Lees dat je een beginners kistje hebt gekocht.
Verstandige keuze, nu nog eens verstandig zijn en aansluiten bij een vliegclub.Weet nu niet hoe zwaar de motor is op je toestel, maar normaal hoeft in een beginner geen nitro in je brandstof.
Helpt wel bij het starten.
Weet niet of je al eens een methanol motor gestart hebt?
Voorzie deze motor van een gloeiplug voor 2V aansluiting, kan je een batterij 2V aanschaffen die een paar amp. heeft, kom je toe voor een dagje vliegen.
Zelf gebruikte ik een motorbatterij van 6V, zo had ik 3 cellen van 2V voor de motor te starten, ook werd de benzinepomp hiermede gevoed om de tank bij te vullen.
Nog een woordje over nitro, dit word gebruikt om het motorvermogen op te voeren voor meer prestatie en betere loop uit de motor te halen.
Het laat echter je motor vlugger slijten.
Zelf gebruikte ik geen nitro methaan, en nu ga ik monden zien openvallen veronderstel ik, maar ik gebruikte nitrobenzeen in mijn brandstof.
Dit 2% toegevoegd bij 75% methanol en 23% resinusolie.
Nitrobenzeen ontbrand even vlug als nitro maar houd je motor koeler, geeft echter niet de prestatie van nitro methaan maar je motor blijft langer in konditie en tast ook niet de koppakking aan van je motor.
Let wel op, het spul is zoetruikend naar amandelnootjes en een beetje giftig bij inname, hoop dat je het niet gaat gebruiken als dorstlesser op warme dagen om koel te blijven.
Nee, handen wassen voor je gaat eten volstaat.
En om je motor te starten draai voor de eerste maal je regelnaald 3,5 omwentelingen open en carb dicht na 3 maal je schroef rondgedraaid te hebben met telkens je vinger op de inlaat te houden bij carb volledig open tijdens compresie punt.
Maar dit is wat je zelf moet ondervinden, hangt van type motor af.
Daar kan je alvast op oefenen.
Veel uitleg misschien, maar veronderstel dat je nog beginner bent, dus dit ga je ook op een vliegclub medegedeeld worden.
Have its fun.
Johan.