benodigdheden eagle

• Topicstarter Topicstarter SveGo
  • Startdatum Startdatum
S

SveGo

Guest
Zoals je uit de title al kan vermoeden, ben ik een absolute beginner in dit flapperend materieel. Echter ik ben helemaal verkocht van deze apparte manier van vliegen.

Ik zou graag gaan beginnen met de Eagle van Quartel (á 50 euro).
Echter ik vroeg mij af, wat ik hier nog voor nodig heb om hem vliegklaar te maken.
Als jullie mijn lijst

1 Speed XXX ?
X servo's? (van welk type/formaat?)
1 ontvanger (uiteraard)
1 regelaar (welk type kan ik het best nemen, gaat vooral om het gewicht denk ik? hoeveel kanaals is zo'n vogeltje eigenlijk?)
1 LiPo (2/3 cel?)

Ik zal ongetwijfeld nog wel dingen vergeten, maar vul deze lijst graag aan, en andere tips zijn welkom!

Sven

Welkom in ornithopterland, Sven ;)

je zou ook eerst eens dit draadje helemaal door kunnen lezen, wel even er voor gaan zitten:
eagle-aangepast-en-hij-vliegt-nu-het-fijntunen

en deze:
bouw-eagle-quartel

Als je daarna nog vragen hebt zal ik ze graag beantwoorden :)

Die draadjes heb ik al doorgekeken, echter er blijven nog wel wat vraagjes over.
Ik zie meerdere setups voorbij komen, 2 en 3 kanaals, Als ik het goed begrijp zit het dus zo:
2-kanaals dan regel je alleen de motor snelheid en de stand van de staartvleugel
3-kanaals is een modificatie om de staartvleugel in 2 standen te verstellen

De benodigde motor is als ik het goed begrepen heb de speed 300?

In de 2-kanaals mode heb ik dus 1 servo nodig, wat kan ik hiervoor het beste nemen (maat is denk ik het belangrijkste, en dan het gewicht)?

Van de verdere electronica heb ik niet veel gegeten, maar een BEC zal ik wel nodig hebben om de ontvanger van spanning te voorzien.

Zijn de snelheidsregelaars altijd geschikt voor lipo accu's? Ik had de graupner Pico 25 BEC op het oog, aangezien die lekker klein en licht is. Maar ik kan nergens vinden of die geschikt is voor 2 cell lipo.

Een heleboel vragen op deze avond, maar een goed begin is het halve welk zeggen ze... ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Sven,

de Eagle is origineel voor 3 kanalen, je regelt dan motor, richting en hoogte.
Er passen 2 miniservo's van ca. 20gram in. De staart kan dan op en neer voor hoogte en hij kan draaien voor richting. Lichtere servo's zou ik er standaard niet inzetten, er komt nogal wat kracht op te staan, vooral bij de landing.
Ik heb voor mijn Eagle een modificatie bedacht waardoor je wel lichtere 10grams servo's kunt gebruiken, de zog. V-staart aansturing, ook stuurt ie daarmee wat strakker, dat ben je waarschijnlijk wel in het draadje tegengekomen.
In eerste instantie zou ik hem gewoon origineel bouwen, daarmee vliegt ie ook best goed, zo ben ik ook begonnen, alleen had ik er op een bepaald moment genoeg van dat ik steeds een servo moest vervangen na een harde landing :(

De motor is standaard een speed 300-6V, die zit in de bouwdoos, daarmee vliegt ie redelijk. Na een tijdje zijn de koolborstels versleten, dan zou ik overgaan op een brushless motor.

2S lipo is prima, 3S zou ik niet doen, dan is de sp300 motor snel doorgebrand. 1200/1500mAh is een mooie maat voor de lipo.

De speed 300 motor trekt bij 2S lipo ongeveer 6A volgas, dus een 25A regelaar kan, maar 12/15A zou ook voldoende moeten zijn.
In principe zijn alle regelaars geschikt voor lipo, stroom is stroom ;), maar voor lipo's is het belangrijk dat de spanning niet onder de 3V per cel komt, anders zijn ze snel stuk.
Daarom opletten dat de regelaar een voorziening heeft om de motor in vermogen terug te regelen als bij 2S lipo dus de spanning onder 6V dreigt te komen.

Een regelaar met BEC bespaart een aparte ontvangeraccu, dus doen, is lichter.

Gewicht is heel belangrijk voor de Eagle, hoe lichter hoe beter, probeer in ieder geval onder de 400gram vliegklaar te blijven.

Is de Eagle nog steeds leverbaar bij Q? Ik dacht dat ze uitverkocht waren.

Laatst bewerkt:
Sven,

inderdaad zijn orni's iets speciaals.

Ik ben ook begonnen met een Eagle en heb daar veel van geleerd. Om een orni vliegend te krijgen is wat ervaring vereist en veel oog voor detail. Ik denk dat je via dit forum goed info kunt krijgen.

De Eagle is vrij gevoelig voor harde landingen, probeer dus steeds in gras te landen. Probeer ook de eerste keren te vliegen bij nagenoeg windstil weer. Orni's houden niet van wind maar dat wist je waarschijnlijk al

Veel plezier

Gilbert (CARAL orni)

Kijk, dit is nuttige info :)

De vogel is inmiddels (via internet) besteld, dus nu maar hopen dat hij nog leverbaar is.
Die v-staart aansturing is inderdaad mooi... maar eerst eens zien hoe ik hem standaard vliegend krijg.

Alvast bedankt, en als de vogel binnen is zullen er vast nog veel meer vragen komen... ;-)

Leuk, Sven, waar woon je ongeveer? Wellicht handig als je hulp nodig hebt. Dit kan je links in je profiel aangeven.
Een goede raad:
Geef het niet te snel op, de Eagle is best goed aan het vliegen te krijgen, maar je moet er wat voor over hebben, het gaat niet vanzelf, volhouden!
Ik zie dat de Eagle inderdaad nog te bestellen is bij Q, ben benieuwd, ik had gehoord dat ze "op" waren :(.
Als je hem ontvangen hebt, laat svp even weten ;)

Laatst bewerkt:
Ben vandaag gebeld door Q, en hij is verzonden en zal morgen door de postbode aangeboden worden.
Helaas zal er niemand thuis zijn, en ivm werk zal het nog wel even duren voor ik hem op kan halen bij het postkantoor. :(

Gisteren is de Eagle afgeleverd met de post.
Eenmaal thusi gekomen (01.30u) toch nog even de beschrijving doorgelezen (kon het niet laten he;))
Ze hebben het over 2 soorten lijm:
secondelijm voor de hout verbindingen, en epoxy voor de overige.
Wat hebben jullie gebruikt? Secondelijm voor hout lijkt mij een beetje vreemd.
En is de secondelijm (als je het dan toch gebruikt) ook niet te gebruiken voor de hout-metaal/plastik verbindingen (mits goed ontvet uiteraard).

Houtverbindingen met epoxy, zeker de triplex romp, secondenlijm gaat op den duur toch loszitten, mijn eerste romp heb ik helemaal opnieuw moeten lijmen omdat na een tijdje van alles los ging zitten. Nu met epoxy gelijmd, geen problemen meer gehad.
Metaal-hout-koolstof kan beide, epoxy of secondenlijm. De koolstof vleugelliggers in de alu nokken lijm ik met epoxy, liggers wel licht opruwen met een schuurpapiertje.
Epoxy hecht slecht op plastik, hier zou ik inderdaad secondenlijm gebruiken.

Vandaag de eerste delen gelijmt, manman wat droogt die epoxy snel... :)

Ik heb wel al 1 vraag, de gebogen stok in de staart, moet die gewoon tussen het stiksel door gestoken worden? op de bouwbeschrijving lijkt het alsof er een kanaaltje voor is, maar dat is niet zo...

De staart is het enige wat ik nog heb van eagle. Ik heb er nu 3 staafjes inzitten, gebogen staafje is niet meer aanwezig.Er is geen 'kanaaltje'

nee, dat valt goed mee. Misschien staat er wel een foto in het CARAL draadje

Back