Benzine motor. Help,

Hallo allemaal, ik heb zojuist een vliegtuigje gekocht via marktplaats,
Verder weet ik nog weinig van de vliegtuigjes af, maar ik heb een soort trainings motor vliegtuigje gekocht.
Nu heb ik even een vraag, Meestal na mijn weten zie je Nitro 16% staan op de modelbouw "online" winkels.
Ik heb een jerrycan er bij gekregen en daar staat op,

AERO-SYNTH-2
Mengverhouding 84-15-1
Nitro 1%

Welke nieuwe brandstof moet ik nu kopen? ik kan deze brandstof nergens vinden namelijk. Wie kan mij helpen.

Welkom op het forum!

Je motor heeft niets met benzine te maken. Het hoofdbestanddeel van de brandstof is methanol, aangevuld met een smeermiddel en soms nitromethaan. Hoge percentages nitro, zoals de 16% die je noemt, worden gebruikt in de autoracewereld, In de vliegwereld wordt nitro veel minder gebruikt. Een percentage van 1% is heel goed mogelijk.

Als je brandstof hebt gekocht, ga je dan met het toestel vliegen? Dat zou ik maar niet doen, tenminste als je nog een tijdje plezier van je aankoop wilt hebben.

Vliegen met een modelvliegtuig is véél lastger dan het in eerste instantie lijkt.

Het beste is dat je naar een modelvliegvereniging in je woonomgeving gaat. Die hebben kennis en ervaring in huis om je het modelvliegen perfect te leren. Verder kan je daar je eigen kennis over de modelvliegtuigbouw uitbreiden.

Wil je het met alle geweld toch zelf proberen, dan kan ik de afloop al voorspellen. Een crash en het toestel in puin. Dat zou toch zonde zijn...

Heel veel succes met je aankoop gewenst.

Welkom Silvo. Wat heb je allemaal gekocht? Merk, type, foto's, ook van inwendige v.d. zender en ontvangeraccupakketje? Nieuw, gebruikt, leeftijd?

Laatst bewerkt:
Methanol (mengsmering) met of zonder nitro kan je bij iedere modelbouw zaak krijgen.
Kant en klaar uit merk kannetjes of ze mengen het ter plekke. Bv hobby-in waalwijk.

Nitro voor 2 taktjes meestal 5%. Olie Klotz of MA-10.
Nitro zou de stationair loop iets verbeteren en waarschijnlijk een minimaal vermogenswinst opleveren,

4T draait vaak beter op meer nitro maar hangt af van merk en type motor.
Ik draai op een YS110 18cc 4T 20% nitro.
2T heli's vaak op 10 á 15% om de motor beter te koelen.

Het is net een beetje een voorkeur.
Benzine is het in ieder geval niet zoals opgemerkt. En gelukkig maar. Om nou als beginner gelijk met een 25 of 50cc kist te beginnen is ook niet echt een goed plan.

En alsnog, in je uppie beginnen ook niet.

Lees dat je een beginners kistje hebt gekocht.
Verstandige keuze, nu nog eens verstandig zijn en aansluiten bij een vliegclub.Weet nu niet hoe zwaar de motor is op je toestel, maar normaal hoeft in een beginner geen nitro in je brandstof.
Helpt wel bij het starten.
Weet niet of je al eens een methanol motor gestart hebt?
Voorzie deze motor van een gloeiplug voor 2V aansluiting, kan je een batterij 2V aanschaffen die een paar amp. heeft, kom je toe voor een dagje vliegen.
Zelf gebruikte ik een motorbatterij van 6V, zo had ik 3 cellen van 2V voor de motor te starten, ook werd de benzinepomp hiermede gevoed om de tank bij te vullen.
Nog een woordje over nitro, dit word gebruikt om het motorvermogen op te voeren voor meer prestatie en betere loop uit de motor te halen.
Het laat echter je motor vlugger slijten.
Zelf gebruikte ik geen nitro methaan, en nu ga ik monden zien openvallen veronderstel ik, maar ik gebruikte nitrobenzeen in mijn brandstof.
Dit 2% toegevoegd bij 75% methanol en 23% resinusolie.
Nitrobenzeen ontbrand even vlug als nitro maar houd je motor koeler, geeft echter niet de prestatie van nitro methaan maar je motor blijft langer in konditie en tast ook niet de koppakking aan van je motor.
Let wel op, het spul is zoetruikend naar amandelnootjes en een beetje giftig bij inname, hoop dat je het niet gaat gebruiken als dorstlesser op warme dagen om koel te blijven.
Nee, handen wassen voor je gaat eten volstaat.
En om je motor te starten draai voor de eerste maal je regelnaald 3,5 omwentelingen open en carb dicht na 3 maal je schroef rondgedraaid te hebben met telkens je vinger op de inlaat te houden bij carb volledig open tijdens compresie punt.
Maar dit is wat je zelf moet ondervinden, hangt van type motor af.
Daar kan je alvast op oefenen.

Veel uitleg misschien, maar veronderstel dat je nog beginner bent, dus dit ga je ook op een vliegclub medegedeeld worden.

Have its fun.
Johan.

Als je je locatie opneemt in je profiel, kan iedereen dat altijd zien naast elk bericht. Handig voor verwijzen naar winkels, clubs, handel, en misschien woont er wel een forumlid bij je om de hoek.

Nitro-methaan is niet nodig, ook niet voor vermogen. Maakt brandstof duur en is slecht voor het staal van de kogelllagers, de verbrandingsresten zijn corrososief. Je kunt eventueel 5% wasbenzine toevoegen zodat mengsel wat makkelijker ontsteekt op koude dagen.

Methanol is giftig en wordt door de huid opgenomen. Veroorzaakt blindheid en delirium, in eerste instantie.

Startmotor niet doen, dan krijg je geen feeling voor motoren. Scheelt aanschaf van 12V accu, llader en starter. Een goed afsgestelde motor moet met hand gestart kunnen worden. Kan dat niet dan is er iets niet goed, niet verstandig om dan zo'n klein motorke met een startmotor aan te rosssen.

Verstandig om ook een beetje door de voor jou relevante FAQs te bladeren/lezen, bespaart jou en ons veel vragen, en je kent al het nodige modelvliegerspotjeslatijn:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

Back