? (edit: Antwerpen zie ik)

Een metalen tt heeft volgens mij meer dan 1 tussenlager nodig. Bert weet jij dat? Ik bouw altijd een complete staartbuis met 2 of 3 lagers en tt en al in de staart.

Groeten, Marco.

Een metalen torquetube kun je gerust met één lager plaatsen, MITS je er zorg voor draagt dat dat lager NIET op het midden zit, NIET op 1/3 van de lengte, en niet op 1/4 van de lengte etc etc.

Het mooiste is en willekeurige plaatsing op ongeveer 45% van de lengte (40% is een héél klein beetje kritisch omdat het 2/5 is, maar dat risico is practisch verwaarloosbaar).

Wij hebben 3 heli's gehad (2 nog in de lucht) waarbij de torque tube in slechts één lager draaide en tot nog toe draait dat probleemloos.
Vario past die één-lager-constructie toe in minstens de kleine Huey, de Lynx, de Cobra, en nog zeker een paar andere modellen.

Uiteraard moet je er zorg voor dragen dat de as spanningsvrij en in rechte lijn loopt, maar dat is niet heel moeilijk te realiseren, dat is een kwestie van een beetje ruimte houden in het lagerspant en de schroefgaatjes voor de lagerstoel nauwkeurig aftekenen. Een heel kleine afwijking (bij mij in de praktijk getest 2 mm) geeft geen problemen, de as flext genoeg....

Groet, Bert

Hey Patrick .
Ik lees nu maar pas je draadje hier , eerst en vooral sterkte met de prblms met je vrouw haar ogen .
Ik ben zelf nog niet zo lang met heli's bezig +/- 2j en het vliegen begint beetje te lukken en mijn interesse gaat ook wel erg naar schaal heli's en ik zie dat wij zeker niet ver van elkander wonen .
Waar vlieg jij zoal ? Ik vlieg in de club van lier ( wel alleen electro )

grtjs en nog veel knap bouw plezier , Erwin

Dag Marco, Bert,

Ik heb even naar Albertino gebeld
Hij had de zijplaten en tandwieladapter liggen, dus dat is opgelost
Bedankt voor jullie info trouwens
Wat betreft de 5mm en 6mm van de staartaandrijving
Dat zal ik even moeten bekijken, want ik heb géén draaibank
Is het géén oplossing om de lagers te vervangen, zelfde buitendiameter, en 6mm binnendiameter ?
Wordt vervolgt

Gr,

Patrick

Dag Erwin,

ik woon inderdaad in Antwerpen, en vlieg bij de stunters in Vorselaar.
Het is daar wel een vliegclub, maar heli's mogen niet samen vliegen met de vliegtuigen
Daarom is veel vluchten maken op een dag wel wat lastiger
Enkele maanden geleden bij jullie komen kijken naar een zweefwedstrijd, miijn broer vloog daar aan mee
mooi terrein ook

gr,

Patrick

Is het géén oplossing om de lagers te vervangen, zelfde buitendiameter, en 6mm binnendiameter ?

Als die lagers leverbaar zijn in de door jou benodigde buitendiameter, is dat geen enkel probleem.

En anders koop je Vario onderdeel nummer 17/11 (lagerstoel) en 17/22 (bijbehorend lager, 6 mm binnendiameter), of als je niet op een duppie kijkt, domweg 17/10, da's de gehele aandrijfset in een keer (klauwkoppelingen, as, lager, lagerstoel, imbusjes, alu-proppen en rubber inserts).

Groet, Bert

Hallo allen,

Ik ben vandaag de zijplaten van het frame gaan halen, samen met nog lagers, tandwielen en afstand bussen.
Hopelijk alles om het in orde te krijgen
Nog even een vraag, het plastiek witte deel onderaan de hoofdas, dit moet toch verwijderd worden denk ik hé ?
Momenteel blokkeert het tegen de nieuwe zijplaten, vandaar mijn vraag

Gr,

Patrick

Zou dan toch handig zijn als je een foto plaatste, want nu weet ik absoluut niet over welk wit plastieken deel je het hebt....

Als het blokkeert, zal er geheid iets aan veranderd moeten worden, maar zonder te weten wat het is durf ik echt niet te zeggen of het weggehaald moet worden...

Groet, Bert

Hallo,

Het betreft het lichtkleurig plastiek deel, nu boven het midden van de mekaniek
Sorry, foto staat op zijn kop

Gr,

Patrick

Heu.... da's het binnentandwiel, en die heb je ab-so-luut nodig: het drijft de hoofdrotor aan. Kun je dus niet weglaten...

Vermoedelijk zul je nu een Heim/Graupner binnentandwiel hebben, en mogelijk is die net niet (meer) compatibel met Vario, dus vervangen voor een Vario binnentandwiel.

Vroeger waren Heim en Vario delen voor betreft deze mechaniekvorm (hangmechaniek en SkyFox mechaniek) min of meer uitwisselbaar, maar blijkbaar is er in de loop van de jaren toch wat verschil in gekomen.

EDIT: a propos, ik zie dat je de gearbox vast hebt zitten met gewone slotschroeven, en uitgerekend op de bevestiging van die gearbox komen toch wel wat krachten vrij (in het SkyFox-frame zijn die 8 schroeven voor de bevestiging van de gearbox de enige assemblageschroeven die met loktite geborgd moeten worden) dus ik zou je dringend willen adviseren daar een goede kwaliteit imbusboutjes in te zetten.

Groet, Bert

Dag Bert,

bedankt voor de info
Ik denk dat de uitstekende stukjes op de skyfox zijplaten, géén nut hebben in dit geval.
Als ik deze wegslijp, draait alles vrij
Wat betreft de schroeven, bedoel je de 6 (en 6 andere zijde)vijzen/bouten met platte schroevendraaier kop ?
Dit zijn parkervijzen, zelfs géén boutjes.
Ze zitten geschroefd in de plastiek tussenstukken van het frame.
Ondertussen heb ik de aluminium motorsteun geplaatst, deze zit met 4 imbus boutjes vastgeschroefd in de messing schroefbusjes, en helemaal onderaan, met de parkervijzen
Ik probeer eens een detailfoto te maken

gr,

Patrick

Nee, die "richels" op de zijplaten hebben WEL nut, die versterken de "uiterste vezel", en die zou ik niet wegslijpen als ik jou was.
De rand rondom het tandwiel doet hetzelfde voor dat tandwiel en voorkomt dat het tandwiel als het ware opensplijt bij (over)belasting.
Dat is volgens mij ook al een tandwiel van ouder ontwerp en materiaal.

Beter een nieuw tandwiel steken.

Die schroeven, ik bedoel die vier schroeven die tussen het zwarte tandwiel en het witte binnentandwiel te zien zijn op de foto (en de vier die er aan de achterkant zitten). Als het goed is heeft de gearbox ingegoten draadbussen waar M3 in getapt is. Dat zouden geen parkerschroeven moeten zijn volgens mij. (ook die twee bij de tuimelschijf in de buurt)

Als dat Parkerschroeven zijn, dan is het volgens mij heel oud Heim-spul wat je hebt, en vraag ik mij serieus af of het welk verstanding is daar het toch wel grotere vermogen van een electromotor op los te laten...

Groet, Bert

full

Zo ziet het er momenteel uit
Ik hoop dat dit wel in orde komt, want anders heb ik behoorlijk wat euro's uitgegeven om ook eens een oldie te hebben
Ondertussen gisteren bij het ophalen van deze spullen een Hughes 500 E met trex 600 mekaniek gekocht.
Daar zal ik blijkbaar sneller mee rondvliegen als ik het zo lees
Weet niet of ik hiermee verder ga
Gisteren alle lagers, tandwielen, afstand bussen gekocht
Ik ben niet de helikopter bouwer die zelf dingen kan draaien of maken
Tijdverspilling ?

Gr,

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Back