benzine

crash1000

Vriend van modelbouwforum.nl
hi,

Ik zag op marktplaats een heli die met benzine vliegt en niet nitro...
Ik vlieg zelf met elktro en heb 0,0 verstand van brandstof motoren.

Wat zijn voor en nadelen van een benzine motor tegen nitro?
Wat doet een starter precies? want ik zie op de autos een trek-hendel waarmee je je motor start. waarom wordt het niet gebruikt op helis? op zo een grote heli maakt 20/30 gram toch niet zo veel uit!

Is er een club in de beurt van den haag die met brandstof wordt gevlogen? Wil ik heeeeeeel graag een brandstof heli in het echt zien.

Hallo,
Je bedoelt de Xcell graphite gasser op marktplaats?
Deze heli's zijn van MA (miniature Aircraft) en heet model MA1005.
Ik vlieg zelf oa ook met deze helikopter. En dit is echt een fijnerik! Die heli lijkt kompleet verkocht te worden met zender en al, er wordt echter niet een gyro vermeld (en niet welke zender).
Hiervoor kun je navraag doen, je wilt niet met minder doen dan met een Robbe GY401 gyro.

1 absolute upgrade is nodig voor deze heli en dat is dat het tandwiel voor de staartaandrijving welke bovenop het maingear loopt, verlengt is waardoor het verlengde deel uitloopt in het onderste hoofdlager blok en zodoende goed ondersteund blijft.
Ander riskeer je je maingear te "strippen" bij het net te fanatiek opspoolen van deze heli, omdat het tandwiel dan van de tanden v/h maingear wil lopen.
En pas op voor de Zenoah ZG22 motor dit is de allereerste uitgave van de zenoah motor en geen beste, heeft nog contakt puntjes en veroorzaakt meer trillingen dan normaal en komt echt power te kort en je blijft afstellen vanwege een slecht type carb. (167a dit nummer staat op de zijkant v/d carb)
De G230PUH is prima, of helemaal de G231PUH is nog beter, dit is de nieuwste 4 spoelpoorter.
Een aanrader dus, kijk maar eens op www.runryder.com onder het topic gassers.

Succes,

Eric.

Hey,

Mijn goeie helivriend Eric geeft je heel wat waardevol advies over het helimodel (Xcell graphite) dat op de marktplaats wordt aangeboden.
Maar je stelde ook nog enkele vragen waarop Eric niet onmiddellijk een antwoord gaf.

Over de voor- en nadelen tov van een brandstofheli ten opzichte van een nitroheli kun je uren discuteren. Maar eigenlijk probeer je dan appelen met peren te vergelijken.

De keuze brandstof (benzine) of nitro om je heli aan te drijven hangt volgens mij hoofzakelijk af van wat je met je heli wil doen.
Kies je voor schaalvliegen dan ben je beter af met een benzinemotor wegens meer koppel om het extra gewicht van de romp, interieur en ander leuks in de confortabel in de lucht te krijgen en te houden. Een bijkomend voordeel van een benzinemotor op een schaalmodel is de afwezigheid van zichtbare uitlaatgassen. Bij nitro heb je steeds die storende blauw-grijze rookpluim die de uitlaat uitstoot. Niet zo fraai bij een schaalmodel.
Nog een voordeel van een benzinemotor is dat je geen externe startapparatuur nodig hebt (dus geen bougiegloeier, geen starter en dus ook geen batterij(en) om deze spullen te voeden.
De meeste brandstofheli's worden, in tegenstelling tot wat jij denkt, gestart met een trekstarter. Deze kan vervangen worden door een elektrisch aangedreven startmoter (een bijkomende investering van om en bij de 300 euro).
En een last but not least voordeel is de kostprijs aan brandstof per vlucht. Ik vlieg met mijn Vario Benzinetrainer (23cc) gemiddeld dik 20 minuten met 350cc benzine. Dus bijna een half uur vliegplezier kost mij, olie inbegrepen (want je vliegt met tweetakt) nog geen halve euro. Als je veel vliegt kan dit op termijn tellen en verdien je de meerkost van een benzinemotor tov een nitromotor (die goedkoper is) voor een deel terug.
Aan eenbenzine motor moet je ook minder regelen... eens goed afgeregeld blijft goed afgeregeld. Dus minder pruts op het veld.

Kies je voor kunstvlucht of 3-D vliegen dan ga je zowiezo voor nitro. Deze heli's zijn dan heel wat lichter en vinniger.
In principe geeft een nitromotor minder trillingen, maar een goed afgestelde en ingelopen benzinemotor kan ook trillingsvrij afgeregeld worden...

Zo, ik hoop dat deze beschouwingen je een beetje kunnen helpen bij het maken van je (brandstof) keuze.
Wat je ook kiest, veel vliegplezier...

Groeten,

Nick

In Zoetermeer vind de ZLC vliegclub, daar wordt bijna alleen maar met helies gevlogen.
Kom een keer kijken !

Een MA Spectra G en de Predator Gasser zijn toch echt 3Dwaardig.

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Laurens,
Nick (Bleubird) zegt al dat 3d vliegen met nitro veel finniger zal zijn omdat de nitro heli's simplelweg lichter zijn in gewicht.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat 3D wel KAN met de diverse merken gassers wat je goed kunt zien op jouw geplaatste filmpje.
Mijn Xcell graphite gasser met alle aluminium upgrades weegt kompleet vliegklaar (met 2 ontvanger accu's 2400 nicad) 6500 gram.
En een Nitro kist zal eerder tussen de 5000 en 5500 gram uitkomen.

Thanks Nick! Had ik zo maar ff weggelaten wat die ontzettende enorme fijne grote voordelen van benzine kisten zijn! :P
Best veel voordelen eigenlijk.

Eric.

ok.... Ben er weer veel wijzer geworden. Thanks!

Dus dat nitro is zoals andere dingen die opeens een "hit" worden omdat het zogenaamd 3D geschikt is eigenijk niet nodig. Ik bedoel je hoort tegenwoordig een 3D waardig heli hebben terwijl de meeste(80%?) niet eens 3D kan of wil vliegen. Dat is ook een reden waarom ik met een esky kingv2 vlieg en niet een t-rex :) t-rex heeft niet een meerwaarde voor mij tenminsten.

Maar goed... Dus voordelen op een rij is;

1. kosten
2. Geluid ??
3. Rook
4. Minder spullen
5. Minder afstelwerk elke keer.
6. Gaat een benzine motor langer mee.???

Kan je die benzine motoren ook op een nitro heli zoals t-rex600n zetten? of een raptor?

Indien nee:
Wat zijn bekende benzine helis? (raptor50 of 90size)

Alvast bedankt voor jullie reactie want met zoek knop kom ik niet echt verder. ik ken inmiddels alle heli topics hier uit mijn hoofd :)

Geluid, tja je zet er al de vraagtekens bij.
Het is een "ander"geluid, per definitie niet minder geluid dan met een nitro heli. eea is natuurlijk zo afhankelijk van het merk/soort uitlaat op bijde soorten heli's.
Vermijd wel de standaard uitlaat welke op een Zenoah motor wordt meeverkocht, deze maakt een vreselijke herrie! Dit is een vierkant potje waarbij ook nog eens onnodig veel vermogen wordt verloren.
Op de Xcell heb ik een Century Torpedo uitlaatpijp versie 2 en op de Robbe heb ik een Zimmerman. Al deze uitlaten schelen niet zo veel in het geluid, de Zimmerman lijkt tenminste net ff stiller.
Maar dit is nooit gemeten, dus lastig vast te stellen.

Kosten, is tweeledig. De benzine heli's zijn duurder dan de Nitro's, zijn steviger gebouwd vanwege de grotere en zwaardere Zenoah motor.
Hierdoor vervalt de mogelijkheid dan meestal om een bestaande nitro heli om te bouwen naar een benzine.
Veel kosten "verdien" je weer terug zo als Nick al vertelde, door gebruik v/d veel goedkopere mengsmering benzine en het veel lagere verbruik v/d benzine motoren.
Er zijn mensen die een Raptor naar een benzine versie hebben omgebouwd zoek dat maar eens op op runryder, het is geen officiele ombouw maar puur door zelfbouw gerealiseerd.

Duurzaamheid,
Daar zit in mijn ogen niet echt een verschil in, ik heb bijv. 50 liter nitro met een Sceadu gevlogen en de motor was nog perfect in orde. Je moet bij nitro motoren goed zorgen dat je aftankt na het vliegen en da motor goed "doorstart" zodat alle brandstof uit de leidingen en het carter "weg" is.
En met een benzine motor, heeft Rbort op runryder al zoveel vlieguren gemaakt met een Xcell dat ik de tel ben kwijtgeraakt :roll: maar hij zelf niet tenminste, zoek hem maar eens op onder de "gassers" je zult je verbazen hoeveel uren deze man gevlogen heeft met deze ene Xcell .

Bekende benzine heli's zijn:
1) Miniature Aircraft Xcell (2 modellen, graphite gasser en de Spectra G)
2) Robbe Futura gasser.
3) Robbe Nova Cuatro (wel een ombouwkit nodig, wordt verkocht door Robbe) rotordiameter van 1m80cm.
4) Vario Benzine trainer. rotor diam. 1m80cm. (3 versies, de XLV, Benzine trainer, Benzine acrobatic)
5) Century Predator gasser. (3versies: Predator, Predator carbon en Predator Condor)
6) Hirobo Freya Eagle II GS gasser (geen zenoah maar een Tanaka 24cc waar slechte ervaringen mee zijn)
7) JR Ergo Z230
8| Bergen Intrepid (Intrepid gas, Intrepid gas EB)
9) Air-Star Mongoose gasser.

Eric.

bedankt eric.

Ik heb even gekeken naar paar modelen die je opgaf.. IK SCHROK ME ROT VAN DE PRIJZEN !

Een raptor of trex600n is veel goedkoper in aanschaf en onderdelen. Ik denk dat ik toch weer richting nitro moet gaan zoeken.

Nog een voordeel van een benzinemotor is dat je geen externe startapparatuur nodig hebt (dus geen bougiegloeier, geen starter en dus ook geen batterij(en) om deze spullen te voeden.
De meeste brandstofheli's worden, in tegenstelling tot wat jij denkt, gestart met een trekstarter. Deze kan vervangen worden door een elektrisch aangedreven startmoter (een bijkomende investering van om en bij de 300 euro).

Denk nog een keer hier aan;-) Uiteindelijk schijnt het elkaar niks te ontlopen.

Maar jij begon! :D

Maar je hebt een pracht alternatief toch? Die Xcell welke te koop staat op marktplaats?.
Die Ma1005 is een heerlijke heli hoor! Is in ieder geval mijn favoriet heli.
Ga hem anders eens bekijken en kijk of de spullen waar ik het eerder met je over had erop zitten, en hoe de staat van het toestel is.

Er is een 2e nadeel aan deze benzine heli's... dat als je crashed, zijn de kosten van de schade erg hoog.
Daarom niet echt geschikt als beginners heli..

Maar het be-kijken van die heli kan nooit kwaad.. :wink:

Eric.

Hey jongens,

Mooie discussie jongens, ma de uiteindelijke keuze tussen benziene of nitro is heel subjectief.
De beide aandrijfsystemen hebben elk hun voor- en nadelen die voor elk van ons dan nog eens anders gaan doorwegen.

Toen ik begon te vliegen met thermisch aangedreven heli's zat ik ook met het keuzeprobleem tussen benziene of nitro en heb ik alle voor- en nadelen neergeschreven en er een gewicht aan gegeven.
De voor mij belangrijkste reden om gekozen te hebben voor benziene was de afwezigheid van die verschrikkelijk lelijke blauw-grijze uitlaatgassen. Zeker omdat ik toen reeds wist dat ik zou gaan schaalvliegen. Als ik ooit zou willen dat mijn (nog te bouwen) schaalheli rookt, dan hang ik er wel een rookpatroon onder... Ma natuurlijk is het hoge gewicht dat ik toen gegeven heb aan het "rooknadeel" heel subjectief en persoonlijk.

Ondertussen vlieg ik één seizoen met benziene en ik heb het mij nog geen second beklaagd. Zeker omdat je je met een trainersmodel ook aardig kan scheuren. En ja zelfs 3-D plezier is mogelijk zoals Laurens reeds aangaf. Natuurlijk rol en tol je minder vinnig door het hogere gewicht van de machine. Ma dit vertelden we je ook reeds eerder. En inderdaad zoals Eric al aangaf, liefst niet te veel crashen want de crashkosten van een benzineheli liggen een pak hoger, dan een nitromodel (zeker als hij bij een crash in de fik gaat). En de gemiddelde 3-D pliloot crasht ook net iets vaker dan een schaalpiloot...

Hoeveel kost een benzineheli nu. Wel een Vario Benzinetrainer kost ongeveer 2.300 Euro (kompleet).
1.230 Euro voor Vario Kit -8304- (in die kit zit op de elektronica na alles) + 280 Euro voor de nieuwe logictech gyro + ongeveer 400 Euro aan servo's + 250 euro voor een Futaba G3 ontvanger + nog wat aardigheden zoals een 3900 mAh NiMh batterij, elektronische schakelaar en een spanningsindicator.
Een aardige som (ik weet het)... ervoor sparen is de oplossing... Ma je hebt dan ook een schitterende machine die het perfecte platform is om er een schaalmodel van te maken.

OOOh, tot slot, nog een voordeeltje van Benzine. Op het einde van een vliegdag zit je heli niet onder een laag vieze plakkerige smeurie. De pallen ontdoen van de 1000 insectencorpussen en opbergen. Terwijl de nitro vliegers nog staan te poetsen sta ik in de kantine al lang te genieten van een hete kom soep...

Groeten uit Vlaanderen,

Nick

Kortom,
Check-out die Xcell van marktplaats!!
En vraag welke gyro, welke zenoah motor, en welke upgrades deze Xcell heeft.

He Nick!
Berg jij altijd al die insectencorpussen op? Dat is ook een tijdrovend karwei hoor :wink:
Maar zo zie je maar weer, het praktisch niet hoeven schoonmaken na het vliegen is weer zo'n voordeel.

Eric.

Ja Ron, wie doet dat niet :wink:

Ik heb eerder, voor een vliegmaatje van me, een Engelsman wonend in Frankrijk, in het verleden ook geholpen aan zo'n Xcell gasser.
Die heb ik toen voor hem gekocht bij Machiel van Flycam, zonder te hebben voor te vliegen.
En die Xcell is tot de dag van vandaag zijn favoriete kist, net als bij mij..
Tuurlijk is het altijd beter om een heli even te kunnen zien hoveren zodat in iedergeval de boel niet zienbaar uitelkaar trilt en DAT ie het doet tenminste..
Wat al helemaal makkelijk is met deze set, want gezegd wordt dat ie vliegklaar is. Dus ff voorvliegen zou dan geen struikelblok moeten zijn.

Deze kisten zijn altijd fraai geweest en daarom nog steeds razend populair, kijk maar op Runryder.
Het mooraal van mijn verhaal is dat als de technische STAAT waarinde heli verkeerd, goed is, je dat al heel veel kan vertellen.
En als de prijs goed is, kun je best wat risico lopen dat er "iets" vervangen mag worden, of nodigerwijs ge-upgrade moet worden.

Eric.

Laatst bewerkt:
crash1000,
Heb je al contact opgenomen met de verkoper en gevraagd naar de gyro en of upgrades?
En welke type Zenoah motor? (ZG22, G230, G231)

Vergeet niet mee te nemen in je beslissing dat deze Xcell bij ERRUG veel mensen de favoriete heli is!
Kortom, kijk maar op Runryder, hoe populair deze kist is ondanks dat het niet meer de jongste is. En dat doet niet af aan zijn vliegkwaliteiten.

Hak die knoop door! :?
In welke omgeving woon je? Je kunt bij mij naar deze Xcell komen kijken.
Ik zit zo'n 20 Km onder Amsterdam en woon in Zevenhoven.

Eric.

Back