Benzine / Nitro

• Topicstarter Topicstarter wilcoonline
  • Startdatum Startdatum
W

wilcoonline

Guest
Heren,

Sinds november ongeveer ben ik mij aan het verdiepen in de RC wereld :).

Heb besloten om een Helikopter te gaan besturen alleen kom er nog niet goed uit wat nou wat is.

Ik zie dat er veel over Nitro gepraat word maar soms ook over Benzine. Als ik zit te zoeken naar Raptor of t-rex modelen voor Brandstof zie ik eigenlijk alleen maar Nitro voorbij komen.

Kun je nu gewoon in een nitro toestel ook benzine gooien? Of zijn deze dingen toch erg verschillend.

Alvast bedankt voor de reactie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die twee zijn echt verschillend. Raptors of t-rexxen op benzine zul je niet (veel) tegenkomen. De veel staat tussen haakjes omdat er vast iemand is die dat gedaan heeft.

Een benzinemotor is minder geschikt voor een raptor vanwege het relatief lage vermogen bij een relatief hoog gewicht. Benzineheli's (zoals bv. een Vario benzinetrainer) zijn dan vaak ook wat groter, dan wordt het gewicht minder van belang.

Ik zeg relatief laag vermogen, het is ten opzichte van een 'nitro' motor. Eigenlijk is 'nitromotor' een verkeerde term, het is een methanol motor welke op brandstof loopt waar eventueel ook nitro in zit (bij heli's eigenlijk altijd wel). Als je bv.. een standaard raptor 'nitro-motor' pakt, dan zul je geen benzinemotor kunnen vinden die net zo veel (of weinig eigenlijk) weegt en hetzelfde vermogen levert.

Het grote voordeel van benzine is dat de brandstof naar verhouding geen drol kost. Als jij veel zou vliegen met een raptor en 30% nitro brandstof, zul je dat snel gaan voelen in je portomonaie. Een can 30% coolpower kost al snel rond de 28 euro, en daar krijg je 3,78 liter voor. Daar kun je zo'n 15 tot 20 vluchten mee maken, gok ik.

Voor 28 euro koop je ook grofweg 14~15 liter benzine (met extra olie additief) en hoeveel vluchten je daarmee kunt maken, weet ik niet, maar in elk geval fors meer.

Voor een benzinetrainer kun je denk ik het best bij Vario gaan kijken.

Reken er wel op dat de aanschaf van een benzinetrainer fors hoger zal zijn dan een 'simpel raptortje'. Daarnaast; als je bv. hard wilt gaan 3D-en op termijn, zou mogelijk een 'nitro motor' een betere keuze zijn. Er valt met een benzine toestel ook prima te 3D-en, maar door het wat hogere gewicht zijn ze er gewoon minder geschikt voor.

Ik ben geen helivlieger, dus neem bovenstaande met een korrel zout, is een beetje wat ik opgestoken heb met kijken naar helivliegers op mijn vliegclub..

VARIO Helicopter

Flycam levert vario spullen:
Flycam.nl - Helicopter.nl - Home

Als voorbeeld.. de Vario Acrobat benzinetrainer kost volgens Flycam exclusief motor en electronica al zo'n 1200 euro. Daar koop je ook 3 raptor 50's voor..

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Hezik,

Bedankt voor de reactie.

Enige idee hoeveel vliegtijd je hebt met methanol? (gewoon rustig rondjes vliegen). Heb er veel over gelezen en zie vaak rond de 10 minuten voorbij komen maar volgens mij kun je dit ook halen met een electro motor.

Ik zit te kijken wat voor mij de juiste keuzen is (Electro of brandstof).

De kosten voor brandstof vind ik niet zo boeiend. Maar de kosten voor Electro wel want die zijn volgens mij stuk hoger dan brandstof denk aan dure oplader, battery packs etc.

Voor zover ik weet, kun je tegenwoordig met electro gewoon dezelfde of langere vliegtijden halen dan met benzine. Electro heeft inderdaad een hogere begininvestering, temeer omdat je ook allerlei randapparatuur (laders etc) moet aanschaffen. Staar je niet te blind op vliegtijden, je wilt in het begin helemaal geen heli die 30 minuten kan hoveren.. na 5 minuten zal je concentratie al behoorlijk afgenomen zijn ;)

Daarnaast wil je al snel meerdere accupacks, zodat je vaker kunt vliegen, wat de prijs opdrijft.

Zuiver qua heli en onderhoud etc, zou ik niet weten waarom electro duurder zou zijn. Batterijen buiten beschouwing gelaten, zou electro eerder goedkoper zijn, omdat de motor minder slijt en je in het geheel veel minder trillingen hebt.

Nogmaals.. ik ben geen helivlieger, maar ik weet dat de instructeurs bij ons meestal mensen adviseren om een 'gewone' raptor 50 aan te schaffen. Reden hiervoor is dat dat zo'n standaardding is dat de onderdelen praktisch overal tegen relatief lage prijzen te krijgen zijn. Daarnaast heeft het ding een formaat wat prettiger schijnt te vliegen voor een beginner.

Een kleinere elctroheli is leuk, maar doordat ze kleiner zijn ook kwetsbaarder en moeilijker te vliegen, coaxiaalheli's even buiten beschouwing gelaten.

Electro op raptorschaal kan natuurlijk ook, zelfs een raptor electro maken is geen probleem, echter zoals gezegd ben je dan wel gelijk duurder uit, voornamelijk vanwege de noodzaak tot het aanschaffen van 1 of meerdere lipo packs.

Let wel.. er is geen universele waarheid.. en er zijn meerdere wegen naar Rome ;)

Misschien s wat verder zoeken op dit forum ??
Er is al zovaak besproken over dit onderwerp .
Brandstofverbruik is afhankelijk van de motorinhoud , stijl van vliegen en de tijd die je erin wilt stoppen !!
Met 1 tankje per week ga je t niet redden , neem je een 50er model dan is de tankinhoud ongeveer zo`n 350 ml dacht ik .
Daar vlieg je ongeveer 15 minuten mee in de begintijd , naarmate je verder komt stel je het 1 en ander anders af en gaat het gebruik toenemen .
Electro vind ik persoonlijk niet geschikt voor een beginnend iemand , puur omdat je dan meerdere (dure) accu`s moet aanschaffen wil je een middagje kunnen klooien .
Brandstof is tanken en gaan !!
Ga eens kijken op een club of bij iemand die al vliegt en steek daar eens een vinger op , alleen het idee van" ik ga helivliegen " is zo makkelijk gezegt .
Er komt wel wat meer bij kijken als denken van , dat doe ik even .
Zoek eens wat verder op t forum en je zult meerdere dingen tegenkomen waar je veel aan kan hebben .
Succes !!

Owja , zet er even een woonplaats bij , dat is misschien wel handig voor mensen die eventueel zeggen , kom maar bij mij langs !!
Je mag best komen naar den haag , maar ik weet dus niet waar je vandaan komt !!

Laatst bewerkt:
Hoi Eddy,

Misschien s wat verder zoeken op dit forum ??
Er is al zovaak besproken over dit onderwerp .
Brandstofverbruik is afhankelijk van de motorinhoud , stijl van vliegen en de tijd die je erin wilt stoppen !!
Met 1 tankje per week ga je t niet redden , neem je een 50er model dan is de tankinhoud ongeveer zo`n 350 ml dacht ik .
Daar vlieg je ongeveer 15 minuten mee in de begintijd , naarmate je verder komt stel je het 1 en ander anders af en gaat het gebruik toenemen .
Electro vind ik persoonlijk niet geschikt voor een beginnend iemand , puur omdat je dan meerdere (dure) accu`s moet aanschaffen wil je een middagje kunnen klooien .
Brandstof is tanken en gaan !!
Ga eens kijken op een club of bij iemand die al vliegt en steek daar eens een vinger op , alleen het idee van" ik ga helivliegen " is zo makkelijk gezegt .
Er komt wel wat meer bij kijken als denken van , dat doe ik even .
Zoek eens wat verder op t forum en je zult meerdere dingen tegenkomen waar je veel aan kan hebben .
Succes !!

Klopt, Ik ben al tijdje opzoek geweest naar een club hier in de buurt (Gemeente wieringen, net voor de afsluitdijk) helaas niks gevonden.

En heb ook al op het punt gestaan om een electro machine aan te schaffen maar toch op het laatste moment niet gedaan. Mijn budget voor het begin van deze hobby is 1200.- uiteraard kan daar snel kosten bij komen en dat is ook helemaal geen ramp maar wil wel graag voor dit bedrag iets hebben wat het beste bij mij past.

Ik zal nog eens verder zoeken

Voor 1200 euro kan je redelijk op weg komen ja .
Kijk eens op de site van Rc-helistore , de rode banner in de hoek bovenin dit forum !!
Wieringen is wat ver ja om effuh te komen kijken .

Als je budget 1200 is en je wil graag daar binnen blijven, is een gewone brandstoftrainer, bv. raptor etc, denk ik de beste keuze.

Trap niet in de verleiding om een klein electrohelitje aan te schaffen en daar zelf mee te gaan vliegen.. je vliegt 'm dan geheid kapot. Is vrij recent nog weer draadje geweest hier van iemand die precies dat gedaan had.. dacht ik kan op sim leuk beetje vliegen, hoppa m'n mooie electroheli de lucht in --> crash.

Als je toch perse wat wilt vliegen, kun je de aanschaf van een relatief goedkoop coaxiaal electrohelitje overwegen.. die heb je wel voor een redelijke prijs en die vliegen aanmerkelijk eenvoudiger, met de kanttekening dat de 'echte helivliegers' dat geen 'echt helivliegen' vinden.

Er zijn in de buurt van Wieringen 3 vliegclubs, als je heli wilt vliegen word het Abbekerk (Beaufort 7) of Den Helder (HMC) en voor alleen vliegtuig kun je terecht in Westerland (MVC Wieringermeer).

Hoi,

Er zijn in de buurt van Wieringen 3 vliegclubs, als je heli wilt vliegen word het Abbekerk (Beaufort 7) of Den Helder (HMC) en voor alleen vliegtuig kun je terecht in Westerland (MVC Wieringermeer).

Onwijs bedankt voor de namen. Eens kijken wat die mij kunnen bieden

Er zijn vele, goed werkende opties, Wilco.. de Futaba 401 gyro is erg populair, voor wat ik er als niet helivlieger van begrijp.

Deze vraag kun je misschien beter voorleggen op de club waar je straks wilt gaan vliegen. Het is wel handig als diegene die jou met de heli moet gaan helpen, ook de apparatuur kent. Het is dan niet handig als jij aan komt zetten met een an sich perfect werkende gyro, maar niemand dan weet hoe het ding ingesteld moet worden ;)

Stel ik koop een Raptor 30 V2 ARF met TT PRO-39H motor moeten hiervoor dan nog Gyro's en servo's voor besteld worden? Neem aan dat dit niet in dit pakket zit?

Zo ja welke zouden jullie erin zetten?

Alvast bedankt voor de reactie

Wilcoonline,

Als gyro kun je een Robbe/Futaba GY401 met 9254 servo en voor de tuimelschijf 3X 3152 servo's. Voor gas kun je gewoon een std servo (3001 o.i.d.) gebruiken. Daar heb je voorlopig genoeg aan. I.p.v. de 30 kun je waarschijnlijk beter de 50 versie nemen, deze heeft een betere uitlaat en een alu tuimelschijf.

P.S. Ga eerst eens kijken bij een vliegclub.

R

iedereen weer bedankt voor de reactie's

Heb al afspraak staan bij de vliegclub en ik ga als de tijd het toelaat even kijkje nemen in Doetinchem bij een bekende RC winkel :)

Kijk dan eerst eens waarmee gevlogen wordt op die club welke je bezoeken gaat.
Misschien dat daar niet eens met Raptors gevlogen wordt :0)
Maar wel met Trex'en 600 of Hirobo's Sceadu's of andere.
Want de mensen op die club kunnen je helpen met heli's die daar gangbaar zijn.
Volgorde is ook belangrijk, eerst .. vliegclub-----> RC winkel.
Succes!

Laatst bewerkt:
Nog beter.. vliegclub -> rc winkel -> vliegclub -> rc winkel

Vanuit club kunnen ze je goede betrouwbare winkel adviseren en dan advies vragen in winkel en kunnen ze je op club weer vertellen hoe ze er over denken.. daarna kopen.

Natuurlijk, bent ongeduldig en wilt aan de slag, maar niet zo lullig als straks op het veld staan met iets wat de winkelier je verkocht heeft omdat ie net dat echt goede item niet op voorraad had, en dat dan iets niet goed gaat en clubgenoten zeggen 'ja had je ook die moeten kopen ipv deze'.. of aankomen met Graupner zender en leskabel en er achter komen dat ze allemaal Futaba vliegen daar..

Back