Belt cp "wobbelt"

Heren,
Wie weet er raad met het volgende probleem: Na herstelling van mijn belt blijkt hij te "wobbelen" (sorry, kan het echt niet anders benoemen dan zo:confused:) wanneer ik hem in de lucht breng. Die vreemde bewegingen gaan er enkel uit als ik de "hooverpitch" op maximum draai, en dus met minder toeren vlieg. Dan blijft hij mooi stabiel en stil in de lucht hangen. Wanneer ik de "hooverpitch" wat minder zet begint hij ongecontroleer te wobbelen. Zou het aan de mainshaft kunnen liggen dat die toch een tikje gekregen heeft en die best ook vervang? Volgens mij is die nog mooi kaarsrecht, maar ja.... De gyro is ook niet het probleem, want als ik die strakker zet dan is het echt de staart die heen en weer knikt, het "gewobbel" dat ik ervaar bij hoge toeren betreft de hele helikopter en niet de staart.
Grtz, Koen

Ik zou eerst even kijken naar mijn pitch en of de (hef)rotorbladen en de flybar in 1 lijn vliegen. Wellicht heb je hier wat aan
Groeten
Martin

Ben nog niet erg ervaren met helivliegen maar zou het met zo'n probleem in de mainshaft of rotorbladen zoeken.
Als eerst dus de tracking en balans van je bladen controleren en als die goed is de mainshaft nakijken.
Om de mainshaft te controleren is het misschien handig om eerst enkel te kop er af te halen en dan de heli optoeren, als de as een beetje krom is zie je dan wel een afwijking.

Pitch staat mooi op 0, heb ik gechekt met de "pitch gauge" meter. Wat bedoel je precies met "of de (hef)rotorbladen en de flybar in 1 lijn vliegen." ??

Is het ook niet vreemd dat wanneer de mainshaft het probleem zou zijn de heli bij lager toerental helemaal niet "wobbelt" en bij hoge toeren wel? Zou hij dan niet gewoon altijd moeten wobbelen? Blades zijn mooi uitegelijnd en in balans...

Ze leken me mooi uitgelijnd, maar wanneer ik volgas geef zit er blijkbaar toch een kleine afwijking op, waardoor ik de rotorbladen zie "wobbellen" .... ga ze straks proberen beter uit te lijnen en laat je weten of het werkt. Dacht dat wanneer ze mooi op 1 lijn lagen bij middelmatige snelheid dit ook wel het geval zou zijn bij hoge... Niet dus... En zo leren we weer wat bij he, bedankt voor de tip.
Mvg, Koen

Zitten ze dan wel strak genoeg. Zet ze goed en houd de heli op zijn kant. Als je schut mogen ze wat naar beneden komen.
Groet
Martin

Probleem is opgelost, heb de flybar er nogmaals afgehaald en eens over de tafel gerold en gezien dat die toch een kromming had, vraag me niet hoe maar ik zal waarschijnlijk iets te onvoorzichtig geweest zijn bij het monteren (twas een nieuwe!) van de flybar paddles (iets teveel kracht gezet bij het vastschroeven?). Heb er nogmaals een nieuwe opgezet (eigenlijk die van men honeybee:)) en nu zoemt hij weer lekker strak als nooit tevoren... Bedankt voor de hulp, heb weer wat bijgeleerd en kan weer gaan vliegen ;)

Mvg, Koen

Back