Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Tweede blauwe horizontale lint -> discussietools -> abonneren op deze discussie.... Hier neem ik een abbo'tje op!
Jef,
Ik lees ook met veel plezier en bewondering je verslag. Ook de vorige heb ik met plezier gevolgd.
In basis is het een benzine motor dacht ik maar heb je er ook al eens aan gedacht om hem op methanol te laten draaien.
Ik bedacht me dat omdat de genoemde carburateur natuurlijk voor methanol bedoeld is. Ik vraag me af of een dergelijk carburateur ook op benzine goed werkt. Ik heb begrepen dat bij benzine het mengsel (lucht/benzine) veel nauwkeuriger moet zijn dan bij methanol.
Jan
Waarom Loctite en persen Jef, i.p.v. aluminium verhitten en bronzen bus bevriezen? Bedrijfstemperatuur van motor te hoog voor tweede methode? Of iets met uitzettingscoëfficiënten?... Bronzen lagerbus gedraaid en met loctite in het carter geperst en daarna nog eens met de ruimer erdoor ...
Ron , omdat dit slechts een lichte perspassing(1/100) warm ik het carter niet op , de loctite is gewoon een extra zekerheid maar is in principe niet echt nodig. En als het stuk koud is hanteert het ook makkelijker dan wanneer het opgewarmd is. Bij de cilinderbus in de koelmantel ga ik de warm/koud methode wel toepassen voor een betere warmteoverdracht tussen cilinder en koelribben. Hier nog een foto van de passingstabel die ik (al vele jaren) gebruik , misschien slecht te lezen maar als er iemand ze graag heeft stuur dan een pb en maak ik er een pdf van.Waarom Loctite en persen Jef, i.p.v. aluminium verhitten en bronzen bus bevriezen? Bedrijfstemperatuur van motor te hoog voor tweede methode? Of iets met uitzettingscoëfficiënten?
Hier nog een foto van de passingstabel die ik (al vele jaren) gebruik
![]()
Knap werk Jef !!
Die flens aan het carter laten staan om hem op te spannen is goed gevonden.
Is de carter uitgeklokt op het midden van de verdeeltafel aan de hand van het centerpuntje en dan geboord of hebt ge eerste de boring op de draaibank gemaakt en daar op uitgeklokt?
Klein opmerkingske , loctite werkt niet bij een perspassing , ge schraapt alles weg tenzij er groeven in gedraaid of gefreest zijn. Maar ik denk nooit dat die bus loskomt.
Dirk