Belt CP vraagjes.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Ik heb een Belt CP te logeren waarvan de eigenaar de heli niet van de grond krijgt (gewoon optillen lijkt mij, maar dat bedoelde hij niet...)

Ik heb de accu opgeladen en de heli op de grond gezet en laten draaien en inderdaad, de heli komt niet los.
Na het afzetten van de stroom blijkt de pitch van de hoofdrotor negatief, dus op z'n kop zou de heli wel willen vliegen...

Uiteraard was de handleiding weg en ik vind alleen de V2 handleiding online, terwijl hier een zender bij zit, die andere benamingen bij de beide draaiknoppen bovenop heeft.
De linker heeft als bijschrift: hov. pit en de rechter: pit. trim.

De zender staat in modus 2 (gas en staartrotor links).

De vragen zijn:
1) wat is de uitgangs positie van de linker knuppel? (ik denk onderin).
2) welke links van welke servo('s) moet ik aanpassen zodat de heli van de grond komt?

Ik heb zelf een FP heli, welke verschillen kom ik tegen als ik een CP heli van de grond krijg?

Groeten, Jan.

Kijk een hier hoe ze moeten staan
Voordat je dat doet kijk je eerst of de swashplate echt horizontaal staat. Dat vind je op die site ook.
Groeten
Martin

Linkerknuppel naar je toe geeft max NEG pitch,center geeft o graden pitch en van je af max POS. pitch.
Linkerknuppel is ook voor gas/toerental, dus naar je toe minimaal(bij idle) en bij van je af max toerental.

bij idle up 1.....etc, is voor de gevorderde vlieger!!!

Welke links je moet veranderen is afhankelijk van wat er nu niet goed is.
Dat kunnen de links onder de tuimelschijf zijn of die erboven, of misschien wel een combi van beiden.

gr Richard

Laatst bewerkt:
Vaak stel je een heli af op midstick.(linkerknuppel dus).
Daar moet hij zijn max toerental hebben en een pitch van ong een +4, swashplate horizontaal.
Bij +5 ongeveer gaat hij hoeveren

Kijk een hier hoe ze moeten staan
Voordat je dat doet kijk je eerst of de swashplate echt horizontaal staat. Dat vind je op die site ook. Groeten Martin
Hallo Martin,

Als ik de instructies opvolg, en beide bladen parallel elkaar zet, dan is de hoek al groter dan op de foto in de link en als ik de stick beweeg, dan wordt de hoek alleen maar groter, terwijl, als ik het goed begrijp, de bladen elkaar moeten passeren en de hoek dan even groot moet zijn, met de stick onderin én bovenin.

Klopt dat?

Ik heb geen idee waarom...

Groeten, Jan.

In idel up en met de trottle stick midstick moeten de bladen even hoog staan. Is dat niet zo dan pas je de lengte van alle 3 de verticale links die van de servo's naar swashplate lopen aan. Alle drie even veel keer rond draaien svp, anders gaat de swashplate scheef staan (en die moet echt horizontaal staan

PAS OP: trek eerst minstens 2 draden die van de motor naar de ESC lopen los!!!!
Groeten
Martin

Bedankt Martin,

Ik ben er gisteravond al een mooie poos mee bezig geweest (ook aan de hand van de instructiefilmpjes op youtube, die zijn perfect voor heli noobs zoals ik).

Het lijkt erop, dat de heli (een of meerder keren) gecrashed is en de nieuwe onderdelen er tamelijk willekeurig op gezet zijn, zodat de heli optisch compleet was voor de nieuwe eigenaar, want van de basis afstelling klopt dus blijkbaar geen ene moer...

Ik heb de heli met de gewijzigde afstelling even laten draaien en ik maak vorderingen; er komt nu daadwerkelijk wind onder de rotor vandaan.
Opstijgen laat ik nog even achterwege op mijn plaatsje van 3 x 5 meter, dat is me veel te link.

Eerst moet ik de rest van de afstellingen zoals die van de gyro en hekrotor nog nalopen, want zodra de heli licht begint te worden gaat 'ie tollen zonder dat ik dat met de hekrotor kan compenseren.

Groeten, Jan.

Kijk ff of de bladen er op de goede manier in zitten, en kijk of de bladen de juiste kant op draaien...

Vanaf de rechterkant van de heli gezien, moet het omhoog gaande blad (als de hoofdrotor de goede kant op draait) aan de kant van de heli zitten, met de voorkant van het blad naar boven.

Draait ie verkeerd om, waarschijnlijk de snaar verkeerd gedraait erin gezet

Maw de hoofdroter draait met de klok mee. De staartrotor draait als je van de rechterkant kijk (dus kijk je direct op de staartrotorbladen) tegen de klok in.
Groeten
Martin

Bedankt heren,

De bladen zitten er goed in en beide rotors draaien de goede kant om.
Het zal waarschijnlijk weer een kwestie van finetunen worden.

Ik meld me weer als ik problemen tegenkom.

Groeten, Jan.

Back