Als je dat dan gaat combineren heb je op mid stick een throttle van 50 en een pitch van 75.
Op de swash mix heb je een waarde van 75. Daarvan heb je het gevoel dat hij wat beter vliegt (opstijgt). Heb je bij die waarde ook het idee dat de heli stabiel hangt? Of moet je veel corrigeren op elevator (nick)?
Zo ja, dan kun je het toerental wat verhogen. Dat geeft wat meer stabiliteit en bij dezelfde bladhoek wat meer lift.
Bijvoorbeeld 0 - 40 - 60 - 85 - 100. Bij deze instelling heb je op mid stick 10 meer op je toeren. Als de heli dan voor jouw gevoel te fel reageert op stick input, haal je wat op je bladhoek weg, bijvoorbeeld een waarde van 65. Het mindere aan bladhoek wordt dan gecorrigeerd op je plus aan toeren.
Op die manier ga je zelf zoeken bij welke instelling jij de heli prettig vindt vliegen. De waarden in de handleiding zijn voorbeelden, die aan de veilige kant staan.
Ik heb op de Trex bijvoorbeeld de volgende settings staan op throtte en pitch:
0 - 56 - 75 - 85 - 92 voor throttle;
45 - 45 - 60 - 76 - 86 voor pitch.
Als je de heli goed afgesteld hebt, geeft een waarde van 50 een bladhoek van 0 graden. Je ziet in mijn pitchcurve dat ik op 0 en P1 allebei dezelfde waarde heb, namelijk 45. Als 50 een bladhoek heeft van 0 graden, kun je zelf al de conclusie trekken dat een waarde van 45 een negatieve bladhoek heeft. Waarom heb ik dat gedaan? Om ten eerste te voorkomen dat de heli al begint te zweven voordat hij op toeren is. En je hebt negatieve bladhoek nodig om de heli te laten zakken.
Van P1 naar mid stick loopt het toerental wel iets op maar niet zoveel. dat laat de heli wat makkelijker stijgen.
Ook dit zijn slechts voorbeelden. Hoogst waarschijnlijk kun jij niet veel met die waarden, omdat en Belt nu eenmaal een andere heli is met andere eigenschappen. Misschien werken ze ook wel, dat kan ik niet bepalen.
Ik hoop dat dit je een beetje een beeld geeft van hoe een en ander verband houdt met elkaar en dat de waarden in de handleiding geen absolute waarden zijn.
Je zult daar zelf mee moeten experimenteren wat voor jou fijn vliegt.
Voor mij hoeft het allemaal niet zo fel, dus ik heb 'm heel tam afgesteld.
Op de swash mix 50% voor aileron en elevator (roll en nick) en 46% op de pitch. Die lage pitch waarde zorgt er ook voor dat je heli geen jojo wordt, zoals je in sommige filmpjes ziet.
Daarnaast heb ik op nick en roll ook nog expo geprogrammeerd, wat ervoor zorgt dat de gevoeligheid rond de middenstand afneemt. Dat heeft het voordeel dat een beweging van je rechter stick niet meteen je heli aan de horizon laat verdwijnen of naar links of rechts weg schiet. Ik heb daar nu zo'n 25% expo staan. Naarmate je de heli beter gaat kennen en vliegen kun je die expo langzaam terug brengen zodat de reactie wat directer wordt.
Let er bij dit alles wel op dat de heli ten allen tijde bestuurbaar blijft. En daar bedoel ik mee dat je een heli zodanig af kunt stellen dat ie vrijwel niet meer reageert. Maar dan wordt corrigeren ook wel lastig.
Ik hoop dat dit (wederom

) lange verhaal je wat verder helpt.
Groeten,
Willem.