Benzine motor tips en tricks

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door scaleflying4life, 9 sep 2014.

  1. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Beste allemaal,

    Ik ben van plan om naast de fokker s.11 ook een mooie warbird met een benzine motor uit te rusten.
    Zowel voor de fokker als voor de (toekomstige) warbird.
    Zit ik echter wel met een probleem.
    Hoe krijg ik de motor zo stil mogelijk...onder de 80 db
    Graag van iedereen de tips en tricks zoals:
    welk type /merk uitlaat,
    En hoe de uitlaat in de motorkap/ romp weg te werken.
    En welke propellor te gebruiken,

    Ik ben relatief nieuw met benzine motoren dus graag in jip en Janneke taal uitleg .
    Hopelijk hebben meer (beginnende) benzine motor gebruikers hier iets aan..

    groetjes pascal
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Dag Pascal,

    Ik weet niet wat voor motor je wil hebben. Hoeveel ccm.

    Belangrijk is een motor kiezen die het grootste koppel levert bij lage toeren , bv. King motoren , deze hebben het grootste koppel bij 5800 toeren.

    Omdat oldtimers vaak lood in de neus nodig hebben kan je een grotere en zwaardere motor kiezen dan nodig is.
    Hierdoor kan je een zo groot mogelijke propeller kiezen en je hoeft niet met vol vermogen te vliegen , zelfs niet met de start.
    Dus het lawaai zal behoorlijk minder zijn.

    Ton
     
  3. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    He Pascal,

    Heb op mijn 1:4 Piper een Zenoah 20cc met de E ontsteking. Daarachter of eerder gezegd, in de romp de lange rvs demper van Tony Clark erachter. Doordat de carburateur onder de kap zit in combinatie met de uitlaat zit ik onder de 80 DB. Het geluid komt van de uitlaat, inlaat en de prop. Aan die combi moet je vogelen.
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ook ik heb goede ervaring met de uitlaten van Toni Clark ( Zimmermann ). In mijn geval een ZG62 met inlaatkelk in de romp, TC uitlaat en carbon engel super silence drieblads prop.

    Afgelopen weekend tijdens de flyinn op Odoorn vloog ik samen met de twee motorige electro beechcraft van Han de Bouwer en de ZG62 overstemde volgas de beech niet terwijl ik er vlak achter vloog tijdens een low pass. :)
     
  5. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Oke ik ga een tipje van de sluijer oplichten.
    En de kist heeft een slanke neus..

    De motor die ik ga gebruiken zal rond de 35 a 40 cc gaan zijn.
    Er zijn pitts style dempers voor verkrijgbaar maar deze zijn niet afdoende uiteraard.
    Ik zal dus met een losse demper moeten gaan werken .
    Deze gaat evenals mijn curburateur in de romp.
    Maar dan .......
    ligt de uitlaat gewoon los in de romp?
    moet er niet iets omheen i.v.m de hitte? bijvoorbeeld een buis,pijp waar de uitlaat doorheen loopt?

    Het is allemaal nog een beetje vaag,
    carburateur in romp snap ik (is ook reeds gebeurt bij de S.11)
    een stille prop snap ik
    maar die uitlaat?????
    Hoe verbind je het spul met elkaar ?
    Solderen ,of met flexibele slang en slangen klemmen?
    jullie zien het nog genoeg vragen

    greets pascal
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    ZG38 met achterliggende Toni Clark demperpot is mooi stil en valt goed in een slanke neus weg te werken ;)

    Groeten, Ralf
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    je kunt inderdaat delen solderen aan de uitlaat maar dan wel met hardsoldeer
    ik zou de uitlaat wel met een beugel vast zetten dan
    wat ook kan is met een flexsiebel tussenstuk werken
    je krijgt dan een uitlaat pip op de motor met enzelfde diameter als de ingaande pijp van de demper
    en daar doe je dan een uitlaatslang tussen
    geen cilekone die scheuren
    een geode uitlaatslang is te verkrijgen bij K S
    ook bochtstukken en flensen voor alle motoren kunnen ze goed leveren

    je kunt dan de demper in een ring monteren met cilekone trilsteunen
    bij een hoop grote 3d modellen zit dat zo gemonteerd
    scheelt weer wat geluid
    weet je al welke motor het word
    ik zou voor een dle 30 of wil je liefer een 45 een mokie 45 gaan
    bijde slanke motoren bijde leverbaar met achteruitlaat en achter carberateur
    een dle 30 heefd meer vermogen dan een Zenoah 38 en is nog lichter ook
    ook zijn de inbouwmaten veel kleiner want van de Zenoah is de cylinder nogal groot
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Zlin? :p


    jan.
     
  9. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hey Pascal,
    Zo veel modelbouwer zoveel meningen ;)
    Mijn mening: de vraag zo stil mogelijk , is meestal een zo groot mogelijke demper, met een aantal "kamers"(3 a 4).
    Zelf probeer ik, als ik dempers maak , dit te doen van RVS (0,5-1 mm dik)
    en dan met zilver soldeer/hardsoldeer alles aan/in mekaar te solderen, in de tussen schotten boor ik diverse gaatjes waarvan de totale oppervlakte ongeveer net zo groot is als de uitlaatpoort, en probeer de af te leggen weg voor de lucht zo groot mogelijk te maken per kamer en indien mogelijk te laten wervelen . de uitlaat pijp van de demper is vaak kleiner dan de inlaat pijp van de demper.

    Als de demper vast zit aan de motor kun je evt met een starre buis de demper aan de motor verbinden. bij mijn Beech 18 had ik dit ook maar moest regelmatig deze repareren nu er een stukje slang tussen zit is het gemiddeld 1x per jaar de verbranden slang vervangen.

    evt voorbeelden van een paar zelf gemaakte dempers. tussen de foto's
    Bij de P-51 heb ik hulp gekregen , die hebben we 2x moeten maken
    Beech D18 Photos by jetpropdlx | Photobucket
    P51D Mustang Photos by jetpropdlx | Photobucket

    http://funkgefluegel.de/media/91e152c22af1a809ffff80e9ac144220.pdf

    In de catalogus van toni clark (downloadbaar van hun webside) staat hoe je van oude gasbusjes dempers kunt maken (redelijk achteraan dacht ik).

    4-T benzine motoren zijn makkelijker te dempen (kleinere demper)

    Merken Moki had toen ik voor motoren ging kijken voor de Beech-18 een slechte naam.
    ZG 38 super betrouwbare motor maar van een oude generatie (gewicht tegen vermogen)
    andere gebruikte merken:O.A. MvvS (hebben een 35cc) ZDZ(40cc) , roto (35cc)

    De door de fabrikant op gegeven PK's zijn vaak gemeten met tune pijp en onder ideale omstandig heden , het vermogen met een goede demper kan makelijk 30% minder zijn.

    Demper merken : KS (krumScheid ) , zimmerman, MTW , Pefa ,


    Succes :D
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2014
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    of je gaat voor een 4 takt benziene
    duurder maar het gelui is aangenamer
    en je hebd minder ruimteverlies wegens de demper
    mokie heefd mooie 1 cilinders van verschilende groote
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een Saito FG-30 viertakt benzine, maar die zit ook 10 dB boven onze limiet van 79 dB.

    Dus nu heb ik de voorkant van m'n ARF WACO afgezaagd om een nieuw motorschot te maken en een ophanging met rubber dempers.

    Daarbij probeer ik nog de cowling meer dB binnen te laten houden door 'm te isoleren met schuim. En ik probeer een iets overmaatse propeller om het toerental te drukken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Toerental rond de 7400 houDen met de fg30 dan is die keurig 80.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb geprobeerd het toerental te begrenzen om op de 79 dB te komen. Dat werd half gas en daarmee had ik net genoeg vermogen om m'n WACO in de lucht te houden. Iets als een looping lukte niet meer.

    Er is echt meer nodig dan dat.
     
  14. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Grotere prop en wat meer spoed. Meer power bij lager toeren tal.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Grotere prop was ik ook van plan, ja.
    De range is 16 x 8–10", 17 x 6–8", 18 x 6".
    Ik heb een 19 x 8" gekocht om te proberen.
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    voor een 4 takt benziene is dempen heel erg makelijk
    de standaart demper is 1 kamer
    plaats er een 2 kamerdemper achter en je hoort ze nietmeer

    het grote probleem is de wetgevng die ons afknijpt op 80 dba
    want een auto produceert al 110 db aan bandenruis
    b osmaiers en ketingzagen gaan ook dik over de 80 dba heen en worden in woonwijken gebruikt
    al is daar nu de 4 takt ook erg op komst
     
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Geeft dit vermogensverlies?
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ruis wordt anders ervaren dan het tonale geluid van een verbrandingsmotor. Daarom zijn de geluidslimieten voor RC turbines minder streng dan voor RC verbrandingsmotoren.
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    een 4 takt produceert ook een ander geluid als een 2 takt
    dat geld ook voor een benziene tegenover een metanoller
    maar daar schijnt geen verschil in te zitten
    electro was ook vrij van DB meetingen maar op somige velden mag er met bepaalde electromodellen al nietmeer gevlogen worden wegens de herry

    een hoog snerpend geluid is veel iritanter dan een lage brom
    maar dat toonverschil word niet gemeten

    er gaan al stemmen op in bepaalde kringen om turbines op modellen te verbieden
    het toch vaak wel harde geluid in kombinatie met de zeer hoge snelheid word gezien als niet wenselijk
    al zou ik het erg jammer vinden als het verboden word

    maar ga maar na
    we Mogen vliegen tot 25 kilo

    maar 25 kilo bij 400 km per uur komt harder aan als 50 kilo bij 100 km per uur

    nu moet ik zeggen dat gelukkig de meeste jet vlieger hun spullen dik voor elkaar hebben en dat er zelden wat gebeurt
    maar toch gaat het ook met jets wel is mis
    ik heb er 1 volgas de grond in zien gaan
    dat slaat in als een bom
    echter zonder de vlammen
     
  20. Dickie

    Dickie Guest

    :zon:
    En deze geluiden hoor je vooral uit de modelvliegwereld en bij sommige besturen van verenigingen.

    Gewoon terug naar 5 kg vlieggewicht.:):):)

    Ben ik effe blij met mijn nieuwe funcub.:zon:
    .
     

Deel Deze Pagina