Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

De tekening van de motor nog bijgewerkt , nu met O.S.carburator van een .40 , enkel de elektronische ontsteking moet er nog opkomen , ga ik nog even over nadenken op welke manier ik dat ga aanpakken
02.JPG


Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Jef,

Ik lees ook met veel plezier en bewondering je verslag. Ook de vorige heb ik met plezier gevolgd.
In basis is het een benzine motor dacht ik maar heb je er ook al eens aan gedacht om hem op methanol te laten draaien.
Ik bedacht me dat omdat de genoemde carburateur natuurlijk voor methanol bedoeld is. Ik vraag me af of een dergelijk carburateur ook op benzine goed werkt. Ik heb begrepen dat bij benzine het mengsel (lucht/benzine) veel nauwkeuriger moet zijn dan bij methanol.

Jan
 
Jef,

Ik lees ook met veel plezier en bewondering je verslag. Ook de vorige heb ik met plezier gevolgd.
In basis is het een benzine motor dacht ik maar heb je er ook al eens aan gedacht om hem op methanol te laten draaien.
Ik bedacht me dat omdat de genoemde carburateur natuurlijk voor methanol bedoeld is. Ik vraag me af of een dergelijk carburateur ook op benzine goed werkt. Ik heb begrepen dat bij benzine het mengsel (lucht/benzine) veel nauwkeuriger moet zijn dan bij methanol.

Jan

Hi Jan ,
Daar heb ik al aan gedacht om de motor op methanol te laten lopen , voor zover ik er al over gelezen heb zou de motor ook koeler blijven en de afstelling zou minder kritisch zijn , zoals jij al aanhaalt , dan op benzine omdat je een bredere marge hebt waarbij het methanol/lucht mengsel ontbrand , wel zou de ontsteking iets vroeger moeten staan. Voor de carburateur maakt het volgens mij niet uit of je benzine danwel methanol gebruikt.
Alle ervaringen van medeforumleden omtrend deze kwestie zijn altijd van harte welkom.
Groeten Jef
 
Hallo ,
Vanavond het carter grotendeels kunnen afwerken op de uitsparingen voor de drijfstang na.

Eerst in het midden gat geboord
047.JPG


Nu kan het kotteren beginnen
048.JPG


Bij de bovenste kamer heb ik de kotterkop telkens 1/10 mm groter gezet tot op de juiste diameter om zo een zo vlak mogelijke bodem te krijgen
049.JPG


Voorkant nog op de juiste diameter draaien
050.JPG


Ik ben best tevreden over mijn werk vandaag:D
052.JPG


Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Bronzen lagerbus gedraaid en met loctite in het carter geperst en daarna nog eens met de ruimer erdoor

056.JPG


057.JPG


Wordt vervolgd , Groeten Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
De plannen van de Falcon zijn toegekomen , daar kunnen we nu ook aan beginnen :D

F001.JPG


Groeten Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
... Bronzen lagerbus gedraaid en met loctite in het carter geperst en daarna nog eens met de ruimer erdoor ...
Waarom Loctite en persen Jef, i.p.v. aluminium verhitten en bronzen bus bevriezen? Bedrijfstemperatuur van motor te hoog voor tweede methode? Of iets met uitzettingscoëfficiënten?
 
Waarom Loctite en persen Jef, i.p.v. aluminium verhitten en bronzen bus bevriezen? Bedrijfstemperatuur van motor te hoog voor tweede methode? Of iets met uitzettingscoëfficiënten?
Ron , omdat dit slechts een lichte perspassing(1/100) warm ik het carter niet op , de loctite is gewoon een extra zekerheid maar is in principe niet echt nodig. En als het stuk koud is hanteert het ook makkelijker dan wanneer het opgewarmd is. Bij de cilinderbus in de koelmantel ga ik de warm/koud methode wel toepassen voor een betere warmteoverdracht tussen cilinder en koelribben. Hier nog een foto van de passingstabel die ik (al vele jaren) gebruik , misschien slecht te lezen maar als er iemand ze graag heeft stuur dan een pb en maak ik er een pdf van.
Groeten Jef
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog een foto van de passingstabel die ik (al vele jaren) gebruik
full

Hm, interessante passingstabel.
Mag ik weten uit welk tabellenboekje deze komt?
Of is het een enkel plaatje wat door een praktijkman(vrouw) is samengesteld.
Zelf werk ik met het tabellen boek van A.C.Bruinshoofd.

Het gaat mij niet om de getalletjes maar om de aanvullende tekst.

Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Johannes ,
De tabel werd (word?) gebruikt in een machinefabriek waar ik vroeger als lasser gewerkt heb , of het uit een boek komt weet ik niet , ik denk eigenlijk dat het opgesteld is op de tekenafdeling indertijd in de fabriek zelf , elke draaier/frezer had zo'n A4tje aan zijn machine hangen.
Is de tekst leesbaar anders zet ik hem hier op het forum.
Groeten Jef
 
Hoi Jef, ik had al zo'n vermoeden, maar nu weet ik het zeker.
De tekst is voor mij leesbaar en daarom werd ik nieuwsgierig en wou weten wie dit opgesteld heeft.
Lekker praktijkgericht daar hou ik van! :D

Voor mij hoef je de tekst niet openbaar te maken.
Misschien zijn er nog andere geïnteresseerde hobby verspaners die deze tekst graag willen hebben.

Prachtig project, heerlijk om de zien dat nog steeds modelbouwers zijn die de uitdaging aangaan om een complex project met eigen handen te realiseren. :thumbsup: :thumbsup:

Heel veel plezier met het bouwen!

Johannes
 
Hallo ,

Ik ben aan de cilinder begonnen , toch de buiten(koel)mantel , daarin komt nog een stalen bus
059.JPG


Groefjes steken , altijd spannend met zo'n dun beiteltje:)
061.JPG


Binnenkant uitgedraaid en bovenin een kamertje voor een viton O-ring die dienst doet als koppakking
063.JPG


Begonnen aan het vierkant frezen van de onderkant cilinder
065.JPG


Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Knap werk Jef !!
Die flens aan het carter laten staan om hem op te spannen is goed gevonden.
Is de carter uitgeklokt op het midden van de verdeeltafel aan de hand van het centerpuntje en dan geboord of hebt ge eerste de boring op de draaibank gemaakt en daar op uitgeklokt?
Klein opmerkingske , loctite werkt niet bij een perspassing , ge schraapt alles weg tenzij er groeven in gedraaid of gefreest zijn. Maar ik denk nooit dat die bus loskomt.

Dirk
 
Knap werk Jef !!
Die flens aan het carter laten staan om hem op te spannen is goed gevonden.
Is de carter uitgeklokt op het midden van de verdeeltafel aan de hand van het centerpuntje en dan geboord of hebt ge eerste de boring op de draaibank gemaakt en daar op uitgeklokt?
Klein opmerkingske , loctite werkt niet bij een perspassing , ge schraapt alles weg tenzij er groeven in gedraaid of gefreest zijn. Maar ik denk nooit dat die bus loskomt.

Dirk

Eerst op de draaibank geboord en geruimd , daarna een hulpstuk gemaakt dat in het gat in het midden van de draaitafel en in de boring van het carter past zo had ik vanzelf het center van de draaitafel en dan mijn stuk evenwijdig aan de dwarsslede gezet en maat genomen om het beginpunt van de frees te bepalen.
Het klopt wat je zegt over de loctite , maar kwaad kan het ook niet hé

Groeten Jef
 
Weer wat verder met de cilinder

Vierkant gefreesd , alleen nog te lang
066.JPG


Aan het inkorten , een beetje overlengte blijft eraan tot de stalen cilinderbus gemonteerd is en word dan samen op de juiste maat gedraaid
067.JPG


Zo moet het worden , dus nog enkele uurtjes frezen voor de boeg
068.JPG


En hier komt hij op dus
069.JPG


Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jef.

Het is mij al meermaals overkomen dat ik een verkoudheid oploop als ik je draadje bekijk.
De dokter heeft mij de raad gegeven om voortaan maar mijn pet op mijn hoofd te houden en deze niet meer af te nemen als ik je foto's bekijk.
:thumbsup:

Johan.
 
Back
Top