Benodigdheden voor houtbouw

Daar ik zelf binnenkort ga starten met een houtbouwkist heb ik al wat bouwtopics daarover bekeken, nu kwam ik twee benodigdheden tegen die ik niet ken:

Wat is dit? En waarvoor is het nuttig?

bellanca2_zps1e93d39d.jpg

Dit zijn speltjes maar hoe heten die met een dikke rubberen kop?

DSC00165_zps9ad9b456.jpg

Het tooltje in de bovenste foto meet de instelhoek van de vleugel (wing incidence meter). Je zet eerst de romp mooi recht, op 0 graden, dan steek je dit ding op de vleugel en je meet de instelhoek. Als je daarna ook de hoek van het stabilo meet weet je exact het verschil tussen die 2. De gewenste waarde staat op de tekening/handleiding van het model. Dit is een belangrijke waarde omdat het voor een groot deel het gedrag van je kist bepaald. Als die hoek niet klopt moet je dat bij-trimmen wat extra weerstand oplevert. Je kan er ook de washout van de vleugels mee meten. zie: Wing Incidence

Die spelden hebben een grote kunststof kop, prettig voor je vingers. Hoe ze heten weet ik niet. Ik koop ze bij Hobby-in in Waalwijk.

Hoi Witwas.

Het eerste dient om de instelhoek van je vleugel tot opzichte van je stabilo te meten.
Nuttig? het bespaard je wel een blaadje papier, potlood,meetlatje en een gradenboog, o ja nog vergeten, waterpasje en de twee benodigde kopspeltjes.
Dus het vereenvoudigd het werk.

De pinnetjes worden gebruikt veelal in de keuken voor een boodschappen lijstje op een prikbord te hangen, is een beetje handiger als een duimspijker.
Nuttig? maakt wat grotere gaten in het hout, kan je meer plamuur induwen bij afwerking.
Laat toe iets minder een hamertje te gebruiken.

Johan.

Die eerste dient inderdaad om om het instelhoek van een vleugel te meten. Als je zowel de instelhoek van vleugel als die van stabilo opmeet en die van elkaar aftrekt, krijg je het instelhoekverschil. En dat is een zeer belangrijke instelling voor vliegtuigen.

Maar het kan ook makkelijker en goedkoper met deze tool.
Zet je kist op een vlakke plaat/tafel, meten, invullen, uitkomst aflezen.
Makkelijker kan het haast niet.
Het is totaal niet belangrijk of die tafel zelf horizontaal staat of niet. Het gaat immers om het verschil!

Dirk.

De modelbouwwinkel in Maastricht noemt ze bouwspelden en heeft ze van Graupner. Ik gebruik deze ook. Er zijn van DuBro ook T-vormige spelden.

Back