Bell 412 Electro op 5S of 6S ???

Beste forum leden,
Ik heb een vraag, waar ik al menig draadje heb voor doorzocht, maar nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Ik heb een Bell 412 van Vario die ik heb omgebouwd naar electro. De motor is een Scorpion HK 5035-500KV op een Castle Creation HV160 regelaar.

Nu is de regelaar afgesteld op 10S, 2 packs in serie.

Nu mijn vraag, als ik nu 2 packs van 6S ga gebruiken, wat kan ik verwachten of wat moet ik doen, maar ik wil niet in de gearing gaan knoeien.

Kan ik nu gewoon zeggen, ik krijg meer toeren ( KV x Volts ), gooi ik dan de trottle curve naar beneden, of stelt de regelaar dat zelf in, als ik hem ingeef andere packs te gebruiken???

Of mag ik niet op 2x6S gaan vliegen, en moet ik gewoon op die 2x5S blijven???

Ik hoor graag jullie reactie's. Groeten Ralph.

Dit is inderdaad kv x volt

Throttle curve omlaag gooien kan, maar dan maak je tegelijkertijd je regelaar minder efficient
Een regelaar moet eigenlijk tegen de 80 a 90 % staan
Lager, en ze worden warmer
Of de warmte een probleem zal vormen, zou ik je niet kunnen zeggen

Als de warmte een probleem blijkt te zijn, zul je toch echt het motortandwiel moeten verkleinen om toch goed uit te komen

Je regelaar doet zelf niets
Als je een governor aan hebt staan, zal hij alsnog een hoger toerental geven dan eerst bij 10 s

Daar had ik even niet aan gedacht, dat de regelaar minder efficient gaat werken, hj moet natuurlijk tegen houden wat weerstand is, dus warmte.

Bedankt voor deze reactie, das net wat ik weten wilde, gewoon op 10S blijven draaien dus.

wat is nu je huidige overbrengverhouding, hoeveel toeren vlieg je, en hoe is je CC ingesteld?

Misschien dat het gaat lukken om op 12S te vliegen. Al zul je op een of andere manier dan ergens anders 20% in toeren moeten minderen.

De overbrengverhouding is volgens Vario 9.1:1 met de tandriemwielen die met de benzinemotor gebruikt worden. Nu is met de electromotor wel een kleiner tandriemwiel gemonteerd, omdat de electro meer toeren draaid dan benzine.

Normaal deel je de 2 wielen op elkaar, maar Vario gebruikt 4 wielen, mag ik dan beide verhoudingen bij elkaar optellen???

Ik heb namelijk een motorwiel van 15 tanden op het hoofdwiel van 40, en vervolgens bovenin het Vario Mechaniek een 18 tands op een 90 tands wiel.

Klopt het dan dat ik een verhouding van 90:18= 5 en 40:15=2,67 samen een overbrengverhouding van 7,67 heb???

De CC heb ik op fixed end points ingesteld staan, omdat in governor mode de software zegt niet daarmee uit de voeten te kunnen??

Kortom veel vragen die ik heb, maar wat wil je als je iets gaat verbouwen.

Nee, het is dan 5x2.67. Niet optellen maar door elkaar vermenigvuldigen.

Dus in de governor software een verhouding ingeven van 1:13.35

Ik snap het probleem van 10s vliegen niet.... Meeste pro's in de 3d klasse vliegen ook met 10S in 600 size machines..

Op 12s zou je met jouw heli max 1662 toeren draaien.. valt mee dus. wat draai je nu? (log even uitlezen?). 1600 rpm max klinkt niet fout voor een grote scale heli.. dan zou je zegmaar rond de 12, 1300 rpm goed kunnen governen. , op 12s. Hoeveel mm bladen zijn het?

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp zit het tandwiel van 40 op dezelfde as als die met 18tanden?
Dan heb je (90/ 13 x(40/15)=13,35 als totale overbrengverhouding.

Dan zegt de software denk ik, rpm to high for governing? in dat geval maakt meer cellen het alleen maar slechter.
Probeer deze calculator eens.
Ik kom op de volgende getallen met 12cellen. Is denk ik te hoog voor je?
Lowest RPM (due to voltage and efficiency) : 1629

(calculated for 100% throttle curve)
Hover RPM at beginning of flight: 2085
Hover RPM at middle of flight: 1921
Hover RPM at end of flight: 1854

De berekening is als volgt:

3,5 x 12 x 500 = 21000 rpm max

Gewenst rotortoerental voor een 1500mm 2-blads Vario kop is ideaal ca 1500.

21000/13,35 = 1573rpm. De regelaar moet dan op 95% staan. Dit is te hoog omdat je 10% ruimte moet laten voor de regelaar in governer-mode.

Als je uitgaat van 90% regelaaropening dan kom je op een toerental van 1415rpm, wat ook nog heel mooi is.

!!! Als je een 1800mm rotor hebt of een multiblade kop, dan zou ik rekenen met ca 1350rpm op de kop en dan kom je op ca 86% regelaaropening.

Succes, groeten, Marco.

Laatst bewerkt:
Op 12s zou je met jouw heli max 1662 toeren draaien.. valt mee dus. wat draai je nu? (log even uitlezen?). 1600 rpm max klinkt niet fout voor een grote scale heli.. dan zou je zegmaar rond de 12, 1300 rpm goed kunnen governen. , op 12s. Hoeveel mm bladen zijn het?

Oppassen met dit soort info Anko! Er zou maar zo eens iemand iets fout kunnen doen.

Deze rotor is in tweeblads uitvoering 1820 mm (bladgewicht plm 400 gram) en mag MAXIMAAL 1280 RPM draaien, in vierbladsuitvoering 1680 mm (plm 300 gram per blad en mag dan nog steeds maar 1350 RPM draaien. 1600 klinkt in beide opties dus HEEL erg fout voor een grote schaalheli.....

En die toerentallen die Vario opgeeft, daar kun je je maar beter aan houden. Een romp gedraagt zich wat anders dan een pod-and-boom....

Groet, Bert

Hallo meedenkers,
Danny, je slaat de spijker op zijn kop, met dat regeltje "rpm tot high for governing", en ga ik steeds een stapje verder of terug, krijg ik "too slow for governing".

Maar ik ben al weer wat stappen verder met jullie input, de maximale headspeed die Vario voorschrijft is 1350RPM, dus daar wil ik dus niet over heen gaan.

Ik heb namelijk 1680mm rotordisk, 4 bladen en een heli van 9 kilo.

Ik heb ook al even bij Conrad gekeken of er voor 8mm as anders tandriemwielen te verkrijgen zijn, maar ik heb daar de kleinste en de grootste al van, anders had ik een kleiner motor tandwiel kunnen gebruiken om het toerental naar beneden te krijgen.

Dus de vraag is nu, krijg ik het uberhaupt wel voor elkaar naar dat toerental te gaan?? Ik heb al een zware motor met zo weinig KV per volt, dus een laag koppel en toch genoeg vermogen voor zo'n zware jongen.

Zo, jullie zijn snel, terwijl ik zit te tikken, zijn er al weer twee reactie's bij gekomen, en inderdaad ik wil de maximale waarde van Vario respecteren, ik wil zelf zo rond de 1200RPM uit komen.

Hallo meedenkers,
Danny, je slaat de spijker op zijn kop, met dat regeltje "rpm tot high for governing", en ga ik steeds een stapje verder of terug, krijg ik "too slow for governing".

Maar ik ben al weer wat stappen verder met jullie input, de maximale headspeed die Vario voorschrijft is 1350RPM, dus daar wil ik dus niet over heen gaan.

Ik heb namelijk 1680mm rotordisk, 4 bladen en een heli van 9 kilo.

Ik heb ook al even bij Conrad gekeken of er voor 8mm as anders tandriemwielen te verkrijgen zijn, maar ik heb daar de kleinste en de grootste al van, anders had ik een kleiner motor tandwiel kunnen gebruiken om het toerental naar beneden te krijgen.

Dus de vraag is nu, krijg ik het uberhaupt wel voor elkaar naar dat toerental te gaan?? Ik heb al een zware motor met zo weinig KV per volt, dus een laag koppel en toch genoeg vermogen voor zo'n zware jongen.

Om eerst met de laatste zin te beginnen: als je een motor met weinig toeren maar toch een hoop vermogen hebt, heb je juist de beschikking over relatief véél koppel want vermogen is toeren maal koppel, ofwel als bij gelijkblijvend vermogen (en dat heb je als je wilt hooveren nu eenmaal) lagere toerentallen draait, moet het koppel wel toenemen. Dat geld dus ook voor de motor....

Mijn advies: ga 90% van het aanbevolen toerental draaien. Ten eerste is dat naar mijn ervaring het toerental wat het prettigste stuurgedrag oplevert, en ten tweede heb je dan wat reserve in verband met mogelijk optoeren tijdens afdaling met negatieve pitch (een governor helpt weinig als de rotor "aangedreven" word door de afdaling en de vrijloop in werking treed....)

Want ondanks die dubbele bladbouten kun je niet uitgaan van een rotor waarvan de krachten de maximaal toelaatbare belasting niet kunnen overschrijden. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, worden deze dubbele bouten juist zwaarder belast dan hetzelfde blad met maar één bout, omdat die bouten ook nog de zwenkneiging van het blad onderdrukken. Overbelasten kan dus makkelijker gebeuren dan je denkt....

En vanzelfsprekend, dat maximum toerental geld dus OOK tijdens autoroteren of steile afdalingen....

Groet, Bert

Hallo Bert,
Ik zit met mijn toerental van 1200RPM dus wel aardig goed, want met dat optoeren in daal vlucht had ik ook al rekening gehouden, maar het is dan nog vrij lastig voor mij uit te zoeken hoe ik dus die curve goed ga krijgen, met andere woorden, doe ik dat met andere accu'packs, maar ik denk dus dat ik 10S moet blijven vliegen, met 12S gaan de toeren alleen maar omhoog, en is de regelaar niet efficient meer.

Andere tandriemwielen lukt niet meer, omdat ik al de verhouding heb met de grootste vertraging, moet dus met de trottle curve dit gaan instellen, samen met mijn rotor toeren teller van Vario. Ik ga dat maar eens even uitdokteren, en daarna de regelaar eens uitlezen, om te kijken wat die allemaal te vertellen heeft.

Grrrr....best lastig als je altijd brandstof gevlogen heb, en je dan laat overhalen door de electro jongens....haha.

Wellicht is het een dure optie, maar volgens mij heeft Vario een riemtandwiel met 48 tanden, en dat zou nr 872/48 moeten zijn, en zelfs een met 60 tanden, nr 872/60....

Vario levert daar ook een centraalstuk voor waarmee het rechtsstreeks in jouw mechaniek past, alleen daarvoor kan ik het bestelnummer zo gauw niet vinden (als je nr 834/100 opzoekt zie je wat ik bedoel, alleen die set bevat veel te veel spullen die je niet nodig hebt) maar ik weet zeker dat je die spullen los kunt krijgen bij Vario. Dat 48 tands wiel is normaal gesproken onderdeel van benzinemechaniek nr1002/40 maar daarvan heb ik de onderdelenlijst nu nét niet bij de hand.

Met een van die twee tandwielen zou je volgens mij gewoon op de juiste overbrenging uit moeten komen om verder zonder problemen he Bell 412 te electrificeren in combinatie met de spullen die je nu al hebt....

Groet, Bert

EDIT: je had je ook nooit moeten laten overhalen.... kijk eens wat een kosten, en denk je eens in hoeveel benzine je voor dat geld had kunnen kopen, die je dan weer zonder enig probleem had kunnen opvliegen.... :D

Laatst bewerkt:
Hey Bert,
Ik heb van Vario het speciaal daarvoor bestemde ombouwset voor het benzine mechaniek besteld, waar een motorwiel inzat van 15T, dus ik ging er vanuit dat wat Vario had bedacht wel goed zou zijn. Vario gaat uit van een plettenberg motor, maar omdat die zo verschrikkelijk duur is, heb ik gezocht naar een motor die zo'n beetje de zelfde KV waardes heeft, en dat is toen de Scorpion 5035-500 geworden.

Heb even gekeken naar dat artikel wat je aandraagd, maar dat zijn behoorlijk duren dingetjes, maar als het niet anders kan, moet het maar, het heeft toch al de nodige centjes gekost, dus dan moet ik ook niet zeiken om die paar euro erbij...haha..toch??

Hey Bert,
Ik heb van Vario het speciaal daarvoor bestemde ombouwset voor het benzine mechaniek besteld, waar een motorwiel inzat van 15T, dus ik ging er vanuit dat wat Vario had bedacht wel goed zou zijn. Vario gaat uit van een plettenberg motor, maar omdat die zo verschrikkelijk duur is, heb ik gezocht naar een motor die zo'n beetje de zelfde KV waardes heeft, en dat is toen de Scorpion 5035-500 geworden.

Heb even gekeken naar dat artikel wat je aandraagd, maar dat zijn behoorlijk duren dingetjes, maar als het niet anders kan, moet het maar, het heeft toch al de nodige centjes gekost, dus dan moet ik ook niet zeiken om die paar euro erbij...haha..toch??

Tsja, ik zei toch al, dat je voor het geld van de ombouw heeeeel veel peut had kunnen kopen? (waarschijnlijk meer dan de heli opkan voordat ie tot op de draad versleten is)

Succes uiteraard met de ombouw, maar deze jongen blijft lekker benzine vliegen....

jaja, ik heb de benzine spulletjes ook nog niet verkocht....dus ik kan nog terug.

Ben nog even aan het rekenen geweest, en dacht als ik nu 2x 6S parallel ga schakelen, dus op 22,2 volt ga vliegen, draait mijn motor bij 100% 11.100RPM, ga ik op 90% vermogen zitten , is dat 9990RPM, doe ik een motorwiel van 24T, zit ik op 1199RPM op de kop.....

Nu weet ik alleen niet of de motor goed lopen wil op zo weinig volts, iedereen gaat namelijk uit van in serie zetten. Volts omlaag, amps omhoog zou ik zo zeggen, en ook niet goed voor mijn regelaar....

Heb deze ombouw gedaan, omdat de heli lichter wordt, moet hem hoog op een schapje wegzetten, en zonder accu's erin, is dat lichter tillen, minder stank in de kamer, dus minder geklaag van mijn vrouw, en ik had telkens een vette achterkant zowel binnen als buiten de heli, en natuurlijk het geluid wat me een beetje begon te irriteren, maar das een persoonlijke motivatie.

jaja, ik heb de benzine spulletjes ook nog niet verkocht....dus ik kan nog terug.

Ben nog even aan het rekenen geweest, en dacht als ik nu 2x 6S parallel ga schakelen, dus op 22,2 volt ga vliegen, draait mijn motor bij 100% 11.100RPM, ga ik op 90% vermogen zitten , is dat 9990RPM, doe ik een motorwiel van 24T, zit ik op 1199RPM op de kop.....

Nu weet ik alleen niet of de motor goed lopen wil op zo weinig volts, iedereen gaat namelijk uit van in serie zetten. Volts omlaag, amps omhoog zou ik zo zeggen, en ook niet goed voor mijn regelaar....

Heb deze ombouw gedaan, omdat de heli lichter wordt, moet hem hoog op een schapje wegzetten, en zonder accu's erin, is dat lichter tillen, minder stank in de kamer, dus minder geklaag van mijn vrouw, en ik had telkens een vette achterkant zowel binnen als buiten de heli, en natuurlijk het geluid wat me een beetje begon te irriteren, maar das een persoonlijke motivatie.

Of die motor goed loopt op dat voltage, weet ik niet, maar met dat toerental zou je theoretisch gewoon de originele benzine-overbrenging kunnen aanhouden, want je Zenoah draait ook ongeveer 10000 RPM.... Aangezien er een (veel) kleiner rondsel bij je electro-kit zit, ga ik er dus vanuit dat een electromotor bij een dergelijk toerental niet echt lekker in zijn vel steekt.

Ik heb de heli's ook in de woonkamer staan, en heb nog nooit iemand horen klagen over de benzine lucht. Gewoon leegtanken na het vliegen, dan stinkt er ook niks (gebruik gewone 95 ongelood, geen Alkydbrandstof).
Ik sluit altijd de ontluchting van de heli aan op de ontluchting van de voorraadtank, dan kun je letterlijk in de woonkamer je heli vol of leeg tanken zonder dat er ook maar iemand wat ruikt. Ik kan namelijk helemaal niet tegen benzinedamp, krijg ik koppijn van en een benauwd gevoel, maar ik heb nergens last van zolang ik de heli's leegtank.

Je kunt altijd nog terug....;)

Groet, Bert

Oppassen met dit soort info Anko! Er zou maar zo eens iemand iets fout kunnen doen.

Deze rotor is in tweeblads uitvoering 1820 mm (bladgewicht plm 400 gram) en mag MAXIMAAL 1280 RPM draaien, in vierbladsuitvoering 1680 mm (plm 300 gram per blad en mag dan nog steeds maar 1350 RPM draaien. 1600 klinkt in beide opties dus HEEL erg fout voor een grote schaalheli.....

En die toerentallen die Vario opgeeft, daar kun je je maar beter aan houden. Een romp gedraagt zich wat anders dan een pod-and-boom....

Groet, Bert

Dohh, das wel erg laag! ik dacht dat dit soort kisten toch wel aan de 1400 rpm kwamen...:eek:

Maargoed.., je snapt t principe....

Had t overigens over 1600rpm MAX.. ga je niet halen icm wrijving, verliezen etc.... governor zou dan wel weer lekker werken met genoeg headroom.

Back