Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad, die afwerking en detaillering en handleiding is top....[emoji12] ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de kwaliteit van Vario niet evenredig vind met de prijs... maar iedereen zijn mening daar over.Dan toch maar een Vario![]()
Dat bedoel ik eigenlijk ook.. mij lijkt daar de prijs kwaliteitsverhouding meer in de juiste richting.. het is dat je soms weinig keus hebt tegenwoordigEen vliegmaat van mij heeft 2 Roban helikopters 800 size. Ik ben best onder de indruk van deze machines.
Mooie rompen en prima mechanieken.
de prijs kwaliteitsverhouding meer in de juiste richting
Nee... het wil slechts zeggen dat een hele hoop spullen van Vario, vanwege de hoge lonen in Europa, helaas schreeuwend duur MOETEN zijn....Wil dat nu zeggen dat Vario een beetje profiteert van hun sterke marktpositie?
Nee, dat is het niet.... Dat is gewoon het gevolg van hoe de europese economie in elkaar steekt voor wat betreft de loon en belastingswetgeving.een plaatje lasergesneden triplex van een paar duppies... kost daar 80 eurie dat is echt van de gekke.
Sorry hoor maar das natuurlijk grote onzin.Nee... het wil slechts zeggen dat een hele hoop spullen van Vario, vanwege de hoge lonen in Europa, helaas schreeuwend duur MOETEN zijn....
Jij wilt een fatsoenlijk loon voor je werk, en zij ook.... Dat jij dat niet betalen wilt, is niet hun schuld.
En toch valt dat echt wel wat mee. Probeer maar eens te berekenen, wat jij aan uurloon moet verdienen, om een Vario Romp te maken voor de prijs waarvoor zij hem verkopen, uitgaande van
-dat de mal reeds voor je klaar ligt
-het inleggen van zo'n mal handwerk is
-de benodigde materialen zoals hars en glasmat
Alle bijkomende kleine materialen.
Hoe zij het doen weet ik niet (vermoedelijk door zorgvuldig hun productie-runs te plannen) maar als ik het moet doen sta ik voor hooguit een tientje per uur bruto met potten Epoxy en lappen glasmat te hannessen, en van een tientje bruto kan ik echt niet rondkomen.
Nee, dat is het niet.... Dat is gewoon het gevolg van hoe de europese economie in elkaar steekt voor wat betreft de loon en belastingswetgeving.
Buiten dat, als ik zo'n plaat Triplex koop, zelfs zonder laserbewerking, ik al gauw een tientje kwijt ben, is er het volgende aan de hand:
Als Vario een run van, zeg, 100 bouwdozen voor de Lynx inplant voor productie, laten ze 100 van die platen triplex laseren. Dat is redelijk kosten-effectief te doen.
Maar die losse platen, die kun je niet inplannen, en dat is dus OF schreeuwend duur om per plaat te laten laseren, OF je hebt 100 van die platen extra laten maken, die liggen magazijnruimte bezet te houden en je verkoopt er mischien maar 5.... Want hoeveel mensen kopen een losse spantenset? Vrijwel niemand! Maar is het niet te koop, dan is de wereld ook te klein want dan "laten ze je stikken door geen losse onderdelen te verkopen"....
Daarnaast, en dat vind ik best wel bijzonder, kost een Vario romp of mechaniek door de jaren heen al meer dan 20 jaar ruwweg hetzelfde, en die periode omvat ook de gulden-Euro overgang. In de guldentijd kostte een SkyFox rond de 1600 piek, na de Euro ergens in de buurt van de 800 Euro, en dat kost het ding nog steeds min of meer. De Lynx bouwdoos is in 17 jaar tijd slechts ongeveer 60 Euro duurder geworden, en dat staat in géén verhouding tot de inflatie over dezelfde periode. Die zou voor dezelfde kit namelijk ongeveer 100 euro hoger zijn geweest, zo rond de 600 euro....
Daarmee is het een van de weinige bedrijven die NIET domweg de fl weggehaald heeft en er de € voor in de plaats gezet, maar het getalletje onveranderd gelaten heeft.
Ik wil niemand vertellen wat hij kopen moet, of waar, of zelfs maar dat je niet mag klagen over de prijs. Ik wil alleen maar zeggen, dat je Europese bedrijven geen onterechte verwijten moet maken.