Belt-cp V2 met Spektrum dx6i

Subtrims? Denk dat je swashmix bedoeld. Zou best kunnen hoor 95% ... Meten is weten.

95% op de swash mix?? Dan wordt ie wel heel erg agressief om te vliegen.
Je zou 't eens kunnen proberen. Maar ik zou het niet wagen...

Willem.

Overigens hoort dit niet bij FP/Coaxiaal thuis...

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor een Belt CP normale waardes zijn, maar ik vlieg met een MX12 een Trex250 en standaard staan daar in de swash mix voor aileron, elevator en pitch 60%. En geloof me, dan heb je niet veel stick input nodig om 'm te laten gaan. 95% lijkt me dan wel heel erg veel.

Willem.

ik heb deze gisterenavond al teruggebracht naar 65%, en inderdaad hij vliegt wel een stuk rustiger. 95% was inderdaad behoorlijk zenuwachtig.
nog even een vraagje, welke waardes moet ik nu precies aanpassen om de heli eerder te laten opstijgen? bij mijn oude standaard zender had ik een pitch-draaiknopje en dan was dat makkelijk te regelen. bij de dx6i weet ik niet precies welke waardes ik daar voor moet instellen, want de heli stijgt veel te laat op, ongeveer bij 75% van de throttle, ik had het liever ergens bij de 50 a 55%. alvast bedankt voor de reactie!
groet, Xavier

Dan moet je ervoor zorgen dat bij midstick (50%) de bladhoek groter is. Die kun je controleren met een pitch gauge meter.
Overigens kun je dat op twee manieren bereiken:
Je kunt bij een bepaald toerental de bladhoek verhogen. Je kunt ook bij een bepaalde bladhoek het toerental verhogen. Dat geeft ook meer lift.

Willem.

kan je me dit aub iets anders uitleggen? misschien kan je me aangeven waar ik dit precies doe op mijn dx6i. alvast bedankt voor de reactie.

groet, Xavier

kan je me dit aub iets anders uitleggen? misschien kan je me aangeven waar ik dit precies doe op mijn dx6i. alvast bedankt voor de reactie.

groet, Xavier
Met de DX6 kan ik je helaas niet helpen, omdat ik de zender niet ken. Ik heb nog een "ouderwetse" MX12.
Je hebt inmiddels waarschijnlijk de swash mix gevonden, waar je percentages in kunt geven voor aileron, elevator en pitch.
Die percentages geven eigenlijk de hoeveelheid uitslag in percentage weer van de mix. Voor pitch worden 3 servo's aangesproken, die gelijktijdig omhoog gaan en zodoende je bladhoek verstellen.
Als je nu je percentage verlaagt, zal de verplaatsing van de servo's steeds minder worden. Dat heb ik je geadviseerd met betrekking tot de verlaging van 95% naar 60%. Je hebt toen zelf al geconstateerd dat ie wat docieler te vliegen is.
Een ander deel van je zender kun je gebruiken om ten opzichte van een bepaalde stickuitslag een verplaatsing van servo's te regelen. Dit is de pitch curve. De MX12 heeft 5 punten in zo'n curve zitten waarop je kunt bepalen wat de hoeveelheid verdraaiing van je bladen zal zijn. Die punten zijn meestal 0, P1, mid, P3 en full. Als je die 5 punten ingesteld hebt, zal de verdraaiing van je bladen een curve gaan vertonen. Dat is dus je pitch curve.
Je zegt dat je heli op 75% stick pas los komt. Dat betekent dat je pitch curve te laag ligt. Je bladen verdraaien aan het begin van je curve niet genoeg. Zoek op je zender de pitch curve op en kijk eens naar de waarden die op de vijf punten ingegeven zijn.
Verhoog vervolgens op P1 en midstick de waarden. De curve zal dan wat steiler worden. Pas ook P3 en full aan, zodanig dat je pitch in een stijgende lijn blijft.
Kijk vervolgens (voorzichtig) hoe je heli reageert. Gaat ie nog te laat omhoog, verhoog dan de waardes nogmaals.
Hou er wel rekening mee dat wat je in de pitch curve programmeert, gerelateerd is aan wat je in je swash mix hebt ingesteld. Als in de swash mix de waarde voor pitch laag staat, zullen de waarden die in je pitch curve staan, ook minder invloed hebben, simpelweg omdat de totale verplaatsing van je pitch ook laag is.
Dezelfde theorie geldt ook voor je throttle curve. Ook die kun je (weer in de MX12) op 5 punten programmeren en het getal wat je daar instelt zal het toerental van de motor (en dus je rotor) bepalen bij een gegeven stand van je gasstick.
De optelsom van je toerental en bladhoek zal uiteindelijk de hoeveelheid lift bepalen en dus ook bij welke gasstand de heli los komt.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat mee kunt. Nogmaals, ik ken de DX6 niet, maar met de handleiding moet je een heel eind kunnen komen.

Willem.

ik heb de pitchcurve ingesteld staan zoals esky ze voorschrijft in de handleiding, namelijk 50 - 62.5 - 75 - 87.5 - 100.
daarna heb ik in de swashmix de pitchwaarde verhoogd naar 75% en nu stijgt de heli weer beter op. (zijn deze waardes wel acceptabel?)
alvast bedankt voor de nuttige en uitgebreide info.
Groet, Xavier

Hoe is je gascurve ingesteld? Die houdt namelijk rechtstreeks verband met je pitch curve. Je kunt een bepaalde bladhoek instellen, maar als je toerental te laag is, zul je toch niet voldoende lift krijgen. Kijk dus ook even naar je gascurve.
Het is de combinatie van gascurve en pitchcurve die je heli vliegbaar maakt of niet.
Daarnaast is het zo dat een te laag toerental je heli instabiel maakt. Toevallig heb ik er vanavond zelf nog wat mee zitten spelen en ook geconstateerd dat een wat hoger toerental zorgt voor een stabielere heli. En hij reageert dan ook wat sneller op stick input. Maar da's logisch.
Staat er in de handleiding geen gascurve voorgesteld?

Willem.

de throttle curve staat in de normale modus ingesteld op 0 - 25 - 50 - 75 -100. (dit staat ook zo voorschreven in de handleiding van de Belt).
bedankt alweer voor de info.
groet, Xavier

Als je dat dan gaat combineren heb je op mid stick een throttle van 50 en een pitch van 75.
Op de swash mix heb je een waarde van 75. Daarvan heb je het gevoel dat hij wat beter vliegt (opstijgt). Heb je bij die waarde ook het idee dat de heli stabiel hangt? Of moet je veel corrigeren op elevator (nick)?
Zo ja, dan kun je het toerental wat verhogen. Dat geeft wat meer stabiliteit en bij dezelfde bladhoek wat meer lift.
Bijvoorbeeld 0 - 40 - 60 - 85 - 100. Bij deze instelling heb je op mid stick 10 meer op je toeren. Als de heli dan voor jouw gevoel te fel reageert op stick input, haal je wat op je bladhoek weg, bijvoorbeeld een waarde van 65. Het mindere aan bladhoek wordt dan gecorrigeerd op je plus aan toeren.
Op die manier ga je zelf zoeken bij welke instelling jij de heli prettig vindt vliegen. De waarden in de handleiding zijn voorbeelden, die aan de veilige kant staan.
Ik heb op de Trex bijvoorbeeld de volgende settings staan op throtte en pitch:
0 - 56 - 75 - 85 - 92 voor throttle;
45 - 45 - 60 - 76 - 86 voor pitch.
Als je de heli goed afgesteld hebt, geeft een waarde van 50 een bladhoek van 0 graden. Je ziet in mijn pitchcurve dat ik op 0 en P1 allebei dezelfde waarde heb, namelijk 45. Als 50 een bladhoek heeft van 0 graden, kun je zelf al de conclusie trekken dat een waarde van 45 een negatieve bladhoek heeft. Waarom heb ik dat gedaan? Om ten eerste te voorkomen dat de heli al begint te zweven voordat hij op toeren is. En je hebt negatieve bladhoek nodig om de heli te laten zakken.
Van P1 naar mid stick loopt het toerental wel iets op maar niet zoveel. dat laat de heli wat makkelijker stijgen.

Ook dit zijn slechts voorbeelden. Hoogst waarschijnlijk kun jij niet veel met die waarden, omdat en Belt nu eenmaal een andere heli is met andere eigenschappen. Misschien werken ze ook wel, dat kan ik niet bepalen.
Ik hoop dat dit je een beetje een beeld geeft van hoe een en ander verband houdt met elkaar en dat de waarden in de handleiding geen absolute waarden zijn.
Je zult daar zelf mee moeten experimenteren wat voor jou fijn vliegt.
Voor mij hoeft het allemaal niet zo fel, dus ik heb 'm heel tam afgesteld.
Op de swash mix 50% voor aileron en elevator (roll en nick) en 46% op de pitch. Die lage pitch waarde zorgt er ook voor dat je heli geen jojo wordt, zoals je in sommige filmpjes ziet.
Daarnaast heb ik op nick en roll ook nog expo geprogrammeerd, wat ervoor zorgt dat de gevoeligheid rond de middenstand afneemt. Dat heeft het voordeel dat een beweging van je rechter stick niet meteen je heli aan de horizon laat verdwijnen of naar links of rechts weg schiet. Ik heb daar nu zo'n 25% expo staan. Naarmate je de heli beter gaat kennen en vliegen kun je die expo langzaam terug brengen zodat de reactie wat directer wordt.
Let er bij dit alles wel op dat de heli ten allen tijde bestuurbaar blijft. En daar bedoel ik mee dat je een heli zodanig af kunt stellen dat ie vrijwel niet meer reageert. Maar dan wordt corrigeren ook wel lastig.
Ik hoop dat dit (wederom :mrgreen:) lange verhaal je wat verder helpt.

Groeten,
Willem.

jou lange verhaal maakt inderdaad wel het een en ander duidelijk en ja hoor, ik moet nog veel leren! ik ben dan ook pas sinds kort met de dx6i bezig. voorheen was het behoorlijk simpel met de standaard esky-zender, maar uiteindelijk wil je toch steeds meer. ik geef het graag toe: ik kan nog heel veel van U leren!
groet Xavier!

Back