Belt-CP problemen

• Topicstarter Topicstarter Frank Bos
  • Startdatum Startdatum
F

Frank Bos

Guest
Heey,

Ik heb een Belt-CP gekocht (mijn eerste heli, mode 2) en nu heb ik hier en daar wat kleine probleempjes.

Als ik wil opstijgen dan gaat de staart vaak naar achter toe. Als ik de trims daarvan meer naar voren doe dan heeft het geen nut. Ik heb de accu zo ver mogelijk naar voren gedaan zodat hij meer naar voren moet leunen, maar dat helpt ook niet.
Wat ik ook niet snap is als ik de rotorbladen naar voren "hoor" te laten bewegen, gaat het naar achter, en hetzelfde andersom.

Het was me eerst wel op de één of andere manier gelukt om hem gwn verticaal te kunnen laten zweven, maar hij week toen nog wel behoorlijk af. De staart draaide een beetje erg, maar als ik de trims daarvan verschoof, gebeurde er helemaal niks.
Toen de accu leeg was deed ik er later weer een nieuwe in, maar toen ging de staart weer steeds naar achter (toen ik juist dacht dat ik van dat probleem af was).:(

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik vind het nu wel een beetje spannend en eng, omdat hij ook een keer crashte: Niks aan de heli kapot gelukkig, maar wel het middenstukje van de trainingsgair brak. Het was ook wel goed dat ik die trainingsgair heb, anders was ie al in 10 stukken.

(Ik wil mijn heli net als de rest gewoon de lucht in krijgen en niet dat ie steeds dreigt te crashen met die erge afwijkingen)

mvg,
Frank Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom Frank!

Hoe stond de wind?
Je zwaartepunt kan je controleren namelijk, die moet precies op je hoofdas zitten.
Als je de heli zo dicht mogelijk bij de kop, met twee vingers onder de flybar optilt moet je hoofdas loodrecht naar beneden wijzen.

Een CP heli blijft eigenlijk nooit stabiel op 1 punt hangen.
Hoe kleiner de heli des te meer gaat deze driften in een hover.
Je zal hem continu moeten sturen, en jezelf daar in moeten trainen.
Naar voren, achteren, opzij, en hoog laag.
zodra je dat kan zonder er echt bij na te denken wat je nu daadwerkelijk doet met je vingers, dan ben je klaar voor de volgende stap ;)
Dicht bij de grond heb je ook wat last van de downwash van de rotor, daarom is het makkelijker oefenen als je bijv. op een meter hoog gaat zitten.

Veel op een PC simulator oefenen is ook een enorme kostenbesparing!

Grt,
Eric

De wind lag zowat stil.

Ik had de heli bij de flybar wel opgetilt hoor. En toen stond hij eerst wel met de heli met de staart een beetje naar beneden, toen verschoofd ik de accu. Maar hij blijft maar naar achter gaan als ie opstijgt. Is dat dus het "grondeffect"? ik probeerde dus tegen te werken, wat eerst dus goed ging, daarna had ik er geen last meer van. Maar toen ik dus een andere accu later erin deed, omdat de ene op was lukt het niet om tegen te werken als ik op ga stijgen. Ik wil dus naar voren bewegen tijdens het opstijgen, maar dan gaatie juist naar achter, en als ik naar achter probeer te bewegen gaatie terug naar beneden. Dit hoortie normaal niet te doen.

ben je er zeker van dat per ongeluk niet één van je kanalen reverse (omgekeerd) staat?
Verder moet je zeker zorgen dat je op 60 cm van de grond af komt, dan kijken waar ie heen gaat en direct neerzetten, bijtrimmen en opnieuw.......
Maar je hebt idd last van grondwash (turbulentie veroorzaakt door de luchtverplaatsing

ben je er zeker van dat per ongeluk niet één van je kanalen reverse (omgekeerd) staat?
Verder moet je zeker zorgen dat je op 60 cm van de grond af komt, dan kijken waar ie heen gaat en direct neerzetten, bijtrimmen en opnieuw.......
Maar je hebt idd last van grondwash (turbulentie veroorzaakt door de luchtverplaatsing

1 van de kanalen reverse? Ik zou niet weten hoe... Ik zag in de handleiding een apparaat staan met de kanalen instellen ofzo, maar dat heb ik niet en ik heb geen idee hoe het zou werken.

Voordat U nog eens probeerd de heli de lucht te doen ingaan,eerst de motor ontkoppelen van de motorregellaar.Daarna de lipo aansluiten.Nu eerst eens kijken ofdat alle richtingen van de swashplate juist gaan.Kijken ofdat de pitch goed staat.Daarna de lipo afkoppelen,motor aan motorregellaar aansluiten.Het trainerskruis niet vergeten onderaan de heli te bevestigen.Lipo aansluiten.En nu proberen te hoveren maar.

Misschien over het hoofd gezien, maar staat je swashplate wel 100% recht en vlak. En staat je heckservo wel netjes haaks, met een correctie op staartbladen zodat als de gyro in normal mode staat. De heli niet met de staart gaat (langzaam) draaien.

Erik

Back