Bell 412 Electro op 5S of 6S ???

Dat dacht ik al, 1350rpm max voor een 1800mm rotor. Als je 1200rpm wilt vliegen dan kom je op 76% regelaaropening. Dat is een prima waarde die elke fatsoenlijke regelaar aan moet kunnen. Het is absoluut niet nodig om naar die 90% te gaan. Ik heb heli's vliegen met tussen de 70-90% regelaaropening. Dit gaat prima omdat we geen 3D vliegen en, heel belangrijk, de beveiligingen niet compleet uitgeschakeld zijn zoals ik heel vaak zie.

Als je de regelaar uit gaat lezen (als dat kan op jouw regelaar) dan zul je zien dat de stromen die er lopen enorm meevallen en bijlange na niet in de buurt van de gevarenzone komen, ook niet op deellast. Ik heb tijdelijk een Scorpion 130A HV regelaar lopen op 50% regelaaropening (wat echt te laag is!) en die laat alleen af- en toe weten dat hij het moeilijk heeft door heel even zijn toerental in te laten zakken als je flink met de pitch tekeer gaat.

Kortom... Wil je naar 10S dan kan dat natuurlijk ook, maar ik zou gewoon met de 12S aan de slag gaan. Let op dat, als je naar 6S gaat, de stromen meer dan verdubbelen. DAT is pas zwaar voor je regelaar.

Succes, Marco.

Laatst bewerkt:
Hey Marco,
Daar was ik al bang voor, naar 6S zal wel behoorlijk wat amperes trekken. Ik heb zitten rekenen, maar met 10S kom ik het beste uit, dan blijf ik binnen de voorgeschreven grenswaarde van Vario, met 12S ga ik er met deze overbrengverhouding overheen.

Ik heb een Castle Creation 160HV regelaar, die moet aardig wat ampers aankunnen, en ik kan hem uitlezen. Ik wacht nog even op tijd en een bijna windstille dag, want ik moet zowel de regelaar als een HC3Xtreme afstellen, en ik ben nog niet geheel vrij met het vliegen van de 4 blad, dus ik wil het de eerste vlucht even rustig hebben wat weer betreft.

Bedankt allemaal voor jullie inbreng, ik heb er zeker weer wat aan gehad.
Groeten Ralph.

Back